Hur kan jag skydda min ip så att jag ej kan bli pingad?

Permalänk
Medlem

Hur kan jag skydda min ip så att jag ej kan bli pingad?

Hej, jag har haft problem med att en okänd person har pingat mig. Detta har lett till att mitt internet bara har fryst, men efter ca 5min funkar allt som vanligt. Nu har jag ett annat ip-nummer än vad jag hade förut och nu undrar jag hur jag kan skydda mitt ip nummer så att ingen pingar mig via den igen?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det här låter mycket konstigt. Ett simpelt ping ska inte frysa en dator som du beskriver det. Ett ping är egentligen bara en dator som säger hej till en annan och får ett hej tillbaka.

Skaffa en router, då får du en del skydd mot "ondsinta pingningar", det brukar även finnas funktioner i routrar att droppa ping, alltså inte säga hej tillbaka. På så vis vet inte den andra datorn om att du finns ens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Det här låter mycket konstigt. Ett simpelt ping ska inte frysa en dator som du beskriver det. Ett ping är egentligen bara en dator som säger hej till en annan och får ett hej tillbaka.

Skaffa en router, då får du en del skydd mot "ondsinta pingningar", det brukar även finnas funktioner i routrar att droppa ping, alltså inte säga hej tillbaka. På så vis vet inte den andra datorn om att du finns ens.

En DDoS ping attack kan däremot strypa hans lina tills den "dör".

Man kan inte göra nåt mot att folk skickar ping requests som fyller ens download kapacitet, däremot kan du ställa in så du inte svarar på ping och därmed inte fyller uploaden.

För att skydda dig kan du se till att han inte får tag på ditt ip igen eller köra vpn så du gömmer dig bakom ett annat ip.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
En DDoS ping attack kan däremot strypa hans lina tills den "dör".

Man kan inte göra nåt mot att folk skickar ping requests som fyller ens download kapacitet, däremot kan du ställa in så du inte svarar på ping och därmed inte fyller uploaden.

För att skydda dig kan du se till att han inte får tag på ditt ip igen eller köra vpn så du gömmer dig bakom ett annat ip.

Jomen hur sannorlikt är det att han utsatts för en DDoS? Möjligen en DoS men den borde ju pågå mer än ett par minuter om det var nån 13-årig snorunge på andra sidan för även hans bandbredd går ju så han inte kan spela CS under tiden han DoS:ar.

Jag tycker det låter allmänt märkligt och TS kanske skulle forska i vad det egentligen är som händer.

Permalänk
Medlem

Du kan använda Comodo Firewall till att blocka ping förfrågningar.

Permalänk
Medlem

Jo tänkte just säga det. En bra brandvägg (räcker med mjukvarubaserad) ska klara av att blockera pings.

Permalänk
Medlem

Eller så laddar du hem Wireshark, kollar vilken IP som skickar alla ping-signalar och pingar ner hans bredband. Klart å betart!

Visa signatur

Hinc robur et securitas

Permalänk
Musikälskare

Jag kan ställa in de i min router

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Stäng ner ICMP.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Nått liknande tror jag borde funka (kanske):
$IPTABLES -A INPUT -p icmp --icmp-type echo-request -m limit --limit "4/second" -j ACCEPT

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Hur kan jag skydda min ip så att jag ej kan bli pingad?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av extraaa
Hej, jag har haft problem med att en okänd person har pingat mig. Detta har lett till att mitt internet bara har fryst, men efter ca 5min funkar allt som vanligt. Nu har jag ett annat ip-nummer än vad jag hade förut och nu undrar jag hur jag kan skydda mitt ip nummer så att ingen pingar mig via den igen?

Tack på förhand!

Vad är det som får dig att tro att din uppkoppling dör av att någon pingar dig? ping brukar inte ha den effekten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Stäng ner ICMP.

Stäng ner TCP och UDP också när du ändå håller på. Gör framförallt allt utom att hitta det verkliga problemet och åtgärda det.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion