Nvidia sågar Intel Core i7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy

*edit* Någon man också ska tänka på i valet, om man köper 2st svindyra grafikkort, snabb hd, mycket minne etc, så är det dumt att snåla in på cpun och överlag få en slöare dator. De flesta gör fler krävande saker med sin dator än just bara tung grafik.

De allra flesta gör inte saker som kräver en I7. Möjligtvis om du arbetar mycket med video eller kör tunga beräkningar, men hur många svenssons gör det? En Core 2 eller Phenom II duger till det mesta.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Smartidiot: Mer prestanda? Inte i spel. Snarare äger core 2 duo fortfarande i över phenoms i spel. http://www.legionhardware.com/document.php?id=807&p=0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Håller fult ut med Fire_Ice.

En Tri-Core ger en enormt mycket större skillnad än att sitta på en dual-core.

Vad kostade Intels E8600 nu igen? Nära 2000kr? För en Dual-Core? Nej tack.

AMD regerar upp till 3000kr -fakta- om ni inte tror mig kan ni kolla upp det hela själva på Prisjakt.se

Jag sa aldrig Dualcore, det finns Quad för under 3000kr också. För övrigt så visar inte Prisjakt prestandan, och det var just prestandan jag pratade om i mitt inlägg.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Håller fult ut med Fire_Ice.

En Tri-Core ger en enormt mycket större skillnad än att sitta på en dual-core.

Vad kostade Intels E8600 nu igen? Nära 2000kr? För en Dual-Core? Nej tack.

AMD regerar upp till 3000kr -fakta- om ni inte tror mig kan ni kolla upp det hela själva på Prisjakt.se

Nja, Intel har en del rätt attraktiva erbjudanden även under 3000kr-strecket (sedan är väl E8600 inte speciellt billig E8400 är väl en bättre jämförelse, även om jag hellre köper x3 720 i det segmentet)

E7200 1200kr och E5200 700kr är väl närmast de jag tänker på: effektsnåla och klockvänliga (låg grund-FSB och hög multipel ger möjlighet att även klocka dem på budgetmoderkort) klockar 3,5-4GHz.

Men merparten av budget och mellanklasssegmentet domineras av AMD-prollar.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

I vilka lägen behöver du mer än en cpu med 2 kärnor? Vilka program, spel etc utnyttjar fler kärniga processorer idag och kommer göra det innan du köper en ny dator inom 2-3 år?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Väck mig när ett extra grafikkort ger mig en kännbar prestandaökning i Windows.

What he said...

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk

Haha.. jaså redan! Man sa ju tidigt att Nehalem var mer anpassad för råprestanda och ingen typiskt gamerprolle. Men har man råd så har man väl.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Väck mig när ett extra grafikkort ger mig en kännbar prestandaökning i Windows.

Väck mig när två extra kärnor ger mig en kännbar prestandaökning i windows. De klockas till och med ner för att det inte gör ngn direkt skillnad.

Permalänk
Medlem

Typiskt att en sån som han skulle kalla Core i7 del av en "Ferarri configuration" men tycker att dubbla monstergrafikkort inte alls är lyx.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dafydd
Typiskt att en sån som han skulle kalla Core i7 del av en "Ferarri configuration" men tycker att dubbla monstergrafikkort inte alls är lyx.

I och för sig pratade han om GTS 250 vilket inte kan klassas som NVidias monstergrafikkort. Två såna kort går på strax över 3000:- för 512MB varianten.

Permalänk
Medlem

Ok då, det var ju inte så dyrt.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

på ett sätt är det rent skitsnack. Tvåkärniga processorer som t.ex. E8400 går på knäna i spel som gta4 och empire total war. Sen spelar de ingen roll om man har quad sli eller inte. Dessutom är inte tvåkärniga processorer prisvärda så bättre att satsa på i7. E8400 kostar idag omkring 2000 kr... jag köpte min E8300 innan jul och fick den för omkring tusenlappen, vilket jag tyckte var okey för en tvåkärnig processor som klockar rätt högt.
Att köpa en utdaterad arkitektur precis när en ny lanceras är det dummaste man kan göra om amn vill kunna använda datorn med hyffsad prestanda några år framöver.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Hah, det var precis vad jag gjorde. Tanken var att de totala utgifterna skulle bli lägre om man konsekvent köper den äldre generationen även om man blir tvungen att uppgradera oftare. Tycker man inte att uppgradering är det jobbigaste som finns får man inte alls vad man betalar för om man köper det allra nyaste (som dessutom väldigt sällan finns begagnat). Men det är helt sant att datorn (E8600) går på knäna i GTA 4 - en gång blev den så överhettad att den helt sonika stängde av och vägrade starta på en kvart. Och den är inte ens överklockad.

