Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tux0r
Det är väl ganska uppenbart att det inte är samma person(er)?

Det är väl inte uppenbart?

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Känns som om doom3 va sista opengl spelet man spelade?

Permalänk
Medlem

Quake 4? Enemy Territory: Quake Wars? Unreal Engine 3 kör OpenGL under Linux och på PS3. Rage, som kommer nästa år, kör OpenGL.

Permalänk
Medlem

Att PS3:an kör opengl är lite missvisande, det finns en GLES-implementation, men nästan ingen använder den. Man använder gcm istället och pratar direkt med hårdvaran.

Blizzard har en opengl-renderare som används när man spelar i osx, och epic har en som används i linux/osx. Starbreeze använder opengl i windows, så visst används det fortfarande

Ser ut som att det mesta av det gamla skrotet (fixed function pipeline etc) är avkapat i.o.m. 3.1, vilket är fint. Däremot är hela den smådryga statemachinen kvar. När det gäller featuresettet har opengl i stort sett samma funktionalitet som dx10, med den fördelen att man kan köra det även på XP och andra OS. Dock behöver man gå mot "extensions" och inte core-funktionalitet för att få saker som geometry shaders.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jdv
Att PS3:an kör opengl är lite missvisande, det finns en GLES-implementation, men nästan ingen använder den. Man använder gcm istället och pratar direkt med hårdvaran.

Blizzard har en opengl-renderare som används när man spelar i osx, och epic har en som används i linux/osx. Starbreeze använder opengl i windows, så visst används det fortfarande

Ser ut som att det mesta av det gamla skrotet (fixed function pipeline etc) är avkapat i.o.m. 3.1, vilket är fint. Däremot är hela den smådryga statemachinen kvar. När det gäller featuresettet har opengl i stort sett samma funktionalitet som dx10, med den fördelen att man kan köra det även på XP och andra OS. Dock behöver man gå mot "extensions" och inte core-funktionalitet för att få saker som geometry shaders.

Du kan välja att rendera wow i opengl under windows och linux..

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

Så vart kan vi se videos ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Digging the wiz
Så vart kan vi se videos ?

Det är en nyrevision av ett grafik-api bara. Tillför ingen ny funktionalitet som inte funnits innan. Gör det enklare att programmera för bara.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Det är väl inte uppenbart?

Nej jag tycker inte det. Jag har högst svårt att tro att en programmerare är specialserad på D3D _och_ OpenGL.

Permalänk
Medlem

OpenGL är och kommer alltid vara ett enda och riktiga 3D API.

Minns när spelen hade både OpenGL och Direct3D, GL var överlägset både visuellt och prestandamässigt. Men men.. sen lyckades Microsoft sälja in..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tux0r
Nej jag tycker inte det. Jag har högst svårt att tro att en programmerare är specialserad på D3D _och_ OpenGL.

Kan men ena kan man i stort sett det andra, är samma hårdvara som ligger i botten på det hela ändå-

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem

Saknar Glide, det var tider det.

För övrigt har L:et i OpenGL alltid stått för library och inget annat, förstår inte vad folk får saker från.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
Oj! Det måste ju vara ett helvete att koda! Stackars dem som skriver grafikbitarna och måste skriva samma sak två gånger i olika språk. Blä

Har man en vettigt design i motorn så handlar det bara om att ha ett lager emellan lågnivå grafiken och högnivå koden. Sen kan man med några få undantag skriva samma kod för alla plattformar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tux0r
Det är väl ganska uppenbart att det inte är samma person(er)?

Det är inte alls ovanligt att det är samma personer som skriver motorns backend mot olika APIer och plattformar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jdv
Det är en nyrevision av ett grafik-api bara. Tillför ingen ny funktionalitet som inte funnits innan. Gör det enklare att programmera för bara.

Ja ha d[, tack

det var ju trokigt....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Digging the wiz
Ja ha d[, tack

det var ju trokigt....

Ja, bättre spel är ju tråkigt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!