Intel anklagas för skattefusk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
haha bra danskjävlar! sparka intel där det känns. jag är så trött på intels jävla myglande och deras jävla attityd att de kan bryta mot alla lagar de känner för.

jag gillar intels produkter men det tar emot att köpa intel när de håller på att skaffa sig olagliga fördelar stup i kvarten. vilket inte kommer vara bra för oss konsumenter i längden.

funderar fan på att skaffa mig en phenom 2a istället för att uppgradera den här maskinen jag sitter på från en c2d till c2q. jag har ingen lust att bidra till intels monopoldrömmar.

Håller med fullständigt.. Tror dock inte att 3.6 mille danska kronor påverkar intel särskillt mycket ;/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FroXie
Håller med fullständigt.. Tror dock inte att 3.6 mille danska kronor påverkar intel särskillt mycket ;/

3.6 miljarder va det, betydligt mer än 3.6 miljoner

Det är alltså 5 403 240 000,00 SEK dem ska punga ut med, ingen liten summa det där.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse

sykes90: Mutor? Har du bevis för dina påståenden? Nä det har du nog inte misstänker jag. Vad jag vet så har inte intel dömts för att ha betalt ut några mutor?
Att de sedan försöker trycka undan konkurenter är ju en del av att driva ett företag. Det är ju trots allt inte röda korset vi snackar om.

precis, det var ju därför jag skrev att Intels processorer sålde mer pga antinge deras starka varunamn eller mutor. rättegången pågår fortfarande.

alltid bra att läsa mina inlägg innan du kommenterar dom. ja skriver alltid kort och tydligt för att undvika missförstånd.

Till skillnad från vissa( du vet vem du är )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
sykes90: Mutor? Har du bevis för dina påståenden? Nä det har du nog inte misstänker jag. Vad jag vet så har inte intel dömts för att ha betalt ut några mutor?
Att de sedan försöker trycka undan konkurenter är ju en del av att driva ett företag. Det är ju trots allt inte röda korset vi snackar om.

Men snälla du. Du verkar ha haft huvudet nedstoppat i sanden alldeles för länge.

Dells och Intels samarbete sågs länge som den senares sista stora fästning, något oanat så rasade murarna lagom som Intel lanserade sin nya och klart mer konkurrenskraftiga arkitektur Core. Nu har dock Dell blivit stämda över mångmiljonbelopp, $250 miljoner per kvartal(!), för vad som påstås vara olagliga mutor från Intel som skulle bättra på Dells resultat. Man anklagar även Dell för att ha undanhållit information från aktieägarna och blåst upp aktievärdet. Dell har inte kommenterat stämningen och aktieägarna vill få det till en så kallad "class action suit" genom att få med fler investerare i stämningen. Vad som verkligen gäller och huruvida Dell och Intel har haft oegentligheter under bordet återstår dock att se.

Länk: http://www.nordichardware.se/index.php?news=1&action=more&id=...

För tre år sedan lämnade AMD in en stämningsansökan mot Intel och orsaken var att den senare parten hade använt sig av otillåtna konkurrensmedel. Tre år senare och dokument bestående av 200 miljoner sidor har någon dom fortfarande inte kommit. Men enligt färsk information hävdas det nu att Intel har betalt datortillverkare så som HP, Dell, Acer med flera för att använda just deras processorer.

AMD lämnade in den ursprungliga stämningsansökan år 2005 och en rättegångsstart förväntas någon gång under 2009. Vad Intel anklagas för är bland annat att ha slutit avtal med datortillverkare vars enda syfte skall ha varit att skada AMD, framförallt hävdar AMD att Intel har orsakat försäljningsförluster.

Den första maj lämnades nya bevis in i målet och AMD hävdar att de nu kommit över interna e-postmeddelanden mellan Intel och datortillverkarna. Enligt uppgift skall dessa innehålla information om hur Intel har betalt datortillverkare för att hålla sig borta från AMD. Detta skall ha pågått ända sedan IBM introducerade den första PC-datorn innehållandes en Intel 8086-processor. Tyvärr är dessa 108 nya sidor inte publikt tillgängliga så exakt vad som står i dem blir inte offentligt innan tidigast rättegångens start.

Intel skall ha utnyttjat sin ställning på marknaden för att ge stora rabatter till sina kunder om den enbart köpte processorer från dem. Utöver prisfördelar skulle Intel också ha erbjudit kunder som lovande sin exklusivitet specialbehandling i andra frågor.

Länk: http://www.sweclockers.com/nyhet/7668-amd_framfor_nya_bevis_m...

Sydkorea har dömt Intel till motsvarande 25 miljoner dollar i böter för brott mot landets konkurrenslagstiftning. Utslaget kommer från den koreanska myndigheten Korea Fair Trade Commission.
Totalt döms Intel till ett bötesbelopp på 26 miljarder won (25,42 miljoner dollar). Intel sägs i beslutet ha utnyttjat sin starka position på mikroprocessormarknaden genom att erbjuda rabatter till sydkoreanska datortillverkare. Rabatterna ska ha erbjudits på ett sätt som har skadat konkurrenten AMD.

Länk: http://computersweden.idg.se/2.2683/1.166369

Räcker det för dig eller behöver du mer?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
precis, det var ju därför jag skrev att Intels processorer sålde mer pga antinge deras starka varunamn eller mutor. rättegången pågår fortfarande.

alltid bra att läsa mina inlägg innan du kommenterar dom. ja skriver alltid kort och tydligt för att undvika missförstånd.

Till skillnad från vissa( du vet vem du är )

Börja använda stora bokstäver innan du klagar på någon.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Kan man verkligen tycka att de ska skatta pengar när de sålt ett dotterbolag till ett annat dotterbolag ? Om jag nu förstått det hela rätt...

Om jag förstått det rätt har de sålt varor till underpris från ett dotterbolag i Danmark till andra dotterbolag i världen. Eftersom varorna säljs till underpris kommer ingen skattemässig vinst att uppstå på underpriset. Det är i regel inget problem om ett dotterbolag säljer till ett annat dotterbolag i samma land, eftersom den orealiserade vinsten bara flyttas inom landet, men om försäljningen sker till utlandet, kommer orealiserade vinster (och därmed även orealiserade skatter) att flyttas utomlands.

