Nytt firmware till Intel SSD

Permalänk
Melding Plague

Nytt firmware till Intel SSD

Ett nytt firmware till Intels solid state-enheter löser ett prestandaproblem som rapporterats med enheterna.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bara de kan sänka priset till 2000kr skulle jag köpa direkt en som OS HDD och vet att farsan skulle göra med.

Men nått jag undrade över är hur du uppdaterar firmware för denna. I windows en .exe fil som fixar själv?

Eller på nått set i själva hårdisken?

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt Intels hemsida bränner du ut en .iso och startar med den.

Permalänk

Perfekt, blir att testa detta

Visa signatur

Intel Core i7 965 | Intel DX58SO | Intel X25-M 80 GB SSD | OCZ Platinum 6 GB | Gigabyte 4850 1 GB | Corsair HX 620 | Samsung F1 1TB | Thermaltake DH 101 VF7000BNS

Permalänk
Medlem

oj, nu blev jag helt plötsligt riktigt intresserad igen... !
Dock är det x25-E som skulle vara drömmen..;)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ååh, fick nästan ont i magen så sugen jag blev
Men de var t.o.m. lite dyrare än vad jag kom ihåg att de var

Permalänk
Medlem
Citat:

Enligt PC Perspective, som testat det nya firmware, ökar skrivhastigheter från 30 till 76 megabyte per sekund på en välfragmenterad enhet.

Behöver man fragmentera en SSD... ?

Permalänk
Medlem

och menade dem fragmenterad eller defragmenterad?

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmiDonk

Behöver man fragmentera en SSD... ?

tänkte de me. konstigt

Permalänk
Inaktiv

Har faktiskt gått i tankarna att skaffa en 60GB X25-E, även fast den kostar runt 8.5kkr... Ja, den är snuskigt dyr, men prestandan och pålitligheten väger också tungt. Jag skulle isåfall ha den för OS, växlingsfil, applikationer och dylikt som inte tar upp så stor plats. Att Intel uppdaterat firmware e ju bamsebra, en fantastisk SSD har blivit ÄNNU bättre!

Spel skulle jag lägga på en OCZ Vertex istället, som ju e rompetroll-snabb på det mesta utom små slumpmässiga skrivningar (där den iofs ändå är flera gånger snabbare än en vanlig HDD). Även fast denna e relativt billig handlar det ändå om mellan 4.5kkr till 8.5kkr för en 128/256GB-enhet.

Vad som verkligen förvånar mig med SSDer är inte hur prestandautvecklingen snabbt galopperat iväg från rätt rutten till att i det närmaste vara begränsad av SATA-gränssnittet i vissa fall, utan istället den totala frånvaron av de traditionella disktillverkarna på den här marknaden!

Det är som att de antingen tagits helt på sängen, eller envist hävdar att de inte behöver lansera någon produkt själva förrän SSD nått närmare magnetmediapriser, eller likt Seagate, hållandes för ögonen ropandes "försvinn, försvinn! Jag vill inte att du finns, försvinn!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV

Vad som verkligen förvånar mig med SSDer är inte hur prestandautvecklingen snabbt galopperat iväg från rätt rutten till att i det närmaste vara begränsad av SATA-gränssnittet i vissa fall, utan istället den totala frånvaron av de traditionella disktillverkarna på den här marknaden!

Du glömde Samsung, de har rätt ok SSD'er och är bland de stora på hårddiskmarknaden.

Permalänk
Medlem

Välfragmenterad = Utspridd och sönderdampad data

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
Har faktiskt gått i tankarna att skaffa en 60GB X25-E, även fast den kostar runt 8.5kkr... Ja, den är snuskigt dyr, men prestandan och pålitligheten väger också tungt.

X25-M är väll ett betydligt bättre köp?
Inte riktigt lika hög prestanda men mycket billigare och riktigt bra prestanda och i vissa fall rent av bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmiDonk

Behöver man fragmentera en SSD... ?

Menar du defragmentera? Nej är svaret i så fall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Uibi
och menade dem fragmenterad eller defragmenterad?

De menade fragmenterad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
tänkte de me. konstigt

Ett fragmenterat lagrinsmedia är då delar av filer existerar huller om buller.

Säg att A, B och C är delar av filer och delarna av A bildar en fil om alla, etc.

ABACBACBACCBCBAABBCABCA = fragmenterat

AAAAAAAABBBBBBBCCCCCCCC = icke fragmenterat

Fragmentering uppnås enkelt genom att skriva flera filer samtidigt.

Intel SSDs hade problem med detta tidigare (vet inte om det löser med firmware då jag inte har möjlighet att testa) och det ska inte ske på en SSD.

En SSD har nästan alltid lika snabb läs- och skrivcykel då varje del läggs på en egen plats och åtkomsttiden alltid är lika snabb, istället för att skrivas längst en "remsa" på en magnetisk skiva (traditionella hårddiskar).

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
Du glömde Samsung

Ja du har rätt, jag glömde Samsung. Det var inte med flit, men det borde ha varit det då jag ännu inte glömt, än mindre förlåtit dem för deras diskar på 90/tidigare delen av 00-talen som rasade i parti och minut.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
X25-M är väll ett betydligt bättre köp?
Inte riktigt lika hög prestanda men mycket billigare och riktigt bra prestanda och i vissa fall rent av bättre.

E-versionen använder single level cell flashminne istället för multi level, detta ger fett högre livslängd vid skrivning, samt att accesstiden för skrivningar också krymper rejält.

Sedan funderar jag hur E-versionen kan ha bättre prestanda fastän M-versionen har bättre prestanda...?

Permalänk
Medlem

Tygling av -M SSDn lät trevligt. hurv! 8)

"My Theory – It Can Write Faster
My own personal theory is that Intel got things *too right* with their custom controller. "
http://www.pcper.com/article.php?aid=691&type=expert&pid=10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
Ja du har rätt, jag glömde Samsung. Det var inte med flit, men det borde ha varit det då jag ännu inte glömt, än mindre förlåtit dem för deras diskar på 90/tidigare delen av 00-talen som rasade i parti och minut.

Jo de var kanske inte så bra på den tiden, men jag har numera 4 Samsungdiskar i min dator, den äldsta en 250GB som är ca 4 år gammal. Än så länge funkar allihopa, ta i trä...

Permalänk
Medlem

w00t.. Öka från 30 till 76 i skrivhastighet.. med en ny firmware..? Jag upphör aldrig att förvånas hur viktigt det är med optimerad mjukvara.. ^^

Permalänk
Medlem

Är inte 76mb/s slött inom skrivhastighet för att vara en dyr Intel SSD?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Hedersmedlem

Börjar bli rätt sugen på en disk nu Men har inte råd att köpa mycket alls just nu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Är inte 76mb/s slött inom skrivhastighet för att vara en dyr Intel SSD?

håller med... låter skumt

Visa signatur

WS: Striker II Formula - E8400 - Ultra-120 Extreme - 8GB A-data - Gigabyte 6850+4850- 1x WD 2TB - 2x WD 1TB - 1x WD 500GB - 1x WD 250GB - Thermaltake toughpower 850W - Antec 900 - Ubuntu 10.10 x64/(W7 x64)
Serv: Pentium III@1,1Ghz - Asus CUSL2-C - 10Gb HDD - MX 420 - 512MB RAM - win server 2k3 x32

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Är inte 76mb/s slött inom skrivhastighet för att vara en dyr Intel SSD?

vad jag förstått så är det "worst case" hastigheter..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av walp
Välfragmenterad = Utspridd och sönderdampad data;)

Inte för att jag är någon expert på svenska, men används inte väl- i sammansatt form för att beskriva något positivt? Eftersom fragmentering i sig är negativt så borde det stått "kraftigt fragmenterad" eller något liknande. Fast jag fattade vad de menade och det var lite roligt i sig, så jag hade inget emot det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Inte för att jag är någon expert på svenska, men används inte väl- i sammansatt form för att beskriva något positivt? Eftersom fragmentering i sig är negativt så borde det stått "kraftigt fragmenterad" eller något liknande. Fast jag fattade vad de menade och det var lite roligt i sig, så jag hade inget emot det.

Du har faktiskt rätt där, Buio vs walp 1-0

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Sekvensiell skrivhastighet säger väldigt lite om en disks prestanda som OS-disk. Slumpmässiga små skrivningar är vad som oftast sker och här dominerar intel än. X25-M är 14 ggr (!) snabbare än bästa konsument-hddn Velociraptor på dessa! Från Anandtech:

-4KB Random Write Speed-
Intel X25-E 31.7 MB/s
Intel X25-M 23.1 MB/s
JMicron JMF602B MLC 0.02 MB/s
JMicron JMF602Bx2 MLC 0.03 MB/s
OCZ Summit 0.77 MB/s
OCZ Vertex 2.41 MB/s
Samsung SLC 0.53 MB/s
Seagate Momentus 5400.6 0.81 MB/s
Western Digital Caviar SE16 1.26 MB/s
Western Digital VelociRaptor 1.63 MB/s

Permalänk
Medlem

Känns som folk blandar ihop fragmentering lite här.
Normalt brukar man tala om intern och extern fragmentering. Intern fragmentering inträffar när man allokerar ett visst utrymme men inte utnyttjar allt detta, då får man lite utrymme som slösas bort.
Extern fragmentering är den fragmentering man *oftast* talar om och är när filernas innehåll ligger utspritt på hårddisken.

Med SSD diskarna blir det dock rörigare för även om extern och intern fragmentering fortfarande finns kvar så kan det bli fragmentering i SSDn och det är detta som intel haft problem med.
Och det som gör detta allvarligt är att det inte finns något säkert sätt att bli av med det - även om man tömmer hela disken, formaterar den och skriver nollor överallt så kan problemet kvarstå. Men detta hanterar alltså den nya firmwaren mycket bättre.
Man håller även på och jobbar med nya kommandon som ska underlätta för SSDs att hantera datan (ex. TRIM som det snackas lite om i pc-perspective-länken).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Är inte 76mb/s slött inom skrivhastighet för att vara en dyr Intel SSD?

Dels så läser man ju betydligt mer än man skriver och där är de snabbare och sen är accesstiden det viktiga.
76 MB/s är fullt tillräckligt och trotts att andra SSDer har bättre överföringshastigheter så finns det nog knappt några vanliga SSDer som är bättre än intels. Nog för att det är få saker med intels SSDer som är dåliga men det är deras IOPS som gör dem så mycket bättre, många diskar går på knäna när det börjar röra sig om en massa småfiler.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Inte för att jag är någon expert på svenska, men används inte väl- i sammansatt form för att beskriva något positivt? Eftersom fragmentering i sig är negativt så borde det stått "kraftigt fragmenterad" eller något liknande. Fast jag fattade vad de menade och det var lite roligt i sig, så jag hade inget emot det.

Fragmentering i sig behöver ju inte vara negativt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dählie
Sekvensiell skrivhastighet säger väldigt lite om en disks prestanda som OS-disk. Slumpmässiga små skrivningar är vad som oftast sker och här dominerar intel än. X25-M är 14 ggr (!) snabbare än bästa konsument-hddn Velociraptor på dessa! Från Anandtech:

-4KB Random Write Speed-
Intel X25-E 31.7 MB/s
Intel X25-M 23.1 MB/s
JMicron JMF602B MLC 0.02 MB/s
JMicron JMF602Bx2 MLC 0.03 MB/s
OCZ Summit 0.77 MB/s
OCZ Vertex 2.41 MB/s
Samsung SLC 0.53 MB/s
Seagate Momentus 5400.6 0.81 MB/s
Western Digital Caviar SE16 1.26 MB/s
Western Digital VelociRaptor 1.63 MB/s

Precis. Det är det här som gör X-25 så brutalt överlägsen alla hårddiskar och billigare SSD och det är just det man märker utanför de syntetiska testerna. Finns iofs ännu snabbare SSD som Fusion IO och liknande men då börjar det bli extremt dyrt.

Förresten så såg jag en sak. Testet (har också kollat anandtech) är kört med en gammal firmware till OCZ Vertex som egentligen är snabbare än vad som visas här.

Undra om den nya firmwaren till Intels SSD också gör att den presterar lite bättre än vad som visas här.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Precis. Det är det här som gör X-25 så brutalt överlägsen alla hårddiskar och billigare SSD och det är just det man märker utanför de syntetiska testerna. Finns iofs ännu snabbare SSD som Fusion IO och liknande men då börjar det bli extremt dyrt.

Förresten så såg jag en sak. Testet (har också kollat anandtech) är kört med en gammal firmware till OCZ Vertex som egentligen är snabbare än vad som visas här.

Undra om den nya firmwaren till Intels SSD också gör att den presterar lite bättre än vad som visas här.

Med nya firmware till vertexen gör den ca 6 mb/s om jag kommer ihåg rätt.

Permalänk
Inaktiv

"Svenska överklockare slår rekord" säger rubriken, sedan är det en hög med tramsmånsar som kommenterar och gnäller över att de inte fick upp klockan ännu högre.

Gör det bättre själva då era viktigpettrar!

Ibland är folk ändå bra underliga...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
"Svenska överklockare slår rekord" säger rubriken ...

Nej, det gör den inte.

Visa signatur

Stationär: HP Phoenix | 12 GB RAM | 120 GB SSD | 1 TB HDD
Laptop 1: Sony Vaio | 4 GB RAM | 80 GB SSD
Laptop 2: Dell Inspiron | 1 GB RAM
Telefon: Apple iPhone 4S