EU-utskott säger nej till avstängning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aza_gnaget
Det som är lite skrämmande är att allt händer på en gång. Telekom, FRA, IPRED, ACTA....på över tio år så har vi inte haft en enda större reglering av internet, men på bara några månader så fullständigt exploderar det av lagstiftningar som inskränker nätet.

Fildelning är bara en droppe i havet. Jag tror inte på tillfälligheter och att dessa stora lagförändringar av en slump skulle råka komma vid samma tidpunkt, inte en chans. Nu känns det nästan som att man blir en av de där som vandrar omkring med en folie-hatt på huvudet, men ju mer jag läser om förändringarna desto mer verkar det likna ett hugg i ryggen från de styrandes sida.

Detta handlar inte om brott mot upphovsrätten längre. Att driva genom dessa lagar i samband med kriget mot piratkopiering var ganska smart, fokusen flyttas helt bort från våra rättigheter och landar istället på fildelar-skaran.

Det blir PiratPartiet i EU-valet för min del. Inte för att jag kan speciellt mycket om deras agenda (ska läsa på angående det dock) utan mer för att motsätta mig ett reglerat internet.

Håller med. Blir bara värre och värre. Aftonbladet säger 1-0 till internet, jag säger 3-1 till motståndarlaget genom FRA, IPRED och TPB-rättegången. Vill även citera ett stycke från Aftonbladet:

"Sarkozy lobbade hårt för Hadopilagen i Frankrike. En lag som innebär att man inrättar en ny myndighet som verkar i samråd med upphovsrättsindustrin. Efter tre varningar om fildelning ska fildelaren stängas av från internet. Det förfarandet skulle tillägg 46 alltså förbjuda.

Trycket har också varit högt från branscher som skulle förlora på ett öppet internet."

Myndighet som jobbar i samråd med upphovsrättsindustrin? Snacka om att ha valt sida för länge sen. Istället för att ens låta "piraterna" få en chans så antar man DIREKT att upphovsrätten är perfekt och deras affärsmodell och deras arbetsmetoder är perfekta. Det sista stycket skrämmer mig dock mäst. Fler branscher som trycker på om att stänga in internet för att tjäna mer pengar istället för att utnyttja det. Så länge det handlar om pengar och enorma företag som trycker på finns risken att det måste antas, brukar ju låta "Gör ni inte detta kan vi inte ha med Europa att göra då vi förlorar på det."

Hemskt hur det kan ha gått från öppet internet till massövervakning och utfrysning och myndigheter som jobbar DIREKT mot en privatägd industris egna intressen på så kort tid. Det är rent fasansfullt, skulle vi ha hört om allt det här i en enda rapport för 5 år sedan skulle vi bli skärrade, vi skulle aldrig förstå det var sant men tack vare att det trappats upp i den takt det gjort har många accepterat det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nutty
Äntligen ett vettigt beslut från EU's sida.

Det är ju bara ett utskott som röstat, alltså är inget beslutat.

Permalänk
Medlem

Faktiskt röstade man för tillägg 138 till telekompaketet, och det tillägget säger bland annat att avstängning från internet måste prövas i juridisk instans. Alltså, 40 för, 4 nerlagda och 2 emot. Research och källkritik Sweclockers...

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lidodido
Håller med. Blir bara värre och värre. Aftonbladet säger 1-0 till internet, jag säger 3-1 till motståndarlaget genom FRA, IPRED och TPB-rättegången. Vill även citera ett stycke från Aftonbladet:

"Sarkozy lobbade hårt för Hadopilagen i Frankrike. En lag som innebär att man inrättar en ny myndighet som verkar i samråd med upphovsrättsindustrin. Efter tre varningar om fildelning ska fildelaren stängas av från internet. Det förfarandet skulle tillägg 46 alltså förbjuda.

Trycket har också varit högt från branscher som skulle förlora på ett öppet internet."

Myndighet som jobbar i samråd med upphovsrättsindustrin? Snacka om att ha valt sida för länge sen. Istället för att ens låta "piraterna" få en chans så antar man DIREKT att upphovsrätten är perfekt och deras affärsmodell och deras arbetsmetoder är perfekta. Det sista stycket skrämmer mig dock mäst. Fler branscher som trycker på om att stänga in internet för att tjäna mer pengar istället för att utnyttja det. Så länge det handlar om pengar och enorma företag som trycker på finns risken att det måste antas, brukar ju låta "Gör ni inte detta kan vi inte ha med Europa att göra då vi förlorar på det."

Hemskt hur det kan ha gått från öppet internet till massövervakning och utfrysning och myndigheter som jobbar DIREKT mot en privatägd industris egna intressen på så kort tid. Det är rent fasansfullt, skulle vi ha hört om allt det här i en enda rapport för 5 år sedan skulle vi bli skärrade, vi skulle aldrig förstå det var sant men tack vare att det trappats upp i den takt det gjort har många accepterat det.

Kunde inte instämma mer. Problemet är därmed konstaterat. Hur går vi vidare? Har någon en idé om hur vi kan få myndigheterna att inse att det är dags att vakna upp till verkligheten och inse att det de sysslar med är absurt?

Permalänk
Medlem

Snart blir väl EU ett kommunism samhälle där dom har någon sorts Gestapo som jagar alla internet användare!

Visa signatur

Fractal Design R5 | AMD 5800X3D | Asus ROG Crosshair VII Hero (Wi-Fi) | EVGA GeForce RTX 3090 24GB FTW3 ULTRA | 32GB G.Skill Trident Z 3600MHz CL14 | Ett gäng M.2 NVMe SSD| Corsair 750W | ROG RYUJIN 240 with Noctua Fans |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Kunde inte instämma mer. Problemet är därmed konstaterat. Hur går vi vidare? Har någon en idé om hur vi kan få myndigheterna att inse att det är dags att vakna upp till verkligheten och inse att det de sysslar med är absurt?

Det finns väl bara en renhårig väg och det är den parlamentariska dvs att så många som möjligt verkligen ger Piratpartiet sin röst och inte bara snackar goja. Är man verkligt intresserad av yttrandefrihet och informationsfrihet bör man se till att bli aktiv i Piratpartiet.

Går det "för bra" för Piratpartiet kommer de andra partierna att vilja vara med på tåget.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

.

Permalänk
Medlem

.

Permalänk

dock är det viktigt att säga att internet inte är räddat för telekompaketet finns fortfarande..

Exempelvis finns begränsningar som gör att operatörerna legitimt kommer att kunna blockera tillgången till internet. Användarna kommer inte att ha mycket att sätta emot

Telekompaketet så enormt genomgripande. Det står för en mycket mer grundläggande arkitekturförändring av internet än vi sett tidigare. Om till exempel Telia i egenskap av internetoperatör inte gillar en innehållsoperatör, säg Skype, så kan Telia blockera dem. Det där blir väldigt svårt att ta sig runt.

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damiano
Jag måste kalla dig för en idiot för du fattar inget av detta.
Man tar ett gäng lagar som man vet folk inte skulle gå me på, för att ta bort foucus från dom så hittar man på några ännu värre. Sen är det bara flytta foucus från sakfrågan igen tex till terrorismen,fildelarna,organiserade brottsligheten mm. Nu har folket glömt att dom första lagarna va integritets kränkande, så va man gör lite fint e att backa från dom värsta och dom andra går igenom obemärkt. Medelsvensson känner sig duktig och tror att det finns demoktati kvar, bordet e riggat tärningana e kastade men folket kommer inte slå en dubbel sexa.
http://www.youtube.com/watch?v=4PpMdTmVMpo

Ah, dumt av mig. Ska genast sticka till Konsum och köpa lite folie :).

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Det är skrämmande hur våra myndigheter EU/Staten försöker censurera oss och ta bort alla demokratiska rättigheter FRA, IPRED, Telekompaketet och vad kommer sen?
Och sen skyller dom på nått så löjligt som terrorism och fildelning. Vad skulle inte Pol pot, Stalin och hitler kunde ha gjort om dom hade tillgång till den informationen som våra myndigheter försöker samla på sig nu? och vem vet vem som har tillgång till den information om 20 år?

