Western Digital in på SSD-marknaden

Permalänk

Nej, det verkar ju seriöst, därför är det så trevliga nyheter

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Mycket fin artikel. Något för MBY att studera kanske (menar AnandTech artikeln)

I övrigt, ser ljust ut på SSD fronten! "Jag bara rullar fram - Fronda"

Visa signatur

Fractal Design Define R3, Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 2.80GHz, Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz, Corsair SSD Force Series 120GB, Corsair Cooling Hydro H70, 2xGigabyte GeForce GTX 460 1GB OC SLI

Permalänk
Medlem

Varför ska dom göra en SSD med PATA? Används det nånstans fortfarande eller?

Permalänk
Avstängd

Undrar varför hårddisktillverkarna har varit så sena med SSD?
Kanske ville de att SSD skulle floppa.

Det finns bara typ 3 företag, WD, Seagate, Samsung.
De har investerat mycket i hårddisklagring och har säkert massa patent där.

Med SSD kan de få mycket fler konkurrenter från alla minnestillverkare.
Med SSD måste Seagate och WD göra nya investeringar...

Permalänk
Medlem

Är lite av en fanboy när de kommer till WD, har alltid kört WD och har aldrig haft några problem överhuvudtaget. Kommer det en SSD med BRA hastigheter är detta väldigt intressant.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Trevligt med fler aktörer. Nu vill jag ser bättre prestanda och lägre priser.

Permalänk
Medlem

Hoppas hoppas att WD kan styra upp detta, de enda ssd som presterar bra nu är intel och dom kostar alldeles för mycket..

Allt annat är ju rent junk då problemen med små skrivningar inte är något jag kan överse..

En snabb ssd utan småskrivnings-problemet för en relativt vettig peng har jag väntat länge på..

Ska bli skönt att slippa raptorn om så blir fallet

Permalänk
Medlem

Låter bra! Borde väl ge en bra prisutveckling till 2010

Permalänk
Medlem

Att western digital köper upp ett helt företag bara för att komma ikapp på SSD marknaden, är bevis nog för att hårddisk-tillverkarna själva anser att SSD är framtiden!

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Undrar varför hårddisktillverkarna har varit så sena med SSD?
Kanske ville de att SSD skulle floppa.

Det finns bara typ 3 företag, WD, Seagate, Samsung.
De har investerat mycket i hårddisklagring och har säkert massa patent där.

Med SSD kan de få mycket fler konkurrenter från alla minnestillverkare.
Med SSD måste Seagate och WD göra nya investeringar...

Högst troligt så skulle det bli för dyrt att hoppa in i leken för tidigt så de väntade(väntar) väl på att någon annan skulle göra den dyra tidsödande forskningen så de kunde åka in på en räkmacka? Det är min teori iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frallam
Är inte samsung stora? :-/

Jo det är dom, men dom väntar på rätt tillfälle att köpa upp Intel och ta över deras SSD tillverkning!

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Undrar varför hårddisktillverkarna har varit så sena med SSD?
Kanske ville de att SSD skulle floppa.

Det finns bara typ 3 företag, WD, Seagate, Samsung.
De har investerat mycket i hårddisklagring och har säkert massa patent där.

Med SSD kan de få mycket fler konkurrenter från alla minnestillverkare.
Med SSD måste Seagate och WD göra nya investeringar...

Nja, det krävs ansenliga fabs för att göra SSD också, speciellt om man vill få upp packningstätheten och få har dessa fabs. Flera disktillverkare har tidigare nosat på marknaden för SSD men sedan dragit sig ur. De återvänder nu när förtroendet för SSD ökar. Samsung har ju SSD-teknik gammal som gatan och såväl Hitachi/IBM som gamla maxtor hade en och annan flashdisk eller RAM-disk för decennier sedan. Toshiba pysslade med SSD redan på 80-talet (liksom Samsung och IBM).

