Phenom II säljer – men AMD tappar

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thpagu
Jaså? Tillhör jag "samma gamla gäng"
Isåfall tar jag det som en komplimang eftersom jag är rätt ny i forumet men väldigt erfaren nyhetsläsare här på Sweclockers.
Men jag agerar gärna denna "någon" eftersom jag tycker det är en illa skriven artikel. End of story.

Ni har väldigt bra artiklar och nyheter också självklart. Annars vore jag inte här.

Nu har jag redigerat lite. Hoppas att "någon" inte missuppfattar.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Dirk Meyer, skapare av Alpha processorerna och senare anställd av AMD där han ledde utvecklingsteamet utav K7 mikroarkitekturen. Denna gången blir det något helt nytt i och med Bulldozer, och det är i allra högsta grad Meyer som ligger bakom den och kraven på vad den skall vara kapabel till också. Man kan bara räkna med att den kommer vara brutal, och ge en knockout som äldre tider.

Läser att den mannen är VD för AMD. Är han verkligen med i utvecklingen? Eller har jag missuppfattat nåt?

Så Bulldozer ska vara nästa stora grej? Alltså riktigt STORA grej.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
Läser att den mannen är VD för AMD. Är han verkligen med i utvecklingen? Eller har jag missuppfattat nåt?

Så Bulldozer ska vara nästa stora grej? Alltså riktigt STORA grej.

Mycket riktigt så har han stigit upp till CEO position på AMD, och definitivt styr och påverkar han mycket kring Bulldozer. Han är förmodligen den största pelaren till framgång inom processorer hos AMD, och för övrigt i världen också med tanke på vad för erfarenheter och kunskaper han besitter. Fler DEC snubbar är kvar på AMD också. Är extremt intressant nu när det blir nästa big-bang (helt nya mikroarkitektur från grunden), något man bara sett en gång från AMD sedan K7. Nu kommer nästa smäll och kommer förmodligen orsaka ett riktigt krig mellan AMD och Intel. Tiden vill visa. Blir också lite intressant att se kvartalsrapporten nu Q1 2009.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Nu har jag redigerat lite. Hoppas att "någon" inte missuppfattar.

Artikeln är dock utformad helt fel, med den här uppbyggnaden ligger fokus helt fel.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Kan någon vara snäll att förklara för mig..
Nu har jag läst nyheten två gånger och bägge gånger säger texten mig att AMD vinner marknadsandelar.. Men ändå så visar diagrammet att AMD har tappat totalt 4% av marknaden mellan Q4 2k7 o Q4 2k8, varav 2% av dem bara mellan Q3 2k8 o Q4 2k8.. Hur i helsike hänger det ihop? Har de gått från en stadigt sjunkande trend till att plötsligt spås lyckas tredubbla sin marknadsandel på ett år..? Jag bara antar att det är jag som bootat igång fel OS i huvudet idag, för jag får fan inte ihop det Någon som vet hur man fixar en korrupt MBR i skallen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Ja, det är inte särskilt svårt att hitta en sådan mening. Faktum är att jag två:

"AMD:s senaste generation processorer har tagits emot med blandade känslor. Phenom II kan inte rå på Intels snabbaste modeller".

1. Det är felaktigt att Phenom II tagits emot med blandade känslor. Möjligtvis att Sweclockers är undantaget som bekräftar regeln men den absoluta majoriteten beskriver Phenom II som "AMD:s comeback" och liknande.

2. Phenom II kan VISST rå på Intels Core i7. Det dyker upp fler och fler tester där Core i7 åker på stryk i bl a spel. http://en.inpai.com.cn/doc/enshowcont.asp?id=5410

Björn Edström ska dock få credit för att han åtminstone hänvisar till sina källor. Något som det annars slarvas med på annat håll från Sweclockers.

1) Jag har läst en mängd recensioner och forumkommentarer angående Phenom II och ja, processorn har tagits emot med blandade känslor. De flesta är överrens om att man får mycket processor för pengarna, men en del var missnöjda över att Phenom II inte presterar lika bra som Core i7, klockcykel mot klockcykel. (Vilket för övrigt artikeln som du länkar till även visar).
Detta är väl att processorn tagits emot med blandade känslor?