Är det så att GTA 4 är optimerat för fyrkärninga processorer? Vad jag hörde innan jag köpte min dator fanns det ingen poäng med att köpa en fyrkärning processor eftersom inga spel drog någon nytta av dem då. Att Core i7 är så överlägsen beror väl snarare på beräkningskapaciteten i varje enskild kärna än på antalet kärnor.

Men gissningsvis är det väl rätt dumt att dra slutsatser om huruvida två grafikkort gör mer nytta än fyra processorkärnor genom att bencha bara ett enda spel.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris_Kadaver
Att köpa en utdaterad arkitektur precis när en ny lanceras är det dummaste man kan göra om amn vill kunna använda datorn med hyffsad prestanda några år framöver.

Nej, precis tvärtom...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris_Kadaver
på ett sätt är det rent skitsnack. Tvåkärniga processorer som t.ex. E8400 går på knäna i spel som gta4 och empire total war.

Jag läste flera trådar på ETW forumet om folk som nämde att deras Core i7 låg på 25% på en core hela tiden med max inställningar i spelet. Andra med Q6600 klagade också på detta att spelet bara belastade en core.

Fast ETW kan helt klart vara CPU-bundet om man har en äldre CPU med låg klockfrekvens. Förhoppningsvis fixar de så att spelet utnyttjar multicore i framtida patchar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minimaiser
Jag har lärt mig att skita i bomber3s uttalanden... (inte illa menat, jag gillar inte heller när företag kommer med sådana här utspel)

Det gör du rätt i

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hjälpsam

Dom program som använder mycket CPU-kraft utan att använda flera kärnor är riktigt uselt konstruerade enligt min mening.
Stämmer nog att GPU är viktigare än CPU vad gäller spel, även om jag tycker det känns bra med lite extra kraft och mycket minne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris_Kadaver
på ett sätt är det rent skitsnack. Tvåkärniga processorer som t.ex. E8400 går på knäna i spel som gta4 och empire total war. Sen spelar de ingen roll om man har quad sli eller inte. Dessutom är inte tvåkärniga processorer prisvärda så bättre att satsa på i7. E8400 kostar idag omkring 2000 kr... jag köpte min E8300 innan jul och fick den för omkring tusenlappen, vilket jag tyckte var okey för en tvåkärnig processor som klockar rätt högt.
Att köpa en utdaterad arkitektur precis när en ny lanceras är det dummaste man kan göra om amn vill kunna använda datorn med hyffsad prestanda några år framöver.

Är du säker på att du vet vad det pratas om i artikeln?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

Helt felaktig jämförelse.

Alla tycks acceptera jämförelserna som görs i utspelet utan att ifrågasätta dem. Men de är helt befängda. En processor och ett grafikkort gör olika saker, och ingen har påstått att det skulle vara sämre att ha 2 grafikkort och en något sämre processor för spel. Det är reklam för SLI, inget annat.

Vissa spel stöder SLI och där är det möjligt att också Grafikkortet flaskhalsar, men dessa spel hade man kunnat köra på ett enda grafikkort i alla fall. I andra spel är processorn mycket viktigare och där lönar det sig med en i7.

Jag körde SLI på min förra dator, och det var fullständigt värdelöst. Bortkastade pengar. Det är bättre att köpa grafikkort med ny teknik oftare än att köpa 2 st på en gång och köra en teknik som bara fungerar i vissa program. Det kostar lika mycket och man får bättre prestanda över tid.

Därför är i7 + ett grafikkort den mest prisvärda kombon.