Radeon HD 4890 säljer bäst – enligt AMD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan

Edit:ska lägga till att jag är 38,men jag kanske är för gammal o senil för att förstå mej på sånt här enligt dej?

Är det därför du beter dig som en mogen vuxen? Att gå ner på samma nivå som den du kallar "sub 15" ger dig inte mycket respekt.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

så jävla trisst när dom kommer med sånnahär uttalanden när 275 inte ens börjat säljas i butiker när dom startade "testet" . .

dåligt av dessa talesmänn.. men men det är ju det allt går ut på.. kasta bajs på varandra från båda hållen... kommer alltid vara såhär.. bara acceptera

(nej är inte fanboy, sitter själv med 4890 men stör mig ENORMT på bajskastning)

känns jättebra att ATI säljer dock! 4890 är ett helt underbart grafikkort, och presterar fan så mkt bättre än mitt 9800GX2 jag hade innan! enda nackdelen är just skalning av bilden vid dx10 och HDMI! ett måste fixa för amd!

P.S några mjukvaruproblem har jag inte heller... var nog läääänge sen ATI hade det hade betydligt mkt mer problem med Nvidia å vista

P.S 2 (många smileys å punkter)

Permalänk

Hmmm, ett kort som precis släppts mot ett som nästan har släppts (det går väl inte att få tag på GTX275). Det känns inte så intressant förrän det har gått några månader.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=447164 <-- jo då, finns att få tag på!

2.499:- <-- bra pris också må jag säga, men ångrar inte ett dugg mitt köp av 4890 för 2300 iaf!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rackarungen
så jävla trisst när dom kommer med sånnahär uttalanden när 275 inte ens börjat säljas i butiker när dom startade "testet" . .

Visst är det så, men GTX275 har faktiskt börjat säljas i butiker men inte i så stora kvantiteter. Andra har lagt en order och väntar, det är ju inte som om fler kommer köpa kortet bara för att fler finns i lager, de som vill ha ett köper och väntar ändå.

Faktum är dock att det är Nvidias egna fel också och 4890 är _lite_ bättre och dessutom billigare och finns överallt. Så jag är i alla fall inte förvånad.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
The Inquirer inte har den minsta trovärdighet när det kommer till nyheter gällande grafikkort.De har en skribent vid namn Charlie Demerjian som är känd för att vara allt annat än opartisk.Kort sagt...han hatar Nvidia.

Charlie på the Inguirer är ett skämt. Håller helt med och han siktar klart in sig på Nvidia på ett högst entonigt sätt. Problemet med hans "avslöjanden" är dock att de har en underlig förmåga att visa sig vara rätt även om han vinklar dem så negativt han kan. (Undrar var han har sina källor?). Att Sweclockers rapporterar från dem är nog ofrånkomligt och vad jag ser gör de sitt bästa för att göra det på ett balanserat sätt.

Och vi kanske skulle skaffa ett nytt uttryck på sweclockers för fanboys över 30 om det är just åldern som är problemet?
brand dedicated oldsters?

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Visst behöver de få starkare finanser, men det får de knappast genom att gå ut med sånna här uttalanden, för vem sjutton lägger någon vikt vid sånna här siffror från tillverkaren?

Förutom en hel hög här så är nog investerare intresserade av att veta... Dock lär ju inte det förhållandet hålla sig särskilt länge men AMD/ATI kommer nog vinna försäljningen även denna gång.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk

[IRONI]Ja! Bra ATI *ryggdunk*, jag litar blint på era siffror![\IRONI]

Känns självklart att 4890 säljer mer än 275an, den har ju varit till försäljning längre, och är mer prisvärd, men litar inte en sekund på ATIs egna siffror. Nu lär jag bli anklagad för att vara p12a också...

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Är det därför du beter dig som en mogen vuxen? Att gå ner på samma nivå som den du kallar "sub 15" ger dig inte mycket respekt.

ÖÖh...vem har jag kallat "sub 15"??

