Permalänk

R.I.P AMD Athlon64 3200+

Hade allmänt tråkigt och tänkte kolla vad det fanns för roliga leksaker i en kartong bakom draperiet. Hittade lite smått och gott:

Hittade en AMD Athlon64 3200+ (venice) och tänkte att denna rackare skulle man kunna testa ta bort IHS'en på. Mest för att det är kul att testa och dessutom så är det tänkt att denna 3200+ skulle göra sitt jobb i en blivande dator till morsan och farsan. Detta innebär att om denna 3200+ går sönder så får dom köpa min 6000+ till det fantastiska priset för en Phenom II BE, vilket är helt acceptabelt för min del. Tog fram skalpellen och började skära försiktigt längs med kanterna och aktar mig för att skära för långt in. Tre av sidorna börjar ge med sig efter några minuters pillande. Eftersom tre av fyra sidor var lösa så gick ju givetvis den fjärde sidan ovanligt lätt vilket jag inte tänkte på, mycket klantigt. Kniven går för snabbt igenom och jag känner att det hackar till två gånger. Behöver inte ens förklara vad som hände..

Dom 2 "sakerna" i den röda ringen gick åt skogen. Den blåmakerkade hörnan är hörnan med "pil markeringen" på processorn så att folk ska kunna identifiera vilken sida som är vilken. Fattar ju att processorn är skadad/trasig. Men tänkte ändå höra om det finns något kul man kan göra med en processor som denna?

Permalänk
Medlem

Häng upp den i påskriset som ett fint pynt!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Häng upp den i påskriset som ett fint pynt!

Ja det är ju bättre än att göra en nyckelknippa av den iaf

Permalänk
Medlem

Har du provkört den?
Eller behövs det inte ......

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av halojoy
Har du provkört den?
Eller behövs det inte ......

Nej har inte testat den. Ska jag vara ärlig så jag har jag inte den blekaste om det finns möjlighet att den fortfarande fungerar eller ej. Ska testa den i server datorn. Hoppas inget annat går åt skogen

Hittade 3st minnen. Ett av minnena är Corsair VS1GB533D2. Dom andra två är Kingston KVR533D2N4. Båda kingston minnena är märka exakt desamma men ändå så ser dom olika ut. Vad bör man använda? Det ena eller det andra? eller alla 3?

Permalänk
Medlem

Storsäljande 3200+ är socket939, vilket använder DDR-minnen. Alla minnena är DDR2.
Moderkortsmanualer brukar ange 1, 2 eller 4 minnen som möjlig konfiguration, så kör på de båda kingstonminnena. Då får du även dual channel.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Det är väl vanliga ytmonterade resistorer eller kondensatorer som sitter där? Dessutom sitter dom ensamma, inte så krångligt att löda på igen om du hittar dom. Om du inte hittar dom är det värre, då får du efterforska om vad det var exakt för komponent å beställa nya för några öre stycket.