Permalänk
Medlem

Mobo/GPU frågor

hej, nu är det så att jag undrar lite om moderkort och hela köret vad gäller grafikkort till det då jag funderar på att uppgradera moderkort.

jag undrar först (1): vad är skillnaden mellan crossfire och sli?

2: om jag har 2 PCIE grafikkortsuttag i moderkortet, ger det möjlighet till crossfire eller sli?

3: jag har ett radeon 3870 som jag helst vill utnyttja och kanske "kombinera" med ett annat grafikkort, måste det vara ett likadant kort? om ja, hur likadant?

4: jag ska ha ett moderkort i socket intel 775, vill kunna klocka lite med minne och prolle, kanske då 2 "grafikkortsuttag" och annars är där inga superkrav, kanske lite extra klockvänligt och helst inte över tusenlappen. har ni något förslag? måste inte vara nytt, kan vara "försök skaffa ett gigabyte(...)" - men då ska det ju vara realistiskt att jag kan få det för max en tusenlapp.

så snälla sweclockersar, upplys mig med vishet

Visa signatur

Main Rigg: Q9550, E0 @ 4GHz 1,37vcore + P5Q Deluxe + Corsair PC6400 @ 1060MHz + Asus GTX 670 Direct CU II TOP + CM Storm Scout + H50 + corsair HX 750w + Win 7 Ult x64
Sony Vaio S13P: i5 + 12gb + 830 256gb + 640m LE @ 1Ghz (Kepler)
__________________
HP 2230s - ZTE Blade

Permalänk
Hedersmedlem

Har moderkortet nVidia nForce chipset, och har två PCI-E platser så klarar den SLI.
Intel och AMD:s och ATi:s chipset klarar Crossfire.

Vilket moderkort har du idag?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64

Vilket moderkort har du idag? [/B]

ett billigt ASrock Conroe 1333 - 667 eller så. helt ok för sitt pris men jag vill helst uppgradera, jag förstod inte helt grejen gällande crissfire och sli som du skrev.

Visa signatur

Main Rigg: Q9550, E0 @ 4GHz 1,37vcore + P5Q Deluxe + Corsair PC6400 @ 1060MHz + Asus GTX 670 Direct CU II TOP + CM Storm Scout + H50 + corsair HX 750w + Win 7 Ult x64
Sony Vaio S13P: i5 + 12gb + 830 256gb + 640m LE @ 1Ghz (Kepler)
__________________
HP 2230s - ZTE Blade

Permalänk
Hedersmedlem

Om du skall använda dig av ditt nuvarande graffekort (AMD/ATi), skall du ha Intels moderkortschipset, eftersom det klarar att köra crossfire.

Hade du haft ett nVidia graffekort (Geforce), och ville köra på två sådana kort (SLI) skulle du behövt moderkortschipset från just nVidia
Klarnade det lite?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Crossfire är två eller fler ATI-kort som jobbar tillsammans på ett modermodem, SLI är två eller fler nvidia-kort.
Olika chipset stöder crossfire/SLI enligt vad Jalle sa.
Kompatibla crossfirelösningar hittar du här.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Om du skall använda dig av ditt nuvarande graffekort (AMD/ATi), skall du ha Intels moderkortschipset, eftersom det klarar att köra crossfire.

Hade du haft ett nVidia graffekort (Geforce), och ville köra på två sådana kort (SLI) skulle du behövt moderkortschipset från just nVidia
Klarnade det lite?

ja, nu fattar jag men om jag vill använda mitt Radeon 3870 i crossfire, måste det andra kortet vara ett precis likadant radeon 3870?

Visa signatur

Main Rigg: Q9550, E0 @ 4GHz 1,37vcore + P5Q Deluxe + Corsair PC6400 @ 1060MHz + Asus GTX 670 Direct CU II TOP + CM Storm Scout + H50 + corsair HX 750w + Win 7 Ult x64
Sony Vaio S13P: i5 + 12gb + 830 256gb + 640m LE @ 1Ghz (Kepler)
__________________
HP 2230s - ZTE Blade

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Crossfire är två eller fler ATI-kort som jobbar tillsammans på ett modermodem, SLI är två eller fler nvidia-kort.
Olika chipset stöder crossfire/SLI enligt vad Jalle sa.
Kompatibla crossfirelösningar hittar du här.

Tack så mycket för infon

Visa signatur

Main Rigg: Q9550, E0 @ 4GHz 1,37vcore + P5Q Deluxe + Corsair PC6400 @ 1060MHz + Asus GTX 670 Direct CU II TOP + CM Storm Scout + H50 + corsair HX 750w + Win 7 Ult x64
Sony Vaio S13P: i5 + 12gb + 830 256gb + 640m LE @ 1Ghz (Kepler)
__________________
HP 2230s - ZTE Blade