AMD redo med DirectX 11 till Windows 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dibbqwaz
Det är mycket troligt med tanke på att nVidias FX 5xxx serie var mindre lyckad.

Struntsnack, mitt 5900 Ultra höll flera månader.
Bra var det också, maxa Counter-Strike utan problem.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Knappast. Microsoft vill att alla ska köpa Windows 7 så att de kan casha in igen.
Windows 7 är typ som ett service pack för Vista. Det suger mindre.

Vista får DX11, Dock det andra du skrev här är ganska sant.

Kollar man på Versions numret på Windows 7 så ser man att den raporterar 6.1

T.ex. samma sak med Win XP det är 5.1 ( Win2k = 5.0 ) NT4 = 4.

Så ja, Windows 7 är mer eller mindre en updaterad Vista liksom XP var en updaterad Win2k.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Hehehe nvidia bara lurade ATi att tro att deras 9800 serie skulle hålla längre men det vet vi ju nu att när nvidia kom med Geforce 6 7 8 så satt ATi och sov..

Blir ett nvidia för mig med DX11 stöd iallafall spelar ingen roll vad ati kallar sina kort är trött på deras strul i spel..Bara kolla på sweclockers forum 80% av spel stul så är ATi inblandat :S

Där har du fel.
http://www.sweclockers.com/nyhet/9111-geforce_gtx_280_toppar_...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det blir ju ett nytt sådant radeon kort och W7 inköp sen när det släpps iallafall!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL Nätdel: Corsair TX 850W V2 80+ Bronze Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING CPU: Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB HDD: Samsung 750-Series EVO 500GB RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB WindForce 2X OC

Permalänk

Löjligt. AMD och Microsoft försöker som vanligt sälja sitt skit med hjälp av "nya" Direct-X-standarder, som är helt onödiga. Bara pissiga marknadsföringsknep, som olyckligtvis fungerar.

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
Löjligt. AMD och Microsoft försöker som vanligt sälja sitt skit med hjälp av "nya" Direct-X-standarder, som är helt onödiga. Bara pissiga marknadsföringsknep, som olyckligtvis fungerar.

Ja, för mellan DirectX3.0 och 10.0 har det ju inte hänt någonting

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Hehehe nvidia bara lurade ATi att tro att deras 9800 serie skulle hålla längre men det vet vi ju nu att när nvidia kom med Geforce 6 7 8 så satt ATi och sov..

Tur du har koll på kronologin...
9800 stod aldrig mot Geforce 6. X800 och GF6 lanserades praktiskt taget samtidigt, och X800 var det snabbare kortet. Dock hade GF6 mer features.

Permalänk
Hjälpsam

Till er som inte vet det ännu.
DX11 ger tre stycken nya mycket intressanta funktioner.

1) Tesselation.
2) Compute Shader.
3) Multi Threading.

Tessalation utjämnar ytor, så att spelvärlden ser mindre kantig ut.
Compute shader kan bla. driva fysikmotorer, tex PhysX och Havok.
Multi Threading ger prestandavinster för dom som har flerkärniga CPU:er och/eller flerkärniga GPU:er (även Crossfire och SLI).

Det fina är att de flesta som har ett någorlunda nytt grafikkort (*), kommer att kunna använda Compute Shader och Multi Threading, allt som krävs är nya drivare.

Så snälla snälla snälla!
sluta gnälla gnälla gnälla!

http://www.bit-tech.net/bits/2008/09/17/directx-11-a-look-at-...

(*) GF8000 eller Radeon 2000

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Dumpa DirectX för en öppen standard, t.e.x OpenGL, det skulle bryta microsofts monopol på spel.

Word.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Satt och sov? *ATi-äg*

Tänkte precis nämna Radeon 9700 Pro. Minns när det kom ut. Det var det absolut phetaste man kunde ha, och var så otroligt kick-ass. Ah, det var tider det

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd

Finns det något spel som är på gång som stödjer endast dx10/11???
Alltså att det endast är kodat för dx10/11

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Finns det något spel som är på gång som stödjer endast dx10/11???
Alltså att det endast är kodat för dx10/11

Inte än

Blir väldigt sugen på dx11-featuresarna måste jag medge, men var det inte många fler än bara de tre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Dumpa DirectX för en öppen standard, t.e.x OpenGL, det skulle bryta microsofts monopol på spel.

Nog för att jag gärna skulle se Windows stöda en öppen grafikstandard* men OpenGL är inte ett alternativ.
OpenGL är helt enkelt föråldrad i jämförelse med DirectX 10 och senare både genom sättet nya features stöds på och vilka features man kan garanterat använda på alla grafikkort. Det är helt enkelt mycket lättare att koda för DirectX...
(* Förutom "stödet" för OpenGL ;P)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Windows XP fick inget DirectX för att Microsoft ville att alla med XP skulle köpa Vista så att de kunde casha in.

Kommer Vista få DirectX 11 tro?

Knappast. Microsoft vill att alla ska köpa Windows 7 så att de kan casha in igen.
Windows 7 är typ som ett service pack för Vista. Det suger mindre.