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Läs hur tEan skriver i forumet (uppenbart konstiga saker) så förstår du. Dessutom är de flesta nyregistrerade mycket dåliga på hårdvara men tror sig veta.

Men du kan ju inte generalisera, även om vissa är det så innebär det ju inte att alla är det. Bara för att man varit medlem här länge innebär det ju inte att en ny medlem inte kan vara mer kunnig, det är ju bara ett så naivt tänkande om man tror annorlunda.

On Topic:
Visst är kanske inte källan den bästa men ibland så kan det finnas ett uns av sanning även i de mest korkade uttalande.

Som några redan skrivit hade det varit intressant att se siffror från andra än just de berörda.

Blir väldigt sugen på ett nytt gkort så jag äntligen kan köra alla spel jag väntat med att köra=). Skillnaden i pris mellan ATI och Nvidia är verkligen inte stor, just nu lutar det dock mot ett ATI kort (om de presterar likvärdigt vill säga)...

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rackarungen
så jävla trisst när dom kommer med sånnahär uttalanden när 275 inte ens börjat säljas i butiker när dom startade "testet" . .

Vad kan man säga? Nvidia väljer att lansera ett kort innan de faktiskt kan börja sälja det, något som inte är AMDs problem egentligen (eftersom de kunde sälja stora kvantiteter HD4890 på releasedagen). AMD räknar från det att korten släppts (samma dag eftersom Nvidia papperslanserade för att förstöra för AMD) och då blir det som det blir.

Ergo: Om Nvidia papperslanserar där AMD gör en riktig lansering = AMD säljer bättre.

TeaN: Mitt fel, såg inte att det var FireIce inlägg du hade citerat.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Kul att sweclockers läsare är så evigt entusiastiska med pajkastning *d'oh*

Spontant, man läser nyheten och tycker det verkar ganska logiskt, sen ska man läsa kommentarerna och då försvinner helt plötsligt allt man velat ta upp angående nyheten då man blir så brutalt våldtagen av allas onödiga "jag är bättre än dig, och mina åsikter är bättre än dina" attityder.
Ålder spelar för övrigt inte någon som helst roll i annat än när det gäller lagar och regler. Är man äldre än 15 får man åka moppe. Är man äldre än 18 får man köpa folköl, cig, snus och porrtidningar etc. Är man 21 får man handla på systemet. Så enkelt är det. När det kommer till mognad och kunnande är det helt oberoende av ålder och kan således inte anses som en eljest uppenbar anledning att klanka ner på vederbörandes åsikter och uttalanden oavsett hur opassliga de än må vara.
Sen kan man ju le lite grann åt försvarskommentarer baserade på ålder "jag är inte 15, jag är faktiskt 16, 17, 18 -whatever... Tonåring som tonåring anser jag själv, det är en viss ålder och mycket händer här i kroppen med hormoner. Men jag ifrågasätter inte en tonårings kunskaper inom ett område som för många är en hobby. Brinner man för en sak kan man besitta mer kunskaper än en person med utbildning kring ämnet, som dock inte är lika intresserad, om ni förstår min poäng.

Innan någon svarar på vad jag precis skrivit, läs det en gång till och tänk igenom vad du vill få ut av att eventuellt kritisera min lektion i ämnet vett och etikett.

Nå, angående själva nyheten.

Vi börjar från början.
nvidia lanserade GTX275 samma dag som ATI lanserade HD4890.
ATI anklagar nvidia för att endast göra en papperslansering för att plocka eventuella kunder genom att visa en morot utom räckhåll.
nvidia hävdar dock att de lanserat GTX275 på samma datum som ATI lanserade sin HD4890.
Sedan lanseringsdagen har alltså ATI sålt 30 gånger mer än nvidia.
Här undrar jag själv i fall man i denna kalkyl räknat med lagda beställningar eller faktiskt sålda kort som levererats till slutkund.
För enkelhetens skull förutsätter jag dock att det är kort levererade till slutkund, vilket är en avslutad affär. En lagd beställning är inte ett sålt kort i min mening, då man fortfarande kan ändra sig samt att man inte har en fysisk produkt, detta handlar om hårdvara, fysiska produkter.
I Sverige är GTX275 en bristvara, och i fall siffrorna stämmer för vårat land har inte speciellt många HD4890-kort lanserats eftersom man ej kunnat införskaffa sig GTX275 i någon större utsträckning trots deras "tidiga lansering".

