The Pirate Bay fälls

Permalänk
Medlem

skulle vara kul om alla slutade ladda ner. ingen skulle behöva 100/100 lina. ingen skulle behöva hårddiskar och diskservrar på över 500gb, hehe.. jo visst alla som sysslar med redigering osv. men hur många svenssons gör det då?

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VresiBerba
Typisk respons från någon som gör sig dummare än vad man är. Nej, man måste inte betala bilskatt om man äger en bil; bilen kan ju vara avställd. Men vad fan, du vet mycket väl vad jag menar, bilen är ju ämnad att köras, inte avställas.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av VresiBerba
Typisk respons från någon som gör sig dummare än vad man är. Nej, man måste inte betala bilskatt om man äger en bil; bilen kan ju vara avställd. Men vad fan, du vet mycket väl vad jag menar, bilen är ju ämnad att köras, inte avställas.

Om du fortsätter att citera så här så får jag överväga om det inte är plats för en anmärkning.
Om man läser hela tidigare inlägget så syns det vad som egentligen är sagt.
Kan samtidigt passa på och säga att det förekommer sådana som kan tänka sig att köra bil utan försäkring också. Vill inte nämna namn nu men ganska högt uppsatt direkt eller indirekt.

Permalänk
Medlem

Angående Google, det verkar som om den enda person som inte riktigt förstår hur det här hänger ihop har fått för sig att tekniken bakom TPB har något med saken att göra.

Det är inte alls så att det är olagligt att tillhandahålla en trackerfunktion för filer som kan vara upphovsrättsskyddade, men lagligt att bara tillhandahålla en sökfunktion för att hitta .torrent-filerna. Att påstå att det är så är humbug, för lagen ser inte alls ut så.

Det lagen tar ställning i är inte tekniken bakom, då lagen skrevs helt utan hänsyn till olika sorters teknologi, utan slutresultatet när det gäller underlättandet av brottsliga handlingar.

För konsumenten fyller Google exakt samma funktion som TPB, utan undantag. Man söker efter den .torrent-fil man vill ha, och laddar sen ner den. Både TPB och Google gör samma sak för konsumenten, IE hittar den URL som man är ute efter för att få hem det olagligt skyddade materialet.

Därför är det ett faktum att Google i exakt samma utsträckning som TPB underlättar brottsliga gärningar.

Återigen, den teknologiska skillnaden mellan TPB och Google är irrelevant, det som spelar roll är att de tillhandahåller exakt samma tjänst för konsumenten, dvs en sökfunktion för att hitta olagligt material.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Har till och med sett uttalanden från experter på det här ämnet att både Google och YouTube kan stämmas för liknande orsaker som TPB.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Hoppas på sätt o viss att dom stämmer och fäller Google och youtube.
Hur skulle då den stora massan reagera?
Hur skulle då dom stora bolagen motagera?
Skulle försäljningen på deras produkter stiga?

Skulle bli en intressant historia att bevittna.
Dock kommer det nog aldrig hända vilket är tur det.

Visa signatur

[System] |Crosshair lll formula | BEx4 955 3.2Ghz | HD 6870 | 8gig ddr3 | X25-M 80gig G2 | 2x1TB | Antec 1200 | Corsair 650W | 24' '+ 24'' | win7 x64
[Laptop TimlineX 4820] 14'' | 5650 | i7

Permalänk
Medlem

Vi ska även börja stämma alla isper pga prejudikatet från domen då ISP:n som skötte bandbredden till TPB fick ett år. NER MED COMHEM!

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Volvopower
Btw, postat idag 1337! ;D

Haha LEET!

Visa signatur

"Very nice looking case - wife said she'll divorce me if I buy another case. I'm gonna miss her.” -Mackowitz

Gigabyte P55A-UD4 || Intel Core i5 750 @ stock || 4 Gb Corsair DDR3 || Lian Li Lancool PC - K62 || 960 Gb HDD (320 + 640) || Corsair 650 W || XFX Radeon 6870 @ stock

Permalänk
Medlem

Vad är det här för samhälle? Det är långt mer allvarligt att ladda ner en film olovligen än att röva bort ett barn från sin ena förälder. Det är ju helt vansinnigt! Straffpåföljden är större och framförallt insatserna att få fast de skyldiga är skyhögt större.

Vem gjorde denna prioritering?

Visa signatur

"If they're so smart, how come they're so dead?"

Permalänk
Medlem

Google, Youtube, Comhem etc... är stormrika med enorma resurser i advokater, lobby och mutor. De är nog rätt safe.

Lagarna gäller bra vanligt folk där mediamaffian med sina lobby har stiftat lagar, påverkat politiker och kan köra sin profitverksamhet ostörda.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foilan
Vad är det här för samhälle? Det är långt mer allvarligt att ladda ner en film olovligen än att röva bort ett barn från sin ena förälder. Det är ju helt vansinnigt! Straffpåföljden är större och framförallt insatserna att få fast de skyldiga är skyhögt större.

Vem gjorde denna prioritering?

Håller med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Google, Youtube, Comhem etc... är stormrika med enorma resurser i advokater, lobby och mutor. De är nog rätt safe.

Lagarna gäller bra vanligt folk där mediamaffian med sina lobby har stiftat lagar, påverkat politiker och kan köra sin profitverksamhet ostörda.

"Look, the people you are after are the people you depend on. We cook your meals, we haul your trash, we connect your calls, we drive your ambulances. We guard you while you sleep. Do not… fuck with us."

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VresiBerba
Alltså, jag är hemskt ledsen, men det här är så mycket struntprat att jag inte vet var jag skall börja. Vad är i herrans namn är 'opolitiskt bunden frågesport'? När det gäller samhällsviktiga tjänster, så måste en statlig television och radio existera i händelse av en nationell katastrof. Det här är inget som staten har hittat på för att reta upp folk, det har en signifikativ funktion; statlig media MÅSTE existera i en demokrati, annars fallerar demokratin fullständigt.

Antingen läser du inte inläggen eller så förstår du dem inte, eller vill kanske inte förstå...

Jag har aldrig sagt att vi inte skall ha kvar svt och p1 men att det finns för mycket skit som inte fyller den funktionen de hävdar. Klart om man har obegränsade resurser så skulle vi kunna tillmötesgå allas minsta önskningar, men detta kostar mer än det smakar i detta fallet.

Om du någon gång har kollat på svt (vilket man kan betvivla efter dina inlägg) så ser du en massa skit som vi finansierat som knappast kan ases vara samhällsviktiga produktioner.

Du står nog för det mesta skitsnacket här när du jämför bilskatt mm med denna styggelse till avgift då bilar har en massa negativa externa kostnader för andra (utsläpp, vägförslitning, olyckor osv osv) medan dessa torde vara näst intill obefintliga med ett tv-innehav. Dessutom så är bilskatten inte sakspecifik genom att gå utanför skattesystemet (såsom tv-avgiften) så dessa pengar kan faktiskt användas (förutsatt kompetenta politiker, dvs. på ett teoretiskt plan då ) där de gör mest nytta och inte för att bygga 10-filiga vägar i Jockmock för att dra en liknelse om något kanske lite uppförstorad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VresiBerba
Alltså, jag är hemskt ledsen, men det här är så mycket struntprat att jag inte vet var jag skall börja.

Börja med att läsa på innan du ska ge dig in i diskussioner, då slipper man allt struntprat..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av VresiBerba
fallerar demokratin fullständigt.

Du som anser att statligt media måste finnas, börja konsumera det så du oxå får info om att demokratin i Sverige dog den 1a april 2009.

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem

Regeringen har inte riktigt fattat ordspråket:

"Sharing is caring!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillFredde
Regeringen har inte riktigt fattat ordspråket:

"Sharing is caring!"

Det är inte fildelning i sig som är det största problemet, så att skriva sådär hjälper och gynnar ingen/inga..
Övervakningen utav allt vi gör på internet är det stora problemet.

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem

Re: snorvalpar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas brandin
Det är sjukt patetiskt att läsa alla inlägg. Till 95% är ni bara ett gäng dumma ungar som helt saknar respekt för rätt och fel. Ni har vant er vid att det ska vara gratis att sno så ni blir arga när nån vill stoppa er.

Fattar ni inte att detta är samma brott som patentintrång. När någon skor sig för egen vinning på någon annans svett och slit så är det ett brott i hela världen. Till skillnad från andra här så anser jag att dessa brott stoppar all utveckling. Det är mycket effektivare att kunderna spenderar sina pengar på det de vill ha och hittar det inget de vill köpa så låter man bli. Då tvingas någon tänka om och vi får bra tjänster.

Jag är trött på att all musik som jag köper är skitproducerad till stor del för att ni skiter i att betala för er. Ni skadar mina prylar som jag köper för egna beskattade hårt förtjänade pengar. DET ÄR PERSONLIGT NI FÖRSTÖR FÖR MIG!

Ni har så konstig moral att ni har totalt bytt plats på rätt och fel. Att pengar har fått en hel ungdom att totalt skita ner sig visar bara på vilket ruttet samhällssystem vi lever i.

Det å vara hänt att ni som pluggar kan fildela lite men alla som har ett jobb och tjänar pengar borde betala för det man tar. Jag har oxå kopierat när jag var yngre (35 nu), och jag har ingen vinning i detta spel.

Jag vill bara få valuta för mine egna pengar och så tycker jag rent allmänt att man ska följa lagen. PB visste att deras tjänster till 95% användes för olaglig verksamhet och då tycker jag man ska ha sitt straff. Att jämför med google är bara dumt och korkat eftersom procentuellt knappt används för brott alls.

Men herregud, jag förstår dig till viss del, men du missar ju poängen som vi vill poängtera!
Många artister nu för tiden har ju blivit kända genom att det har fildelats och vuxit!
Alltså tjänar skivbolagen pengar på det hållet också, men tappar när det gäller skivor och onlinemusik, men däremot går mer folk på konserter där band spelar vars musik de har laddat ner!

Det ena tar ut det andra.. Denna skit handlar ENBART om pengar,

GIRIGHET! om man en gång har smakat på mycket pengar så vill man bara ha mer!

Denna dom är ett klockrent exempel på det!!!

usch

Visa signatur

Roses are red, My name's Dave, This poem makes no sense, Microwave.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider
Nu kanske detta redan tagits upp, var rätt många sidor så jag orkade inte kolla alla.

Enligt aftonbladet om hur pengarna de skall betala i böter delas upp så finns det på rättegångskostnader.
Blizzard Entertainment Inc: 25 000 kronor

Så blizzard är inte utanför detta heller. Vilket är lite kul eftersom blizzard brukar toppa sveriges pc försäljningslista med wow och warcraft alla veckor på året i stort sett.

Ajaj det hade jag missat tyvärr. Hade visst fel.

Permalänk
Medlem

Har hittat en positiv? sak i den här rättegången. Den stackars Carl Lundström som blev fälld. Han har lagrat loggar för att hålla ett felfritt internet. Åtminstone försöka att få det att fungera bra. Han hade klarat sig om han inte hade haft loggar. Det kommer att föra med sig att fler ISP:er kommer att sluta att logga. Har man då en dynamisk IP-adress och inte ISP:n vill riskera att bli medansvarig så måste dom sluta att logga vilken IP varje person har haft. Har det varit svårt förr att spåra en IP-adress så blir det i det närmaste omöjligt framöver.
Det gäller att se till att man har en dynamisk IP framöver.

Permalänk
Medlem

Jag har en dynamisk IP, jippi!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillFredde
Jag har en dynamisk IP, jippi!

HAHA. grattis, nu kommer du verkligen att lura hela svenska rättsystemet.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillFredde
Jag har en dynamisk IP, jippi!