Vi måste säga ifrån, politikerna har ingen verklighetsuppfattning allt styrs av den som har mest pengar och det är Amerikanska skivbolag som har insett att vi inte längre behöver dom.
Tänk om stearinljus tillverkarna hade dom pengarna för 150 år sen då hade vi inte haft nån el idag.

7:de Juni så är det val till EU, Jag talar inte för nått parti men ta en titt på www.piratpartiet.se vad jag har sett så är det dom enda som försöker stå upp för våran frihet, och viktigast av allt, gå och rösta på ett parti som för din talan den 7:de Juni.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

Filmen Equilibrium kanske inte var så overklig. I denna takt som det går nu kan det kanske bli som i filmen i en nära framtid.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Härligt! Lite lugn och ro i dessa tider tackar man för. Vore intressant att veta hur de övriga 6 såg på beslutet.. ena riktiga girigburkar som inte tycks förstå vad som menas med integritet.

Man kan ju undra vilka dessa 6 är och om personer med makt kommer jaga rätt på de?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skrock
Ska vi se det här som 2 steg framåt och 1 steg bakåt?

Det vill säga dom har vunnit 2 segrar och nu vann vi 1 liten seger? Det ser inte bra ut i krigsstatistiken då och framtiden ser inte ljus ut fortfarande.

// Eran alldeles egna Optimistjolle

Vi har inte vunnit något!

Vi har bara inte förlorat den här gången.

Det är ett falskt spel, som sker ovan våra huvuden...

Politikerna vill att vi ska tro att dem gett oss en seger.

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
De från Frankrike + några till

Kvalificerad gissning i "några till" gruppen: Tyskland.
Dom var med på Frankrikes tokigheter

Permalänk
Medlem

hah, det trodde jag inte.

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Medlem

faktiskt är det helt obetydligt.

Lobbygrupper kan gå till Tingsrätt och be att man stänger ner folk som fildelar..

wow.. det är ändå ett bakslag, man kan fortfarande STÄNGA ner folk om man så ville.

Vi lever ändå i ett samhälle där det är olagligt att dela med sig några låtar..

Det är ganska sent ute. Nu gäller det bara att veta kryphålen och hålla låg profil.

För övrigt tycker jag EU skulle vara himla mycket bättre utan Frankrike och dess storhetsvansinne.

Permalänk
Medlem

http://www.laquadrature.net/wiki/Telecoms_Package

För er som inte orkar låta andra läsa och sammanställa xD

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Det finns väl bara en renhårig väg och det är den parlamentariska dvs att så många som möjligt verkligen ger Piratpartiet sin röst och inte bara snackar goja. Är man verkligt intresserad av yttrandefrihet och informationsfrihet bör man se till att bli aktiv i Piratpartiet.

Går det "för bra" för Piratpartiet kommer de andra partierna att vilja vara med på tåget.

Knappast. Måste finnas mer man kan göra, jag kan bara inte riktigt komma på vad..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarkMx1000
Filmen Equilibrium kanske inte var så overklig. I denna takt som det går nu kan det kanske bli som i filmen i en nära framtid.

Instämmer.. Vad tror ni om att låna en projektor från någon och spela upp den dygnet runt i två veckor på regeringskansliets fasad?
Vill vi vara riktigt snälla kan vi ställa oss upp spontant på bussen eller på torg eller i varuhus och hålla högläsning ur boken 1984.. Vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Operatören
Tycker att alla ska se detta som en spark i arslet o ta sig ut och rösta inför kommande EU-val !

PP ftw !

Alla svenskar (iaf Folkpartister) i europaparlamentet och utskotten har röstat emot de integritetskränkande lagarna som tagits upp där, så jag förstår inte varför man skall rösta på ett parti som man inte vet vad de kommer rösta för och emot i andra frågor (om de nu kommer rösta över huvudtaget...). Finns fler frågor än de som berör fildelning.