Permalänk
Medlem

Problem - ikoner försvinner...

Hejsan

Jag har ett problem som jag inte kan lösa...
Det är så att ikonerna brevid klockan (längst ner åt högersida) försvinner efter att datorn har varit på 30-40 minuter (varierar, OBS även klockan försvinner). Medans ikonerna på skrivbordet alltid syns och inte försvinner.
Plus att rutorna inte syns helt, vissa delar av rutan försvinner (det ändrar inte färg utan bara försvinner).
Jag KAN fortfarande spela spel som FIFA 09 etc. utan problem (även efter att felet inträffat).

När jag sedan startar om datorn så funkar allt super igen, i 30-40 minuter sen börjar allt om igen...
Jag har formaterat om hela datorn, har även återställt allt i biosen till det normala men problemet återstår fortfarande.

Kanske även ska tillägga att problemwt uppstod för första gången efter att jag formaterat om datorn en måndag då jag ville få bort allt skräp i datorn.

Datorn:
Grafikkort: sapphire radeon hd4670
Moderkort: Asus P5K SE/EPU
Hårddisk: 500GB Hitachi Deskstar P7K500 SATA-II och en 160 GB WD Caviar WD1600AAJS.

Är det någon som känner igen sig ? någon som vet hur jag kan fixa problemet? All hjälp uppskattas !

MVH

Permalänk
Hedersmedlem

Vad använder du för brandvägg och antivirusprogram?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Se över dina inställningar för virituellt minne alt kör memtest för ditt fyskiska minne

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Vad använder du för brandvägg och antivirusprogram?

Jag använder den vanliga Windows (XP) brandväggen... sedan använder jag NOD32 som antivirusprogram.

Permalänk
Antielefant

Låter faktiskt mest som att explorer.exe alternativt svchost.exe krashar och startar om av någon anledning. När detta händer är det väldigt vanligt att systray-programmen inte visas längre, även om processerna fortfarande körs i bakgrunden. Det kan också vara ett problem med VB-scripten för systrayen, SSDP, SSDS eller ett registerproblem, alternativt att brandvägg eller virusprogram inte tillåter endera att köra ordentligt. Kort sagt finns det många olika anledningar.

Kolla dessa länkar för en lösning.

http://support.microsoft.com/kb/841571/
http://www.mydigitallife.info/2006/01/04/system-tray-icon-mis...

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag har prövat alla de olika tipsen och systemåterställt XP sedan även installerat vista nu men inget fungerar :S... Detta är sjukt frustrerande.. Snälla någon som vet.

Permalänk
Hedersmedlem

Senaste chipset/moderkortsdrivisar? Har du kollat ditt minne med memtest86+?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jalle64

Varit inne och hämtat de mesta på Asus hemsida.. MEN efter 30min kom problemet tillbaka.. puff.

Permalänk
Hedersmedlem

Kör en rejäl genomgång med hjälp av div program tex Spybot S&D och ditt antivirusprogg på hela datorn

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

mmh, men det har jag redan gjort ett antal gånger... kan det vara något fel på någon mjukvara? Kan detta ske om någonting sitter löst eller något liknande ev. för mycket damm etc??

Permalänk
Hedersmedlem

Kablar som glappar eller är kassa kan också strula till det, så trippelkolla allt sådant Har du inte rensat burken från damm så kan detta också få konsekvenser.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag har gjort alltsådant, fortfarande fungerar datorn inte korrekt. Jag har även gjort MemTest86+ ytterligare en gång och inga errors funna. Jag har använt mig av flera antivirusprogram men dem hittar inget iheller. Vad ska jag göra nu? Vad finns det att göra?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad installerar du förutom det "normala" typ Windows, chipset, ljud, och graffedrivisar?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Typ det vanliga, msn, java, flash/shockwaveplayer. Inget mer alltså.. puff! Kan man inte liksom återställa moderkortet eller vad som helst? Kanske det hjälper?

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Fortfarande inte... :S Det vill inte sig. Uppskattar din hjälp!

Permalänk
Hedersmedlem

Har du SP3:an och fullt uppdaterat system iövrigt?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Japp, allt som finns ute på microsofts hemsida iallafall..

Permalänk
Hedersmedlem

Jag undrar om du inte skall krypa till korset, och göra en ytterligare ominstallation med formatering

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)