Egentligen är det väl bara Seagate som inte prövat med SSD tills alldeles nyligen? Det känns som det är minnestillverkarna som styrt över till SSD från konventionella flash lika mycket som hårddisktillverkarna. SSD är ju mycket "joint venture". Det finns för övrigt fem stora hårddisktillverkare, inte tre, samt flera små: Toshiba, Seagate, Samsung, Hitachi och WD. Jag vet inte riktigt hur många SSD-tillverkare det finns men det är nog en hög. Antagligen kommer antalet tillverkare minska i takt med att tillverkningsprocessen rationaliseras. Många tillverkare är inte sällan ett tecken på barndom (det har funnits hundratalet med HDD-tillverkare), jämför med antalet olika icke-kompatibla persondatorsystem som funnits.

Thermion: Lägg ner dina osakliga insinueringar du ändå inte kan backa upp.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Längtar mycket efter att ersätta mina Raptor diskar med SSD-diskar så datorn blir både snabbare och tystare. Är så van raptor diskarna nu så man tycker inte att det känns så speciellt snabbt längre men när man sätter sig på en dator med vanlig sleten disk då känns det.

Ne lite mer prestanda/utrymme och ett lägre pris så resulterar det nog i ett inköp längre fram.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

När SSD tar över så försvinner inkomsten från de mekaniska diskarna. Att skynda på utvecklingen av SSD skulle därför för de större disktillverkarna vara som att skjuta sig i foten, om de nu ändå kan vara med i matchen.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeagan
När SSD tar över så försvinner inkomsten från de mekaniska diskarna. Att skynda på utvecklingen av SSD skulle därför för de större disktillverkarna vara som att skjuta sig i foten, om de nu ändå kan vara med i matchen.

Men om de inte är "med i matchen" kan de ju inte ens vinna den. Men om de r med i matchen, ja då är de med och kapitaliserar på SSD. Hur tänker du egentligen? Din falska dikotomi är ju extra rolig eftersom den nästan lyder "antingen är du med oss, eller så är du med oss, hur du än gör, vinner du".

Vidare; de större disktillverkarna är ju med i matchen. Alla har varit det och de enda som varit sena är Seagate och WD. Alla de övriga har inte bara "gett sig in på" SSD utan även varit pådrivande.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeagan
När SSD tar över så försvinner inkomsten från de mekaniska diskarna. Att skynda på utvecklingen av SSD skulle därför för de större disktillverkarna vara som att skjuta sig i foten, om de nu ändå kan vara med i matchen.

Tvärt om.

Ifall disktillverkarna inte hoppar på tåget NU kommer det ju redan att ha gått då SSD-priserna sjunkit lågt nog att bli konkurrenskraftiga på allvar med mekaniska diskar.

Detta är vad som håller på att hända med seagate för övrigt, deras konstanta dissande av SSD tyder på att de blivit rätt tagna på sängen av utvecklingen, och nu (lönlöst) håller på att försöka bromsa flashdiskarnas framfart med hjälp av FUD. Likt Microsoft gjorde under IE6-tiden och Firefox började segla upp som allvarlig konkurrent tycks Seagate ropa, "we're the leaders, wait for us!"

Permalänk
Medlem

Ligger mycket i det som LennyV här säger.

MBY, Osakliga insunieringar, jag inte kan backa upp?

Då ska jag insuniera lite mer, då du tydligen inte läst artikeln jag refererade till. Man kan ju onekligen anta att personen som faktiskt gjort djuplodande tester av SSD och använder dem praktiskt i sitt dagliga liv vet lite mer än vad du faktiskt gör (inget illa menat, du kan mycket, men..). Jag liksom artikelförfattaren inser att SSD är framtiden som totalt lagringsmedium (och med detta menar jag som OS/film/spel/musik disk).

Inte bara det att råvarorna som mekaniska diskar använder blir dyrare, de drar mycket mera energi. Emedans den raka motsatsen gäller SSD.

