Permalänk
Medlem

Vilken vpn-tjänst ?

Hej !

Nu när det inte går att vara anonym på nätet längre så tänkte jag skaffa en vpn-tjänst.

Men vilken utav alla dessa tjänster ska man lägga pengarna på?

Permalänk
Medlem

Finns redan en enorm tråd om detta, ALL information står att finna där.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

/joar.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Skaffade både Dold.se och Relakks inatt och jag skulle vilja påstå att dom är värdelösa så länge du inte enbart småsurfar. Men dom kanske utökar prestandan nu när det blir en rusning till dessa tjänster.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Finns redan en enorm tråd om detta, ALL information står att finna där.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

/joar.

Den innehåller också väldigt mycket sidodiskussioner. Jag tycker det är bra bra med en separat tråd om hur bra de olika VPN-tjänsterna funkar.

Själv funderar jag mest på SwissVPN med tanke på att de ligger utanför EU och priset. Sen hänger det ju på att hastigheten inte blir alltför lidande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Den innehåller också väldigt mycket sidodiskussioner. Jag tycker det är bra bra med en separat tråd om hur bra de olika VPN-tjänsterna funkar.

Själv funderar jag mest på SwissVPN med tanke på att de ligger utanför EU och priset. Sen hänger det ju på att hastigheten inte blir alltför lidande.

Mina undersökningar (aka. läst stora tråden här och den på flashback) säger att all hastighet över 24/3 kommer lida av vilken tjänst som helst i princip. Det är nog inte förens man kommer ner till 8/1 som hastigheten inte påverkas nämnvärt (med viss variation och sämre vid hög belastning). Så det beror helt på din hastighet.

Sedan så har jag sett ett par dyrare tjänster (kommer inte på namn) som ska vara bättre för högre hastigheter på uppkopplingen.
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Jag köpte dold.se en månad den 1e april. Jag kan överhuvutaget inte använda ngt torrentprogram och surfa kan jag knappast heller göra. Skulle tro att det är långsammare än mitt första modem, 28.8....

Någon som har ngt tips på vad som kan vara fel? Kör enbart windows brandvägg och har comhems 50/10...

Tacksam för hjälp för sugigare öppettider på helpdesk än hos dold.se får man leta efter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Den innehåller också väldigt mycket sidodiskussioner. Jag tycker det är bra bra med en separat tråd om hur bra de olika VPN-tjänsterna funkar.

Själv funderar jag mest på SwissVPN med tanke på att de ligger utanför EU och priset. Sen hänger det ju på att hastigheten inte blir alltför lidande.

Är det någon som har provat hur fort det går med swissVPN? Jag har 10mbit fiber, undrar hur mkt ja kommer att förlora. Om jag hamnar på typ 5-6mbit är det enligt mig dåligt. Skulle inte vilja att det sjunker under 8mbit

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

SwissVPN har jag för mig loggar info. Skulle tänka en extra gång innan jag väljer dem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
SwissVPN har jag för mig loggar info. Skulle tänka en extra gång innan jag väljer dem.

Vad gör det om det loggar info när de inte berörs av lagstiftningar inom EU? Sen loggar väl i princip alla utom Ipredator info? Det är väl det som gör dem unika.

Tack föresten psc3 för uppdateringen. Jag har bara glocalnet adsl så då lär inte min hastighet påverkas alltför mycket. Men jag ska fortsätta kolla alternativen innan jag bestämmer mig för något.

Permalänk
Medlem

Ivacy ska heller inte logga enligt vad de säger iaf.

Det är väl sant att det må kvitta eftersom de som sagt inte berörs av EU, men i vilket fall så loggar de trafik.

Kör på swissVPN, det är säkert bra, jag bara sade att de loggar så betänk en extra gång.

Permalänk
Medlem

Jag är nyfiken på era hastigheter innan och under ert användande. Någon ni kan rekommendera?

Permalänk
Medlem

Ivacy är det bara att glömma, många som reggat sig där, så nu går det riktigt segt, funkar knappt att surfa med längre...

Vore bättre om alla slutade rekomendera VPN sidor, så att det blir lite mer utspritt..

Försök hitta nån provider som det inte är så mycket snack om, så får ni ok speed..

Visa signatur

Antec 300, ASUS P6T Deluxe V2, Core i7 920 2.66ghz@3.80ghz, Noctua NH-U12P Se 1366, Corsair Dominator Twin3x DDR3 PC12800 1600mhz (3x2gb), VTX3D Radeon HD5850 1gb, Barracuda 320gb, Coolermaster 700W, Benq G2420Hd 1920*1080

Permalänk
Medlem

Köpte swissvpn en månad igår för 5USD. Sitter just nu på BBB 24/1. Körde tptest igår för skojskull och vart ganska besviken.

Får ut 16-17mbit i vanliga fall. Med vpn-tjänsten får jag ut ca 2mbit.
Vilket är ganska surt.

Stockholm som mätserver.

Permalänk
Medlem

jag kan tänka mig att gå från 50/10 ner till kanske minst 5mbit. Detta endast för att kunna fortsätta med nerladdningarna. Gärna mer förstås...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tyler D
Köpte swissvpn en månad igår för 5USD. Sitter just nu på BBB 24/1. Körde tptest igår för skojskull och vart ganska besviken.

Får ut 16-17mbit i vanliga fall. Med vpn-tjänsten får jag ut ca 2mbit.
Vilket är ganska surt.

Stockholm som mätserver.

Vet hur det känns...

Just nu är det stor belastning på servrarna, men förhoppningsvis blir det bättre med tiden, eller så får man leta upp nån provider som ingen vet om..

Visa signatur

Antec 300, ASUS P6T Deluxe V2, Core i7 920 2.66ghz@3.80ghz, Noctua NH-U12P Se 1366, Corsair Dominator Twin3x DDR3 PC12800 1600mhz (3x2gb), VTX3D Radeon HD5850 1gb, Barracuda 320gb, Coolermaster 700W, Benq G2420Hd 1920*1080

Permalänk
Medlem

Jag får ut 10/10 med dold.se framåt nattetid. Dagtid går det något slöare men jag var i kontakt med dem idag och systemet ska tydligen vara överbelastat. Om en vecka ska allt flyta på som det ska och jag inte märka av några som helst förluster i bandbredd, enligt kundtjänst. Spelar egentligen ingen roll. För mig kvittar det vilken tid på dygnet jag laddar ner något. Bara jag är anonym och det går snabbt att ladda ner det så är jag nöjd.

Permalänk
Medlem

jag kör Ivacy och får mellan 8/0.7 till 15/1.1mbit när jag testar så det funkar alldeles utmärkt å surfa. Segt å ladda ner förstås men det kan man stå ut med.. Jobbiga är att SR radion är väldigt instabil med Ivacy :/

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hobs0n
jag kör Ivacy och får mellan 8/0.7 till 15/1.1mbit när jag testar så det funkar alldeles utmärkt å surfa. Segt å ladda ner förstås men det kan man stå ut med.. Jobbiga är att SR radion är väldigt instabil med Ivacy :/

Vad har du för uppkoppling då?

Permalänk
Medlem

Cunthem 24/10 å får ca 25/11 i hastighet utan ivacy.

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

hur privat blir man om man tex sätter upp en egen VPN hos någon kompis som har 100/100 och man är ca 20 pers som använder den. Man loggar givetvis ingenting, och lagrar ingenting på på VPN servern.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
hur privat blir man om man tex sätter upp en egen VPN hos någon kompis som har 100/100 och man är ca 20 pers som använder den. Man loggar givetvis ingenting, och lagrar ingenting på på VPN servern.

Men den trafik som gått genom eran polares dator har loggats, så han kommer troligen åka dit saftigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Men den trafik som gått genom eran polares dator har loggats, så han kommer troligen åka dit saftigt.

Jag skrev ju att man givetvis inte sla logga någonting på VPN servern...

EDIT: jag har tex en Watchguard Firebox X15 som stödjer upp till 15 VPN användare, om jag inte väljer loggserver i inställningarna och väljer vart allt ska loggas så loggas ingenting alls..

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Ingen som använder torrentprivacy och kan uttala sig lite om det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebudchanezzer
Ingen som använder torrentprivacy och kan uttala sig lite om det?

LÄste lite på deras sida, det kostar ju typ 3 dollar att prova i en vecka..kanske skulle vara värt att prova.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
hur privat blir man om man tex sätter upp en egen VPN hos någon kompis som har 100/100 och man är ca 20 pers som använder den. Man loggar givetvis ingenting, och lagrar ingenting på på VPN servern.

Du blir privat men eftersom all trafik går via din polare så blir det han/hon som får ta smällen om ni tankar via er VPN. Den datorn som är gateway är den som exponerar sin IP till omvärlden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HRN
Du blir privat men eftersom all trafik går via din polare så blir det han/hon som får ta smällen om ni tankar via er VPN. Den datorn som är gateway är den som exponerar sin IP till omvärlden.

Men kan man bli ansvarig för trafik som bara GÅR IGENOM servern? Den lagras ju inte? JA menar isf så borde ju tjänster som DOLD.se och liknande också åka dit för att olaglig data åker igenom deras servrar.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
Jag skrev ju att man givetvis inte sla logga någonting på VPN servern...

EDIT: jag har tex en Watchguard Firebox X15 som stödjer upp till 15 VPN användare, om jag inte väljer loggserver i inställningarna och väljer vart allt ska loggas så loggas ingenting alls..

Om du inte loggar något hos honom är väl skitsamma ? Din polare som står för det bredbandet ni nyttjar kommer ju få sin trafik loggad hos ISP'n. Så när IPRED polisen väl knackar på hans dörr skiter väl de i om han har haft 20 pers som kört via hans lina. Då är det ju han som åker dit. Om du loggar eller inte är väl kvitt samma..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
Jag skrev ju att man givetvis inte sla logga någonting på VPN servern...

EDIT: jag har tex en Watchguard Firebox X15 som stödjer upp till 15 VPN användare, om jag inte väljer loggserver i inställningarna och väljer vart allt ska loggas så loggas ingenting alls..

Servern hos din polare må inte logga, men hans ISP kanske gör - vilket gör att han får skiten istället.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 037180
Servern hos din polare må inte logga, men hans ISP kanske gör - vilket gör att han får skiten istället.

På vilekt sätt skiljer det påståendet för tex ipredator, dold.se etc.? Dom i sin tur har väl oxå en ISP som deras trafik går igenom? då borde ju dom åka dit på samma sätt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
LÄste lite på deras sida, det kostar ju typ 3 dollar att prova i en vecka..kanske skulle vara värt att prova.

Funderar starkt på det eftersom deras servrar även ligger utanför Sveriges gränser och de sparar inga loggar.

Samt att det står att bandbredden upp till 100/100 ska vara opåverkad (tro vad man vill om det men men...)