2) Om du tittar på prestanda per klockcykel, så rår inte Phenom II på Core i7, så enkelt är det. Det är heller inte så konstigt, då Core i7 är en helt ny arkitektur, medan Phenom är en förfining av en gammal. När Bulldozer kommer kan det bli annorlunda, men i dagsläget är det så det ser ut.
Även testet du länkar till visar detta tydligt, då en 2,66GHz Core i7 920 (Intels näst värsta i dagsläget), presterar lika bra som en 3GHz Phenom II 940 (AMD's bästa i dagsläget). Lika bra säger jag, för det är det som visas i testet om man kollar efter lite.

Marginaler på 1-2 FPS är inom felmariginalen för att sådant här test (vilket har visats i en artikel på en hårvarusite, kommer inte ihåg vilken, men Gosh länkade till den vid något tillfälle, 5-10% var inget ovanligt) Du kan alltså inte ens köra två rundor med en och samma hårdvara och kontinuerligt få FPS-värden som skiljer mindre än 1-2FPS (förutsatt att du får över 30FPS)

Så om man nu tittar på testresultaten ser det ut så här (lite torftigt test förresten, med enbart speltitlar och dessa testade i endast en upplösning, men, men):
Alla siffror är ur Phenom II - perspektiv:
Stalker +0.3FPS Oavgjort får man säga, då det är inom felmariginal.
CoH -8,3FPS Core i7
Tomb Raider +7,6FPS Phenom II
Crysis +0.6FPS Oavgjort, inom felmariginal
Brothers in Arms +0.1FPS Oavgjort, inom felmariginal
Need For Speed -16,3FPS Core i7
HL2 +14,4FPS Phenom II
L4D -20,1FPS Core i7
CoD5 +1,2FPS Egentligen inom felmariginal, men vi kan väl säga Phenom II
FarCry2 +0,9FPS Oavgjort, inom felmariginal

Phenom II är en bra processor, som ger rackarns mycket prestanda för pengarna, men den rår faktiskt inte på Core i7 i rå prestanda, klockcykel för klockcykel.

Tänk nu tvärt om för en sekund. Om man hade jämfört Intels bästa processor med AMD's näst bästa (och AMD-processorn dessutom skulle ha lägre klokfrekvens än Intel-processorn), skulle du då okritiskt säga att Intels processorer presterar lika bra som AMD's bästa?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
1) Jag har läst en mängd recensioner och forumkommentarer angående Phenom II och ja, processorn har tagits emot med blandade känslor. De flesta är överrens om att man får mycket processor för pengarna, men en del var missnöjda över att Phenom II inte presterar lika bra som Core i7. (Vilket för övrigt artikeln som du länkar till även visar).
Detta är väl att processorn tagits emot med blandade känslor?

2) Om du tittar på prestanda per klockcykel, så rår inte Phenom II på Core i7, så enkelt är det. Det är heller inte så konstigt, då Core i7 är en helt ny arkitektur, medan Phenom är en förfining av en gammal. När Bulldozer kommer kan det bli annorlunda, men i dagsläget är det så det ser ut.
Även testet du länkar till visar detta tydligt, då en 2,66GHz Core i7 (Intels näst värsta i dagsläget), presterar lika bra som en 3GHz Phenom II 940 (AMD's bästa i dagsläget). Lika bra säger jag, för det är det som visas i testet om man kollar efter lite.