Beroende på vilken Internet leverantör du har så är det fortfarande ditt namn bakom IP-nummret i loggen vid en viss tidpunkt, vilket artister kan begära ut via domstol. Så dynamisk IP kommer du inte långt med.

Bahnhof och någon mer sparar dock inte loggar längre.

Visa signatur

hmm...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillFredde
Jag har en dynamisk IP, jippi!

Många tror (felaktigt) att en dynamisk IP är mycket säkrare än en som är fast. Så är inte riktigt fallet, allt du gör på nätet loggas, när du kopplar upp dig mot nätet loggas även det Ip nr du fått tilldelat. Det enda som krävs för att sedan spåra dig är att först ta reda på vilket Ip nr som användes, när man har Ip nr vet man också vem som är ISP. Det enda som krävs efter detta är att få reda på vem som hade ett visst Ip nr vid en viss tid. Om däremot ISP inte har någon logg fil att gå efter kan man inte bevisa vem som använde det IP nr även om man kan bevisa att det är just den ISP så räcker inte det. Eftersom tid är en väldigt viktig faktor här så kan det ibland bli fel person som blir anklagad eftersom det krävs att klockslaget ska stämma på pricken för att inte anklaga fel person.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Piratebay är i min mening bara fronten av ett större slag. Saker som informationsfrihet, yttrandefrihet och informationstillgänglighet anser jag är viktigare att påvisa för politikerna. Det är ju vad det handlar om egentligen.

Information är makt och i en perfekt demokrati är makten distribuerad över folket. Därav har jag svårt att se hur någon kan ha ett lagligt monopol på vare sig information eller distribution.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ett_djur
Beroende på vilken Internet leverantör du har så är det fortfarande ditt namn bakom IP-nummret i loggen vid en viss tidpunkt, vilket artister kan begära ut via domstol. Så dynamisk IP kommer du inte långt med.

Bahnhof och någon mer sparar dock inte loggar längre.

Det var just loggen som fällde Carl Lundström i TPB-målet i tingsrätten. Hade han varit utan den hade han gått fri. I och med det får man utgå från att ingen ISP framöver vågar ha några loggar men det kan ta en stund. Har det varit svårt förr att få ut IP-adresser kommer det att bli omöjligt framöver när de är dynamiska. Det är synd på Carl men vi får tacka Roswall för hans insats, han har samtidigt befrämjat den lite grövre brottsligheten också och det kanske han kan åtalas för tillsammans med domaren längre fram, vem vet(medhjälpare). Fast det är förmodligen några år kvar innan målet är klart.
Antagligen har vi nya lagar när målet är klart.
(Alltele tror jag är namnet på en till som inte loggar idag)

Permalänk

Otur för dessa herrar då

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Detta är ännu en del i krigsförklaringen mot befolkningen. Vi har under en längre tid nu sett hur lagar och bestämmelser utökas att tillåta företag och stat att bedriva spionage mot civilbefolkningen. Vi har nu ett samhälle där man lagligt kan avlyssna datatrafik, indirekt lagra trafikdata (genom att kräva ut personuppgifter) och genom det kartlägga vem man vill i sverige, HELT LAGLIGT!!!.

Om man ser till hur mycket människor i svergie använder internet kan man lätt konstatera att hela den nya lagsviten och statens rätt att öppna brev hursomhelst har lett till ett samhälle där det är fullt möjligt, helt lagligt, att kontrollera, övervaka och spionera på vem som helst. Övervakningsmöjligheterna överstiger vida de möjligheter man hade i t.ex nazityskland, eller under värsta övervakningsperioderna i sovjetryssland eller nordkorea för den delen.

Vad är nästa steg? Att man som företag ska få rätt att kräva ut kordinaterna var godtycklig mobiltelefon befinner sig? Att man som företag ska få kräva att fjärransluta till valfri webkamera för att se om personen i fråga sysslar med något som kan skada företaget? Att man börjar använda de miljontals kameror som sitter upp i köpcentrum, offentliga platser, privata butiker etc. till att börja göra beteendestatistik och genom att konstant bevaka alla medborgare kunna göra en statistisk bedömning huruvida personen i fråga kan vara en fildelare eller inte.

Vad ska krävas denna gången när systemet ruttnar, ännu ett världskrig? superdepression? hur ska dessa nya övervakningsmöjligheter sen implementeras i fattiga länder så vi kan förslava dem ytterligare?

När ska folk inse att den typ av samhällsförändring som just nu pågår i mycket snabb takt leder till ett fascistiskt samhälle vilket om man tittar historiskt aldrig lett till något fint. Vi håller på att skapa ett samhälle där vi i slutändan kommer tvingas krossa systemet med våld eller förslavas. Hur kan man frivilligt bidra till ett sånt system och hur kan vi låta politikerna lura i oss sin dynga (de må vara troende politiker och korkade men att de övertygar befolkningen med sin dynga är skrämmande).

Visa signatur

A7N8XE-d, xp2500@3200, 1 GB twinmos ddr 400, radeon 9800pro, 2*120gb segate raid 0 +400 gb segate

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JZ0NiC
HAHA. grattis, nu kommer du verkligen att lura hela svenska rättsystemet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ett_djur
Beroende på vilken Internet leverantör du har så är det fortfarande ditt namn bakom IP-nummret i loggen vid en viss tidpunkt, vilket artister kan begära ut via domstol. Så dynamisk IP kommer du inte långt med.

Bahnhof och någon mer sparar dock inte loggar längre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
Många tror (felaktigt) att en dynamisk IP är mycket säkrare än en som är fast. Så är inte riktigt fallet, allt du gör på nätet loggas, när du kopplar upp dig mot nätet loggas även det Ip nr du fått tilldelat. Det enda som krävs för att sedan spåra dig är att först ta reda på vilket Ip nr som användes, när man har Ip nr vet man också vem som är ISP. Det enda som krävs efter detta är att få reda på vem som hade ett visst Ip nr vid en viss tid. Om däremot ISP inte har någon logg fil att gå efter kan man inte bevisa vem som använde det IP nr även om man kan bevisa att det är just den ISP så räcker inte det. Eftersom tid är en väldigt viktig faktor här så kan det ibland bli fel person som blir anklagad eftersom det krävs att klockslaget ska stämma på pricken för att inte anklaga fel person.

Eftersom posten ovanför mig snackade nåt om att man var säker på att man typ var säkrare då så trodde jag det.
Jag tyckte det var lite konstigt, eftersom dom måste logga skiten.

Permalänk
Medlem

från dagens GP

Domaren i Pirate Bay-målet, Tomas Norström, har varit medlem i flera upphovsrättsföreningar, uppger P 3 Nyheter.

Flera experter som programmet talat med anser att mannen därför inte borde ha tagit målet.

Domaren är bland annat medlem i Svenska föreningen för upphovsrätt. Andra medlemmar är Henrik Pontén, Peter Danowsky och Monique Wadsted som alla företrädde rättighetsinnehavare i Pirate Bay-rättegången. Föreningen uppger sig vara "en mötesplats för kvalificerade upphovsrättsliga diskussioner".

Domaren sitter också med i styrelsen för Svenska föreningen för industriellt rättsskydd som bland annat verkar för starkare upphovsrätt. Därtill ska domaren ha jobbat extra på stiftelsen.se, där en av kollegorna är Monique Wadsted.

- Det kan bli aktuellt att ta om rättegången. Men då måste advokaterna ta upp det här omedelbart, säger advokat Leif Silbersky.
Domaren själv håller inte med.

- Jag har inte bedömt att jag är jävig på grund av de här engagemangen, säger domaren Tomas Norström till P 3 Nyheter.
En av de ursprungliga nämndemännen vid rättegången, en tonsättare, fick lämna sitt uppdrag eftersom han bedömdes som jävig.

Permalänk
Hedersmedlem

Någon som är förvånad i dagens Sverige?