Tre Core i5 i oktober

Permalänk
Avstängd

bra bild

Permalänk

Hur ser grafikportarna ut på P55? 16x8x8?

Permalänk
Medlem

hmm, tyckte inte nå vidare om heller den annorlunda sockeln.. annars hade de vart najs att kunna köpa nå billigt core i5 paket, och uppgradera till i7 när det kändes dags.. och att de bara e dual channel också e lite usch..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Ohh please.. tror du på allvar att AMD kommer lansera 28nm till sina cpu:er? Detta är väl så vit jag vet bara en halv node och kommer förmodligen bara till gpu:er. Ser man det hela i perspektiv så ligger AMD nästan 12 månader efter Intel när det gäller övergången till mindre tillverkningsteknik.

Mönster går att bryta Jag tycker också att det är lite konstigt men av det jag har läst om 28nm så ska TSMC t.ex. satsa allt på 28nm istället för 32nm och även prova något nytt på halvnodes, nämligen high-k, så inget är omöjligt? Ja vad då ligger efter? Det betyder inte att man alltid gör det, det betyder inte att AMD kommer använda 32nm 12 månader efter Intel, snarare tvärt om, de är revanschlystna.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

För varje ny processorfamilj som kommer går strömförbrukningen bara uppåt, trots att tillverkningsteknikerna förbättras och gör det möjligt att tillverka mindre kretsar.

Bara jag som känner att man borde vända på denna trend?
Samma prestanda, dra ner på strömförbrukningen.

En effektivare processor med betydligt lägre effekt än idag, skulle inte detta även innebära billigare moderkort/psu då kraven på ledningar/strömtillförsel inte blir lika hårda?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klas-Kenny
Kan någon förklara för mig vad meningen med den där funktionen där man stänger av tre kärnor för att kunna klocka en mera har för mening?

http://www.kurser.se/Engelska_foer_nyboerjare_intensiv_35335....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Shit, det där var nog det mest omogna inlägget i hela tråden. Är du själv ung, eller vuxet omogen?

Nej jag tycker det var helt i ordning, när man kommer med något så patetiskt som Klas-Kennys inlägg får man tåla att folk gör narr av en.
Jag menar det är ju inte ens nästan avancerad engelska

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Essin
http://www.kurser.se/Engelska_foer_nyboerjare_intensiv_35335....

Nej jag tycker det var helt i ordning, när man kommer med något så patetiskt som Klas-Kennys inlägg får man tåla att folk gör narr av en.
Jag menar det är ju inte ens nästan avancerad engelska

Egentligen riktade jag mig mot Börjevandal som skrev såhär när jag postade en artikel:
"Altså kan du översätta det där eller?? , ska du skapa galningar här på sweclockers hur fan tror du man ska kunna fatta det där alla har inte MVG i engelska"

Jag tycker att hans svar är oförskämt när jag bara postade en intressant artikel utan att provocera (du kan ta en titt). Jag kan acceptera att han inte förstår men att han kommer och kräver att jag ska översätta det när problemet ligger hos honom så blir jag irriterad, särskilt när han har så många hjälpmedel till hands, t.ex. google translate.

Jag är otroligt glad att i alla fall du förstår mig, tack!

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Utelåst hobbymoderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Med tanke på ditt språk och din dator så är du nog ung och inte mogen för engelskan ännu. Jag förstår inte ens vad du menar med "ska du skapa galningar här på sweclockers"?
Du är ännu ett tecken på att många svenskar är insnöade på lilla Sweclockers Ut i världen och lär dig det internationella språket

Ett tips: Har du provat google någon gång? Google har en egen översättare här.

jag ber om ursäkt för detta med "ska du skapa galningar här på sweclockers"? ,det va som bara för att jag inte alls är så duktig på engelska o hur lätt är det för många här som kanske inte heller är så duktig på engelska, att förstå man kan bli galen för mindre. Okej jag är inte värdsämst på engelska men kändes lite för mycket text där som är på engelska. så om du kan försök länka översättningar i fortsättningen så kanske alla ,kan ta del av dig o va du vill förklara.

Edit:

altså jag vill inte höra komentarer som det du nyss sa igen... Jag kan lugnt säga att jag är äldre en va du är såvida du inte är 35+ ,alla är inte duktiga på våran sk engelska ,dock är jag duktiigare en mamma som är 56år men ändå rätt trög på detta språk. dock ger detta inte dig en fördel att vara otrevlig.

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Börjevandal
jag ber om ursäkt för detta med "ska du skapa galningar här på sweclockers"? ,det va som bara för att jag inte alls är så duktig på engelska o hur lätt är det för många här som kanske inte heller är så duktig på engelska, att förstå man kan bli galen för mindre. Okej jag är inte värdsämst på engelska men kändes lite för mycket text där som är på engelska. så om du kan försök länka översättningar i fortsättningen så kanske alla ,kan ta del av dig o va du vill förklara.

Edit:

altså jag vill inte höra komentarer som det du nyss sa igen... Jag kan lugnt säga att jag är äldre en va du är såvida du inte är 35+ ,alla är inte duktiga på våran sk engelska ,dock är jag duktiigare en mamma som är 56år men ändå rätt trög på detta språk. dock ger detta inte dig en fördel att vara otrevlig.

Svenskan är inte heller på topp märker jag.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Utelåst hobbymoderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Svenskan är inte heller på topp märker jag.

Lilla du Är din så mycket bättre alla gånger eller? SKA VI MÅSTE DISKUTERA EN SÅDAN SAK ÅXÅ ELLER? ,jag och många andra stör oss på er sK stavningspoliser .....så snälla gå och ta en öl med kompisarna o lägg ner detta nu

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Börjevandal
Lilla du Är din så mycket bättre alla gånger eller? SKA VI MÅSTE DISKUTERA EN SÅDAN SAK ÅXÅ ELLER? ,jag och många andra stör oss på er sK stavningspoliser .....så snälla gå och ta en öl med kompisarna o lägg ner detta nu

Inte for att vara sadan men du verkar inte vara 35, framst for att din mor skulle varit 20 ar nar hon fick dig men ditt sprak och temprament styrker inte heller.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Utelåst hobbymoderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Inte for att vara sadan men du verkar inte vara 35, framst for att din mor skulle varit 20 ar nar hon fick dig men ditt sprak och temprament styrker inte heller.

fördomar får du ha! Men jag bryr mig inte o jag sa aldrig heller att jag va 35, Utan om du va 35 + så hade du vart äldre en mig, lägg ner nu o sov eller ta en öl med polarna ,angående temperament så kan vissa reta gallfeber ur den snällaste vargen eller krambjörnen så det finns inte så mycket mer att disktuera nu ,drick pilsner med kompisarna istället. I övrigt så jag har tjejkompisar som va 15 år då dom fick sin unge så inget är konstigt.

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zowix
Är det inte till att att döpa nästa socket till 1337

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Börjevandal
jag håller faktist med , förbannat ónödigt att komma med flera socklar , hade nu i5 släppts o kommit före i7 då hade jag kanske tängt anolunda. skälet är väl just det att jag sett att det finns i7 processorer som är xeon. så i7 skulle isåfall ha tänkts för server bruk o i5 för spel o lek riggar som då den nya efterföljaren till 775. Men nu va intel korkade o släpte i7an först så då får det bli detta resonemang. Det ända smarta va väl att priset va högt o vi prestanda bögar vi köpte detta för att vi trodde vi skulle vara värst ett tag.

Kanske, men Intel släpper ju hela tiden "prestanda-modellerna" först, ett halvår eller så. Typ: x38/p35, x48/p45, x58/p55, dom som direkt går och köper entusiast chippen när något nytt kommer får ju alltid känna sig "lurade" när mainstream chippen kommer ut eftersom det händer ganska mycket med utvecklingen på ett halvår eller så.

När p45 kom kände man sig ju bra dum som köpt ett mycket dyrare kort (x48), som skulle vara kung, men i reviews presterar rätt likvärdigt med p45, trots 8x8 eller 16x16 CF.

Allt medans Intel sitter och räknar sålda kort (läs: räknar pengar)

Dom borde släppa mainstream och entusiast chippen ungefär samtidigt, så den som vill/kan spendera mer också är den som får mest kort för vad han/hon har betalat, utan att känna sig lurade av Intel 6 mån. efter. När det kommer till olika socklar så har jag faktiskt inget emot det, i5 och i7 är väl ändå inte helt kompatibla rent tekniskt,
eller? Är jag helt ute och cyklar här?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fiskrn
För varje ny processorfamilj som kommer går strömförbrukningen bara uppåt, trots att tillverkningsteknikerna förbättras och gör det möjligt att tillverka mindre kretsar.

Bara jag som känner att man borde vända på denna trend?
Samma prestanda, dra ner på strömförbrukningen.

En effektivare processor med betydligt lägre effekt än idag, skulle inte detta även innebära billigare moderkort/psu då kraven på ledningar/strömtillförsel inte blir lika hårda?

Tror inte att du är ensam om att känna så, men samtidigt finns nog många som hellre väljer mer rå prestanda istället.

Intel borde satsa på det med i5 och ha kvar i7 som ren prestanda-raket kanske? Eller kanske det vore något för AMD eftersom dom redan ligger efter i prestanda-racet, men samtidigt ligger så bra till i förhållandet: prestanda/krona med nya p2.

Vore ju roligt om AMD kunde vinna ytterligare lite mer mark på cpu marknaden, så både i5 och p2 blir billigare genom konkurrens.

Men och andra sidan, var det inte Sweclockers som nydligen skrev nåt om Intel och Nehalem arkitektur på 10w inom överskådlig framtur, eller har mitt minne totalt svikit mig?

Permalänk
Medlem

o dom sa att I5 skulle bli billigt? o.O
nä Phenom II ftw

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem

hänger inte med riktigt här... saknat QPI och FSB? eller? Hur fungerar isf moderkorten?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris_Kadaver
hänger inte med riktigt här... saknat QPI och FSB? eller? Hur fungerar isf moderkorten?

Om jag minns rätt så behåller Core i5 FSB.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

För länge kvar :s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Om jag minns rätt så behåller Core i5 FSB.

Core i5 (Lynnfield) har integrerad PCI-e 16x och DDR3 minneskontroller och behöver endast en sydbrygga på moderkortet. Den enda frågan är om det är en MCM variant likt Clarkdale (32nm dualcore + IGP) eller om allt är integrerat på samma kisel.Intel har visat bilder på Clarkdale men inte Lynnfield IIRC.

Permalänk

Core i5 låter intressant. Är priset lågt kommer den bli lyckad. Och en 1337-socket hade varit kul!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fiskrn
För varje ny processorfamilj som kommer går strömförbrukningen bara uppåt, trots att tillverkningsteknikerna förbättras och gör det möjligt att tillverka mindre kretsar.

Bara jag som känner att man borde vända på denna trend?
Samma prestanda, dra ner på strömförbrukningen.

Jag, för min del vill ju ha en snabbare dator när jag köper en ny, inte en som är "lika seg" som den gamla.
(det är inte mycket kul man kan göra med dom sparade watten )

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Det är synd att sweclockers inte skriver att priserna avser partier på 1000 enheten, dvs det är inte priset till slutkund...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
När i5 kommit ut så har Intel "bara" 2 sockets, LGA1156 för Core i5 och LGA1366 för Core i7.
Core i5 har en fördel mot i7 och det är den integrerade pci-e kontrollern, vilket då eliminerar behovet av en nordbrygga på moderkortet, alltså blir det billigare och bättre prestanda. Däremot har Core i7 tri-channel minne och en del andra finesser som i5 saknar.
Det är bra att de fasar ut Core2 trots dess goda prestanda för att utvecklingen går alltid framåt och Core2 har lite problem med stuttering.

Fast innan Corei7 kom hade man bara en socket för konsumentmarknaden. Tror det är det som många är lite missnöjda över. Jämfört med AMD tex som Siktar på att ha endast en socket; AM3.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperNova
Det är synd att sweclockers inte skriver att priserna avser partier på 1000 enheten, dvs det är inte priset till slutkund...

Det framgår ju dock hur priserna är jämfört med i7, så det borde inte vara så svårt att räkna ut själv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Fast innan Corei7 kom hade man bara en socket för konsumentmarknaden. Tror det är det som många är lite missnöjda över. Jämfört med AMD tex som Siktar på att ha endast en socket; AM3.

Tanken är förmodligen att ganska få vanliga dödliga skall köra i7.

Permalänk

eeh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av B00gieman
ser ju bra ut..men är den bättre än I7?...undrar jag. för annars var den ju inte direkt billigare :(..

inte billigare????
den kostar 1.700 kronor.
alltså 1.200 kronor billigare

problemet är att folk kommer att klaga på den ändå, den är ju inte lika snabb som en core i7...

att inte folk kan se sambandet mellan prestanda och pris.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Fast innan Corei7 kom hade man bara en socket för konsumentmarknaden. Tror det är det som många är lite missnöjda över. Jämfört med AMD tex som Siktar på att ha endast en socket; AM3.

LGA 1366 är en server/workstation-socket, skillnaden är att Intel kom på att man kunde sälja till entusiasterna. AMD har Socket F för Opteron som inte är kompatibel med AM2+/AM3.

Så skillnaden är bara att inga entusiaster eller tillverkare bryr sig om Socket F för hemmabruk.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W