Clarksdale prestandatestad

Permalänk
Melding Plague

Clarksdale prestandatestad

Senare i år lanseras Westmere, en uppdatering av Nehalemarkitekturen. Intel har nu skickat ut testexemplar av processormodeller till tillverkare.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul att intel tillverkar fler prossecorer så snabbt efter i7,bara hoppas på att amd sänker priserna på sina M3 prossecorer efter detta.

Visa signatur

Phenom II X4 955. Asus Crosshair Formula V. MSI R9 280x x5.
Corsair HX 860 x2. Corsair SSD 120x 2. 16gig Corsair LowProfile

Permalänk
Medlem

Undrar när man ska updatera datorn. För på cpu fonten kommer man ju aldrig vara värst. Dagen efter lär de ju komma något nytt. Va ju inte allt för länge sen som i7 kom....
Alltid kul att få veta därimot så här tidigt. Tackar för de swc;)

Visa signatur

Stationär: Lian-Li O11 Dynamic XL ROG Certified - ASUS B-450 F Gaming - AMD Ryzen 2700X lätt OC - Fractal design S36 - G-SKILL 3200 @3400 CL 16 16Gig - MSI RTX 2080 GAMING X TRIO - Corsair 650W Mod - Lagring: S EVO 970 500GB S EVO 250GB INTEL 660 1TB S BARACUDA 2TB

Permalänk
Medlem

Trevligt, blir nog till att hoppa över i7 (och i5 för den delen) för min del.
Ska bli spännande och se vad det blir av Gulftown.

Permalänk

Har en i7 920 och den kommer vara top 3 ett bra tag tror jag. Kommer bara släppas till lägra prestandaklasser i år

Visa signatur

Primary: i7-4790k @ 4 GHz | Cooler Master Hyper 212 EVO | MSI Z97 GAMING 5 | Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz LP | MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G | Samsung SSD PRO 850-Series 256GB | EVGA Supernova G2 850W
Equipment: BenQ XL2420T | Logitech Proteus Core G502 | QPAD QH-90 Pro | Steelseries QcK+ | Logitech Desktop USB Microphone

Permalänk

Det skulle vara intressant att veta prestandan på GPU'n och hur mycket effekt som hela chippet drar. Kan bli riktigt intressant HTPC-alternativ om prestandan för avkodning av HD-material är vettig och effektåtgången hålls relativt låg. Kan bli riktigt kompakta HTPC-system med den prollen på ett mini-ITX moderkort, borde bli mer plats på moderkortet för annat.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

jag börjar fundera på uppskjutet som precis tog plats med i5.
i5 lanseras ju senare på grund av att företag har kvar massor med C2D-relaterade produkter.

Kan detta löpa vidare så långt att vi även kommer se förseningar på framtida arkitekturer, som en kedjereaktion så att säga?

Visa signatur

The most ULF of them all.

Permalänk

Det går fort i Hockey ! Ja, det verkar som man kan hoppa över i7 och hoppas att dollarkursen är bra när Gulftown kommer.

Visa signatur

MacPro 24GB RAM GTX285 10.8.5
D5400XS,2 st QX9775,16Gb FB-DIMM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaULF
jag börjar fundera på uppskjutet som precis tog plats med i5.
i5 lanseras ju senare på grund av att företag har kvar massor med C2D-relaterade produkter.

Kan detta löpa vidare så långt att vi även kommer se förseningar på framtida arkitekturer, som en kedjereaktion så att säga?

På sätt och vis ja.
Men inte så mycket tror jag.

Permalänk
Medlem

Har Core i5 integrerad minneskontroller? De har iaf gått tillbaka till FSB med i5 medan i7 har QPI.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

haha, nästan så att de borde skita i att tillverka i5 med 45nm och gå direkt på 32..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Firechild
Det går fort i Hockey ! Ja, det verkar som man kan hoppa över i7 och hoppas att dollarkursen är bra när Gulftown kommer.

Fattade det som att Gulftown är en i7 men men,jag förstår din poäng. Hade tänkt uppgradera till ett i7 system men finns ju ingen vits med det när när man vet en 6kärnig leksak är på G

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Avstängd

Är det där Bruce Lee på första bilden?

Smackebonk.

Permalänk
Hedersmedlem

visst är väl gulftown socket 1366?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
visst är väl gulftown socket 1366?

Undrar detta jag med, skulle vara väldigt irriterande om det inte är det.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Fattade det som att Gulftown är en i7 men men,jag förstår din poäng. Hade tänkt uppgradera till ett i7 system men finns ju ingen vits med det när när man vet en 6kärnig leksak är på G

På G om ett år? Tänker du så kommer du alltid sitta fast på det du kör idag, iaf så länge Intel kör vidare med sin tick-tockmodell.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Har Core i5 integrerad minneskontroller? De har iaf gått tillbaka till FSB med i5 medan i7 har QPI.

"Core i5 microprocessors will feature an integrated dual-channel DDR3 memory controller"
Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Core_i5

Tydligen jag hade fått för mig att det inte var så. aja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Är det där Bruce Lee på första bilden?

ja det ser sannerligen ut som honom i alla fall

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem

bra att veta att en ny processor kmr redan nästa år, detta räddade mina hård inarbetade pengar:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
På G om ett år? Tänker du så kommer du alltid sitta fast på det du kör idag, iaf så länge Intel kör vidare med sin tick-tockmodell.

Nej, menade mer att jag skippar nuvarande i7 processorer då jag är nöjd med Q6600

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Vilken socket passar denna "Clarksdale" i?
Är det LGA1366 eller kommer Intel verkligen ha två olika sockets parallellt?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur länge intel håller s775 vid liv så lär de ju inte skrota s1366 i första taget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Nej, menade mer att jag skippar nuvarande i7 processorer då jag är nöjd med Q6600

Håller med, dagens i7 känns inte som ett tillräckligt stort lyft från min Q6600.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Med tanke på hur länge intel håller s775 vid liv så lär de ju inte skrota s1366 i första taget. :).

Men det ryktades ju åtminstone om att s1366 enbart var för entusiast- och serversystem (i7 och Xeon) medan mellan- och budgetsegmentet (i5, m.fl.) skulle få en annan socket? Är detta dementerat nu?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aniron
Men det ryktades ju åtminstone om att s1366 enbart var för entusiast- och serversystem (i7 och Xeon) medan mellan- och budgetsegmentet (i5, m.fl.) skulle få en annan socket? Är detta dementerat nu?

Ja, det är mycket troligt att det kommer en till socket, men s1366 är ju inte mindre aktuell för det.
Rätta mig om jag har fel, men sannolikheten för att Gulftown kommer till s1366 är väl väldigt stor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Ja, det är mycket troligt att det kommer en till socket, men s1366 är ju inte mindre aktuell för det.
Rätta mig om jag har fel, men sannolikheten för att Gulftown kommer till s1366 är väl väldigt stor?

Gulftown, ja... vi pratar väl om Clarksdale?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.