Vidare så gnäller du över hur _gammal_ SSD-tekniken är. Ja där håller jag med dig, och det är inte den gamla SSD-tekniken som vi kommer att använda. Om man är lite intresserad och tar till sig information som finns tillgänglig så vill jag tala om för dig att det finns ett antal nya tekniker som är på gång. Jag kan dock tyvärr inte sia så väldigt mycket om NÄR de faktiskt finns tillgängliga, mer än att jag är positiv. En fördel denna nya tekniken har är att den har obehindrad hållbarhet (dvs kan skrivas till utan att bli utsliten m.m.).

Visa signatur

Fractal Design Define R3, Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 2.80GHz, Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz, Corsair SSD Force Series 120GB, Corsair Cooling Hydro H70, 2xGigabyte GeForce GTX 460 1GB OC SLI

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thermion
Ligger mycket i det som LennyV här säger.

MBY, Osakliga insunieringar, jag inte kan backa upp?

Då ska jag insuniera lite mer, då du tydligen inte läst artikeln jag refererade till. Man kan ju onekligen anta att personen som faktiskt gjort djuplodande tester av SSD och använder dem praktiskt i sitt dagliga liv vet lite mer än vad du faktiskt gör (inget illa menat, du kan mycket, men..). Jag liksom artikelförfattaren inser att SSD är framtiden som totalt lagringsmedium (och med detta menar jag som OS/film/spel/musik disk).

Inte bara det att råvarorna som mekaniska diskar använder blir dyrare, de drar mycket mera energi. Emedans den raka motsatsen gäller SSD.

Vidare så gnäller du över hur _gammal_ SSD-tekniken är. Ja där håller jag med dig, och det är inte den gamla SSD-tekniken som vi kommer att använda. Om man är lite intresserad och tar till sig information som finns tillgänglig så vill jag tala om för dig att det finns ett antal nya tekniker som är på gång. Jag kan dock tyvärr inte sia så väldigt mycket om NÄR de faktiskt finns tillgängliga, mer än att jag är positiv. En fördel denna nya tekniken har är att den har obehindrad hållbarhet (dvs kan skrivas till utan att bli utsliten m.m.).

Vad fan yrar du om? Var har jag "gnällt" över hur gammal SSD är? Helt befängt. Jag har däremot påpekat att SSD har funnits ett bra tag och därmed visst kan ses som en mogen teknik - tvärt emot de som resonerar som så att "jag väntar nog tills SSD blivit lika billigt som HDD" och tror att de liksom på något mystiskt sätt ser till SSDs fördelar. Sluta ljug, jag har ingenstans antytt att SSD är en gammal i betydelsen dålig teknik eller att dagens SSD är "gamla". Fy fan säger jag bara över din ohederliga debattstil. Du har ju inte ens deltagit i tidigare diskussioner utan har bara nu i tråd efter annan sagt "MBY har fel" eller "MBY borde läsa", osv, utan att kunna specificera en enda instans där jag sagt något uppenbart galet. Jävla stalkerfasoner är vad det är.

Sluta snacka så mycket gallimatias. Det är ju nästan med goebbelspolemik du hävdar "totalt" lagringsmedia. Föresten, har jag förnekat det? Sluta låtsas som du "inser" något, som om du "ser ljuset" osv. Det är en rätt ohederlig värdeladdad demagogi som snarare syftar till att insinuera ont om motståndaren än att framhäva några egna alster. Lite lätt religiöst över det hela.

Jag är uppenbart mer kompetent än du när det gäller teknik. Jag har stor koll på SSD och stor koll på HDD. Jag har en god överblick på vad som talar för SSD, vad som talar emot. Vad som talar för HDD och vad som talar emot. Jag har vidare gång på gång förklarat varför man inte kan stirra sig blind på en enskild parameter och jag har vidare påpekat att strömförbrukning är närmast en icke-fråga då man inte i första hand normalt väljer lagringssätt utefter strömåtgång. Som om inte det vore nog har jag sakligt resonerat kring hur olika SSD och HDD skalar i fråga om strömåtgång per storlek varpå jag manar till försiktighet till säkra slutsatser. SSD och HDD skalar så olika att framtida jämförelser blir utomordentligt svåra att skatta.

"När" de finns tillgängliga? Tja, pappskalle, SSD finns tillgängligt idag och är konkurrenskraftigt idag. Hur jäkla många gånger måste jag säga det? Imre Lakatos sa en gång att en teori inte är fullständigt falsifierad förens det kommit en ny teori som svarar bättre på frågorna. Det samma kan sägas gälla ditt resonemang. SSD är inte bra idag därför att det är "framtiden i morgon" utan SSD är bra idag därför att det är bra just idag och därtill var bra igår. Det framstår då som rätt egendomligt när du säger att "ny teknik finns" men kan inte svara på "när den kommer". Jaha? Truism? Tautologi? Nonsens, vilket som! Att så väl morgondagens SSD som morgondagen HDD kommer bygga på morgondagen teknik är ju ett helt trivialt påpekande.

Jag blir uppriktigt sagt fly förbannad på dina så kallade argument som bygger på selektiv varseblivning och "data selection" och vidare på dessa eviga halmgubbar. "Jag vet, jag påstår att motståndaren sagt något och så bemöter jag det!"

Du ska bara hålla truten om du inte kan uppbringa det minsta problematik, det minsta av analys, det minsta konkreta om var jag skulle haft fel. Du är ju en riktig djävla forumhaverist; mer ute efter att reta upp folk än bidra med något eget.

...

Mycket möjligt att SSD så småningom kan ta över helt, detta är inget jag förnekar och jag vet också det hopplösa med att dra dylika slutsatser då dessa baseras på ideologi och värdegrund och inte på fakta, historik och analys. Jag påstår endast att det inte kommer ske de närmaste åren. Folk har dömt ut hårddisken i flera decennier och alltid har det hetat att det bara är några få år kvar. Jag vet inte vad du hävdar eftersom du i sak inte hävdar så mycket, annat än att du tydligen tvångsmässigt måste hävda att jag har fel. Skulle jag säga 10 år skulle du säga 9, skulle jag säga 5 år måste du säga 3, osv. Och så kommer det fortsätta, år ut och år in och den dagen vi alla använder minne X så hade jag "tydligen" fel, även om minne X varken är SSD eller HDD.

Är det för mycket begärt att du slutar med att ljuga? Att du slutar med påhopp utan grund? Jag tänker inte finna mig i denna typ av debatt. Själva sakfrågorna har jag bemött om och om och om och om igen och det verkar inte finnas någon poäng i att upprepa fakta för folk som bara bråkar.