Givetvis så kommer DirectX 11 även till Vista. Windows 7 och Vista är ju som sagt i grunden samma. Japp, de bygger båda på samma kärna.

Att DirectX 10 inte kom till XP beror på att de inte ville skriva om XP-koden så pass mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megol0
Nog för att jag gärna skulle se Windows stöda en öppen grafikstandard* men OpenGL är inte ett alternativ.
OpenGL är helt enkelt föråldrad i jämförelse med DirectX 10 och senare både genom sättet nya features stöds på och vilka features man kan garanterat använda på alla grafikkort. Det är helt enkelt mycket lättare att koda för DirectX...
(* Förutom "stödet" för OpenGL ;P)

Playstation 3 kör väl med OpenGL, sett till spelen där så vet jag inte varför OpenGL skulle vara föråldrat.

Permalänk
Medlem

Känns bara som att RV870 inte kommer att blir så mycket annorlunda än RV770. RV770 hade iofs ovanligt många nyheter, Rv870 känns mer som en RV770 krets med Dx11 och lite optimeringar. RÄTTA MIG GÄRNA OM JAG HAR FEL

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Till er som inte vet det ännu.
DX11 ger tre stycken nya mycket intressanta funktioner.

1) Tesselation.
2) Compute Shader.
3) Multi Threading.

Tessalation utjämnar ytor, så att spelvärlden ser mindre kantig ut.
Compute shader kan bla. driva fysikmotorer, tex PhysX och Havok.
Multi Threading ger prestandavinster för dom som har flerkärniga CPU:er och/eller flerkärniga GPU:er (även Crossfire och SLI).

Det fina är att de flesta som har ett någorlunda nytt grafikkort (*), kommer att kunna använda Compute Shader och Multi Threading, allt som krävs är nya drivare.

Så snälla snälla snälla!
sluta gnälla gnälla gnälla!

http://www.bit-tech.net/bits/2008/09/17/directx-11-a-look-at-...

(*) GF8000 eller Radeon 2000

Men ATI kommer väl inte få PhysX som standard?
Därför håller jag mig till nVidia...de leder prestandakriget också.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Känns bara som att RV870 inte kommer att blir så mycket annorlunda än RV770. RV770 hade iofs ovanligt många nyheter, Rv870 känns mer som en RV770 krets med Dx11 och lite optimeringar. RÄTTA MIG GÄRNA OM JAG HAR FEL

Svårt att "rätta dig" när inte så mycket information finns ännu, så vad du grundar dessa antaganden på vet jag inte. Kanske är fanboy förhoppningar då du själv sitter på nVidia

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Känns bara som att RV870 inte kommer att blir så mycket annorlunda än RV770. RV770 hade iofs ovanligt många nyheter, Rv870 känns mer som en RV770 krets med Dx11 och lite optimeringar. RÄTTA MIG GÄRNA OM JAG HAR FEL

Det känns? Allt som skrivits relaterat till saken är att RV8xx skall vara mikroarkitektiska förändringar, en ny arkitektur dvs. Sen var RV770 ett genombrott. Det är inte bara tro att man kan lägga på DX11 i en befintlig arkitektur. Vad jag vet så kommer streamprocessorerna vara mer effektiva, och betydligt fler i antal. Vi kommer få se på optimerade ROPS för bättre AA prestanda och fler AA funktioner, som troligtvis också kommer stiga till 24 eller 32 i antal, och även optimering hos TMU'erna och AGU'erna samt även fler i antal med bättre AF prestanda. ATI har även ett stort vapen där dom skulle kunna köra streamprocessorerna i asynkron frekvens, något som nVidia redan gör för att få någon effektivitet ur sina GPU's överhuvudtaget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Men ATI kommer väl inte få PhysX som standard?
Därför håller jag mig till nVidia...de leder prestandakriget också.

ATI har haft ledningen med HD4870X2, och det är ju påväg HD4890X2 kort med upp till 4GB minne och kärnfrekvenser på 1GHz. HD4890 är också ett toppresterande kort ihop med GTX285. I Crossfire är definitivt HD4890 snabbast. Sen kan bägge korten beräkna fysik, och PhysX kommer bli OpenCL och alltså köras på ATI kort också vad jag känner till. Om inte annat finns Havok som knappast är något dåligt. Spel med fysikstöd är inte speciellt utberett än, och kommer dröja och dagens kraftfulla processorer fixar det lätt.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Men ATI kommer väl inte få PhysX som standard?
Därför håller jag mig till nVidia...de leder prestandakriget också.

De leder prestandakriget, därför håller du dig till Nvidia... med ett 8800GTS?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Men ATI kommer väl inte få PhysX som standard?
Därför håller jag mig till nVidia...de leder prestandakriget också.

Nvida har två val.

1) Göra det möjligt för PhysX att drivas via Compute shader och OpenCL , då kommer även ATI-kort kunna köra PhysX.
2) Låta PhysX dö ut.

Havok kommer snart kunna köras via OpenCL, därför är det är högst troligt att det kommer kunna köras via Compute Shader också.
Den fysikmotor som inte stödjer den senaste tekniken, kommer att överges.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Inte än

Blir väldigt sugen på dx11-featuresarna måste jag medge, men var det inte många fler än bara de tre?

Japp;

4) Bättre texturkompresion, det bör fungera på nuvarande kort.
5) Dynamic Shader Linkage, shadern anpassas automatiskt till hårdvaran, bör också nuvarande kort dra nytta av
6) Ny mer avancerade shaders, kräver nya kort.

Får kolla lite mer vad som funkar till vad, men ett är säkert, även nuvarande grafikkort kommer dra nytta av DX11.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Playstation 3 kör väl med OpenGL, sett till spelen där så vet jag inte varför OpenGL skulle vara föråldrat.

PS3 är föråldrat. Geforce 7xxx derrivat som GPU. Nuff said.

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Medlem

verkar vara lätt att få porta en grafikmotor från DirectX10 till 11
http://www.win7connect.com/news/windows-7-directx-11-is-easy....

Permalänk
Medlem

Jävlar många som citerade, jo, tycker den låter B för jag inte gillade FX5xxx särskilt mycket, som många räknat ut redan, kändes som en flopp. Säger inte att det bara var skitkort i serien men många höll inte kraven tyckte jag. Ett tag sen nu dock så minnet sviktar lite.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att ATi fortsätter med att göra kort som inte är så stora.
Med det menar jag att om man tittar på 4870 och exempelvis 260 så är ati's kort kortare.
Givetvis har ju nVidia kort i samma längd, t.ex. 9800 GT och så vidare, men om man jämför vilken klass korten ligger i så kan man märka att nVidias kortare kort ligger mer åt mellanklassen, medans ATi's 4870/4890 ligger mer i prestanda segmentet.

Kortfattad summering på en smått rörig text(?): ATi gör snabba kort som är korta. Det gillar jag.

Visa signatur

The most ULF of them all.

Permalänk
Medlem

Vad jag lästa så har OpenGL 3 i princip samma funktioner som DX10 har. Och varför ska alla spel vara på samma plattform i framtiden(Windows) det är bara löjligt.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Struntsnack, mitt 5900 Ultra höll flera månader.
Bra var det också, maxa Counter-Strike utan problem.

Att ett kort faktiskt klarade att prestera marginellt bättre än motståndaren anser jag verkligen inte kan förändra att resterande kort var riktiga bottennapp.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaULF
Jag hoppas verkligen att ATi fortsätter med att göra kort som inte är så stora.
Med det menar jag att om man tittar på 4870 och exempelvis 260 så är ati's kort kortare.
Givetvis har ju nVidia kort i samma längd, t.ex. 9800 GT och så vidare, men om man jämför vilken klass korten ligger i så kan man märka att nVidias kortare kort ligger mer åt mellanklassen, medans ATi's 4870/4890 ligger mer i prestanda segmentet.

Kortfattad summering på en smått rörig text(?): ATi gör snabba kort som är korta. Det gillar jag.

Tycker de kan göra en sak större på alla Ati-kort. Fläkten. Så mycket värme som måste hanteras av en väldigt liten fläkt. Fram med större lågvarviga fläktar!

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Struntsnack, mitt 5900 Ultra höll flera månader.
Bra var det också, maxa Counter-Strike utan problem.

5xxx serien var misslyckad, då den blev utpresterad rätt rejält utav 9700 och 9800 korten från ATI. Sen lät korten som ett större jetplan. Ditt kära Counter-Strike använder den gamla Half-Life motorn och den kan maxas med ett gammalt GeForce2 kort. Det den var beroende av för att du skulle ha dina 100fps konstant var inte ett snabbare grafikkort då, utan en snabbare processor då motorn/Counter-Strike var mer processorkrävande.

Här har du något att sätta tänderna i
http://www.youtube.com/watch?v=lmYrYcDp07Q

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Windows XP fick inget DirectX för att Microsoft ville att alla med XP skulle köpa Vista så att de kunde casha in.

Kommer Vista få DirectX 11 tro?

Knappast. Microsoft vill att alla ska köpa Windows 7 så att de kan casha in igen.
Windows 7 är typ som ett service pack för Vista. Det suger mindre.

1) DX10 har en helt ny struktur och Vista även ett nytt sätt att göra drivers för. Microsoft gjorde inte DX10 till XP antagligen för att det skulle krävt allt för mycket jobb.

Du kan läsa deras svar här:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/bb219721.aspx#Will_Di...

2) Ja, det är redan sagt att Vista kommer att få DX11 eftersom Vista och Windows 7 har samma struktur när det gäller drivern. Vilket gör det väldigt enkelt att överföra.

3) Om man utgår från ditt fåniga uttalande om att Windows 7 är som ett service pack för Vista, då skulle ingen någonsin uppgraderat till Windows XP eftersom det har samma utveckling jämfört med Windows 2000.