Om försäljningen är mellan EG-länder blir det än mer komplicerat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Belorius: Var får du sju år ifrån? Att du påstår att AMD skulle lett PC och Servermarknaden under en så lång tidsperiod är ju bara befängt.
Missförstå mig inte, jag har varit med från då PC döda Commodore Amiga. Har själv ägt flertalet av AMDs cpuer och jag känner mig rätt säkert när jag påstår att både CPU och styrkretsar ansågs vara rätt så ostabila och att de inte domminerat marknaden under några 7 år. De har givetvis gjort bra CPUer och prisvärda sådana också, det är jag medveten om.

sykes90: Mutor? Har du bevis för dina påståenden? Nä det har du nog inte misstänker jag. Vad jag vet så har inte intel dömts för att ha betalt ut några mutor?
Att de sedan försöker trycka undan konkurenter är ju en del av att driva ett företag. Det är ju trots allt inte röda korset vi snackar om.

2good4you: Tror du dig själv när du skriver eller? Du är ett av de största trollen på detta forumet. Du är inne i SAMTLIGA nvidia och intel trådar och bashar. Givetvis får du ha din åsikt men du framstår iaf som en tvättäkta fanboy. Om du tror att datorn i min signatur är min ända så tror du helt fel.

Jag äger för övrigt en phenom cpu ett antal athlon cpuer, radeon 9800 radeon 4850 o nåt annat mellansegmentskort från amd. Det mesta av det används regelbundet. I en server b.la (inte Athlon då). Var du fått att jag är fanboy ifrån förstår jag inte. Har du någonsin sett mig vara inne o basha i AMD/ATI trådar etc.?
Min uppfattning om dig kanske är helt fel, men efter att ha gjort en snabb sökning och läst lite av dina nyhetskommentarer så betvivlar jag dock att min åsikt inte skulle stämma till 100%?

Sisjöbävern: Stämmer nog rätt bra det där. 88-89 miljarder är företaget värderat till i sin helhet har jag förstått det som. Skulle de få böta ett sådant belopp kommer det svida rätt rejält. Å andra sidan kommer beloppet nog inte bli i närheten av den summan om det går igenom har jag på känn.

Genom dina påståenden målar du upp dig själv som en långt mycket mindre påläst person än den du vill föreställa.

Till en början så kan jag hålla med om att Athlon(Thunderbird)/duron(Spitfire) var varma, men att de var instabila i jämförelse mot Pentium 4 håller jag inte med om. Mycket av ryktet om instabilitet bottnade i skandalen gällande förfalskade elektrolyt kondensatorer som nått marknaden i stor skala, dessa kondensatorer orsakade stora instabilitets problem genom att explodera och vid många fall döda moderkortet i andra fall göra det instabilt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det där gör ont till och med i intels plånbok. Det är ju 5.2 miljarder svenska kronor de måste hosta upp med.
Vad gör danmark om de inte betalar?

De lär inte skicka wienerbröd det är då en sak som är säker

Edit: Specificerade processor-typer mer noggrant

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Börja använda stora bokstäver innan du klagar på någon.

Tror att dom flesta kan tyda det jag skriver även om ja missar shifttangenten några gånger.
Tycker bara att det är synd att endel sitter och skriver uppsatsernär när själva inehållet ryms på 2 rader. ska inlägget vara långt ska det finnas skäl till det också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dibbqwaz
Genom dina påståenden målar du upp dig själv som en långt mycket mindre påläst person än den du vill föreställa.

Till en början så kan jag hålla med om att Athlon/duron var varma, men att de var instabila i jämförelse mot Pentium 4 håller jag inte med om. Mycket av ryktet om instabilitet bottnade i skandalen gällande förfalskade elektrolyt kondensatorer som nått marknaden i stor skala, dessa kondensatorer orsakade stora instabilitets problem genom att explodera och vid många fall döda moderkortet i andra fall göra det instabilt.

Var väl främst thunderbird som var riktigt varma, duron och efterkommande processorer var inte det om jag minns rätt.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
En massa ordbajs...

Ren och skär fakta, Ahtlon Classic introducerades i tredje kvartalet 1999 och Intel kom inte med Core arkitekturen förens 2006, då pratar vi vanliga desktop marknaden. Nergångarna AMD hade då var i skiftene mellan Athlon och Ahtlon XP och Ahtlon XP till Ahtlon 64 och då pratar vi om att Intel kom ikapp i prestanda för att sedan bli överkörda.
På server marknaden har egentligen inte Intel haft mycket och säga till om sedan Opteron lanserades (2003) förens i7 kom, har inte någon större koll på hur K7 var på serversidan.
Dock har AMD legat i skuggan på notebook marknaden.

Som jag skrev tidigare så berodde inte instabiliteten på AMD processorer utan på skitkomponenter på moderkorten (läs Dibbqwaz inlägg så får du det utförligare beskrivet).

Ja Intel har blivit dömda Syd Korea och AMD har sedan 2005 ärende i Europa domstolen.

"Att de sedan försöker trycka undan konkurenter är ju en del av att driva ett företag. Det är ju trots allt inte röda korset vi snackar om."

Din företagsbild är ytterst skev ser man ju tydligt här. Nä du ta bort skygglapparna och du ska upptäcka en ny värld.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk

Godkväll!

Jag kan inte låta bli att ställa den här frågan. Sover ni aldrig?

Ni sitter uppenbarligen vid datorn och skriver saker i det här forumet allt mellan 01:00 och 08:00 när ni egentligen borde ligga och sova. Är den här "diskursionen" verkligen så viktig för er? Borde inte er hälsa vara viktigare? Jag vet själv vad det innebär att sitta uppe sent på natten och uggla och vilka konsekvenser det kan få om det blir en vana.

Mitt sista inlägg skrev jag 01:02 innan jag la ner diskussionen för kvällen för att sedan sova. Jag kom hem från skolan nyligen och satte mig vid datorn så jag har nu tagit mig tiden att titta in i den här tråden igen. Jag såg verkligen fram emot att läsa era dumma kommentarer. Herre Gud alltså! Ja! Jag vet att Gud inte har något med saken att göra! Men ändå! Herre Gud säger jag bara.

Det här liknar allt annat än en diskussion. Jag använde "diskursion" ovan för att påpeka att den här diskussionen har gått ur kurs (ej diskurs). Det är så många personliga angrepp här att det inte är värt ens att försöka föra en dialog, för det finns ju ingen dialog. Alla bara skriker ut sina åsikter utan att ta till sig det som andra säger. Själv har jag inget emot att bli tillrättavisad om jag har fel i något av det jag skrev, det är ju det som är bra med en diskussion - när man lär sig något av det. Men det här är bara värdelöst. Om man bara vill skrika ut sina åsikter utan att ta till sig av andras så skriver man väl en bok istället.

Jag ska bara försöka förtydliga en del saker här och nu, det verkar behövas.

Att jag frågade Sykes90 hur gammal han är var mest av ren nyfikenhet, eftersom han har talet 90 i sitt användarnamn.

Varför klagar ni jämt på att jag skriver för mycket? JOnÄTÄn "citerar" mitt första inlägg som "Lång roman". Vegetal "citerar" mitt andra inlägg som "Har ni hört den förut". Invztr säger att jag ska satsa på kort och koncist. Läser ni aldrig böcker? Det verkar som att ni har lässvårigheter eller liknande. Ta det inte personligt nu för det är inte min mening att komma med personliga påhopp själv också här, jag vill inte ha er som förebild, jag faller inte så lågt om jag inte blir provocerad till det. Men det verkar ju vara en rimlig anledning till att ni inte gillar att läsa längre texter.

Sedan så skriver jag också med punkt och stor bokstav och utan kryptiska förkortningar och Internet slogan för att underlätta läsningen ytterligare. Detsamma kan inte sägas om er andra, i varje fall inte alla. Men det verkar inte vara till någon nytta för er ändå. Men visst är det så att det inte spelar någon roll om jag ger dig en bok av världens bästa författar om du inte är villig att läsa mer än vad som står på pärmen, eller eventuellt i inledningen också. Men när man diskuterar saker så måste man lyssna på andra också och inte bara själv babbla på.

Och visst är det så att om man inte läser böcker så är man inte van vid att läsa längre texter. Visst är det så? Sedan tycker jag att det som JOnÄTÄn kallar för "lång roman" bevisar rent av att han inte läser böcker över huvudtaget. En roman är aldrig så lång, eller rättare sagt, en roman är aldrig så kort. Lång?... lägg av! Läs lite böcker istället.

Sedan undrar jag också hur mina långa inlägg har någon som helst relevans i sammanhanget?! Där går jag helt i väggen, för hur mycket jag än anstränger mig så fattar jag ändå inte?! =/ Ni kanske vet något som jag inte vet?

Sedan undrar jag också om ni verkligen har läst vad jag har skrivit innan ni har bestämt er för vad ni ska tycka och skriva om det? Jag tvivlar på det, särskilt de som klagar på att jag skriver för mycket kan inte ha läst allt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jkrx
Är du lite bakom? Om intel går i konkurs så kommer AMD att jubla. AMD kan höja priserna börja tjäna extremt mycket stålar samt att dem antagligen kommer köpa en del patent från Intels konkursbo. Intels anställda hade nog samtliga fått jobb på andra ställen.

Med andra ord så blir AMD den nya Intel! Vad har du åstadkommit då? Det märks att du inte har tänkt igenom det där ordentligt. Jag har redan påpekat jsut det här i mitt förra inlägg, läs så får du se.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
som du skriver nedan har båda X86 stöd så programmen kommer inte till någon speciell tillverkare. Sen om dom är optimerade får man ju lägga till intels fördel, men det ser man ju i testerna.

öhm ja
'
ett okänt märke medför osäkerhet, produkten kanske håller skitkvalitet och det kanske är nästan omöjligt att få tag i dom för att utnytja garantin.

Precis, du tog ordet ifrån mig. Det kanske fungerar att köra ett program på både en Intel och en AMD, men merparten av alla program kommer att vara otimerade för Intel.

öhm ja, exakt! Annars hade de stora datortillverkarna redan använt AMD processorer i datorerna i en större utsträckning än vad de gör idag, och dessutom utan att AMD folk måste lobbera för den sakens skull.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av umepojk
av ren nyfikenhet, vilken ålder är du då?

"Av ren nyfikenhet, hur gammal är du?" Så tycker jag att du borde ha skrivit. Det är inte så svårt att hålla inne SHIFT tangenten för att få en stor bokstav, eller att få dit ett och annat interpunktionstecken/skiljetecken. Det är en mycket bra träning.

Notera här att det här inte är något personligt påhopp, eftersom jag ger det konkreta förslag på hur du kan bli bättre. Och visst kan du fråga hur gammal jag är, och det är jag villig att svara på. Jag är 24 år gammal.

Varför jag frågade Sykes90 om han är född 1990 kan du läsa här ovan. Sedan så spelar det egentligen inte så stor roll när man är född faktiskt. Även om man är född på 90-talet och inte har alltså vuxit upp med de första datorerna så kan man ändå vara påläst och veta hur det har varit det här med datorer en gång i tiden och hur det egentligen började. Det gäller bara att intressera sig för det och börja läsa, men då måste man tycka om att läsa böcker och inte klaga på att en A4 text är för lång.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av umepojk
av ren nyfikenhet, vilken ålder är du då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
[...] Ge inte så dumma råd om du inte har en aning om vad du pratar om...

Du är åtminstone konstruktiv, det är uppskattar jag. Du har rätt i det du säger, men vad fan ska man göra då istället?... du pekar på fel och brister i andras resonemant liksom de flesta i den här tråden, men du kommer inte med några egna förslag själv, och sådant uppsakattar jag inte alls. Som sagt, jag uppskattar att du är konstruktiv och argumenterar för din åsikt vilket långt ifrån alla gör i den här tråden, men du ger inga alternativ. Vad är alternativet? Att fortsätta köpa deras processorer som bara fan?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vegetal
Monopol har ALDRIG varit bra för utvecklingen, hade vi enbart haft Intel på marknaden hade vi väl fortfarande suttit kvar på P3:or under Ghz-gränsen och betalat fler 1000-lappar i överpris

Du tror väl inte en sekund att intel hade plöjt ner pengar och utvecklat I7 arkitekturen idag om de inte funnits någon konkurrens.

Var skrev jag att monopol är bra? Jag skrev bara att det finns monopol i alla branscher. Någon kommenterade att monopol inte finns i alla branscher. Det har han nog rätt i. Men jag hade så svårt att komma på någon bransch där det inte finns monopol, så jag "avrundade" det hela till att det inom "alla branscher" finns monopol. Men om man använder lite sunt förnuft så inser man väl själv att sanningen aldrig är hårfin... trodde i alla fall jag att ni skulle fatta själva, men jag hade tydligen fel.

Jag konstaterade mest bara att monopol existerar inom de flesta branscher, och det är något som man som konsument har minimal inverkan på och har alltså svårt för att motverka. Vi ser ju att världens länder har svårt att motarbeta monopol och diverse fula knep som det här senaste med Intel. Jag har svårt att se hur en medelsvensson ska kunna göra något åt saken då.

DU har nog en poäng där vad gäller GHz gränsen och överprisering, men jag har ändå svårt att se hur AMD kan konkurrerar med Intel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
tidigt 2000 tal

Vet inte riktigt hur du räknar ut vem som ligger först, är det tillverkningsteknik eller vad.
alla dom märkena du nämner finns inte på pc marknaden och därför spelar det ingen roll om dom ligger före eller efter, Vad än före och efter betyder.

va snackar du om, vet inte vad desa företag men du kan inte jämföra dom med AMD elle Intel

det finns inget fel med att "härma Intel" och göra X86 procesorer.
eller skulle du föredra om varige företag hade en egen standard som kräver mjukvara utvecklad för just den.
Vad menar du med att AMD alldrig kommer att vara ett orginal??
för att Intel uppfan tekniken?? spelar ingen roll, båda är precis lika bundna till standarden, varken AMD eller intel kan förändra den.

Ingenting i historien eller någonting som du har skrivigt stödjer din teori om att Intel är bra för deras konkurenter.
Jag kan lova dig att om intel idag går i konkurs, så skulle AMD och alla andra processortillverkare fira. Intel är omöjligt bra för dom.

men fan, försöker du göra MBY avensjuk eller.

kom igen, du kommer med helt ologiska resonomang och försöker förklara det med bakgrundsfakta. Ja vet, ja går på deras ålder istället, eftersom ålder =almänbildning.

Tidigt 2000-tal? Jag ser att du inte har förstått hur jag jämför de här olika tillverkarna, och jag ser också att MrFisse gissar på att det är Thunderbird Athlon du menar då. Kan du inte vara snäll och förklara då vad exakt du tänkte på då, i fråga om vad var AMD före Intel under tidigt 2000-tal?

Hur menar du att alla de företag jag nämnt inte finns på PC marknaden? Och hur definierar du "PC marknad"? NEC, Fujitsu, Texas Instruments, Sony, Motorola för att nämna några... inte på PC marknaden? Det låter inte riktigt klokt. Alla finns de på PC marknaden på ett eller annat sätt, många av dessa finns närvarande på PC marknaden på flera sätt dessutom, och därför undrar jag vad "PC marknad" egentligen betyder för dig.

Ja, alltså, vi kan göra jämförelser på många olika sätt och utifrån olika aspekter. Men oavsett vilka jämförelser vi gör så måste det vara utifrån något som är mätbart. Med andra ord så kan vi inte tillåtas gör jämförelser mellan AMD och Intel utifrån subjektiva uppfattningar, rykten, flame wars likt den här och "oberoende tester" från opålitliga källor. Här ovan jämförde jag alla ledande halvledartillverkare de senaste 18 åren, även om alla inte tillverkar mikroprocessorer för PC datorer alltså.

Varför skulle jag inte kunna jämföra dessa med Intel och AMD? För att du inte vet vad jag snackar om eller för att du inte vet vilka dessa företag är? Jag förstår inte riktigt argumentet där. Nej, just det, det fanns inget argument förresten.

Vi pratar idag om PC datorer, dvs. inte strikt i betydelsen "persondatorer" rent generellt, utan ättlingar till IBM PC datorn. Men förr i tiden fanns det många olika datortillverkare och nästan alla använde helt olika hårdvara och mjukvara och var inte kompatibla sinsemellan. Inte fanns det något problem där för att de använde andra typer av processorer, i alla fall så länge man höll sig till en viss typ av dator. Många refererar till den här perioden som den bästa tiden för persondatorer eller mikrodatorer.

Det finns ingen begränsning för en datortillverkare att egenutveckla en ny typ av processor för sina datorer. Om det finns någon begränsning så är det i att man eventuellt inte kan köra ett program från en annan typ av processor på den, men det hör inte hit heller när jag säger att det inte finns någon begränsning för utveckla en egen processortyp. Jag har svårt att förstå varför det skulle vara omöjligt. Bara för att den inte skulle fungera med en X86? Vem fan bryr sig om man är beredd att köpa ny programvara till den och inte tänker köra Windows? Inte använder alla biltillverkare samma karosstyp för alla sina bilmodeller, och jag ser ingen klaga bara för det. Det finns inget fel med att vara annorlunda, eller att gå sin egen väg. Problemet är inte tekniken, det är människorna som inte är villiga att lära sig något nytt.

Vad menar du med standard? X86 eller? Som jag beskrev ovan, det finns inget fel med att vara annorlunda och gå sin egen väg. Så varken AMD eller Intel är "bundna" till X86. De är endast bundna till det under förutsättning att de inte kan förändra människors sätt att tänka. Annars kan de redan imorgon skapa en helt ny arkitektur.

Människor är generellt trångsynta, man måste vara öppen för nya idéer och nya sätt att tänka. Man måste tänka fritt och öppet. Därför är det bäst om ingen av företagen har patent på X86. Om du frågar mig så är öppen källkod, öppen hårdvara, och öppen arkitektur lösningen.

Exakt! I och med att det var Intel som uppfann X86 och tack var det att det dessutom var Intels processorer som användes från första början så har det gett dem enormt försprång framför sina konkurenter. Men egentligen kan man inte säga att AMD konkurerar med Intel. Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen här. Jag ska förklara vad jag menar. AMD licensierar X86 instruktionsuppsättningen, MMX, m.m. direkt från Intel. Hur är det att konkurera? Ni verkar ha en annan uppfattning än jag om vad konkurens egentligen är. Så ja, helt olika arkitekturer från helt olika företag skapade för samma ändamål, det är konkurens.

Men även jag vill ogärna se fenomenet från persondatorns barndom upprepa sig, dvs. att det krävs helt annan typ av programvara och hårdvara till olika typer av datorer. Den enda kvarlevande persondatorn som är säregen på nästan alla punkter är Apple datorn. Den använder helt annan typ av program, helt annan hårdvara, helt annat operativsystem, helt annan processor jämfört med PC datorn. Men nu börjar även dessa skillnader att suddas ut. Apple datorn har allt mer och mer samma program, hårdvara, processor, och snart också operativsystem kanske som PC datorn. Det är ju t.ex. redan möjligt att köra Windows på Mac, och de använder redan samma typ av processor som dagens PC.

Jag tycker att det är i tiden att de här två världarna PC och Mac blir ett. Bäst av allt skulle vara att det fanns en öppen standard som reglerade det här med kompatibilitet av hårdvara och mjukvara mellan olika system, alltså en gemensam plattform men som är öppen för alla. Men marknaden är inte riktigt mogen för ett sånt steg ännu. De närmaste tio åren så kommer det vara mjukvaran som bestämmer hårdvaran och inte omvänt, och det kommer att bli allt mer och mer populärt med öppen-källkod mjukvara. Först när användningen av öppen mjukvara blir mer utbrett så kanske vi blir redo för en öppen hårdvaroplatform. Det skulle vara schysst av Intel om de släppte X86 fri!

Det spelar egentligen ingen roll om Intel är bra för sina konkurenter eller inte, för om det inte hade varit Intel så hade det varit AMD som hade hållit i monopolet.

Datorn har idag blivit en var mans egendom, och den borde fan räknas som en mänsklig rättighet. Därför borde egentligen ingen få ha monopol på den eller delar av dess olika undersystem. Alla de viktiga teknikerna så som X86 borde vara fritt tillgängliga för alla att ta del av, förändra, och implementera. Det borde vara lika självklart som luften vi andas.

Vad menar du med att jag försöker göra MBY avundsjuk? Hur skulle det gå till? Menar du det att han också skriver mycket i sina inlägg? Vad ska man göra annars då, ska man visa upp bilder eller spela in sin röst istället? Varför har så många problem med att läsa? För övrigt så visa respekt för MBY, han är en riktig "elder geek".

Som jag skrev tidigare så frågade jag om din ålder mest av nyfikenhet, och eftersom du hade talet 90 i ditt användarnamn. Förresten, jag tror att jag tar och kopierar och klistrar här istället, orkar inte skriva om saker flera gånger när det ändå verkar lönlöst. "Sedan så spelar det egentligen inte så stor roll när man är född faktiskt. Även om man är född på 90-talet och inte har alltså vuxit upp med de första datorerna så kan man ändå vara påläst och veta hur det har varit det här med datorer en gång i tiden och hur det egentligen började. Det gäller bara att intressera sig för det och börja läsa, men då måste man tycka om att läsa böcker och inte klaga på att en A4 text är för lång."

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Nu är det inte första gången från dig så nu börjar ditt gnäll bli rätt trist. Eftersom du verkar ha såpass lite för dig tycker jag det är tråkigt att du inte inser att det är du som behöver den kursen, och inte jag. Så som du tar åt dig och börjar gnälla är ju ett starkt tecken på att du måste försvara något i fanboy stil. Du kanske även skall ta en titt på SweClockers regler till att börja med ljushuvud:

§ 1.1Var trevlig, respektera andras åsikter

Helt rätt sagt! Det är flera här som borde lyssna på ditt råd och läsa igenom reglerna först, och sedan gäller det att försöka hålla sig till dessa också vilket verkar vara extra problematiskt för de flesta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Klart det är bra nog. Pengarna ligger inte i prestandamodellerna...
Och omvänt var det ju för ett antal år sen ändå, då var inte "intel bra nog"...

Va? Du drar upp helt irrelevanta saker från persondatorns intåg men har ingen koll alls på vad som gällde för 3-4 år sedan?

Opteron/Athlon64, fyfan vad intel fick smisk alltså. Var ju inte ens roligt (eller ja, det var ju jusst det det var men men ).

Och?
Seriöst, vad kan du möjligen tänkas hitta på för att detta ska ha någon relevans?
Finns inget som säger att "original" i det här avséendet skulle vara bättre på något sätt.

Ja, men hur konstigt är det? Den "djupt rotade anledningen" har ingenting med kvalitet, prestanda, pris eller något med hur "bra" något är.

Det gäller också att förstå den grundläggande faktan och historian

Och först nu går det upp för mig att det är ett troll...

Jag är lite osäker på om jag förstår vad du menar med att det då inte var "intel bra nog". Du motsäger dig själv där tror jag. Det stämmer att Intel inte har varit bra nog. Det beror på att de alltid har varit bäst! ^^

Vad tänker du på? Vad gällde för 3-4 år sedan? Tänkte du på Opteron och Athlon64?

Merparten av alla x86 program är optimerade för Intel!! Kan du bevis motsatsen?

De processorer som är "Intel compatible" är inte "original", det är vad jag ville säga och det är "den djuptrotade anledningen" till att det heter så. Vidare så kan man utifrån det härleda att x86 programvara är optimerad för "original" i första hand, och av det kan man härleda också att "original" har allt med kvalitet och prestanda att göra. Men du har rätt i att det inte har så mycket med pris att göra, nej, det är klart för man får vad man betalar och vill man ha det bästa så väljer man "original" så får man bättre kvalitet och prestanda men till en högre kostnad. Det är precis vad jag har skrivit om tidigare, att AMD väljer man i första hand för att hålla priset nere, jag fattar inte att du missade det.

Man kan nästan helt onekligen säga att om man känner till det så förstår man det också. Sedan så behöver man inte förstå allt för att ha en egen åsikt. Du försöker säga att jag inte är berättigad till min åsikt eftersom jag inte "förstår" alla fakta som du säger det. En åsikt är en åsikt, även när man inte har alla fakta. Även du har rätt att ha åsikten att avsaknad av fakta eller avsaknad av förståelse av densamma inte berättigar till uttalan av åsikt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Nu är det så att jag spelar en del och via processorer presterar inte tillräckligt bra där. Och de andra arkitekturerna så pratar du om IBM osv.? Först o främst går det ju inte köpa de särskilt billigt (om man inte köper konsol) sen så går de la inte köra Windows på dessa alternativ som inte är x86? Vad jag försökte säga var att inte alla köper amd bara för att vara "tuffa och nördiga"

Ja, det stämmer att inte alla köper AMD processorer för att vara "tuffa och nördiga". Som jag skrev tidigare så bör man välja AMD i första hand för dess lägre priser.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Alla kan tycka. En del kan diskutera. Men få kan argumentera.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
Tror att dom flesta kan tyda det jag skriver även om ja missar shifttangenten några gånger.
Tycker bara att det är synd att endel sitter och skriver uppsatsernär när själva inehållet ryms på 2 rader. ska inlägget vara långt ska det finnas skäl till det också.

Jag tycker det är svårare att läsa dina inlägg än de andras just för dina "missar" som var på varje mening. Detta pga mitt snabba sätt att läsa.

Slutdiskuterat.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Godkväll!

Jag kan inte låta bli att ställa den här frågan. Sover ni aldrig?

Ni sitter uppenbarligen vid datorn och skriver saker i det här forumet allt mellan 01:00 och 08:00 när ni egentligen borde ligga och sova. Är den här "diskursionen" verkligen så viktig för er? Borde inte er hälsa vara viktigare? Jag vet själv vad det innebär att sitta uppe sent på natten och uggla och vilka konsekvenser det kan få om det blir en vana.

ahahhaahha

följt av världens längsta inlägg som säkert tog minst en halvtimma att skriva.
Och du frågar om diskussionen är viktig för oss?? LOL

Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Jag tycker det är svårare att läsa dina inlägg än de andras just för dina "missar" som var på varje mening. Detta pga mitt snabba sätt att läsa.

Slutdiskuterat.

Vill du göra en så stor grej av några små bokstäver i början av en mening så visst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Precis, du tog ordet ifrån mig. Det kanske fungerar att köra ett program på både en Intel och en AMD, men merparten av alla program kommer att vara otimerade för Intel.

Med detta uttalande kan vi konstatera att program skriva för x86-64 är mer optimerade för AMD, eftersom det är de som licenserar den tekniken till Intel. Eller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Merparten av alla x86 program är optimerade för Intel!! Kan du bevis motsatsen?

Kan du bevisa att det är så? Eller vill du att vi ska ditt ord för givet?

Känns som att du ersatt fakta med personliga fantasier i dina "argument".

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Hur var det med att citera rätt nu?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Man kan nästan helt onekligen säga att om man känner till det så förstår man det också.

Om det är något du lyckats med i den här tråden så är det att bevisa motsatsen

Som du sa:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Alla kan tycka. En del kan diskutera. Men få kan argumentera.

Och jag har inte ork att diskutera med någon som i bästa fall drar upp irrelevanta "argument", undviker frågor och inte ens orkar läsa det man skriver. Du faller helt klart på argumentationen och med irrelevanta saker så blir det ingen diskussion heller. Din åsikt däremot har gått fram och den är du klart berättigad till, tråkigt bara att du inte kan försvara den.

Men det är lite det som karaktäriserar en trollning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Men det är lite det som karaktäriserar en trollning.

.. men du måste väl ändå hålla med om att det är en ganska sofistikerad form av trollning? Inte många skulle spendera så lång tid som jag antar att det tagit honom att skriva det där på ett inlägg som man vet på förhand att ytterst få kommer orka läsa igenom. Fast det är klart, det kanske är en effektiv taktik; om man skriver långa inlägg tror kanske folk att man vet vad man pratar om när man i själva verket mest ordbajsar.
Säga vad man vill om ElectroGeeza, men han skulle fan bli en bra författare till kurslitteratur. (men se till att du får betalt per ord!)

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Visst kan jag hålla med om det, men jag ser inte poängen i det.

Permalänk
Medlem

Har ni inte hört uttrycket: "Tomma tunnor skramlar mest"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
2good4you: Tror du dig själv när du skriver eller? Du är ett av de största trollen på detta forumet. Du är inne i SAMTLIGA nvidia och intel trådar och bashar. Givetvis får du ha din åsikt men du framstår iaf som en tvättäkta fanboy. Om du tror att datorn i min signatur är min ända så tror du helt fel.

Läs mitt föregående inlägg igen, och igen. Du har fortfarande inte kommit med några belägg. Anledningen till att jag är mycket kring dom trådarna du beskriver är för jag vet hur många som du som sitter och skriver en massa felaktig dynga som du önskar att folk skall gå på. Jag vet vad som är vad och kommer gärna med konkret fakta som ställer till det för er fanboys med länkar och tester (som du påstår är vridna och manipulativa eller vad du nu vill få det till, kanske anandtech.com är hysteriska och manipulativa fanboys dom också enligt dig?) Det är du som inte tillför något, vilket andra har påpekat och kommer påpeka. Du har fortfarande inte någon tekniskt argumentation vilket gör att det du skriver innehåller väldigt lite kring just hårdvara, utan istället "du är en fanboy". Nej jag är inte någon fanboy, du har inga belägg för det, och sist men inte minst, är det allt du har att komma med? Bring it on skall vi se hur långt du kommer utan att snacka offtopic eller på en 3 årings nivå eller komma med falska påståenden för att du inte har något kött på benen. Om det nu är så att du vill ha en förklaring till min åsikt i denna tråden, så kanske du skall vara relativt mogen nästa gång och be om det. Det finns mycket att berätta om Intel, och mycket har redan nämnts i tråden.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza

Jag är lite osäker på om jag förstår vad du menar med att det då inte var "intel bra nog". Du motsäger dig själv där tror jag. Det stämmer att Intel inte har varit bra nog. Det beror på att de alltid har varit bäst! ^^

Vad tänker du på? Vad gällde för 3-4 år sedan? Tänkte du på Opteron och Athlon64?

Merparten av alla x86 program är optimerade för Intel!! Kan du bevis motsatsen?

De processorer som är "Intel compatible" är inte "original", det är vad jag ville säga och det är "den djuptrotade anledningen" till att det heter så. Vidare så kan man utifrån det härleda att x86 programvara är optimerad för "original" i första hand, och av det kan man härleda också att "original" har allt med kvalitet och prestanda att göra. Men du har rätt i att det inte har så mycket med pris att göra, nej, det är klart för man får vad man betalar och vill man ha det bästa så väljer man "original" så får man bättre kvalitet och prestanda men till en högre kostnad. Det är precis vad jag har skrivit om tidigare, att AMD väljer man i första hand för att hålla priset nere, jag fattar inte att du missade det.

Ärligt talat blir jag rädd över att personer som du existerar, så djupt ingrottad i något att du utan teknisk bevisning häver ur dig osanningar och viftar med armarna. Att Intel skulle vara "orginal" och därför bäst är så befängt att man börjar gråta. Nä du kryp in i din lilla grotta ta dina djupt informativa böcker och läs om och läs rätt istället.

Det värsta med din argumentation är nog att den består mestadels av utfyllande ordbajs som inte är ett dugg informativ och att du greppar argument ur luften som inte har med själva frågeställningen att göra.

Att så kallade Intel Kompatibla processorer ,ja vi bor i Sverige så varför inte välja svenska ord först, har sprungit om Intel själva. X86-64, AMD64 eller som Intel själva kallar det EMT64, är en AMD utvecklad utbyggnad av X86 och iom att Intel numera använder sig av denna utbyggnad borde vi inte kalla Intels processorer AMD64 kompatibla då?

"Det stämmer att Intel inte har varit bra nog. Det beror på att de alltid har varit bäst! ^^" Efter denna meningen kan ingen ta din argumention, du förespråkar öppen sinnighet, vad kallar du detta?

Förövrigt så undrar jag varför du skriver om datormarknaden som om det skulle handla om bilmarknaden? Dessa är två vitt skilda marknader som fungerar på helt olika sätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza

Man kan nästan helt onekligen säga att om man känner till det så förstår man det också. Sedan så behöver man inte förstå allt för att ha en egen åsikt. Du försöker säga att jag inte är berättigad till min åsikt eftersom jag inte "förstår" alla fakta som du säger det. En åsikt är en åsikt, även när man inte har alla fakta. Även du har rätt att ha åsikten att avsaknad av fakta eller avsaknad av förståelse av densamma inte berättigar till uttalan av åsikt.

Detta blir man verkligen rädd av att läsa, du ska ha rätt till en åsikt medans vi andra ska hänvisa oss efter dina falska argument?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza

Merparten av alla x86 program är optimerade för Intel!! Kan du bevis motsatsen?

Meningslöst att bevisa motsatsen när du inte kan bevisa det från första början. Kan du det så ska jag lova att leta upp ordentliga källor som bevisa motsatsen.

När du svarar på detta inlägg så behöver du inte skriva en roman, blir bara jobbigt och irreterande att läsa. Ett tips är att plocka bort mycket av upprepningarna och ordbajsandet.

Förövrigt, slå upp ordet Cross Licensing och läs sedan på vad Intel och AMD har.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Har ni inte hört uttrycket: "Tomma tunnor skramlar mest"?

Långa inlägg säger minst, menar du väl?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza

Du är åtminstone konstruktiv, det är uppskattar jag. Du har rätt i det du säger, men vad fan ska man göra då istället?... du pekar på fel och brister i andras resonemant liksom de flesta i den här tråden, men du kommer inte med några egna förslag själv, och sådant uppsakattar jag inte alls. Som sagt, jag uppskattar att du är konstruktiv och argumenterar för din åsikt vilket långt ifrån alla gör i den här tråden, men du ger inga alternativ. Vad är alternativet? Att fortsätta köpa deras processorer som bara fan?

Japp. Det är enda alternativet. Faktiskt. Ja, man kan påverka sina vänner och kanske till och med kommunen också... Men det är inte mycket mer man kan göra för att AMD ska dra in mer pengar. Inte ens om man skötte deras utveclingsarbete. Deras produkter måste sälja även om de har noll kronor i utgifter...
Trodde det var känt sedan innan.
Du har väl rätt i att jag var lite väl hård med personangrepp. Ber om ursäkt för detta. Jag håller också med dig om att tråden som vanligt har spunnit iväg ordentligt och sedan länge. Fast du har nog åberopat en hel del av attityden i tråden själv med ditt första inlägg.
Om jag snabbt sammanfattar ditt första inlägg i tråden så börjar du ju med att säga Intel är världsbäst och störst sedan alltid. De har oändligt med pengar. Alla som köper AMD är nördar och de vill ha sex med hårdvara.
Fast lite längre då :). Ja, självfallet har jag lagt orden i mun på dig och det var inte exakt detta du sade, men det var attityden som de flesta uppenbarligen läste mellan raderna.
Självfallet sätter du ribban då. Tänkvärt till nästa gång ;P

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Var väl främst thunderbird som var riktigt varma, duron och efterkommande processorer var inte det om jag minns rätt.

Du har helt rätt, jag formulerade mig lite dåligt och syftade på de tidiga Duron(Spitfire) och Athlon(Tunderbird)

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
...kan vi konstatera att program skriva för x86-64 är mer optimerade för AMD, eftersom det är de som licenserar den tekniken till Intel. Eller?

Trodde ingen skulle ta upp detta. Väntar med spänning på reaktionen...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem

tycker inte att det ger så mycket att diskutera det mer... hoppas ingen motreaktion följer.
Intel och AMD fungerar båda två väldigt bra på vanliga PCs. Åkej? Visst kan det vara marginell skillnad, men den stora delen är bara marknadsföring. Så sluta mäta e-snoppar med argument som inte ens är relevanta.