Kan du på något sätt backa upp dina insinueringar? Kan du på en enda punkt säga: "Här har du tydligt fel"? Kan du säga att jag någonstans ljugit? Att jag gjort en graverande misstolkning? Om du inte kan det, ge då fan i att nämna mig i var och varannan tråd om SSD innan jag har deltagit. Hur ska jag kunna försvara mig? Måste jag verkligen regelbundet söka efter dina inlägg för att se om du återigen snackat smörja om mig? Du borde skämmas! Jag har en viss integritet i dylika frågor, en integritet jag kämpar hårt för. Du hittar bara på saker helt utan uppbackning. Om det inte är om mig så är det om tekniken. Att SSD per automatik drar mindre ström är ett sådant exempel. Att HDDs råvaror skulle blir dyrare(!) är ytterligare ett sådant exempel som det inte finns skuggan av belägg för utan är givetvis något du hittat på för stunden. Saken är ju den att du ogillar HDD och därför väljer att ljuga för den "goda sakens" skull. Jag däremot väljer alltid teknik med omsorg. Därför har jag SSDer såväl som HDDer och jag använde SSD innan flera på forumet ens var födda. Jag väljer den teknik som är bäst för stunden utan att försöka gissa vilken som åldras snabbast ("om-jag-köper-X-är-min-dator-fortfarande-modern-efter-N-år-fallgropen"). Jag vet också vilka trender som gäller och hur de relaterar till datorutvecklingen i stort. Jag vet också vilka parametrar som är viktiga för vilka enheter och hur det styrt datormarknaden. Jag vet t.ex. varför hårddiskar inte har blivit snabbare i samma takt som större och varför hårddiskar vuxit så fruktansvärt mycket i storlek jämfört med andra komponenters viktiga parametrar. Jag vet varför pris på en produkt hamnar på en platå i stället för att ständigt sjunka eller öka (återigen, platå betyder enbart långsammare förändring i pris än i parametrar. Vissa komponenter blir faktiskt dyrare men ökar enormt i prestanda i stället. Grafikkort [med tillhörande ökning av strömförbrukning] är ett exempel där platån rört sig uppåt). Allt detta och mycket mer brukar jag sakligt resonera kring och varna för förhastade slutsatser. Var är dina resonemang? Var är din analys som inte bygger på för stunden uppdiktade siffror? Jag har givetvis redan läst artikeln på AnandTech som för övrigt inte bidrar till att backa upp något du sagt, delvis då du knappast sagt något konkret och icke-trivialt. Vidare, har du haft pengar har du alltid kunnat köpa minnen både snabbare och större än HDD, det är liksom intet nytt. Du förstår inte den uppenbara datalogiska skillnaden mellan att ha operativ- och programminne versus långtidslagring. Det är som om du aldrig hört talas om en harvardmaskin, det är som om du tror att HDD alltid har varit gudagivet för OS och därför måste SSD ersätta HDD pålagring. Det är att blanda ihop saker som bara tidigare av ren bekvämlighet samsats i samma minne. Nya minneshierarkier är dock alltid välkomna eftersom alla minnen är kompromisser. Så även SSD. Flashminne är lite speciellt då det lämpar sig för en hel flora av områden, från firmware till lagring. Detta gör att det inte är helt otänkbart att vi kommer skilja på snabba och små SSD och stora, långsammare. Det dröjer nog ett tag till innan skillnaden blir konceptuell, men vanligen är det faktiskt så när det gäller komponenter. Det kanske snarare är HDD som är litet speciellt med att storlek implicerar snabbhet. Så är det inte på RAM, inte på processorer och inte på SSD. Återigen, man kan notera att det inte är lätt att bena ut vad som är vad, vilka parametrar som är viktiga och hur prognosen ser ut för just dessa. En sak är däremot helt säker: masslagring ställer helt andra krav än random access-lagring eller cache. Processorprestanda ställer helt andra krav än strömförbrukning nominellt eller lagring och icke-flyktighet är t.ex. inget man bryr sig om när det gäller CPU eller GPU (det skulle t.o.m. kunna vara till nackdel). Du kan inte peka på SSDs snabbhet för att "bevisa" att det lämpar sig för lagring, lika lite som du kan peka på HDDs storlek för att "bevisa" att det lämpar sig för OS. Omm SSD ska ersätta HDD så måste SSD matcha HDD i första hand med avseende på absolut storlek samt pris per bit och i andra hand matcha prestanda. Strömförbrukning, så länge vi inte talar om bärbart (där storlek redan är av mindre betydelse), kommer månne i sista hand. Och det omvända gäller givetvis: Omm HDD ska husera OS i fortsättningen så hjälper det inte att visa på lagringsutrymmet. Hade prestanda varit allt, hade vi haft icke-flyktigt batteri-RAM (eller fRAM) för lagring. Hade storlek varit allt för OS hade vi haft magnetband till OS. Det som följer är att SSD, liksom alla andra minnestyper då, nu och i framtiden, är kompromisser. I kompromisser balanserar man alltid upp parametrarna på ett sådan sätt att det bäst motsvarar behoven. Det _är_ skillnad på lagring av program/OS och data. SSD kan kanske öka sin storlek mer än hårddisken för att överkomma "zenon", men vi är definitivt inte där idag eller i den närmaste framtiden. Det kommer fortfarande dröja åratal innan man regelmässigt väljer SSD framför HDD för att få maximalt med lagringsutrymme för pengarna. Svårare än så är det inte. Har jag fel vill jag gärna veta hur.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thermion
Om man är lite intresserad och tar till sig information som finns tillgänglig så vill jag tala om för dig att det finns ett antal nya tekniker som är på gång. Jag kan dock tyvärr inte sia så väldigt mycket om NÄR de faktiskt finns tillgängliga, mer än att jag är positiv. En fördel denna nya tekniken har är att den har obehindrad hållbarhet (dvs kan skrivas till utan att bli utsliten m.m.).

Vilka nya tekniker? Källa?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Det är svårt för mig att hitta just artikeln jag läst då den är på papper.. dock.

1000 gånger snabbare hårddiskar med laser

och

Supersmå minnen ersätter flash

"Hynix forskar samtidigt också på ny minnesteknik kallad Spin-transfer Torque Random Access Memory (STT-RAM). Tekniken erbjuder precis som de övriga två, ytterligare ett alternativ för att ersätta nand-baserade flashminnen i framtiden."

Det är nog den tekniken jag främst har haft i åtanken, svårt att hitta artikeln dock.

Sen vill jag bara nämna att även om SSD inte blir riktigt lika billigt som HDD (vilket det kommer att bli, med tiden) så är den psykologiska effekten viktig att beakta också. Vi ser idag på forumen m.m. ett enormt sug efter SSD, folk vill helt enkelt inte har metallskivor snurrandes i 10.000-15.000 varv i minuten i sina datorer. De flesta är beredda att betala lite mer för en motsvarande SSD än en HDD.

Det är mycket på gång, de SSD vi ser idag är inte framtiden, även om de räcker för att ersätta HDD.

Visa signatur

Fractal Design Define R3, Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 2.80GHz, Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz, Corsair SSD Force Series 120GB, Corsair Cooling Hydro H70, 2xGigabyte GeForce GTX 460 1GB OC SLI

Permalänk
Medlem

Tycker det är underbart när folk säger att SSD ÄR framtiden. Det är givetvis en del av den kommande framtiden, men lite längre fram ligger såklart att man inte sparar något internt överhuvdtaget eller har en massa rostig intern teknik. Snarare delar man prestanda/lagring/enheter/etc. Blir nog bara en liten kula kvar där både skärm, tangentbord, mus osv. emuleras först via projektioner men sedan via stimulans i hjärnan.

Det är dock ett par hinder kvar innan dess.......

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thermion
Det är svårt för mig att hitta just artikeln jag läst då den är på papper.. dock.

1000 gånger snabbare hårddiskar med laser

och

Supersmå minnen ersätter flash

Hmm. Dylika tekniker har jag ju också tagit upp förut, t.ex. HAMR eller "det nya fördröjningsminnet" som presenterades för en tid sedan. Detta är inte riktigt identiskt med vad jag menar med "minne X", men väl vad jag menar att det finns oanad utvecklingspotential i _både_ SSD och HDD varvid självsäkra uttalanden som att "SSD kommer vara det totala lagringsmediet" inom en icke-specificerad närframtid inte är så lyckade...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thermion
"Hynix forskar samtidigt också på ny minnesteknik kallad Spin-transfer Torque Random Access Memory (STT-RAM). Tekniken erbjuder precis som de övriga två, ytterligare ett alternativ för att ersätta nand-baserade flashminnen i framtiden."

Detta är dock mer av "minne X"-karaktär. Den tråkiga nyheten är att dylika tekniker sällan överlever prototypstadiet (hundratals exempel, mest känt och längst gånget torde bubbelminnet vara). Den goda nyheten är att detta bara är en av en hel myriad med idéer som kan vara värda att titta närmare på. Var någon stans i hierarkin ett sådan minne hamnar är inte gott att veta; forskare är tyvärr lite av säljare i dylika fall och presenterar sin idé på ett sätt de tror väcker störst intresse. Det kan hända att att ett dylikt minne visar sig vara en utmärkt ersättare för något helt annat, t.ex. RAM eller firmware-flash.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thermion
Sen vill jag bara nämna att även om SSD inte blir riktigt lika billigt som HDD (vilket det kommer att bli, med tiden) så är den psykologiska effekten viktig att beakta också.

Det tror jag du kan ha rätt i; SSD kommer hitta sin platå och röra sig rätt lite inom den; bli dyrare vid materialbrist eller jordbävningar och bli billigare i slutet av högkonjunkturer, ungefär som RAM. Att HDD kostar i storleksordningen 1000 kr beror inte enbart på att "vi befinner oss där" i utvecklingen; det är snarare en naturlig platå där priset slutar att sjunka och utvecklingen tar vid. Platåer är inte endast ekonomiska. Idag skulle man kunna göra en ENIAC stor som ett dammkorn, men givetvis väljer man ett hanterbart chassi som man stoppar i något enormt mycket kraftigare i stället. Så SSD kommer inte att sjunka i pris för evigt, men väl i pris per bit så länge som SSD kommer finnas. Vad platån hamnar beror på en massa parametrar. Det kan också finnas flera platåer (jmfr vad jag skrev tidigare); högprestanda-SSD som är dyrare än HDD per bit och lever på en image och kan därför ha ett lite högre pris till bättre prestanda och lägre storlek eller en lägre platå som kan vara billigare än HDD för mindre system. Låt mig göra en förutsägelse: Platån för SSD kommer vara lite högre än för HDD och SSD kommer vara lite mindre och mycket snabbare. I viss mån är vi ju redan där, förutom att SSD-priset fortfarande sjunker snabbt. En sådan platå kan bestå i många år, ja decennier. Den kan bestå av sig självt, oberoende om HDD försvinner eller ej.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thermion
Vi ser idag på forumen m.m. ett enormt sug efter SSD,

Statistisk undersökning eller confirmation bias? Jag vågar säga att det är det senare. Men, det spelar ingen roll; suget för SSD minskar inte suget för HDD och vem vill inte ha en SSD i sin burk (jag har sex SSD i lika många burkar).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thermion
folk vill helt enkelt inte har metallskivor snurrandes i 10.000-15.000 varv i minuten i sina datorer. De flesta är beredda att betala lite mer för en motsvarande SSD än en HDD.

I princip enbart SCSI-diskar roterar i 10-15000 varv i minuten. Bland vanliga diskar är Raptor väl det enda undantaget. Nominella hastigheter är 5400 RPM, 7200 RPM och i vissa fall det gamla 3600 RPM. Varför ska man göra så knasiga jämförelser?
Att de flesta skulle vara beredda att betala "lite" mer för SSD i stället för HDD och inte som komplement, är det månne ytterligare en uppgift du bara hittar på nu igen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thermion
Det är mycket på gång, de SSD vi ser idag är inte framtiden, även om de räcker för att ersätta HDD.

Nej? Eller jo, om du har obegränsat med pengar eller plats, då kan du ersätta hårddiskar med vadhelst du vill. Du kan ersätta en 1 TB HDD med åtta tusen miljarder reläer om du så vill. Du kan ersätta en HDD med DRAM. Du kan ersätta en HDD med SSD. Men över lag kan du inte påstå att de SSDer vi har idag kan ersätta segmentet HDD. Om du verkligen tror det; välkommen hem till mig och ersätt mina 6-9 TB+ (länge sedan jag räknade) med SSD. Du kan få behålla de gamla diskarna och du får dessutom 1000 kr per TB av mig! Deal?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Men om de inte är "med i matchen" kan de ju inte ens vinna den. Men om de r med i matchen, ja då är de med och kapitaliserar på SSD. Hur tänker du egentligen? Din falska dikotomi är ju extra rolig eftersom den nästan lyder "antingen är du med oss, eller så är du med oss, hur du än gör, vinner du".

Vidare; de större disktillverkarna är ju med i matchen. Alla har varit det och de enda som varit sena är Seagate och WD. Alla de övriga har inte bara "gett sig in på" SSD utan även varit pådrivande.

Nja, den lyder snarare antingen så är de med i matchen eller så är de med i matchen.

För jag skulle säga att Seagate och WD är med i matchen oavsett om de driver SSD framåt eller inte. De är så pass stora företag att de kan köpa sig till en plats i täten. Tillåter de dem tillverka och sälja mekaniska diskar ett tag till så tjänar de säkert på det i slutändan.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.