Sexton kärnor från AMD inom två år

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dubbelmacka87
Haha, dagens dumma från mig. Jag skyller på att jag är trött från min träning.
Fan jag glömde nästan bort vem du var Viceroy ber om ursäkt

Hehe, ingen fara. Borde själv ta och sova nu men har haft mycket att ta igen då jag varit utan Internet i två dygn. En fruktansvärd upplevelse som jag inte vill att någon ska behöva uppleva

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Det där var bara en AMD-anställd som skojade läste jag nånstans.

Nyare rön säger annorlunda

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Haha kodnamnet Magny-Cours = many cores. Tyckte jag var lite småroligt iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Så oväntat att folk är negativt inställda till processorer med flera kärnor. Det har väl aldrig framkommit här tidigare?

Det är folk som bara kör ett prg åt gången och sitter dom och surfar så har dom bara en sida uppe i taget. Samma personer som tycker att 1G minne är mycket eftersom dom ändå aldrig använder så mycket av nämnda anledningar.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Haha kodnamnet Magny-Cours = many cores. Tyckte jag var lite småroligt iaf.

Fransk F1 bana. Hela den serien har namn som är motorrelaterade.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Fransk F1 bana. Hela den serien har namn som är motorrelaterade.

Javisst är det så, men det låter ändå som many cores.

Permalänk
Medlem

Värkar ju vara så många har som verkligen vill ha sina apps. T.ex. office o.s.v här optimerat för 16 kärnor så att den kan maxa alla...... Eller?

Många här värkar totalt missa den största fördelen med just flera kärnor, och det är multitasking, sedan apps som inte kräver betydlig CPU, VARFÖR ska man krångla till det och göra det jobbigare att koda dessa applikationer?

Själv tvivlar jag på att det finns vidare många program där ute folk använder i dagsläget som har mycket nytta av 16 kärnor, förutom att man kan arbeta med flera applikationer samtidigt, vilket är dess största fördel som sagt va.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Haha kul, onödigt med så många cores ?

Folk har missat att man för över tio år sedan så körde man pc-servrar med mer än 2 "kärnor", eller, mer korrekt, man hade flera cpuer istället.
Googla på Alr 6x6, en maskin som släpptes med hela 6st PentiumPro cpuer !

Mening ?

Servrar har alltid haft behov av att köra många olika processer samtidigt, vilket verkligen inte är något nytt.

Sen behöver man inte köra så många saker samtidigt på en pc för att behöva mer än 1 kärna, kolla på alla processer som snurrar i ett mordernt operativsystem, ju mer avancerade funktioner man får desto fler och mer krävande program måste köras, fler kärnor = bättre MT.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Tror det skulle vart mycket bättre om dem utvecklat 200-kärniga processorer på en gång så slipper dem släppa nytt vart och vartannat år. I praktiken omöjligt nu, men tekniken kommer

Frågan är om det går att optimera program som redan finns för att kunna utnyttja alla kärnorna samtidigt än att försöka koda nya program.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Men för i helvete.. Det är en AMD-nyhet och så inleder du med Intel. Partiska jävel.

Seriöst, jag förstå inte hur du får vara kvar. Du vet inte hur man strukturerar nyheter, tar reda på sanningskvot eller renn fakta.

Vi vill ha kvalité på nyheterna!

vi vill ha kvalité på inläggen. Att banna dig är helt klart ett steg i rätt riktning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy

"Till er andra: Vad tusan gnäller ni för över fler kärnor? Det är väl positivt att utvecklingen går framåt?

Bill Gates sa 1981 att "640 kB borde räcka för vem som helst" ("640 k ought to be enough for anyone"). Antar att ni håller med honom".

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

han påstår själv i alla fall att han aldrig sa det. Och även om han gjorde det så ser jag inte den stora grejen i det, säger ju bara att 640 k borde räcka för alla, inte att 640 k borde räcka för alla för alltid.

Permalänk

eeh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Mer är bättre! Detta låter galet värre.

less is more. jag vill inte megahertzjakt igen. jag vill ha mindre elräkning.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Trevligt, det blir nog en bra miniserver till jobbet, köra en dual så att man får 32 kärnors beräkningskraft, enkelt och inte så dyrt..

Visa signatur

/Ralekk