Citat:
Ursprungligen inskrivet av zorikal
Hejsan, jag är lite ny när det gäller datorer och datordelar, så därför har jag ett par frågor.
Var är det i processorn som säger att den är bra?? Jag vet att ju mera GHz så är den snabbare fast är det fler grejer i processorn som säger att den är bra? Och om man överklockar en processor från typ 2,7 GHz till kanske 3,5 GHz, går den mycket snabbare då? Och samma sak med grafikkortet, om man överklockar ett grafikkort får man mer FPS i spel?? Och om man överklockar behöver man extrafläkt i datorn?? Och var är en gräns på att grafikkortet lir varmt asså i i grader.. Asså är det riskabelt om den är över 60 C eller är det 70C eller vad är det??
Vet att det kanske är lite dumma frågor, fast jag har gått runt och grubblat över dom ett tag nu och det hade varit schysst om någon förklarade bra för mig
Mvh// Danne!:D
Olika processorer har olika mikroarkitekturer (mao de är uppbyggda på lite olika sätt), detta gör att två processorer från olika tillverkare med samma klockfrekvens kan leverera olika beräkningsprestanda (sedan kan det även skilja lite på vad de är bra på att beräkna), de utför olika antal beräkningar per klockcykel.
Klockcykler är som processorns hjärtslag, eller varvtal om man så vill. För att ta varvtalsanalogin, så kan man säga att olika processorarkitekturer har olika utväxling, du kommer m.a.o. olika långt på ett varv.
Som med varvtalet, så kommer du öka beräkningskraften med hastigheten på processorn. Dock är som redan nämnts beräkningsökningen inte linjär med hastighetsökningen och efter ett tag så ger inte frekvensökningen någon prestandaökning längre (kan t.o.m minska). Detta beror på en mängd fenomen som uppstår vid hög effekt, frekvens och värme.
Detsamma gäller för grafikkort.
Vid för hög effektutveckling, frekvens och värme börjar CPU/GPU räkna fel (och kan eventuellt förstöras om man går till överdrift, med främst spänningen), därför bör man hålla koll på hur mycket spänning man matar CPU/GPU med, samt vilken temperatur man håller. Vilka temperaturer som eventuellt är skadliga varierar beroende på komponent.
Vid överklockning ser man ofta till att ha bra kylning för att föra bort den ökade värmeutvecklingen.
När det gäller processorer och program och spel, så har Tipsaossgärna både rätt och fel.
Naturligtvis har vi inte nått upp till någon gräns för hur mycket beräkningskapacitet man behöver, men de flesta normalanvändare klarar sig utmärkt med medelklass/budgethårdvara (om man inte är spelentusiast) i dagsläget. Detta skall inte förväxlas med att vi uppnått en nivå där man inte får vinster av ökad beräkningskapacitet. Mjukvaror såsom spel har ju en viss tendens att bli tyngre beräkningsmässigt när hårdvaran blir bättre.
För många användare som spelar spel med ett mellanklasskort eller sämre (säg HD4670-HD4850), så märks inte någon större skillnad mellan en klenare x2 5000+ processor och en Phenom II x4 940 (jag väljer AMD-alternativ då Tipsaossgärna verkar allergisk mot Intel ). Detta för att grafikkortet begränsar prestandan innan processorn gör det. Det är mest märkbart vid höga upplösningar och hög bildkvalitet, då grafikkortet lastas hårt.
Om man däremot sitter på ett riktigt bra grafikkort, säg ett GTX295 eller ett HD4870x2, så kommer man märka en hel del skillnad mellan x2 5000+ och Phenom II 940. Detta pga att grafikkortet jobbar snabbare och därmed kan behandla mer data och följdaktligen även behöver mer data från processorn. Eftersom grafikkorten hela tiden utvecklas och blir bättre, så kommer större och större skillnad märkas mellan x2 5000+ och de nyare snabbare processorerna.
http://www.legionhardware.com/document.php?id=807&p=0
Om man kollar i det här testet där man jämför en hel hög mellanklass till high end processorer som körs med ett GTX295, så ser man att det är en del skillnad mellan de olika processorerna, främst i de lite lägre upplösningarna, då grafikkortet inte behöver jobba lika hårt. Man ser även att t.o.m. ett GTX295 begränsar prestandan när man kör de snabbare processorerna och har hög upplösning (syns på att du får ungefär samma FPS oavsett om du ökar klockfrekvensen över en viss gräns)
Tyvärr så har de inte med en del äldre processorer (t.ex. min x2 5000+ som jag använder i exemplet), men jag hittade ett äldre test där de testar ungefär samma sak, fast med ett 8800GTX, som är ett mycket klenare kort än GTX295. I testet är den bästa processorn en E6700, vilket ungefär motsvarar E8200@2,33GHz (som ju är det näst långsammaste Intelalternativet i GTX295 testet), som du ser har vi en fallande prestandakurva även här (och man kan se att grafikkortet är begränsande faktor i höga upplösningar och i vissa spel även i lägre, vilket ger att med ett bättre grafikkort skulle man sett större skillnader)
http://www.legionhardware.com/document.php?id=672&p=0
Så i mångt och mycket spelar det inte så stor roll i dagsläget om du väljer en mellanklassprocessor eller en high-end processor om du kör med ett mellanklassgrafikkort (eller i många fall inte ens med ett high-end kort om du kör i riktigt höga upplösningar, som 2560x1600). Men därmed inte sagt att vi har kommit upp på en sådan nivå i processorkapacitet att det är tillräckligt för allt. Det finns alltid tillämpningar som man behöver mer beräkningskraft i och spelen kastar in allt mer effekter och mer AI och avancerad fysik som kräver beräkningar och grafikkorten blir allt kraftfullare, så att processorn som räcker idag känns klen nästa år, eller året efter det (hade det inte varit så, så skulle vi ju lika gärna suttit på gamla PII: or).
Men som sagt, så kommer inte den användare som inte använder beräkningsintensiva program som spel, 3d-renderingsmjukvara, komprimeringsmjukvara eller HD-codecs eller liknande utan endast surfar och använder officepaketet att märka någon större skillnad. (om nu inte Microsoft lyckas bloata nästa version av Office ännu mer och får det att kräva mycket mer av hårdvaran)