Geforce GTX 295 på ett enskilt kretskort

Permalänk
Medlem

Nice men jag tycker den första versionen av GTX 295 är helt okej.
Den låter inte mer än mitt 8800 GTX.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Ge er, samma sak som 9800GTX, GTX260, dvs två kort med skillnader och samma namn xD nVidia älskar verkligen sånt?

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk
Medlem

Skulle vara riktigt nice om dom kan sänka priset lite nu då, men det händer nog inte sålänge dem sitter på det snabbaste kortet.

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem

Så Nvidia äntligen tror på AMD:s lösning med att ha dubbla grafikprocessorer på ett och samma kretskort?

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
Så Nvidia äntligen tror på AMD:s lösning med att ha dubbla grafikprocessorer på ett och samma kretskort?

Sådant har funnits på nvidia-baserade kort innan dubbelmackorna, dubbelmackorna har väl mer varit en dyr nödlösning.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Fler PCB lager blir dyrt och så blir det lite jobb att rita om hela.

Neje? Det var ju billigare det skulle bli nu ju :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Sådant har funnits på nvidia-baserade kort innan dubbelmackorna, dubbelmackorna har väl mer varit en dyr nödlösning.

Tio år sedan?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Bra initiativ från Nvidia nu kanske tillverkare av kylningslösningar blir mer villiga att tillverka bättre kylning för Ati med. Finns 1! tredjepartkylare till 4870x2 att köpa och den kan inte ens reviewers få tag i haha.

Skulle knappas kalla det initiativ då dom dissade AMD för just detta för mindre än ett år sen.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av power56
skulle inte förvåna mig om de skapar en "dubbelmacka" av den nya "enkelmackan".

Osso SLi på det...Octo-SLi gogogo! Folda på det...:P

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
Nvidia = Smörgåsgrill
ATI = Brödrost

Nu är det bara för er att säga vad som är bäst

Även om det tar lite längre tid att göra i ordning en toast så måste jag nog säga att jag föredrar smörgåsgrillen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne-Mohammed
enligt bilden så ser det ut som att dem kommer att ta bort HDMI kontakten och därmed möjligtheten till 3st skärmar :(, inte bra

Hallå, halvfärdig referensbild? Det kommer utan tvekan finnas sånna här kort med HDMI

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Vänta nu, om det kommer en 40nm version av GTX295 så lär det väl komma 40nm versioner av de andra G200/200b baserade korten också, då det blir billigare att tillverka.
det här måste betyda att nvidia varit riktigt snabba att få till 40nm på dessa kort, om det kommer redan i maj också! 55nm versionerna har ju precis kommit ut!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
Så Nvidia äntligen tror på AMD:s lösning med att ha dubbla grafikprocessorer på ett och samma kretskort?

Du menar på 3dfx´s lösning?

Att kalla det för AMD´s lösning är att ljuga.

9år sedan.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Många tekniker på Nvidia sägs ju vara från just 3dfx...
Så har det iaf varit förr i tiden, vad jag förstått.

F ö så fanns 7800 GT som "dubbelkort", förvisso var det en ASUSskapelse, men ändå.

EDIT: Det var väl redan 98, som 3dfx hade sitt Voodoo 2, med 3 GPU'er på ett PCB. Om inte deras första kort hade flera GPU'er. Jag vet inte riktigt.

Visa signatur

Burk 1 Pentium II @ 400 MHz || Voodoo 2 SLI || 256 MiB PC-100 || ASUS P2B (Avställd)
Burk 2 Core 2 Duo X6800 E || 7950 GX2 Quad-SLI || 4096 MiB DDR II 800 || ABIT FP-IN9 SLI (I delar och används ej mer)
Burk 3 Core I5 2500K || GTX 295 Quad-SLI || 8126 MiB DDR III || Asus P8Z68 (Gammal, Orkar inte uppdatera... :P)

Permalänk
Medlem

Voodoo2 ja det var tider det.

1 - 2 - 4 GPUer på samma pcb (prototyper möjligtvis) för 9 år sedan.

ATI kom med sitt Rage Fury Maxx år 2000 med men om jag inte misstar mig var 3dfx först.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Highspeedfreak
Många tekniker på Nvidia sägs ju vara från just 3dfx...
Så har det iaf varit förr i tiden, vad jag förstått.

F ö så fanns 7800 GT som "dubbelkort", förvisso var det en ASUSskapelse, men ändå.

EDIT: Det var väl redan 98, som 3dfx hade sitt Voodoo 2, med 3 GPU'er på ett PCB. Om inte deras första kort hade flera GPU'er. Jag vet inte riktigt.

