Ny tjänst strömmar konsolspel till datorn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unfhampus
plus att en elmätare ljuger inte. Hade på mitt 360 och dator på i 4 h.
Kostade 16 kr sen
stängde av datorn
efter 4 timmar till 12 kr
Det är konsollerna som drar mest ström efter som man maxar deras hårdvara och använder allt på den hela tiden när den är igång

Så din konsol + dator drar 4KW? Inte illa hehe

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Jag tror dom har tänkt på det mesta när det gäller datorkraft/internet traffik kostnader och dylikt. Däremot tror kommer inte inte fungera så bra som dom säger, lagg kommer vara en del av spelandet.

Detta riktar sig mot casual gamers, personligen så passar det inte mig då jag gärna vill kunna optimera mitt spelade så mycket som möjligt, samt mixa med cfg och kanske modda lite vilket inte lär vara ett alternativ till onlive.
Däremot så blir det ett givet köp till dottern när hon börjar spela sen.

Visa signatur

[System] |Crosshair lll formula | BEx4 955 3.2Ghz | HD 6870 | 8gig ddr3 | X25-M 80gig G2 | 2x1TB | Antec 1200 | Corsair 650W | 24' '+ 24'' | win7 x64
[Laptop TimlineX 4820] 14'' | 5650 | i7

Permalänk

responstiden är för min del mycket viktig för att jag skulle vara intresserad av denna tjänst.
att spela ett spel lokalt med mus och köra med vsync påslaget är för mig helt utseslutet eftersom man lider av sjuk lag i rörelserna och man har ingen direkt kontrol över spelet... imho.

kanske funkar om man lirar med handkontroll där man har begränsade rörelsescheman med tanke på hur en analogkontroller fungerar. men för ett modernt fps + mus.. nejtack.

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Hur tänker du nu? Svarstiden har inget att göra med bandbredden. Om klienten har en lina på 5Mbps ner så kan strömmen vara 5000kbps.

Är strömmen på 5Mbit/s = 625kB/s så är varje bild på 625/30 = 21kB. Det tar med en 5Mbit/s-lina 33ms att ladda ner varje bild efter att den skapats och komprimerats på servern.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av duck_the_hitman
läste att dom fixat så att komprimering av en frame tar 1ms.
och en vanlig 720p.x264 rip ligger på 4Mbps, så det är inte alls omöjligt

Grattis, lägg på 1ms extra till mitt optimistiska antagandet av en oändligt snabb server.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Ja, du är ute och cyklar. Dessutom bör det påpekas att datorgrafik är betydligt lättare att komprimera än film p.g.a. att det inte finns något brus i bildsignalen.

- Spel är mera färgrika/flashiga osv, mycket mer detalj som måste komprimeras.
- En spelbild står aldrig/sällan still.
- B-frames kan inte användas eftersom de oundvikligen introducerar en delay på 33+33=67ms på servern respektive klienten.
- Spel har minst 30, helst 60 bilder per sekund, film har 24.
Så jag skulle nog säga att det är tvärtom, spel, och särskilt delayfritt, är "svårare" att komprimera än film.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unfhampus
plus att en elmätare ljuger inte. Hade på mitt 360 och dator på i 4 h.
Kostade 16 kr sen
stängde av datorn
efter 4 timmar till 12 kr
Det är konsollerna som drar mest ström efter som man maxar deras hårdvara och använder allt på den hela tiden när den är igång

hahahahaha, gud... kan inte sluta skratta... Så korkat så det inte är sant...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

@ajp_anton är du helt säker man kan tänka på det sättet? eller gissar du bara?
det är dessutom 60 fps, och då är vi tillbaka på tidigare nämnda 16ms.

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Inaktiv

Delay någon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av duck_the_hitman
@ajp_anton är du helt säker man kan tänka på det sättet? eller gissar du bara?
det är dessutom 60 fps, och då är vi tillbaka på tidigare nämnda 16ms.

Är inte helt 100 på om man behöver hela framen innan man kan börja decoda den, men jag tror det är så.
Vad jag däremot är säker på är delayen från B-framesen, för det är liksom definitionen att man behöver en framtida frame för att kunna encoda/decoda en sån. Ökar man frameraten till 60fps behövs det dessutom ännu fler B-frames för att behålla kvaliten på någorlunda accepterbar nivå.
För varje B-frame i sekvens läggs det på en delay på 1/[fps] sekunder. Iförsig... man skulle kunna streama framesen i "fel" ordning och på så sätt eliminera denna delay hos klienten, men den finns fortfarande hos servern.

Permalänk
Medlem

Här har ni framtidens teknik som jag tror kommer ha betydligt större genomslag än onlive:
http://www.instantaction.com/
Det gör att man slipper ladda ner spelen, installera det för att sen börja spela. Istället streamas spelen ner automatiskt men exekveras lokalt och man spelar direkt i webbläsaren utan prestandaförlust. Samtidigt som man spelar kan ytterligare content laddas ner successivt. Som jag förstår det är det i princip samma teknik som Quake Live använder, utan att ha någon större koll på QL.

Jag var på en föreläsning här på GDC i San Francisco som Garage Games höll om tekniken (de liggera alltså bakom instantaction.com) och det förefaller rätt troligt att de flesta spelen inte behöver installeras lokalt för att köras, speciellt med tanke på så många anser att de flesta applikationerna i framtiden kommer köras i "molnet", troligt att det också kommer gälla spel.

Garage Games, som visserligen är partiska ansåg precis som jag och som många uttrycker i den här tråden att mer seriösa gamers aldrig kommer anamma den här lösningen då det kommer bli lagg/framerate som är betydligt lägre än man kan acceptera i FPS-spel tex. Däremot finnas det spel som inte behöver konstant hög framerate så lösningarna kommer förmodligen samexistera då båda har attraktiva fördelar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
TechGuru: Självklart kommer de inte köra en dator per spelare, många spelare kommer köra på samma server, många cores, mycket minne och en bra virtualiseringsteknik gör det möjligt. Jag läste även att de har dedikerade chip för videokomprimeringen, vilket är det mest intressanta imo och är nyckeln till hela konceptet, komprimeringsalgoritmerna alltså.

Din elkalkyl på 500W per spelare som är online är helt orimlig imo.

Jag glömde dela på antalet totala medlemmar så det är inte mer än 4 kr/spelare och månad så elen är en mindre kostnad än inköp av servers.

Men jag tror ändå att 500 W är rimligt om någon spelar säg Crysis. Varför det? För att Crysis inte gärna låter sig emuleras i en virtuell maskin! Grafikkortet kan inte köra flera spel samtidigt vad jag vet? Inte effektivt alls eftersom man skulle behöva byta textures m.m. i grafikminnet varje gång grafikkortet skulle rendera ett annat spel = extremt långsamt.

Sen utöver vad en vanlig dator gör ska dessa servrar encoda 720p video-ström i realtid. Det kräver troligen mer än 100 W om jag får gissa bara det...

Sen som jag sa, om de spelar gamla Nintendo-spel så går det finfint att virtualisera, de använder inte hårdvarugrafikkort.

Permalänk
Medlem

Folk verkar inte fatta att om de visar intensiva FPS-spel sa ar det nog inte for att man sen kommer erbjuada dem pa direkten. Utan det visar ju bara att det faktiskt gar att streama FPS-spel, men inte direkt att de kommer ha datorkraft eller vinstforutsattningar for att gora sa.

Ingen skulle borja snacka om detta om det handla om att streama Tetris eller Super Mario, sa det ar ju PR med att saga "streama crysis". men i slutandan om detta blir av sa tror jag nog att det mer kommer vara "simplare" spel, eller icke-processorkravande spel. Dar de har "moln" vilket kalkylerats till t.ex. att varje spelare som har abbonemang kan anvanda minst 1 ghz, och mest 3 ghz per spel nar det inte ar manga anvandare som ar online.

For att gora biljamforelser:

Tror ni att nar Ferrari eller BMW slapper nya bilar eller annonserar nya med topphastigheter runt 300km/h att ni kommer fa kora dem i den hastigheten pa vagarna? Nej, det handlar bara om vad produkten ar kapabel for, inte vad den ska gora eller kommer gora.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av High1ander
Folk verkar inte fatta att om de visar intensiva FPS-spel sa ar det nog inte for att man sen kommer erbjuada dem pa direkten. Utan det visar ju bara att det faktiskt gar att streama FPS-spel, men inte direkt att de kommer ha datorkraft eller vinstforutsattningar for att gora sa.

Ingen skulle borja snacka om detta om det handla om att streama Tetris eller Super Mario, sa det ar ju PR med att saga "streama crysis". men i slutandan om detta blir av sa tror jag nog att det mer kommer vara "simplare" spel, eller icke-processorkravande spel. Dar de har "moln" vilket kalkylerats till t.ex. att varje spelare som har abbonemang kan anvanda minst 1 ghz, och mest 3 ghz per spel nar det inte ar manga anvandare som ar online.

For att gora biljamforelser:

Tror ni att nar Ferrari eller BMW slapper nya bilar eller annonserar nya med topphastigheter runt 300km/h att ni kommer fa kora dem i den hastigheten pa vagarna? Nej, det handlar bara om vad produkten ar kapabel for, inte vad den ska gora eller kommer gora.

