Intels sexkärniga värstingprocessor om ett år

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Rent trams. Det är väl upp till programvaruutvecklarna att dra nytta av den nya tekniken. Det säger dig ingenting att klockfrekvenserna i det närmaste redan har nått taket? Ska de trolla fram högre klockfrekvenser, eller vill du se processoerer med 200W TDP?

Det finns många sätt att se på saken.... men flera kärnor gör också så att processorn drar mer ström och tillverkar mer effekt. Jag anser att lägre tillverknings teknik och annan tillverknings teknik skulle va bra för att höja frekvensen istället på Quad/dual cores istället för att göra cpus med 6-12 cores. Men visst det värkar helt klart va svårt att få ut med mhz i dags lägget men jag anser de måste kolla efter nya lösningar för att öka mhz utan att prestandan blir lidande.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Är det möjligt för en processor med 4 respektive 6 kärnor att använda samma sockel? Noobfråga, men är ändå osäker.

Socket 775 klarar 1, 2 och 4 kärnor.

Permalänk
Hedersmedlem

Blir nog snarare ett "paradigmskifte" när vi byter teknik, tills dess så mindre tillverkningsteknik och fler kärnor samt lite andra roligheter skulle jag tro, den som lever får se. Tyckte jag läste om något nytt material som verkade lovande för inte så länge sedan...

Permalänk
Medlem

Det är lite modigt att klaga över 6 st kärnor som skall släppas om ett år när de flesta som har servrar gärna sett 60 kärnor redan idag.

Även om det är svårt att föreställa sig att t.ex. stora webbsidor har många besökare på en gång eller att webbhotell kan ha ganska många kunder som man kan hyra ut virtuella servrar till så kommer det allt fler vanliga desktop-program med stöd för flera kärnor. Har du en modern virusskanner så utnyttjar den säkerligen flera kärnor och kan alltså skanna igenom hela hårddisken på mycket kortare tid när det finns flera kärnor.

Lite exempel på program som man antagligen har nytta av redan idag:

Virusskannrar. (T.ex. AVG )
Komprimering/Dekomprimering (T.ex. Winrar)
DLNA-server (T.ex. PS3 Media Server)
Webbläsare (T.ex. Chrome)
Videoavkodning (T.ex. ffdshow-mt)
Bildbehandling (T.ex. Photoshop)
Flash V10

Visa signatur

Medgrundare av https://www.prisjakt.nu Driver idag sajten https://www.car.info

Permalänk
Medlem

eller så får vi överge x86 plattformen och köra risc cell artektur istället

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Jaha ja då struntar man i att uppgradera till Quad då och hoppar till nya Core i7
istället.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Är det möjligt för en processor med 4 respektive 6 kärnor att använda samma sockel? Noobfråga, men är ändå osäker.

Både AMD och Intel har lösningar för detta. Beror dock inte bara på själva sockeln utan vilken BIOS som sitter på moderkortet.
Dom flesta moderkort idag stödjer 4 kärnor på en "platta" (själva "processorn"), vilken sedan monteras i sockeln.
Kolla alltid modell/moderkort mot tillverkarens hemsida om du är osäker på vad som stödjs (CPU Support).

Permalänk
Medlem

Undra om Amd ska börja koka ihop nåt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lastviking
Det finns många sätt att se på saken.... men flera kärnor gör också så att processorn drar mer ström och tillverkar mer effekt. Jag anser att lägre tillverknings teknik och annan tillverknings teknik skulle va bra för att höja frekvensen istället på Quad/dual cores istället för att göra cpus med 6-12 cores. Men visst det värkar helt klart va svårt att få ut med mhz i dags lägget men jag anser de måste kolla efter nya lösningar för att öka mhz utan att prestandan blir lidande.

"tillverkar mer effekt"???

Fler kärnor eller högre klockfrekvens gör båda att effekten ökar.
Vilket som är effektivast vet jag inte, men jag litar mer på Intel och AMDs ingenjörer och forskare än på dig.
Om man får mer prestanda av fler kärnor än av fler mhz, varför satsa på mer mhz?

Vad grundar du dina idéer på?

Permalänk
Medlem

Idag är det mycket svårt att göra flertrådade program, men det kan ju ändras men om det inte gör det så tycker jag att det hade varit bättre om Intel hoppade tillbaka till P4 Cedarmill och gjort den i 45nm och optimerat den så hade vi fått processorer på 6GHz stock och överklockning till ~11GHz vilket hade gett mycket fart.

Vad hade hänt om de aldrig gjorde fler än 1 core processorer och istället satsat på höga klockfrekvenser? Det hade ju varit mycket lättare för programmerarna iaf?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Idag är det mycket svårt att göra flertrådade program, men det kan ju ändras men om det inte gör det så tycker jag att det hade varit bättre om Intel hoppade tillbaka till P4 Cedarmill och gjort den i 45nm och optimerat den så hade vi fått processorer på 6GHz stock och överklockning till ~11GHz vilket hade gett mycket fart.

Vad hade hänt om de aldrig gjorde fler än 1 core processorer och istället satsat på höga klockfrekvenser? Det hade ju varit mycket lättare för programmerarna iaf?

Ja, som tidigare sagt i tråden så finns det ju en anledning till att man har övergett Ghz jakten...

Permalänk
Medlem

Skönt att dom inte överger socket 1366 inom den närmaste framtiden iaf!
Blir väl antagligen att hålla i sin 920 tills gulftown då.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Hedersmedlem

annars suger det ju lite i pryltarmen efter en d0:a

Permalänk
Medlem

Dessutom blir våra datorer mer och mer mångfunktionella. Vi surfar i flera tabbar samtidigt, vi har saker igång i bakgrunden medans vi spelar, vi lyssnar på musik och gör massa andra saker.
Det blir en mer effektiv prestanda med flera kärnor då också.

Permalänk

Jag blir så otroligt sugen på att köpa en ny dator. min 4+år gammla rigg känns inte så ny längre.. fast blir dyrt om man ska ha det bästa som man gärna vill spec med minnerna. även om det är i mellanklassen

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Bill Gates sa 1981 att "640 kB borde räcka för vem som helst" ("640 k ought to be enough for anyone"). Antar att ni håller med honom.

Det där är en myt enligt han själv "I've said some stupid things and some wrong things, but not that. No one involved in computers would ever say that a certain amount of memory is enough for all time."

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
"tillverkar mer effekt"???

Fler kärnor eller högre klockfrekvens gör båda att effekten ökar.
Vilket som är effektivast vet jag inte, men jag litar mer på Intel och AMDs ingenjörer och forskare än på dig.
Om man får mer prestanda av fler kärnor än av fler mhz, varför satsa på mer mhz?

Vad grundar du dina idéer på?

Sry skrev lite ludigt jag menar den släper ifrån sig mer värme = den drar mer ström.

Vad jag grundar mina idéer på vad som finns idag och vad som krävs idag och vad som man behöver mest av till de program man vill köra.

Visst prestandan ökar med flera kärnor men inte i allt, visst det kommer anpassas under utvecklingens gång men allt drar tyvär inte nytta av flera kärnor utan behöver högre frekvens.(programen kommer anpassas till flera kärnor men men varför göra flera cylindrar i en bil motor för att få ut mer effekt när man kan göra det på andra viss t.ex turbo)... Visst flera kärnor är bra men det håller inte i längden anser jag!

Alla tycker vi olika men jag tycker det kan va någon motta på hur många kärnor en cpu ska ha.

Många kockar dålig sopa

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Fast nu handlar det ju inte bara om att ett program ska nyttja alla kärnor. Kolla hur många processer du har igång i ett Windows, Linux eller liknande system. Utöver alla tjänster som operativsystemet har igång kör jag själv ofta mängder av program samtidigt. Jag har ofta ett par byggen (kompileringar) igång och även testsviter. Detta medan jag försöker jobba vidare interaktivt. Hade jag har 20 kärnor hade jag säkerligen utnyttjat dem.

Permalänk
Avstängd

Dom fǻr skynda sig.
Vi har haft quad-core allt för länge.
Vi borde haft sexkärniga för längesedan, nu borde vi ha åtta kärniga.

Sun har ju redan haft det för länge sedan med UltraSPARC T2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Dessa är väl dock inte tänkta för medelsvensson.

Alla medelsvensson köper flerkärnigt, vare sig de vill eller inte ju. Finns det enkelkärningt kvar på marknaden?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Undra om Amd ska börja koka ihop nåt.

Du har inte hängt med i svängarna, de har de redan nämligen.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAAb
Alla medelsvensson köper flerkärnigt, vare sig de vill eller inte ju. Finns det enkelkärningt kvar på marknaden?

Jo, men två (och i viss mån fyra) kärnor gör ju faktiskt nytta även för normalanvändare. Att sådana skulle vilja betala extra för ytterligare två kärnor är nog (i dagsläget) mindre sannolikt.

Permalänk
Medlem

Väntar med I7 tills det kommer 8kärningt (tror jag), blir nog inte långt efter denna.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lastviking
Sry skrev lite ludigt jag menar den släper ifrån sig mer värme = den drar mer ström.

Vad jag grundar mina idéer på vad som finns idag och vad som krävs idag och vad som man behöver mest av till de program man vill köra.

Visst prestandan ökar med flera kärnor men inte i allt, visst det kommer anpassas under utvecklingens gång men allt drar tyvär inte nytta av flera kärnor utan behöver högre frekvens.(programen kommer anpassas till flera kärnor men men varför göra flera cylindrar i en bil motor för att få ut mer effekt när man kan göra det på andra viss t.ex turbo)... Visst flera kärnor är bra men det håller inte i längden anser jag!

Alla tycker vi olika men jag tycker det kan va någon motta på hur många kärnor en cpu ska ha.

Många kockar dålig sopa

Vad som inte håller i längden är ju att bara öka frekvenser, flera kärnor är framtiden (uppenbarligen) det är bara att inse.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

eeh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Dom fǻr skynda sig.
Vi har haft quad-core allt för länge.
Vi borde haft sexkärniga för längesedan, nu borde vi ha åtta kärniga.

Sun har ju redan haft det för länge sedan med UltraSPARC T2.

ja jättelänge... sedan andra världkriget. sluta hetsa.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lastviking
Sry skrev lite ludigt jag menar den släper ifrån sig mer värme = den drar mer ström.

Vad jag grundar mina idéer på vad som finns idag och vad som krävs idag och vad som man behöver mest av till de program man vill köra.

Visst prestandan ökar med flera kärnor men inte i allt, visst det kommer anpassas under utvecklingens gång men allt drar tyvär inte nytta av flera kärnor utan behöver högre frekvens.(programen kommer anpassas till flera kärnor men men varför göra flera cylindrar i en bil motor för att få ut mer effekt när man kan göra det på andra viss t.ex turbo)... Visst flera kärnor är bra men det håller inte i längden anser jag!

Alla tycker vi olika men jag tycker det kan va någon motta på hur många kärnor en cpu ska ha.

Många kockar dålig sopa

Jag tror du menar har högre effekt = ger ifrån sig mer värme.

Nu görs det ju ganska många andra saker än att bara lägga till kärnor också, men du kanske har missat det?
Och nu kan man ju tydligen inte få ut mer effekt.

Det twin-turbo är ju bättre än vanlig turbo, varför gör man inte bara octa-turbo och får ut ännu mer?
Tekniken funkar inte riktigt så.

Det är ju just det att man får betala för mycket i effekt för att dra upp klockfrekvensen så att det blir effektivare att lägga till kärnor istället.
Du klagar på att den drar för mycket ström med fler kärnor när sanningen är den att klockfrekvensjakten drar ännu mer ström.

Om du inte har användning för 6 kärnor, köp en processor med färre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
...Socket G34 (1972 pins), Hypertransport 4.0, 4-channel DDR3-1600 (stöd för 8 slots, 32 GB Max).

Kommer jag ihåg rätt har AMD sagt att release skulle vara Q1 2010, men det kan ju ändras.

SWEEET! då får det nog tyvärr bli en ny stationär för mig

Visa signatur
Permalänk
Medlem

kommer dessa 6-kärniga i7:or fortfarande vara socket 1366?