Nvidia stämmer Intel

Permalänk
Medlem

Jag anser själv att patent är bra till en viss mån, dock skulle systemet behöva lite förbättringar inom vissa områden

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
Detta är mer en avtalsfråga än en patentfråga. Det handlar inte om patentintrång utan avtalsbrott.

Problemen är att alla har patent på allt möjligt, så att man låser varandras utveckling maximalt...för att kunna driva genom så dyra avtal som möjligt.

Instället för att spendera tiden på att forska fram nya saker, spenderar man forskning på hur man kringgår de andras patent. Man uppfinner hjulet två gånger.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Avstängd

Jag gillar det här. Företag som ligger i luven på varandra hela tiden och går igenom alla licensavtal för att få tag på mer pengar. Ett tydligt tecken på konkurrens och sköts det hela rätt (lagligt) så tycker jag det är kanon.

Om Nvidia förlorar har de slarvat när de skrev avtalet, ergo, skyll er själva.

Om Intel förlorar så är det dags att skaffa nya jurister.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Nu kan jag inget om patent och sådant, men smidigast vore ju om det helt funkade så att alla får använda en patenterad teknik, men dem betalar en summa pengar till de som äger patentet, och summan beror på utvecklingskostnaderna.

Dem som uppfann det får pengar för det, och det hindrar inte utvecklingen då vilket företag som helst kan använda patentet bara dem kan betala, och det spelar ingen roll om det är lasses fisk och grus AB eller Microsoft, samma summa för båda företagen.

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
Nu kan jag inget om patent och sådant, men smidigast vore ju om det helt funkade så att alla får använda en patenterad teknik, men dem betalar en summa pengar till de som äger patentet, och summan beror på utvecklingskostnaderna.

Dem som uppfann det får pengar för det, och det hindrar inte utvecklingen då vilket företag som helst kan använda patentet bara dem kan betala, och det spelar ingen roll om det är lasses fisk och grus AB eller Microsoft, samma summa för båda företagen.

Men sen vill du tjäna på det också, så mycket som möjligt.
Det finns redan en möjlighet att sälja licenser till andra.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Men sen vill du tjäna på det också, så mycket som möjligt.
Det finns redan en möjlighet att sälja licenser till andra.

Jo, mitt förslag är mer för att förhindra företag för att göra som Intel.

Intel verkar ju totalvägra att låta företag använda X86 arkitekturen, AMD lyckades först efter domslut.

Detta hindrar marknaden, mindre företag har inte råd att ta upp intel i domstol för att kanske få licens att använda det.

Hade dem fått automatiskt godkänt så länge dem betalar för sig så hade vi kanske sett fler tillverkare, kanske tom Nvidia.

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
Jo, mitt förslag är mer för att förhindra företag för att göra som Intel.

Intel verkar ju totalvägra att låta företag använda X86 arkitekturen, AMD lyckades först efter domslut.

Detta hindrar marknaden, mindre företag har inte råd att ta upp intel i domstol för att kanske få licens att använda det.

Hade dem fått automatiskt godkänt så länge dem betalar för sig så hade vi kanske sett fler tillverkare, kanske tom Nvidia.

Men ett mindre företag som utvecklar en teknik i en värld där du är tvungen att låta vem som helst använda den till en relativt låg kostnad (i jämförelse med utvecklingskostnaden) kan ju leda åt andra hållet:

Stora företag köper en licens och använder sedan sin marknadsposition för att konkurrera ut uppfinnaren. Jag menar, då skulle utvecklarna aldrig haft något för uppfinnandet, eller hur? De som äger patentet ska få avgöra till vilka de ska licensera och till vilket pris.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Going american style verkar det som, alla stämmer alla för att få största biten av kakan... Vettefan vad som är bästa lösningen dock, alla företag drabbas väl av finanskrisen och går på skattjakt genom att lusläsa sina licens-avtal för att hitta kryphål att gräva pengar ur.

Att ta bort patent helt och hållet är nog det dummaste man kan göra, ingen kommer vilja utveckla nånting för då kommer ngn annan bara stjäla och kopiera resultaten. Som det är nu med svindyra licens-avtal funkar inte heller eftersom det blir 2-3 rika företag som sitter på tronen medans mindre uppstickare blir uppköpta eller utknuffade då de inte har råd med de licenser som t.ex Intel kräver... Troligen är det bästa något mellanting, typ att det skulle finnas ett tak för avtalen i förhållande till vad utvecklingen kostat.

Men men... The show goes on, Intel bestämmer reglerna

Visa signatur

System 1: Antec 900 -- C2D 2.66 GHz -- Asus p5k Pro -- 8800 gts 512 -- WD 500 GB -- Corsair 750 w -- 2gb BallistiX 8500

System:2 Antec P182 -- C2D 3.00 GHz(45nm) -- Gigabyte EP45-DS3R -- Radeon 4850 -- Samsung Spinpoint 500 GB -- Antec 650 w -- 4GB Corsair 6400

Permalänk
Medlem

men!

Som någon skrev, det här handlar inte om patent utan om avtal. Ska vi förbjuda avtal också?

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Avstängd

avskafa patent
fan de dummaste jag hört, dom som tycker det borde nog tänka igenom sitt resonomang.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Världen skulle fungera alldeles utmärkt utan patent ifall pengar inte existerade, emn som tidigare sagt en sådan värld skulle för människan vara mer hemsk eftersom de som sagt inte vet hur den skulle fungera. Utvecklinegn kommer aldrig nå sin fula glans så länge pengar styr. Så länge pengar styr kommer allt utvecklas i snigelfart och endast för vinst.

Jo, Sovjet fungerade ju skitbra. Kina också fram tills de tog över de kaptialistiska idéerna.
Ryska bilar var kvar på 50-talet vad gäller teknik och prestanda när sovjet föll.
Det du dillar om är kommunism. Tried it, didn't work.
Du kan även kolla anarkism. Där finns ingen gloablism alls. Utan alla i det lokala samhället producerar det som behövs och alla är så solidariska att man inte ens behöver lagar eller ordningsmakt.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Känns mer som en patent diskusion, men å andra sidan är det ju det intel och nvidia och även intel och amd bråkar om. EDIT: eller avtal om patent

Håller med SuperNova att det är rimligt att nvidia inte ska få QPI gratis, detta oberoende om den är mycket eller lite lik HT (AMD) som nvidia tillverkat chip med länge. Men då kan man väll lösa det ekonomist utan att dra in en domstol, Men ja, det ger arbetstillfälen för domstolen.

SLI är ett försälgnings argument, annars hade jag inte valt 780i då intel chip clockade bättre med core2quad.

Jag är för patent men de används inte altid bra, Kommer ni ihåg att för några månader sedan rapporterades det om pirat grafikkort som såg ut att komma från gecube? (http://www.sweclockers.com/nyhet/8767-pirattillverkade_radeon...)
Då jag köper en cpu eller en gpu så vill jag vara säker på att det är det jag köper. Utan patent och copyright hade jag inte haft den säkerheten. Den säkerheten har jag gärna, fast det kostar mig valet till billigare seriösa alternativ. Jag tycker desutom att man ska få kred för det man kommer på.

I fallet med amd intel om x86 och x64 så har det blivit så stora språk så att hindra någon tillverkara att få köpa tekniken skulle vara som att ta patent på engelska och säga att bara de i england och USA får lära sig det. Vi behöver en öppen cpu standard och en öppen SLI/Crossfire standard.

Den stora frågan är väll hur man ska eller inte ska reglera avtal runt patent?

Det är nog inte många stora företag som blivit stora utan att vara fulla då och då, tyvär.

Vet någon om anmälan om kartellbildning mellan ati och nvidia gick till domstol?
(http://www.sweclockers.com/nyhet/8321-amd_och_nvidia_i_missta...)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Rätta mig om jag har fel:
nvidia har lisens på fsb(hörde nånstans nånting om dmi, vilket jag inte har en aning om vad det är men det har nivdia lisens på) men inte qpi.(acording to intel)
om intel har rätt så är det gröna laget ute och cycklar...
jag har svårt att tro att intel advokat arme har/kan göra en så fet tabbe att inte veta vad dom har licensierat ut till nvidia. personligen så tror jag nivida är ute och cycklar, alternativet är att jag är det!

mvh:
Teh Fluffmajster

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Det är en del ny teknik i c7i, men vi vet inte hur nvidia och intel har skrivit avtalet. Om t.ex de har skrivit att nvidia ska betalar en löpande avgift för att tillverka chip eller om att betala en avgift per chip eller om de t.ex betalat en engångsumma.
Om det är det tidigare fallat är frågan om det nämns något om ifall de bara får tillverka chip med den tekniken som fanns då avtalet skrevs, eller om de får tillverka chip med nya funktioner då de kommer, så länge de betalar den/de löpande summorna.