Marginaler på 1-2 FPS är inom felmariginalen för att sådant här test (vilket har visats i en artikel på en hårvarusite, kommer inte ihåg vilken, men Gosh länkade till den vid något tillfälle, 5-10% var inget ovanligt)

Så om man nu tittar på testresultaten ser det ut så här (lite torftigt test förresten, med enbart speltitlar och dessa testade i endast en upplösning, men, men):
Alla siffror är ur Phenom II - perspektiv:
Stalker +0.3FPS Oavgjort får man säga, då det är inom felmariginal.
CoH -8,3FPS Core i7
Tomb Raider +7,6FPS Phenom II
Crysis +0.6FPS Oavgjort, inom felmariginal
Brothers in Arms +0.1FPS Oavgjort, inom felmariginal
Need For Speed -16,3FPS Core i7
HL2 +14,4FPS Phenom II
L4D -20,1FPS Core i7
CoD5 +1,2FPS Egentligen inom felmariginal, men vi kan väl säga Phenom II
FarCry2 +0,9FPS Oavgjort, inom felmariginal

Phenom II är en bra processor, som ger mycket prestanda för pengarna, men den rår faktiskt inte på Core i7 i rå prestanda, klockcykel för klockcykel.

Tänk nu tvärt om för en sekund. Om man hade jämfört Intels bästa processor med AMD's näst bästa, skulle du då okritiskt säga att Intels processorer presterar lika bra som AMD's bästa?

Otrolig att ni tittar på Phenom II vs i7 trots det handlar egentlig Phenom II vs core2, det har AMD sagt. Ändå kunde Phenom II presterar lika eller lite lägre än i7 med tanken på sitt pris. AMD råkade komma in kampen mot i7 istället för C2D och C2Q. Men AMD kunde fortfarande visa att Phenom II är överlägset när det gäller prestanda per krona mot i7.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 7800X3D| Moderkort: Asus B650 Prime-Plus| Minne: G.skill 32 GB DDR5@6400 MHz| GPU: MSI Radeon 7900XT| Chassi: Fractal Design North| SSD: Samsung 990 Pro 2TB| HDD: WD 1,5 TB + Hitachi 500GB| PSU: Corsair RM850

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LilleGosse
Otrolig att ni tittar på Phenom II vs i7 trots det handlar egentlig Phenom II vs core2, det har AMD sagt. Ändå kunde Phenom II presterar lika eller lite lägre än i7 med tanken på sitt pris. AMD råkade komma in kampen mot i7 istället för C2D och C2Q. Men AMD kunde fortfarande visa att Phenom II är överlägset när det gäller prestanda per krona mot i7.

Eehh du själv klagade på detta:

Det är lätt att hitta som SweC skrev på egen hand: "AMD:s senaste generation processorer har tagits emot med blandade känslor. Phenom II kan inte rå på Intels snabbaste modeller".

Mig veterligt är Intels snabbaste modeller just Core i7. Just de snabbaste Core i7 modellerna har Phenom II lite svårt att rå på, vad är felaktigt?

Inget av de två påståendena är felaktigt, ändå tas det i med brösttoner. Lugna ned er två hekto.
Vad är bättre förslag på rubrik?
"AMD vann marknadsandelar, men tappade i omsättning under 2008, under Q1 2009 har Phenom II sålts bra. Moderkortstillverkare spår ytterligare uppgång i marknadsandelar, förändringar i omsättning okänd"

Eller kan någon korta ned det till under 10 ord utan att tappa något av innebörden?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
1) Jag har läst en mängd recensioner och forumkommentarer angående Phenom II och ja, processorn har tagits emot med blandade känslor. De flesta är överrens om att man får mycket processor för pengarna, men en del var missnöjda över att Phenom II inte presterar lika bra som Core i7, klockcykel mot klockcykel. (Vilket för övrigt artikeln som du länkar till även visar).
Detta är väl att processorn tagits emot med blandade känslor?

2) Om du tittar på prestanda per klockcykel, så rår inte Phenom II på Core i7, så enkelt är det. Det är heller inte så konstigt, då Core i7 är en helt ny arkitektur, medan Phenom är en förfining av en gammal. När Bulldozer kommer kan det bli annorlunda, men i dagsläget är det så det ser ut.
Även testet du länkar till visar detta tydligt, då en 2,66GHz Core i7 920 (Intels näst värsta i dagsläget), presterar lika bra som en 3GHz Phenom II 940 (AMD's bästa i dagsläget). Lika bra säger jag, för det är det som visas i testet om man kollar efter lite.

1. Visa gärna de recensionerna då. Jag hävdar fortfarande att det är ett direkt felaktigt påstående att skriva "blandade känslor" när den stora majoriteten lovordar Phenom II. Att till och med Anandtech gjorde det i sin recension tidigare under året är väl också någonting du bara viftar bort som med allt annat.

2. Saken är ju den att i den allmänna debatten talas det om att Intels Core i7 slår AMD:s Phenom II med hästlängder, ljusår etc. Det specificeras aldrig vilka processormodeller det handlar om specifikt utan man talar alltid om själva arkitekturen. Detta är alltså också felaktigt eftersom Phenom II slår Core i7 när vi inte behöver specificera exakt modell. Det ju ditt anhang av Intelioter som bedriver den felaktiga propagandan att Core i7 är något oslagbart underverk. Ja, även SweClockers fick ju till det rejält i början av året när man recenserade Phenom II och kom till den lustiga slutsatsen "tveksam prestanda år 2009". Ska man skratta eller gråta?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
1. Visa gärna de recensionerna då. Jag hävdar fortfarande att det är ett direkt felaktigt påstående att skriva "blandade känslor" när den stora majoriteten lovordar Phenom II. Att till och med Anandtech gjorde det i sin recension tidigare under året är väl också någonting du bara viftar bort som med allt annat.

2. Saken är ju den att i den allmänna debatten talas det om att Intels Core i7 slår AMD:s Phenom II med hästlängder, ljusår etc. Det specificeras aldrig vilka processormodeller det handlar om specifikt utan man talar alltid om själva arkitekturen. Detta är alltså också felaktigt eftersom Phenom II slår Core i7 när vi inte behöver specificera exakt modell. Det ju ditt anhang av Intelioter som bedriver den felaktiga propagandan att Core i7 är något oslagbart underverk. Ja, även SweClockers fick ju till det rejält i början av året när man recenserade Phenom II och kom till den lustiga slutsatsen "tveksam prestanda år 2009". Ska man skratta eller gråta?

1)
http://enthusiast.hardocp.com/article.html?art=MTYwNyw1LCxoZW...

Lite väl hårda ord tycker jag nog, men det får stå för honom.

Anandtech är väl ett klassexempel på en recension som beskriver blandade känslor:
"Architecturally, Phenom II is what the original Phenom should have been. It's not cache starved, and while not as balanced as Core i7, it's a step in the right direction."

"The scary part is that Intel could easily mitigate AMD's gains here with some simple price adjustments. Even more worrisome for AMD is that Phenom II is its only foot forward until 2011 when the first Bulldozer based CPUs arrive. There's headroom in AMD's 45nm process, but what happens when Core i7 goes mainstream? We must not forget that Phenom II is competitive with a 45nm derivative of a 2+ year old architecture."

Både bra och dåligt blandat. Inte enbart lovord alltså.

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3492&p=20

Ännu en recension med blandade känslor:
"Some tough realities remain for AMD, but I'd say they're now tempered by a little more hope. Although the Phenom II is a marked improvement over the original 65nm Phenom, AMD still can't match the fastest Core 2 Quads in clock-for-clock or outright performance. And obviously, the Core i7 is yet another step beyond the Core 2. With Socket AM3, though, AMD should have an infrastructure in place that's very much like the one Intel plans to introduce with the upcoming Nehalem-derived mainstream desktop processors. AMD will then have plenty of knobs and dials to tweak on the Phenom II—memory speed, L3 cache frequency, and core clocks among them—to increase the performance or improve the power efficiency of its CPUs. I'm doubtful any version of the Phenom II will be able to take advantage of raw bandwidth like the Core i7 does in our scientific computing benchmarks, but higher speed grades could help. And, frankly, such applications aren't presently all that important for desktop PCs. Given all of that, the match-up between future versions of the Phenom II and the upcoming Core i5 (or whatever it's eventually called) might be a challenge for AMD, but it may not be Armageddon after all. "

http://techreport.com/articles.x/16147/14

Inga oreserverade hyllningar utan mer balanserat. Det bra är att den presterar mycket bättre än gamla Phenom och till ett fortsatt lågt pris, men det mindre bra är att den presterar i par med Core2Duo och inte Core i7 är väl snarare den allmänna uppfattningen jag får.

2) ?
"Phenom II slår Core i7 när vi inte behöver specificera exakt modell"
Hur får du till det? Om du tittar på prestanda per klockcykel, oavsett modell mellan Core i7 och PhenomII så kommer Core i7 prestera bättre. Arkitekturen ger helt enkelt mer prestanda per klockcykel hur man än vänder och vrider på det. (På samma sätt som Athlon 64 alltid presterade bättre än P4:a per klockcykel oavsett modell)
Om man däremot tittar i prisklasser, så ger Phenom II oftast mer prestanda per krona. Detta är dock en helt annan sak än absolut prestanda och varierar beroende på prissändringar av respektive tillverkare.

Jag har ingen lust att göra detta till en AMD vs Intel debatt, då jag gillar processorer av båda tillverkarna och kör med processorer av båda tillverkarna. Jag reagerar bara mot de som påstår att artikeln (eg. nyheten) är AMD-kritisk, vinklad och köpt av Intel. Det är enbart därför jag bemöter de argument som framläggs av artikelns belackare.

Att direkt kalla den som inte raskt instämmer i dåligt grundad kritik och oreserverat hyllar Phenom II som universums frälsare och Intel som ondskans imperium, för Intelliot, är lågt enligt min mening.

Båda tillverkarna gör bra processorer, men för tillfället håller Intel prestandakronan och AMD i många fall prisvärdhetskronan. Det är så det ser ut just nu, det kan komma att ändra sig, men det är realiteten just nu. Jag försöker inte se saker som inte finns.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
då Core i7 är en helt ny arkitektur

Helt fel. Core i7 är en förfining av Core 2 + integrerad minneskontroller, en annan buss till chipset och en annan konstruktion av cachen. Den maximala beräkningsprestandan i Core 2 (Quad) och Core i7 bör vara identisk per klock, men Core i7 har ju som bekant mer minnesbandbredd, Hyper-Threading, några små tweaks i kärnorna och mindre flaskhalsar överlag vilket lättare kan förse kärnorna (ALUs/FPUs) med data.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Kan någon vara snäll att förklara för mig..
Nu har jag läst nyheten två gånger och bägge gånger säger texten mig att AMD vinner marknadsandelar.. Men ändå så visar diagrammet att AMD har tappat totalt 4% av marknaden mellan Q4 2k7 o Q4 2k8, varav 2% av dem bara mellan Q3 2k8 o Q4 2k8.. Hur i helsike hänger det ihop? Har de gått från en stadigt sjunkande trend till att plötsligt spås lyckas tredubbla sin marknadsandel på ett år..? Jag bara antar att det är jag som bootat igång fel OS i huvudet idag, för jag får fan inte ihop det Någon som vet hur man fixar en korrupt MBR i skallen?

Nyheten berättar att AMD har en mindre vinst, men fler marknadsandelar.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Nyheten berättar att AMD har en mindre vinst, men fler marknadsandelar.

Precis, men varför visar då bilderna att de har tappat marknadsandelar..? Visst man kan skylla på att den visar ett tidigare tidsskede än vad nyheten avser, men varför då ha med bilden alls..?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Precis, men varför visar då bilderna att de har tappat marknadsandelar..? Visst man kan skylla på att den visar ett tidigare tidsskede än vad nyheten avser, men varför då ha med bilden alls..?

Diagrammet vill visa att AMD har tappat omsättning, gissningsvis pga. mindre vinstmarginaler gentemot Intel.
.. eller så är jag ute och cyklar..

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
I de flesta fallen är AMD:s processorer fortfarande mest prisvärda.
Synd bara att de flesta inte vet om det.

Precis och det har också varit så dem senaste 10+ åren. Jag köpte min 6000+ för snart 2år sedan för ca 1200kr och den håller än idag utan problem. Alternativet hade varit en E5/6xxx (kom inte riktigt ihåg version nr) som var dyrare och hade allmänt sämre prestanda eller en Q6600 för mer än dubbla priset plus att moderkort var dyrare också för knappt märkbar extra prestanda.

Många argumenterade att jag skulle skaffa en E5/6xxx som jag sen kunde klocka upp men då hade jag varit tvungen att skaffa bättre moderkort och dyrare minnen plus fått sämre hållbarhet på cpun.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Diagrammet vill visa att AMD har tappat omsättning, gissningsvis pga. mindre vinstmarginaler gentemot Intel.
.. eller så är jag ute och cyklar..

Ah.. Jag struntade i ordet "revenue" (alltså inkomst/avkastning), och läste bara "share" och tolkade det som marknadsandelar.. My misstake ^^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Helt fel. Core i7 är en förfining av Core 2 + integrerad minneskontroller, en annan buss till chipset och en annan konstruktion av cachen. Den maximala beräkningsprestandan i Core 2 (Quad) och Core i7 bör vara identisk per klock, men Core i7 har ju som bekant mer minnesbandbredd, Hyper-Threading, några små tweaks i kärnorna och mindre flaskhalsar överlag vilket lättare kan förse kärnorna (ALUs/FPUs) med data.

OK, en helt ny plattform då, låter det bättre? Den är åtminstone baserad på en nyare arkitektur än vad Phenom II är, vilket kan förklara prestandaskillnaden (vilket var vad jag ville få fram). I annat fall har Intel helt enkelt lyckats bättre med sin uppgradering av arkitekturen än AMD, hur förklarar man annars prestandaskillnaden per klockcykel?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd

vilken mysig liten tråd

tycker också att nyheten va mysko
men det är roligt med alla som skriker SWCLOCK E KÖPTA så fort dom får skuggan av en annledning till att göra det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Mycket riktigt så har han stigit upp till CEO position på AMD, och definitivt styr och påverkar han mycket kring Bulldozer. Han är förmodligen den största pelaren till framgång inom processorer hos AMD, och för övrigt i världen också med tanke på vad för erfarenheter och kunskaper han besitter. Fler DEC snubbar är kvar på AMD också. Är extremt intressant nu när det blir nästa big-bang (helt nya mikroarkitektur från grunden), något man bara sett en gång från AMD sedan K7. Nu kommer nästa smäll och kommer förmodligen orsaka ett riktigt krig mellan AMD och Intel. Tiden vill visa. Blir också lite intressant att se kvartalsrapporten nu Q1 2009.

Får väl bara hoppas då att de hinner bli klar med den i rimlig tid och få ut den innan AMD kapsejsar.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Det Viceroy skrev, det beteende som Phenom II uppvisar i spel har jag sett på fler ställen, att den kan vara mycket snabb i viss spel. Speciellt i högre upplösningar av någon orsak. I regel är i7 snabbare per klockcykel, och ibland rejält mycket snabbare, men återigen så har jag sett fenomenet i spel där Phenom II kan prestera väldigt bra. Om jag inte minns fel fanns det ett test på overclockersclub som påvisade ungefär samma sak. Huvudsaken är att produkterna är attraktiva till sitt pris vilket Phenom II definitivt är. Nackdelen är som tidigare skrivet att AMD inte gör så mycket vinst på dom som dom önskat med tanke på att det inte är en MCM utan en monolitisk die.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
OK, en helt ny plattform då, låter det bättre?

Låter nog ok. Eller generation kanske?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Den är åtminstone baserad på en nyare arkitektur än vad Phenom II är

Core 2/i7 är ju kraftigt uppgraderad ifrån de mobila processorerna som Intel hade under P4-tiden (Core eller vad de nu hette). Den är i sin tur uppgraderad från Pentium 3 som är en uppdatering av Pentium 2 och Pentium Pro.

Phenom I/II dvs K10 är en uppgradering av K8 som är en uppdatering av K7.

Vad jag vet så lanserades Pentium Pro långt innan K7 så AMD's arkitektur bör således vara nyare. Nu spelar det ju ingen roll alls för prestandan iofs.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Phenom I/II dvs K10 är en uppgradering av K8 som är en uppdatering av K7.

Vad jag vet så lanserades Pentium Pro långt innan K7 så AMD's arkitektur bör således vara nyare. Nu spelar det ju ingen roll alls för prestandan iofs.

Det är betydligt större skillnader som gjorts i mikroarkitekturen i Pentium PRO och Pentium II fram tills idag, jämfört med K7.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Det är oerhört viktigt att en artikel om AMD alltid ska vara tydlig och noggrant skriven och endast innehålla korrekt information. Annars blir vi arga.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Det är oerhört viktigt att en artikel om AMD alltid ska vara tydlig och noggrant skriven och endast innehålla korrekt information. Annars blir vi arga.

Är det för att amd-huliganer är lite ilsknare än andra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Till skillnad från många andra företag som vill ha små marginaler och starka konkurrenter?

det är här lagstiftningen gått snett. ett företag ska inte kunna prioritera vinst över allt annat vilket är fallet idag. vinst måste prioriteras EFTER att följa lagar värna om miljön osv. annars kommer vårat samhälle inte hålla länge till.

vinst är bra men inte till vilket pris som helst.

om du har pengar på banken men inga nära och kära, inget rent vatten att dricka, den maten som finns att äta förstör din kropp osv. vad ska du då med vinst till?

företag finns till för tjäna samhället. men tyvärr har utvecklingen gått mot det motsatta sedan företag fick samma rättigheter som vita män (vilket hände i och med att slavarna blev frisläppta i usa).

ett företag som inte kan göra vinst utan att bryta mot lagar för att skaffa sig fördelar, förstöra miljön och av andra anledningar inte kan bidra till ett hållbart samhälle skall inte tillåtas fortsätta med sin verksamhet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Det är oerhört viktigt att en artikel om AMD alltid ska vara tydlig och noggrant skriven och endast innehålla korrekt information. Annars blir vi arga.

Grundpelaren i journalistiken måste vara att leverera korrekt information, oavsett om det handlar om kriget i Israel, AMD, Kina eller glas i kyckling.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd

Säger bara en sak GO AMD!!

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem

kan bara säga en sak och de är att AMD har alltid överaskat med mer prestanda än dom utgett sig för att ha, jag trodde inte ja skulle få mkt prestanda ökning när ja gick från min Phenom 8450 till min Phenom II 720BE jag trodde seriöst inte att de skulle vara märkvärt, men förvånad som jag blev så var det en ruskig skillnad, allt blev mkt snabbare ja fick betydligt mer fps i spel, mindre hackigt det ända ja kan säga är att jag aldrig har vart mer nöjd med AMD än vad jag är just nu, och ja jag är AMD/ATi fan-boy men jag är inte omöjlig för andra förslag, ja har blandannat provat 9800GT vilket ja bytte ut o skaffa ett 4850 och fick caa 1000mer poäng i 3DMarksVantage med mera, enligt mig var det ett självklart val och ångrar mig inte en sekund, visst är det tråkigt att folk missuppfattar topics osv de gjorde jag med, man kan likaväl skriva att Phenom inte sålde så bra som dom hade hoppats, men att Phenom II har tagit marknaden med häpnadsväckande resultat, enligt mig så tycker jag att AMD och ATi är ett självklart val men men de e tur att smaken är som baken, delad.

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem

AMD har som väntat bara gått uppåt senaste 3 månaderna vilket stryker det som tidigare skrivits av mig och fler, och nyheten är missvisande:

http://ditrader.di.se/DITrader/Stocks/ChartStock.aspx?View=&i...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
AMD har som väntat bara gått uppåt senaste 3 månaderna vilket stryker det som tidigare skrivits av mig och fler, och nyheten är missvisande:

http://ditrader.di.se/DITrader/Stocks/ChartStock.aspx?View=&i...

Man skulle köpt när dom var ner i 2$ !
Missade när Ericsson var ner under 4kr också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |