Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Commander
Kan göra men vad jag hört har nya firmware till ps3 blockerat 3d acceleration. (nya för 1 år sen typ )

Tänkte mest använda det för fil och musik, men vet nån om .mkv fungerar i 720p upplösning samt om surround ljudet fungerar.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Tänkte mest använda det för fil och musik, men vet nån om .mkv fungerar i 720p upplösning samt om surround ljudet fungerar.

Dunno, du kan alltid testa

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr*Gibson
Och färgen på temat är ... *trumvirvel*... brunt!

Annars är det trevliga nyheter.

Vänta på Koalan i oktober...

Permalänk
Medlem

Vill veta innan jag tar mig till butik för att köpa en skiva att bränna på..:)

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Commander
Kan göra men vad jag hört har nya firmware till ps3 blockerat 3d acceleration. (nya för 1 år sen typ )

Är det så? Jag hört att Sony aldrig någonsin slääpte någon dokumentation över RSX och därmed gör att man inte kan använda grfikacceleration.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Ska testa Live- skivan på stationära datorn. Sedan kanske jag lägger inte det som dual-boot på netbooken.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Entusiast

Använder detta OS nu, funkar alldeles utmärkt. utöver förväntan faktiskt, då det är min första Linux installation någonsin.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
Är det så? Jag hört att Sony aldrig någonsin slääpte någon dokumentation över RSX och därmed gör att man inte kan använda grfikacceleration.

3d acceleration fungerade ett tag men sen kom en firmware som blockerade programvara komma åt GPUN på ps3an vad jag vet.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Använder detta OS nu, funkar alldeles utmärkt. utöver förväntan faktiskt, då det är min första Linux installation någonsin.

Visst är det enkelt? Ja, rentav _för_ enkelt. Den typiska windowsinstallationen ger fler alternativ. Låt mig således slå ett slag för ubuntus "alternative install"-CDn. Då kan man åtminstone välja kryptering under LVM, vilket borde vara standard.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Visst är det enkelt? Ja, rentav _för_ enkelt. Den typiska windowsinstallationen ger fler alternativ. Låt mig således slå ett slag för ubuntus "alternative install"-CDn. Då kan man åtminstone välja kryptering under LVM, vilket borde vara standard.

Är det något GUI på den installationen eller är det bara terminal?

Permalänk

Jag vill passa på att tipsa om archlinux som är en intressant linuxvariant. Kommer nog testa den senare i år. Har ju ubuntu installerat på en dator i hemmet faktiskt och det funkar hur bra som helst

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
Är det något GUI på den installationen eller är det bara terminal?

Det kan ha ändrats men för ett par år sedan var det en typ av enklare ncurse grafisk installationsmiljö, alltså inte terminalläge. Rätt gjort är den här typen av installation minst lika enkel.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
Är det något GUI på den installationen eller är det bara terminal?

Installationen är i princip precis lika dan, enda skillnaden är att det är textläge och inte en live-CD. Men "flödet" är precis det samma, bara ett eller två steg mer. Du kan fortfarande låta ubuntu ta hand om allt, men du kan välja "encrypted guided LVM" och då får du ange ett disklösenord också. Annars allt som vanligt. Man behöver inte skriva massa kommandon...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Bra för ipred eller

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
Vänta på Koalan i oktober...

Jag är inte bekant med Koalan men jag förmodar att har att göra nästa relles kodnamn. Kör Arch (efter ett par år i FreeBSD) på min desktop, så jag har inte full koll på Ubuntu.
Jag har provkört det några gånger på min testmaskin...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Visst är det enkelt? Ja, rentav _för_ enkelt. Den typiska windowsinstallationen ger fler alternativ. Låt mig således slå ett slag för ubuntus "alternative install"-CDn. Då kan man åtminstone välja kryptering under LVM, vilket borde vara standard.

...och så mycket har jag nog aldrig svurit när jag installerat ett OS. Det var med standard-installern.
Sen dess kör jag *alltid* alternate-install när jag installerar *ubuntu.
Standard-installern kanske har blivit bättre sen dess..

EDIT: Kanske ska klargöra att det mest var Gparted som fick mig att gå i taket när jag i vanlig ordning skulle partitionera upp HDn. Den tog evigheter på sig att starta upp efter varje lite ändring man gjorde.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem
Citat:

EDIT: Kanske ska klargöra att det mest var Gparted som fick mig att gå i taket när jag i vanlig ordning skulle partitionera upp HDn. Den tog evigheter på sig att starta upp efter varje lite ändring man gjorde. [/B]

Stäng av floppy-controllern i BIOS:en, brukar vara relaterat till den.

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Installationen är i princip precis lika dan, enda skillnaden är att det är textläge och inte en live-CD. Men "flödet" är precis det samma, bara ett eller två steg mer. Du kan fortfarande låta ubuntu ta hand om allt, men du kan välja "encrypted guided LVM" och då får du ange ett disklösenord också. Annars allt som vanligt. Man behöver inte skriva massa kommandon...

tack för tipset... får bli på min nästa dator... (danna, en 1 år gammal dator, börjar bli gammal ;p)

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ernstp
Stäng av floppy-controllern i BIOS:en, brukar vara relaterat till den.

Jag är lite tveksam att det var det. Det kändes inte så. Isf borde (?) väl parted uppföra sig likadant när man kör alternate-install.
Men visst, kan vara värt att tänka på om jag någonsin skulle på komma på idén att använda standard-installern igen. Tack för tipset!

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem

Testade alternate install cd:n på jobbet, man får ett par till alternativ, men installationen tar dubbelt så lång tid...

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr*Gibson
Jag är inte bekant med Koalan men jag förmodar att har att göra nästa relles kodnamn. Kör Arch (efter ett par år i FreeBSD) på min desktop, så jag har inte full koll på Ubuntu.
Jag har provkört det några gånger på min testmaskin...

Precis. 9.10 kommer att kallas Karmic Koala och det snackas om ett helt nytt utseende, bland annat kommer ubuntu antagligen att överge den gamla bruna färgen. http://fridge.ubuntu.com/node/1831