> autobahn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
TechGuru: Självklart kommer de inte köra en dator per spelare, många spelare kommer köra på samma server, många cores, mycket minne och en bra virtualiseringsteknik gör det möjligt. Jag läste även att de har dedikerade chip för videokomprimeringen, vilket är det mest intressanta imo och är nyckeln till hela konceptet, komprimeringsalgoritmerna alltså.

Din elkalkyl på 500W per spelare som är online är helt orimlig imo.

mrfisse: Säg att spelet körs på servrar i samma hall som Sunets, det ger enligt din egen mätning en ping runt 15 ms. Alltså 15ms för ditt paket att komma dit och sunets burkar att skicka ett svar, hur jämför det här sig mot laget på en vanlig tv? Nu har jag ingen vetenskaplig undersökning att hänvisa till på responstider på tv-apparater men vad jag har sett brukar de ligga runt 10-15ms. Alltså ungefär lika länge som ditt lag till servern. Och nu till det viktiga: jag har inte hört en enda icke-nörd vän till mig klaga på att deras tv laggar när de spelar, inte en enda. Visst gör nördarna det, men mest för att de läst om det och vet vad de ska titta efter. Average joe märker inte av de där extra 15ms, och det är Average Joe det här riktar sig till först och främst. När jag spelar brukar jag ibland en ping runt 5ms på svenska servrar, ett lagg inte ens den svettigaste nörden märker

Den här videon visar en liknande teknik fast över ett trådlöst lokalt nätverk, visst är det ett litet lagg men inte så farligt. http://www.youtube.com/watch?v=Y4cUl9WFv7g

Jag tror på den här idén om det inte märktes, visst kommer det ta ett tag för tekniken att mogna men jag tror definitivt att det är en stor del av den framtida spelmarknaden. Speciellt med tanke på nya ekonomier som Kina och Indien på frammarsh med stort antal IT-sugna konsumenter i sin nya medelklass med relativt låg budget som helt enkelt inte har råd med en konsoll.

så kan du väl inte tänka? Eller din kontroll till din konsol går kanske kontroll->tv-konsol->tv->ögon?

I normala fall går det kontroll->konsol->tv->ögon

Dvs att din konsol reagerar direkt när du trycker på knapparna på din kontroll därav märker du inget "lagg" i spelet. Vad gäller en lcd panels responstid fungerar det inte så som du vill tro. Du får kör en wiki på lcd eller nåt. Orkar inte förklara

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mha109
Måste bara få fråga vad du menar med "ljusets hastighet är en begränsande faktor" ?.

Sist jag kollade så tar sig ljuset ca 7 varv runt jorden på en sekund, men du kanske menade någonting annat som jag inte alls tänker på?

Har inte läst hela tråden och vet inte om någon har svarat redan.

Hur som helst, det stämmer att ljusets hastighet är en begränsande faktor. Visst låter det snabbt med 7 varv runt jorden, men om vi räknar med ungefär 7000 km från USA till Norden beroende på varifrån i USA det går och hur rakt ljuset går (fiberkablar är inte helt raka hela vägen) räknar jag till att det tar ungefär 0,02333... sekunder för ljuset att röra sig den sträckan. Det är samma sak som 23 ms, och eftersom han pratade om 2 ms så är ljuset nog en väldigt begränsande faktor

(Sen om det finns servrar i alla land är det en annan sak, men redan under en 500 kilometerssträcka tar det 1,6 ms)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tazavoo
Visst låter det snabbt med 7 varv runt jorden, men om vi räknar med ungefär 7000 km från USA till Norden beroende på varifrån i USA det går och hur rakt ljuset går (fiberkablar är inte helt raka hela vägen) räknar jag till att det tar ungefär 0,02333... sekunder för ljuset att röra sig den sträckan. Det är samma sak som 23 ms, och eftersom han pratade om 2 ms så är ljuset nog en väldigt begränsande faktor

Som sagt har de flera servrar bara i USA, så tanken är förmodligen att bygga fler av dem. De två millisekunder han nämnde gällde väl för övrigt videokomprimeringsalgoritmens snabbhet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tazavoo
(Sen om det finns servrar i alla land är det en annan sak, men redan under en 500 kilometerssträcka tar det 1,6 ms)

Med en server i Berlin skulle man till exempel kunna nå större delen av Europa med fördröjningar under 10 ms tur och retur (om man bortser från fördröjningar i routrar och liknande (vilket man kanske inte bör göra)).

Permalänk

@fisse rätt säker på att snubben pratar om input-lagg och inte panel-lagg

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Medlem

http://www.eurogamer.net/articles/gdc-why-onlive-cant-possibl...

Jag kan verkligen inte alls se hur detta ens skulle kunna fungera i teorin, ännu mindre i praktiken. Inte ens om man helt räknar bort alla faktorer som bandbredd och alla sorters anomalier så är det genomförbart, hur ska det då kunna fungera rent praktiskt?

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Hedersmedlem