Det kan låta konstigt... jag vet, men ibland är det faktiskt bättre att släppa HELT ONÖDIGA sidospår som både fördummar och sänker diskussionsribban This one goes to most of you guys i denhär tråden. Inklusive mig själv ibland... harhel harkel

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza

Varför klagar ni jämt på att jag skriver för mycket? JOnÄTÄn "citerar" mitt första inlägg som "Lång roman". Vegetal "citerar" mitt andra inlägg som "Har ni hört den förut". Invztr säger att jag ska satsa på kort och koncist. Läser ni aldrig böcker? Det verkar som att ni har lässvårigheter eller liknande. Ta det inte personligt nu för det är inte min mening att komma med personliga påhopp själv också här, jag vill inte ha er som förebild, jag faller inte så lågt om jag inte blir provocerad till det. Men det verkar ju vara en rimlig anledning till att ni inte gillar att läsa längre texter.

långa texter kan vara trevligt ibland, men dom får järna inehålla någonting annat än svammel

sen ska inte varenda litet inlägg svaras med en A4 full med text.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza

Tidigt 2000-tal? Jag ser att du inte har förstått hur jag jämför de här olika tillverkarna, och jag ser också att MrFisse gissar på att det är Thunderbird Athlon du menar då. Kan du inte vara snäll och förklara då vad exakt du tänkte på då, i fråga om vad var AMD före Intel under tidigt 2000-tal?

aaahh, du är en sån.
vi ska nog ta och sätta tillbaka mitt inlägg i sitt sammanhang först.
du skrev att AMD alldrig legat före intel, utan att förklara hur du menade.
sen skriver du nu och undrar hur jag menar när ja säger att AMD visst legat före på vissa delar.
Närt man ser på det så, blir det ganska tydligt att det är du som inte skriver som du borde

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza

Hur menar du att alla de företag jag nämnt inte finns på PC marknaden? Och hur definierar du "PC marknad"? NEC, Fujitsu, Texas Instruments, Sony, Motorola för att nämna några... inte på PC marknaden? Det låter inte riktigt klokt. Alla finns de på PC marknaden på ett eller annat sätt, många av dessa finns närvarande på PC marknaden på flera sätt dessutom, och därför undrar jag vad "PC marknad" egentligen betyder för dig.

hmm, inga av dom du skriver finns på processormarknaden ( med undantag av nån mobil kanske) vilken var marknaden i fråga. Ändå så jämför du dom som den naturligaste ska i världen och påstår att AMD inte har gått om dom.

Förstår du inte att det är som att jämföra saab med ett företag som gör surfingbrädor. Båda är i fordonsbranchen( eller i alla fall ta sig frammåt bvranchen ) och när sedan en saab har högre tophastighet så är dom bättre.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
långa texter kan vara trevligt ibland, men dom får järna inehålla någonting annat än svammel

sen ska inte varenda litet inlägg svaras med en A4 full med text.

aaahh, du är en sån.
vi ska nog ta och sätta tillbaka mitt inlägg i sitt sammanhang först.
du skrev att AMD alldrig legat före intel, utan att förklara hur du menade.
sen skriver du nu och undrar hur jag menar när ja säger att AMD visst legat före på vissa delar.
Närt man ser på det så, blir det ganska tydligt att det är du som inte skriver som du borde

hmm, inga av dom du skriver finns på processormarknaden ( med undantag av nån mobil kanske) vilken var marknaden i fråga. Ändå så jämför du dom som den naturligaste ska i världen och påstår att AMD inte har gått om dom.

Förstår du inte att det är som att jämföra saab med ett företag som gör surfingbrädor. Båda är i fordonsbranchen( eller i alla fall ta sig frammåt bvranchen ) och när sedan en saab har högre tophastighet så är dom bättre.

Fast nu är jag så trött på att läsa dina klistriga inlägg sykes90. I varje tråd jag läst med dina inlägg de senaste 6 månaderna har du haft dåligt uppbyggda argument, vräkt ur dig mängder med klyscor för att vinna argument när du egentligen bara förlorar trovärdighet i längden.
Men det värsta är att du aldrig ber om ursäkt, lyssnar eller backar en endaimeter. Det förlorar du bara på. Jag lovar. Jag har alltid låtit bli att säga något innan då jag hoppades att du skulle komma lite mer till sans. Dina åsikter r det dock inte fel på i grunden. Det r inte det jag försöker säga och du tillför oftast andr vinklar till diskusionen. Men du kastar en otrolig massa sten i glashus och väldigt ofta dessutom...
Tagga ner lite så kommer du säkerligen längre

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza

När låg AMD före Intel? Nämn en enda gång så ska jag ta tillbaka det jag sa.

AMD hade en av sina glans tider med Athlon. Vilket var i 7år.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Fast nu är jag så trött på att läsa dina klistriga inlägg sykes90. I varje tråd jag läst med dina inlägg de senaste 6 månaderna har du haft dåligt uppbyggda argument, vräkt ur dig mängder med klyscor för att vinna argument när du egentligen bara förlorar trovärdighet i längden.
Men det värsta är att du aldrig ber om ursäkt, lyssnar eller backar en endaimeter. Det förlorar du bara på. Jag lovar. Jag har alltid låtit bli att säga något innan då jag hoppades att du skulle komma lite mer till sans. Dina åsikter r det dock inte fel på i grunden. Det r inte det jag försöker säga och du tillför oftast andr vinklar till diskusionen. Men du kastar en otrolig massa sten i glashus och väldigt ofta dessutom...
Tagga ner lite så kommer du säkerligen längre

jag har säker skrivit en massa skit i detta forumet. brosse mycket på vilket humör man e på
hur länge tråden har pågå väger också in
men någon gång tror jag att ja har backat faktiskt, men det händer inte så ofta.

men den har tråden tycker jag absolut inte tillhör dom. Den där fjönten skriver en massa bullshit och klagar på alla och alla.
att jämföra AMD och intel med simens är tomme fan som att jämföra rymdresor med bullbak.

Edit

kom bara att tänka på en nyhetstråd som handlade om nvidia drivrutiner. Ja skrev rätt och slätt att dom sög häst**** vilket fick många att tända till. sen envis som ja är vägrade jag backa. Fin tråd de.