Seagate fixar problem med Barracuda 7200.11

Permalänk
Medlem

Re: Re: Varning SD1A !

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
If it aint broken dont fix it brukar det lyda, har själv ett gäng diskar ur .11 serien och då de inte visat någonsomhelst problem så är det totalt meningslöst att lägga in ny firmwire

Det är väl riktigt idiotiskt resonerat? Problemet med firmwaren visar sig ju på det sättet att disken funkar helt utmärkt till en vacker dag då den inte går att hitta alls. Och då är det för sent.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Varning SD1A !

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aloysius
Det är väl riktigt idiotiskt resonerat? Problemet med firmwaren visar sig ju på det sättet att disken funkar helt utmärkt till en vacker dag då den inte går att hitta alls. Och då är det för sent.

Eller sågör man som killen här ovan och får alla sina filer förstörd... jag har ingen somhelst anledning att fixxa eller byta firmwire då den inte visat några somhelst tecken på att den ska/kommer att braka ihop.

Sen om den verkligen gör det om x antal år det återstår att se.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Varning SD1A !

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Eller sågör man som killen här ovan och får alla sina filer förstörd... jag har ingen somhelst anledning att fixxa eller byta firmwire då den inte visat några somhelst tecken på att den ska/kommer att braka ihop.

Sen om den verkligen gör det om x antal år det återstår att se.

Jo, fast hans problem har ju ingenting med firmware-buggen at göra, så det är ju helt irrelevant.

Och att du låter bli att uppdatera firmware med motiveringen att disken inte visat några tecken på att gå sönder, när du vet att ingen disk som gått sönder pga det felet visat några tecken innan är ju helt idiotiskt.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Varning SD1A !

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aloysius
Jo, fast hans problem har ju ingenting med firmware-buggen at göra, så det är ju helt irrelevant.

Och att du låter bli att uppdatera firmware med motiveringen att disken inte visat några tecken på att gå sönder, när du vet att ingen disk som gått sönder pga det felet visat några tecken innan är ju helt idiotiskt.

Allting är relativt, jag kommer tillbaka till dig den dagen nån disk pajjar och det visar sig att vara pga att jag Inte uppdaterat FW.

Under tiden är det bara göra så lite som möjligt.

Har varken tid/ork att riskera diskkrash, pga en idiot update i fw som ev ska få den att må bättre, men i själva verket dödar den.

De har rullat non stop sen Oktober och ska rulla ca 1år till innan man uppgraderar till 2.5TB diskar.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Hedersmedlem

J**** skit jag som trodde de va SBS bakom senaste tidens pc instabilitet, visar sig att Seagate nu UPDATERAT sin lista med felaktiga diskar o firmware och min kom med. Borde nästa nyttja deras löfte o köra återställning för mina förlorade bilder o arbeten.

Fult o komma smygande med flera drabbade firmware.

Jag kollade mina diskar den när nyheterna kom fram runt:
2009-01-18 då fanns inte min kombination av diskar/firmware/serienr med bland drabbade hårddiskar.
Idag när jag kollade
2009-04-09 fanns 2 av mina hårddiskar med bland drabbade modeller varav ena hade en felaktig firmware.

Väldigt fult av Seagate att inte uppmärksamma detta mera.
Förlorade flertal bilder och arbeten på datorn vid krasch. Hoppas verkligen denna firmwareuppgradering löser senaste tidens instabilitet.

*Edit*
För övrigt verkar det den senaste firmware SD1A (2009-04-10) vara deras 3e version av SD1A om man läser andra forum.
Nya firmwaren SD1A ger fortfarande lockups, verkar som flertal andra upplever samma problem när man söker på andra forum. Startade ett supportärende på Seagate, får se vad dom säger.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Varning SD1A !

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Allting är relativt, jag kommer tillbaka till dig den dagen nån disk pajjar och det visar sig att vara pga att jag Inte uppdaterat FW.

Du leker med elden. Min 1TB-disk funkade perfekt igår kväll, idag hittar inte datorn den och således kan jag inte uppgradera firmware-versionen längre. Jätteskoj.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Blir ju lite mörkrädd av att läsa detta..

Har 4st 1TB ST31000340AS (SD15) som jag kör i RAID5, bör jag göra någonting åt desssa?
de är köpta 2008-09-08 i "retail" utförande.

Enligt deras S/N check så är det "Drive is not affected." på alla fyra.

Visa signatur

Laptop: MSI GT70-0NE, (i7, 8 GB RAM, GTX680M, 128GB SSD + 500GB HDD)

Permalänk
Medlem

Har 2 500gb diskar (ST3500320AS) och den ena dog igår, hade inte ens sett den här nyheten. Den syns varken i windows eller bios, testat att uppdatera firmware men är ju lite svårt när man inte hittar åt hårddisken ens.. Har påtok för mycket värdefullt på den för att bara kräva en ny hårddisk.. Blir till att köra WD sen...

Visa signatur

Ny sign på G

Permalänk
Medlem

Är det någon som har skickat in sin hårddisk och fått den fixad? Sitter i denna sits just nu och visste inte om problemet så hann inte spara alla mina grejer å göra en firmware update.

Om man gör en firmware update nu försvinner alla grejer då eller, någon som gjort det å kan dela med sig så vore jag grymt tacksam,

Permalänk
Medlem

damn.. jag var tydligen inte ensam då.. kom hem idag och fick se att min 500GB inte längre syns på bios.. funderar på att skicka in hdd för att de ska rädda den.. har förövrigt skickat ett mail till dem och se hur jag ska gå tillvägas.. återkommer med mer info..

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk
Medlem

Har efter kontakt med seagate support äntligen börjat se en lösning av problemet.

En budfirma kommer till mig imorrn och hämtar upp disken och enligt säker källa som gjort detsamma tog det ungefär en veckan för honom att få tillbaka disken med allt återställt till det gamla vanliga.

.di ett tips är att fylla i följande här forumlär.

https://services.seagate.com/online_request_form.aspx

Det va ungefär det jag kom fram till när jag snackade med deras support att jag skulle göra. Annars så kan du alltid surfa in på support chaten som du hittar här.

http://www.seagate.com/staticfiles/support/chat/supportchat_e...

Jag mailade nämligen dem å fick aldrig nått svar men via chatten fick jag kontakt med dem på en gång.

Permalänk
Medlem

Till alla som har detta problem så tänkte jag bara säga att gå in och fyll i formuläret som jag länkade till i min föregående post.

Har nu efter en tid i alla fall fått tillbaka min hårddisk och alla mina filer finns kvar på den. Helt kostnadsfritt kan tilläggas också om någon undrar över det. Känns väldigt skönt, tog ju några veckor från det att datorn dog men det känns ändå helt klart värt det.

Permalänk
Medlem

Hur fick du dom att återskapa datan gratis?
Jag pratade med chatten och dom ville byta ut min hårddisk och om jag ville rädda det som fanns på disken fick jag betala det själv.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Intel Core I5 3570K | Gigabyte GA-Z77M-D3H | GTX 1060 3Gb | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair 620W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Creedo
Hur fick du dom att återskapa datan gratis?
Jag pratade med chatten och dom ville byta ut min hårddisk och om jag ville rädda det som fanns på disken fick jag betala det själv.

Jag bara snacka med killen i Chatten som va väldigt trevlig och han sa att de skulle göra dataräddning gratis ifall det va firmwarefelet som vart orsaken till problemet.