Billigare solid state-lagring från Intel

Permalänk
Avstängd
Citat:

Mest intressant är modellen X25-M 80 GB som sänks från 385 till 335 dollar. Detta motsvarar cirka 500 kronor med svensk moms inräknat.

Omformulera.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

Nice Nice, men jag väntar nog ett år till, eller åtminstone tills jul.
Sedan blir det nog SSD för hela slanten.
Möjligtvis En mekanisk stor (Utrymme), lågvarvig, tyst disk för lagring.

Permalänk
Medlem

Lol , jag kan tänka mig att deras försäljning ar kört in i en vägg när vertex kom!
Intel msåte halvera priset för att kunna konkurrera .

Vertex har samma prestanda och kostar hälften!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Ja, men rätta mig om jag har fel, intel's presterar märkbart mkt. bättre?
Känns personligen lite dåligt att köpa en "halvbra" som är onödigt stor.
Aja, jisses vilket I-landsproblem

Intels presterar marginellt bättre enligt vissa review, enligt vissa så presterar vertex bättre .

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Lol , jag kan tänka mig att deras försäljning ar kört in i en vägg när vertex kom!
Intel msåte halvera priset för att kunna konkurrera .

Vertex har samma prestanda och kostar hälften!

Tittar vi på random write så klår intel vertex på fingrarna rejält

Visa signatur

Intel 8400 @ 4.0, EP35-DS3P, 2gb pc8500

Permalänk

Detta kan vara lite offtopic, det vet jag, men tråden fick mig att relatera lite Så jag tyckte det kunde vara kul att skriva och få lite respons på detta.

Tycker det är lite whine ang. priser på ssd, hastighet kostar

Se bara på den "gamla goda tiden" när inte sata fanns...
Då fick man köpa ett scsi styrkort för 1700-1800:- (begagnat) och en disk för 2500:- med 36 gb på... (och förhppningsvis fick man med den dyra kabeln samt en terminator för att kunna ansluta disken också...)
För att inte glömma att disken lät som om att datorn skulle flyga iväg,
men brutala prestanda... accesstiderna blev obefintliga i jämnförelse med dåtidens ATA66/100 med 7200 varv och 8mb cache!

Asså kör man med sata 7200 varvsdiskar som system och speldisk förstår jag (även om de har ncq/32mb cache) att man tycker det är dyrt, för då har man inga höga krav på diskar överhuvudtaget, imo så duger knappt 7200 varvare att lagra på (lite skämtsamt asså)... sinkar hela systemet.

Själv får man panik på exempelvis jobbdatorn jag har när jag skall installera uppdateringarna till windows eller firefox på morgonen när de släppts, nästan så hela maskinen blir oanvändbar i några minuter...

När man kommer hem märks det inte av när man startar datorn och uppdateringarna börjar uppdatera, samtidigt som man klickar igång Outlook, Firefox, Winamp och Wow...
Spelet startar snabbare än vad det gjorde på Raptorerna i raid innan (även om man drar igång 4 apps samtidigt + vista ultimates egna processer) och hela detta kalaset ljudlöst till råge på allt säger bara !

Sammanfattningsvis är det lätt att tycka ssd är dyrt om man jämnför med en sata 7200 där man får en tb för knappa tusenlappen... Men jämnför man med exempelvis 2x raptor i raid med ett bra styrkort, är det ungefär samma kostnad.

Och det man vinner emot raidlösningen är: accesstid, bra mkt mindre krångel med kopplingar/ström/utrymme i lådan, läshastigheten samt att det så många strävar efter inte kan bli så mkt bättre... Helt Ljudlöst!

Visa signatur

| Corsair 5000D AirFlow | Intel i7 13700KF @5.7Ghz | EK Custom Loop, 2x 360 rads, D5 200 Pump/Res, GPU Vector Strix RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi, CPU Velocity D-RGB - Nickel + Plexi, 10x 120mm EK Vardar EVO RGB's | MSI Z690 Unify-X | Corsair Vengeance 32GB DDR5@7800Mhz CL38 Hynix-A | ASUS RTX 3080 ROG STRIX OC +150/800 | Samsung Nvme's 990 Pro 1TB+970 EVO Plus 1TB+960 EVO 500GB | Phanteks RevoltX 1200W | Sound BlasterX AE-5 | LG 27GL850+Dell U2715H |

https://valid.x86.fr/3dt1sg
https://www.3dmark.com/3dm/69131159

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av khanan
Öh, som jag minns det ska varken swap eller Users / Documents & Settings ligga på SSD-disk (dvs. sådant som ändras ofta)?

Kanske inte swap, men users är nog ingen fara. Sååå ofta uppdateras inte en enskild sektor, men man gör ju klokt att oavsett vilket sätta flaggorna i ext3 till att inte uppdatera accesinformationen så fort något "snuddar" vid en fil (detta ger också lite högre prestanda på både SSD och HDD).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

335 USD borde bli runt ~3400kr. De svenska leverantörerna ligger fortfarande flera hundralappar för högt (~4300kr) och många har inte ens några i lager. :/

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte att folk köper SSD. Det är ju apdyrt även om prestandan vore tusentals gånger bättre.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.