Intel levererar en miljon Nehalem

Permalänk
Melding Plague

Intel levererar en miljon Nehalem

Trots den vacklande världskonjunkturen kan Intel rapportera om framgångar. Påkostade Nehalem, den arkitektur som bland annat används i Core i7, har nu tillverkats i en miljon exemplar. Samtidigt redovisar processortillverkaren fallande omsättning.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Är inte en sänking på 2 miljarder dollar för ett kvartal jämfört med fjolårets ganska mycket? bör vi oroa oss?

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

3 till 1 är mycket. 9 till 7 är lite. 100 till 98 är ingenting.
Det är fortfarande en vinst på över 7 miljarder, till skillnad från en annan som går med förslust.

Permalänk
Avstängd

Orka bry sig om Core i7 då den är för dyr.
Jag vill se Core i5.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
3 till 1 är mycket. 9 till 7 är lite. 100 till 98 är ingenting.
Det är fortfarande en vinst på över 7 miljarder, till skillnad från en annan som går med förslust.

Vet inte hur du får 6.7miljoner dollar till över 7 miljarder, men om det stämmer får du gärna sköta min ekonomi, för det lät ju jävligt bra.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Vet inte hur du får 6.7miljoner dollar till över 7 miljarder, men om det stämmer får du gärna sköta min ekonomi, för det lät ju jävligt bra.

var ifrån trollade du fram siffran 6.7miljoner dollar?
vinsten var 647 miljoner dollar och omsättningen 7 miljarder.

du ska då inte få sköta min ekonomi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naton

vinsten var 647 miljoner dollar och omsättningen 7 miljarder.

Korrekt. det var inte vad ajp_anton påstog, utan han skrev " Det är fortfarande en vinst på över 7 miljarder" , omsättning != vinst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nina Hanell
Om vinsten är lägre än den beräknats till, ja då är det en förlust. Oavsett storlek är det ett misslyckande.

Vänta lite nu..? Bara för att vinsten är lägre än den är beräknats till.. Varför skulle det vara en förlust?!
Det är extremt sällan ett företag kan lämna en prognos för kommande kvartal/halvår/år som stämmer in i minsta detalj och nyheten nämnde såvitt jag såg inte ens hur väl Intels rapport stämde med prognosen utan endast hur väl den stämde med våra kära kaffesumpstydande analytiker hade förväntat sig.. En vinst är alltid en vinst, oavsett hur mycket man älskar företagets konkurrent

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rickard11
Är inte en sänking på 2 miljarder dollar för ett kvartal jämfört med fjolårets ganska mycket? bör vi oroa oss?

Hmm, låt mig se, de minskar i omsättning från 9,67 miljarder från förra årets första kvartal då det var högkonjunktur, till 7,1 miljard under lågkonjunktur, men har fortfarande 647miljoner dollar i vinst på ett enda kvartal. Jag vet inte riktigt, men det är inte direkt siffror som oroar mig.
Om de skulle fortsätta att gå så här "dåligt", så får de en vinst i år på 2,59 miljarder dollar, knappast vad jag kallar oroande.
Om det är oroande, hur bra måste ett företag gå för att det skall kallas stabilt, 50 miljarder i vinst?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

WrongTarget:

Visst låter det löjligt. Men att Intel inte gör miljardvinsterna är lite som att Kamprad skulle gå på socialbidrag.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Orka bry sig om Core i7 då den är för dyr.
Jag vill se Core i5.

Håller med...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vegetal
Korrekt. det var inte vad ajp_anton påstog, utan han skrev " Det är fortfarande en vinst på över 7 miljarder" , omsättning != vinst.

Omsättning är väl inte vinst? Man kan ha skyhög omsättning och ändå gå med förlust. Men det är väl knappast förvånande att Intel inte nådde upp till sina mål, få företag är ens i närheten av dem.

snabbt och enkelt handlar det om att ett företag som Intel säger till sina ägare (aktieägarna i det här fallet) att man kommer efter omsättning tjäna x kronor. Detta är deras mål. Missar de målet så går de med förlust. Når man inte upp till sitt utsatta mål genom att man drar in tillräckligt mycket pengar så måste man avskeda anställda eller dra åt svångremmen och se över sina utgifter. Hårda bud men enkelt förklarat så fungerar det i stort så.

Permalänk

Omsättning är inte vinst. Omsättning är hur mycket man säljer under en viss tid. Omsättning-kostnader=vinst/förlust.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Discokungen

Haha! "I am Nahalem!" XD

Låter som något från 300. :>

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

seriöst, amd är ju långt efter, vilket är oerhört synd. om de var jämnbra skulle via ha mycket bättre prestanda/krona i de nya processorerna

Permalänk
Medlem

ÄLSKA CORE i7 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Visa signatur

Core i7 920 @ 3,8 Ghz | Noctua NH-U12P se1366 | P6T Deluxe | Corsair 6GB 1600 Mhz | ASUS GTX 295 | WD Caviar Blue 640 GB | WD Velociraptor 300 GB |Windows 7 Ultimate x64 RC | 3D Mark Vantage: 24 887 poäng | -----> Galleri <-----

Permalänk
Medlem

Missade att det var omsättningen och inte vinsten som var 7 miljarder...