SLI för att nämna några...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Jag syftate på tekniker, som i personer.
SLI på 3dfx och Nvidia är inte samma.

Scan-Line Interleave - 3dfx

Scalable Link Interface - Nvidia

Finns mer info på t ex Wikipedia. (Jag orkar inte gå igenom.)

3dfx FTW!

Jag tycker Multi-GPU lösningar är för härliga.
Varför vet jag inte, de är ju sämre och dyrare, men på något sätt tilltalar de mig. Jag har faktist gått igenom flera olika lösningar. Dels 3dfx's SLI och "vanlig" SLI med Nvidia. Jag har även testat MultiPCBkort och även testat Nvidias lösning med dedikerat PhysXkort. Jag byggde även en dator åt en kompis med CF, men det har jag inte använt så mycket. CFX har jag aldrig rört.

Multi GPU FTW!

Visa signatur

Burk 1 Pentium II @ 400 MHz || Voodoo 2 SLI || 256 MiB PC-100 || ASUS P2B (Avställd)
Burk 2 Core 2 Duo X6800 E || 7950 GX2 Quad-SLI || 4096 MiB DDR II 800 || ABIT FP-IN9 SLI (I delar och används ej mer)
Burk 3 Core I5 2500K || GTX 295 Quad-SLI || 8126 MiB DDR III || Asus P8Z68 (Gammal, Orkar inte uppdatera... :P)

Permalänk
Medlem

3dfx FTW!

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Medlem

Öh... ni som föredrar dubbelmacka pga kylningen, hur tänkte ni då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Öh... ni som föredrar dubbelmacka pga kylningen, hur tänkte ni då?

med AMD's lösning så blir kärnan längst ifrån fläkten varmare medan med dubbel "mackan" så blir båda kärnorna kylda samtidigt...

dessutom så var denna "dubbelmacks" kylning riktigt bra. enda problemet är att man inte kan byta kylning särskilt enkelt.

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Avstängd

Tycker det är mycket bra nyhet. Tycker detta nya GTX 295 ser intressant ut, dock för dyrt för mig. Gamla lösningen måste jag säga har varit lite otilltalande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
med AMD's lösning så blir kärnan längst ifrån fläkten varmare medan med dubbel "mackan" så blir båda kärnorna kylda samtidigt...

dessutom så var denna "dubbelmacks" kylning riktigt bra. enda problemet är att man inte kan byta kylning särskilt enkelt.

AMD har väl anpassad fläns som ser till att kärnorna ska bli jämnt kylda. Vet inte hur det ser ut i 4000-serien. Men i HD3870 X2 så hade man aluminiumfläns på kärnan närmast fläkten och koppar längst bort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Tio år sedan?

Inte direkt, men 6 och 7-serien kom ett par kort i enkelmacka även om det var tredjeparts. Vad har 10 år med saken att göra? För drygt 11 år sedan kom ju 3Dfx med voodoo 2 dock... Men det har inte mycket med saken att göra direkt.

EDIT: Eller har du tankarna på den drygt 9 år, nästan 10 år gamla Fury Maxx-floppen? Den har ju inte heller något att göra med dubbelmackorna direkt sådär.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
med AMD's lösning så blir kärnan längst ifrån fläkten varmare medan med dubbel "mackan" så blir båda kärnorna kylda samtidigt...

dessutom så var denna "dubbelmacks" kylning riktigt bra. enda problemet är att man inte kan byta kylning särskilt enkelt.

2 st korta kylflänsar med tunna blad tillverkade av koppar används för att kyla GPU'erna. Temperaturerna skiljer sig inte speciellt mycket mellan kärnorna vad jag upplevt på mitt kort, och vad spelar det för roll om det skiljer nån grad?

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infinity_90
http://www.hardwarecanucks.com/forum/attachments/rumor-mill/2...
2 st korta kylflänsar med tunna blad tillverkade av koppar används för att kyla GPU'erna. Temperaturerna skiljer sig inte speciellt mycket mellan kärnorna vad jag upplevt på mitt kort, och vad spelar det för roll om det skiljer nån grad?

Det finns mer till det än bara skillnader i temperatur mellan GPU anser jag. Eftersom X2 använder sig av två kylare med flänsar som har liten mellanrum mellan sig som skappas lufttubolens och därmed större lufttryck behövs för att trycka ut luften genom kylare. Två såna kylare och sen ska man trycka ut all luft genom en liten PCI-slot. Denna konbination av alla dessa saker bidrar till att X2 är varmare och högljudare ( eftersom fläkten måste ha högre rpm för att hålla övertyck relativ till temperaturen för att trycka ut all luft genom den lilla PCI-springan och två kylare, det är därför X2 är med högljud vid samma temperatur som GTX295 även om de har samma TDP ) än GTX295 då den har igenligen "en" kylare då GPUs ligger paralellt och utgångsluften går ut genom PCI-slot och på toppen av kortet vilket reduserar behovet att stort övertyck för att trycka ut all luft, därmed rpm på fläkten behöver inte vara hög för att bibehålla detta högt övertyck.

My 2 cents..

http://www.pcgameshardware.com/screenshots/medium/2008/12/gef...

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Kan säga att jag har både ett 295 och ett 4870x2
det senare låter mer men jag bryr mig inte för när jag kör spel så har jag högt ljud på i stället på högtalarna och vid surfing kan man köra fläkten på lågvarv om man vill undvika ljudet Båda korten går kalla med 55 respektive 50% fläktvarv på 4870x2 datorn blir nätagget sjukt varmt bara men det beror inte på kortet antar jag Nätagget är ett north iq Giant reactor 1000w och på den andra sitter det ett Antec 1000 w som är helt kallt.

Permalänk

Jag har läst om den nya single PCB GTX 295 på många olika ställen på nätet.. och sweclockers är den ENDA som säger att det kommer vara 40 nm.
Jag tror att sweclockers har fel, det kommer fortfarande vara 55 nm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Skulle knappas kalla det initiativ då dom dissade AMD för just detta för mindre än ett år sen.

Jag tycker allt som nVidia gör som inte har med namnbyte är att ta initiativ haha. När förväntningarna är låga får man ta det lilla man får och spinna det positivt haha.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Jag har läst om den nya single PCB GTX 295 på många olika ställen på nätet.. och sweclockers är den ENDA som säger att det kommer vara 40 nm.
Jag tror att sweclockers har fel, det kommer fortfarande vara 55 nm.

Håller med Blackbird_CaD_. Om jag kollar på den engelskspråkiga delen av Expressview står det ingenting om 40nm och jag har heller inte sett det nämnas i andra artiklar. Jag tycker Sweclockers skribent har en del att förklara vart den informationen kommer ifrån.

http://en.expreview.com/2009/03/25/nvidias-scheme-of-single-p...

Hälsningar marbau

Visa signatur

Core i5-750@stock, Asus P55 Pro, Cooler Master Cosmos 1000, 4 GB DDR3 Corsair XMS3 1600 MHz CL8, HIS Radeon 6950 2GB, WD Caviar Black 32MB 640GB, Hitachi Green 2TB + Western Digital 2TB, Corsair TX750W, Samsung DVD RW-22X, 26" Fujitsu-Siemens Amilo SL3260W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Layon
Känns ju bra, men hur mycket sparar man på det egentligen?

En enda PCB, bara det, talar för att mindre material krävs för produktionen av enheten. Därav blir det ju billigare att framställa och man tänker sig gärna att det även blir billigare för slutkonsument att köpa. Plus finns det en hel del andra bonusar, t.ex. tredjepartskylare möjligörs till stor mån, elförbrukningen kan trimmas ned något samt att värmen inte kapslas in lika mycket som i tidigare referensdesign, etc.

Man har ju aldrig sett en modell gå från dubbel-PCB till singel tidigare så det är svårt att säga vilka pengar vi snackar om. En hundralapp eller två, kan jag tänka mig. Det viktiga är ju att det gör produktionen billigare vilket ger Nvidia en möjlighet att våga sänka priserna ytterliggare ifall modellen blir hotat av AMDs prisstrategi. Och det är det som är det viktigaste - de kan gå ned i pris utan att svettas (mer än nödvändigt) kring idéen att sänka priserna allt för nära produktionskostnadsmarginalen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Woodlauncher
>first<

Tyvärr har inte Sweclockers något pris för denna enorma prestation...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marbau
Håller med Blackbird_CaD_. Om jag kollar på den engelskspråkiga delen av Expressview står det ingenting om 40nm och jag har heller inte sett det nämnas i andra artiklar. Jag tycker Sweclockers skribent har en del att förklara vart den informationen kommer ifrån.

http://en.expreview.com/2009/03/25/nvidias-scheme-of-single-p...

Hälsningar marbau

Förvänta dig ingen respons. Om de ger respons för kritiken så är det oftast någon nedtryckande och icke konkret kommentar som inte behandlar ämnet. Förvänta dig inte heller att de presenterar några belägg eller någon källa.