Vad kan vi dra för slutsats av detta?
Jo man kan dra den slutsatsen att nvidia säljer något som inte finns och eftersom ATI sålt 30 gånger ingenting, vilket de flesta bör veta, är noll (0).
Dock har vi sett bevis på att några kort faktiskt är sålda då personer på forumet äger ATIs HD4890-kort.
Vad kan man dra för annan slutsats?
Vi förutsätter att nvidia faktiskt hade fysiska kort, och inte bara på papper vid lanseringen, då antar vi också att flera av dessa kort blev sålda.
Vi tittat då på konkurrenten AMD som sålt 30 gånger mer (enligt dem själva) sedan lanseringen. Ja, är detta sant så tog de hem segern dessa kort emellan, fram tills denna tidpunkt. Detta kan vända om GTX275 producerar fler kort som når leverantör. Dock så visar tester att korten GTX275 och HD4890 presterar likvärdigt, kostar i runda slängar en liknande slant.

Så, varför allt detta ståhej?
AMD och nvidia lanserade sina kort samma dag, ATI har sålt fler kort enligt deras uträkning baserad på den data de kommit över.
Det är väl bara att gratulera om det stämmer.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Go AMD! Ja, jag är lite av en fanboy eftersom jag bara ägt ATI-grafik. Men jag är även väldigt öppensinnig.

Funderar på att inhandla ett nvidia eftersom cuda-tekniken gör konvertering snabbare till min iPod Touch

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rapidfool
En fanboi?

Ehm.. Okej..? Så bara för att jag tvivlar på försäljningsuppgifter som kommer från en tillverkare (just in case att du lyckades missa det denna gången också så vill jag än en gång poängtera att det saknas specifikation av tillverkaren i fråga.. för att riktigt skriva det med neonskylt i pannan på dig så kan jag tillägga att jag hade tvivlat lika mycket om uppgifterna kommit från nVidia) är du nöjd nu..? Plz liksom.. Du kan väl inte ha missat att jag är grundaren av SweC's kappvändarorder..?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Limo
nivån på kommentarerna hittills är faktiskt över förväntan jag antar att ati överdriver, men att de sålt mer är nog ett faktum

Instämmer ^^ Allt annat än att ATi har sålt mer vore skamligt då nVidias kort fortfarande knappt finns tillgängligt..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
The Inquirer? Holy fakkaroni, dom är ju kända för trovärdigheten.
Och nu blir jag AUTOMATISKT klassad som NVidia-fanboy, right? patetiskt att man inte kan gnälla på källan utan att bli fanboyflaggad..

Instämmer.. Mer källgnäll åt folket! Speciellt när det handlar om så trovärdiga källor som The Inquirer som i sin tur hänvisar till uppgifter direkt från tillverkaren (uppmaning till Rapidfool om att notera avsaknaden av namn på tillverkare).. Som ju knappast vill något hellre än att svartmåla sin konkurrent nej just det..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Bra sagt! Titta bara på han som leder för Sweclockers teamet, han har väl sina datorer som uppvärming för huset, då de är placerade på olika ställen i huset.

Zanx Fler borde helt klart göra så!
Ska själv flyga ut ur boet till hösten och letar febrilt efter studentlägenheter där elen ingår för att några 8800GTX-kort ska kunna stå för min värme

Edit, Tillägg:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Förutom en hel hög här så är nog investerare intresserade av att veta... Dock lär ju inte det förhållandet hålla sig särskilt länge men AMD/ATI kommer nog vinna försäljningen även denna gång.

Vänligen observera att jag ifrågasatte vem som tror på informationen från en sånhär källa, inte vem som kan vara intresserad av informationen i fråga...

Permalänk
Avstängd

Haha SUB