Jag antar att nvidia menar att de har rätt att tillverka chip med den nya tekniken så länge de betalar och att intel tycker att avtalet inte säger detta utan att det jäller den teknik som fanns då avtalet skrevs.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Världen skulle fungera alldeles utmärkt utan patent ifall pengar inte existerade, emn som tidigare sagt en sådan värld skulle för människan vara mer hemsk eftersom de som sagt inte vet hur den skulle fungera. Utvecklinegn kommer aldrig nå sin fula glans så länge pengar styr. Så länge pengar styr kommer allt utvecklas i snigelfart och endast för vinst.

det finns 2 sätt att ha ett samhälle utan pengar
komunism, som någon skrev tidigare utgår från total jämnställdhet mellan alla i samhället, vilket gör att alla sitter hemma och runkar istället för att jobba och samhället kolapsar.
det andra sättet räknas knappt som ett sätt, att gå tillbaka till naturen. störst går först, lagen tillhör den som är starkast. detta skulle ju dock leda till ett laglöst samhälle där ingen gör någonting utan bara dödar varandra och samhället kolapsar.

utveckling går snabbare utan pengar..BUSTED

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
det finns 2 sätt att ha ett samhälle utan pengar
komunism, som någon skrev tidigare utgår från total jämnställdhet mellan alla i samhället, vilket gör att alla sitter hemma och runkar istället för att jobba och samhället kolapsar.
det andra sättet räknas knappt som ett sätt, att gå tillbaka till naturen. störst går först, lagen tillhör den som är starkast. detta skulle ju dock leda till ett laglöst samhälle där ingen gör någonting utan bara dödar varandra och samhället kolapsar.

utveckling går snabbare utan pengar..BUSTED

Och man skulle ju inte få något cred för sina uppfinningar i något av de där samhällena.

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Jag gillar det här. Företag som ligger i luven på varandra hela tiden och går igenom alla licensavtal för att få tag på mer pengar. Ett tydligt tecken på konkurrens och sköts det hela rätt (lagligt) så tycker jag det är kanon.

Om Nvidia förlorar har de slarvat när de skrev avtalet, ergo, skyll er själva.

Om Intel förlorar så är det dags att skaffa nya jurister.

Själv tycker jag inte att det är bra med företag som stämmer varandra. Att det pågår konkurrens vet jag redan (iomed att amd/ati tagit ikapp med 4xxx och phenom II), så det finns bara en nackdel och det är att företagen dels lägger pengar på fel saker och dels förlorar pengar på trams. Vilket betyder dyrare varor för oss konsumenter. Du tycker att det är bra att det finns konkurrens och jag håller helt med dig, men det visste jag redan och bieffekterna är lite för stora.

Fast det är ju bra att intel får sig en läxa iaf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TsunamiCoZ
Och man skulle ju inte få något cred för sina uppfinningar i något av de där samhällena.

OFFTOPIC:

Jaha men folk vill slava och jobba tydligen?

Det finns inget demokratiskt med det här samhället. Kapitalismen gör folk giriga och pengar går före allt annat även fólks hälsa. Ett samhälle utan pengar behöver inte betyda kollaps. Alla i världen har samma rättigheter och resurserna ska delas lika! Kommunism det är skitsnack! Där finns det också pengar.
I dagens samhälle äger 1% av befolkningen(världen) 40% av alla resurser, finns inget demokratiskt med det!? Jag säger inte emot er utan säger att vi kunde ha det mycket bättre än såhär. Förresten kolla "Zeitgeist"-filmerna!

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av armind Förresten kolla "Zeitgeist"-filmerna!

Dom är bra

Visa signatur

Min är störst för jag kör BMW!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kelso
Dom är bra

SANT! Men tyvärr människor är inte redo för den världen som i senaste "Addendum" filmen. Girigheten och själviskheten är för stor. :/ Skulle aldrig fungera. Folk med mycket vill ha mer! Det vill alla. Man ljuger om man tycker annat. För de flesta låginkomsttagare har aldrig varit i en rikemans kläder...

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler