Minnespriser i fritt fall

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cdx873v
Men du har väl inte DX10 i XP heller? Borde ju påverka en del tycker man..

Sen att alla tycker vista är skit är ju givet. var precis samma sega saga när xp kom. då var win 98 det enda som fungerade att spela med etc.. nu kör alla xp ändå.. men så är det ju...

Wow vilka minnen, CS 1.5 i Win 98 mot POD-bots asså <3

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TsunamiCoZ
Wow vilka minnen, CS 1.5 i Win 98 mot POD-bots asså <3

xD

Angående minnen så fattar jag ingenting.

Om DDR3 nu är triple chanel, varför säljs det 2x2GB kit? Borde det inte bli knas då? 3x2GB låter ju logiskt.

Är det så att AMD inte utnyttjar triple chanel så att det går fint att köra 2x2 eller? Att i7 har triple chanel har även jag fattat. Men jag fattar inte vad det egentligen innebär..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
xD

Angående minnen så fattar jag ingenting.

Om DDR3 nu är triple chanel, varför säljs det 2x2GB kit? Borde det inte bli knas då? 3x2GB låter ju logiskt.

Är det så att AMD inte utnyttjar triple chanel så att det går fint att köra 2x2 eller? Att i7 har triple chanel har även jag fattat. Men jag fattar inte vad det egentligen innebär..

Stämmer bra, AMD utnyttjar inte tripple channel, i7 gör det. Likaså kommer inte i5 utnyttja triple channel. Inte heller s775-korten med DDR3 utnyttjar triple channel.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Är det så att AMD inte utnyttjar triple chanel så att det går fint att köra 2x2 eller?

Ja, det är bara i7 som har stöd och inte ens där är man tvungen att utnyttja det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Stämmer bra, AMD utnyttjar inte tripple channel, i7 gör det. Likaså kommer inte i5 utnyttja triple channel. Inte heller s775-korten med DDR3 utnyttjar triple channel.

Ok, tackar.
Så det ger inget speciellt att ha t.ex. 3x2GB i en AMD AM3 dator än att ha 2x2GB - det ger inga speciella prestandavinster pga av att det är tre stickor (utom att det är ytterligare 2GB minne) ?

Vinner man nåt på att ha Triple Chanel då? Alltså på en i7, vinner man nåt på att utnyttja det eller kan man lika gärna låta det vara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
Om du inte sitter och kopierar filer som är massor av GB stora fram och tillbaks hela dagen lång har du i stort sett ingen användning av raid 0.

Kopierar filer, tror knappast det är därför man eftersträvar snabbare konsumentdiskar i raid.
Däremot vad gäller inspelning och uppspelning av film och ev ljud i massor av kanaler så är behovet stort. Nu i och med HD video så har behovet ökat drastiskt för konsumenter och ändå mer för de som likt mig jobbar med att klippa i HD eller än värre 2K och 4K.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cdx873v
Sen att alla tycker vista är skit är ju givet. var precis samma sega saga när xp kom. då var win 98 det enda som fungerade att spela med etc.. nu kör alla xp ändå.. men så är det ju...

Var det, ME var inte direkt uppskattat XP däremot var det steg bort från det dos-stinkande Windows versionerna som många längtat efter. Jag kan inte minnas nära på en enda levande själ som grät när Win XP kom. Vist var det lite sorgligt att vissa program och spel slutade att fungera, men så hade det ju varit i mer eller mindre alla tidigare Windows/dos släpp.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Hjälpsam

En sak jag funderar på är om det inte börjar bli dags att satsa på ECC-minnen.
Dom är lite långsammare, men med dagens minnesstorlekar tror jag att det behövs någon form av felrättning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Måste tyvärr bumpa denna nyhestråd då framtidsutsikterna i nyheten inte helt återspelade sig i verkligheten. Vad var det som gick "fel" och är det någon som har koll på något som skulle kunna bryta den, för närvarande, uppåtgående pristrenden?