Permalänk
Medlem

Vad är komponenter tillverkade av?

Tja!

Håller på med ett skolarebete där man ska ta reda på. Var kommer de material som komponenterna är uppbyggda av från början?
Hur ska du sortera materialet?
Var hamnar delarna då du inte längre vill ha datorn Består de av miljöfarliga ämnen? I så fall vilka?
Vad händer om dessa ämnen, material kommer ut i miljön eller inte omhändertages på rätt sätt?

Jag har valt 3 (mordekort, processor, grafikort) komponenter som jag ska skriva om med hjälp av dom punkterna. Men jag hittar absolut inte något om var tex (mordekort, processor, grafikort) är tillverkade av eller vad dom innehåller för miljöfarliga ämnen. så om ni har kunskaper om detta var vänliga att dela med er. Skriv gärna lite kort om vad de olika delarna innehåller och är tillverkade av (om ni kan)

Mvh André

Permalänk
Hedersmedlem

Wikipedia har en del matnyttigt, åtminstone när det gäller processorer.
Sedan heter det MODERKORT, har du sökt på det du skriver, förstår jag att det är svårt att finna det du söker

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Antielefant

Oj... enbart moderkortet innehåller hundratals olika komponenter, alla tillverkade enligt olika specifikationer, och minnen o processor är inte mycket bättre.

Kretskorten komponenterna byggs på tillverkas på olika sätt, de består av laminerade lager där det enda man kan vara säker på är att ledningslagren är av kopparfolie.
Själva basen är oftast gjord av polytetraflouretenplast (aka teflon) men från det kan de olika isolerlagren vara gjorda av allt från bomullspapper till glas, glasfiber, plast eller polyester. De olika lagren (inte sällan mer än 10 lager) lamineras oftast med epoxylim.

Sist sprayas korten med ett ytlager gjort av en blandning av silikon, akrylplast och epoxy, och som oftast innehåller flamskyddsmedel och värmeavledningsmaterial, ofta brom och kemiskt silver. När du tittar på ett kretskort är den gröna, blå eller röda ytan just detta lager.

Miljöfarliga ämnen... Tja, lödtennet som används innehåller en ganska hög procentsats bly (30-50%), och varken fluor eller brom är särskilt trevliga ämnen heller.

IC-kretsarna man sedan löder på i fallen CPU, minnen etc (sitter många fler IC-kretsar än så runtom på moderkortet) är relativt snälla, men nästan omöjliga att specificera materialet i. Höljet består oftast av samma flamskyddade plast som används i kretskortet, men med skillnaden att du ofta har värmeavledande lager som leder till ytan i fallet CPUn. Ibland används även keramik i höljet, men det är relativt ovanligt i dagsläget.

Den största delen av själva halvledarna består av kisel eller germanium, men de är 'dopade' med en liten mängd annat material beroende på vilken funktion du vill få ut av den. Arsenik är inte ovanligt, inte heller fosfor, boron, litium, klor eller kol. Inte särskilt trevliga ämnen, men för varje gram kisel eller germanium använder man inte mer än 10 mikrogram (0,001%) dopmaterial.

I övrigt är det svårare att gå in i mer detalj. Olika kondensatorer använder olika material, samma gäller olika resistorer, och det var bara två sorters komponenter. Du har dessutom tyristorer, växelriktare, likspänningsomvandlare, termistorer...
Som jag sade tidigare består ett moderkort av mer än hundra komponenter, för att inte tala om hur många olika lager det har.
En processor består inte heller av bara en transistor, utan flera miljarder, varav långt ifrån alla är tillverkade med samma material. Samma gäller minnena.

Exakt vilka material som används är med all säkerhet tillverkningshemligheter av högsta grad, och min gissning är att det enda sättet att ta reda på vad de är vore att smälta ner, raffinera och se vad du får ut.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Wikipedia har en del matnyttigt, åtminstone när det gäller processorer.
Sedan heter det MODERKORT, har du sökt på det du skriver, förstår jag att det är svårt att finna det du söker

Jalle ja vet mycket väl hur det stavs. MEN! använde bara ett sorts slanguttryck, stavningrn blir bara som den blir ibland. Men om du vill komma in på trådar för att märka ord måste du helt klart ha för mycket fritid =O

Annars va det ett bra svar som kom sen! Tackar för det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Miljöfarliga ämnen... Tja, lödtennet som används innehåller en ganska hög procentsats bly (30-50%), och varken fluor eller brom är särskilt trevliga ämnen heller.

Nu har man väl tagit bort bly i lödtenn. Iaf om de ska uppfylla RoHS.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Wikipedia har en del matnyttigt, åtminstone när det gäller processorer.
Sedan heter det MODERKORT, har du sökt på det du skriver, förstår jag att det är svårt att finna det du söker

Stavning är viktigt i datorvärlden.. Men även grammatik är viktigt så du borde inte skriva så fort som du pratar (dvs sätta punkt efter MODERKORT och därefter börja på ny mening)

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Stavning är viktigt i datorvärlden.. Men även grammatik är viktigt så du borde inte skriva så fort som du pratar (dvs sätta punkt efter MODERKORT och därefter börja på ny mening)

Jag var kanske inte så tydlig med att visa, att jag inte visste vad han kunde stava till. Därför skrev jag ett förtydligande, och det med tanke på att han skrev samma "fel" två ggr

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Dsylxexi? XD

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Nu har man väl tagit bort bly i lödtenn. Iaf om de ska uppfylla RoHS.

Och du tror USA, Kina, Taiwan etc bryr sig om en EU-lag? Bly är fortfarande extremt vanligt i lödtenn, till och med den sort du köper i Sverige, eftersom ersättningslödmaterialen inte håller måttet.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync