Nytt framsteg inom holografisk lagring

Permalänk

Det är härligt att se framsteg. Trodde skivformated var på väg ut för att bli helt ersatt av flashminnen, kanske hade fel.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
När man hör holografisk tänker man på holodeck i star trek eller när darth vader snackar med palpatine i star wars men de ser ju ut som vanliga skivor =/

+1

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

lagring på skivor är nog inte så nära döden som folk härinne tror. lär ju klart minska med tiden men vi kommer nog få dras med plastfodralen i butikerna en lång tid till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h3b0
Um, mer stora klumpiga plastbitar som blir repiga och låter en massa när man läser dem, vem använder dem?

Dagens Blu-rayskivor är så vitt jag vet mer eller mindre repfria.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Dagens Blu-rayskivor är så vitt jag vet mer eller mindre repfria.

Det är min mobiltelefon också.. än så länge..

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk

Jävlar vad rika de kommer att bli, de säljer en cd istället för tio! Smart!

Permalänk
Avstängd

Samma framsteg de alltid gjort sedans tidiga varianter av CD-romen. Samma grundläggande princip och samma grundläggande problem.

Och varenda gång det kommer så pratar man om att det intressanta är att de kan läsas av läsare som fungerar som vanliga läsare. Som om det vore något nytt.

Permalänk

Det finns ett bra användningsområde för plast skivor, och det är backup som man bränner en gång och ställer undan för all framtid tills man råkar ut för en hårddiskkrash, används skivor dagligen så repar dom med tiden, eller att man slarvar och tappar skivan på golvet och har inte städat på en tid och har massa grus där och inte upptäcker att skivan ligger där så kan man i misstag sparka runt den/trampa på den och då kommer det nog skråmor och då är den förstörd, likaså all data på skivan... då tror jag ssd diskar klara grus bättre, samt även minneskort och usb-minnen då de alla har skydd på sig som inte går att ta bort

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk

Är folk så här negativa på andra tech-forum?
Visst får man kanske inte så bra beskrivning på vad framsteget verkligen innebär men fan va sorgliga vissa är.

Permalänk
Medlem

bästa användningsområdena för dessa runda plastiga saker är att de
funkar hyffsat bra som frisbee alternativt spegel dessutom är dom oslagbara som måltavlor när man är ute och skjuter med bössan

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Dagens Blu-rayskivor är så vitt jag vet mer eller mindre repfria.

hm, beror väll lite granna på vad skivan har blivigt utsatt för. ge mig en av dina repfria blurays och en spik så ska ja demonstrera hur ja menar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
500 GB räcker väl inte långt för en filmsamling i High definition?
Det blir väl 40 timmar ungefär, mer eller mindre beroende på hur hårt det är komprimerat.

Det skulle ju kunna funka som backup på mina videokamerafilmer. Skulle nog kunna tänka mig lägga max 50 kr på en sådan skiva.

Dagens priser på brännbara blurayskivor är ju löjliga, billigare och bekvämare med hårddiskar. För att det ska vara värt att krångla med skivor får de vara rejält mycket billigare per gigabyte jämfört med hårddiskar, alternativt ha en hållbarhet som vida överträffar dagens hårddiskar.

50 kr för en sådan skiva men du kan enkelt lägga 600 för en hårddsik med samma plats?...

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Jag tror inte distribution på plastskiva kommer att stå så högt i kurs när den här tekniken är mogen. Allt mer distribueras direkt över nätet. Låda med skiva i butik är mest en onödig mellanhand.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
hm, beror väll lite granna på vad skivan har blivigt utsatt för. ge mig en av dina repfria blurays och en spik så ska ja demonstrera hur ja menar.

Men det är ju samma med all lagring som finns just nu. Ge mig din repfria hårddisk och samma spik så ska jag visa vad jag menar.

Permalänk
Medlem

"Skivor" kommer aldrig bli en hitt inom datorvälden så länga som dom inte är omskrivningsbara (rw), tysta och betydligt snabbare än vad dom är idag/imorgon.

Och dessutom lansering samtidigt som jorden kommer gå under.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maskaren
Det är min mobiltelefon också.. än så länge..

http://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray#Hard-coating_technology

Tror inte dom blir repiga endast av att ligga löst slängda utan fodral.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av para[Z]ite
Det finns ett bra användningsområde för plast skivor, och det är backup som man bränner en gång och ställer undan för all framtid tills man råkar ut för en hårddiskkrash, används skivor dagligen så repar dom med tiden, eller att man slarvar och tappar skivan på golvet och har inte städat på en tid och har massa grus där och inte upptäcker att skivan ligger där så kan man i misstag sparka runt den/trampa på den och då kommer det nog skråmor och då är den förstörd, likaså all data på skivan... då tror jag ssd diskar klara grus bättre, samt även minneskort och usb-minnen då de alla har skydd på sig som inte går att ta bort

Grus? Du kanske skulle damsuga lite oftare?

Permalänk
Medlem

Optiska skivor kan användas till mycket:

- Programdistribution. Köp hela den senaste Ubuntudistributionen inklusive alla förråd, även universe och multiverse. Perfekt om man inte har så bra uppkoppling.
- Mediedistribution. Köp samtliga filmer med Harrison Ford, allt på en enda skiva.
- Backup. Spara hela företagets serverinnehåll på ett par skivor, och förvara dem på en annan plats än servrarna. Skivorna är enklare att transportera än hårddiskar.
- Fildelning. Vem vill inte ha 500 GB musik i present?
- Man kanske får plats med hela Windows Vista?

Hur som helst: skivorna är billiga och kompakta. Dessa två fördelar jämfört med hårddiskar och flashminnen gör att de kommer ha sin plats även i framtiden. Om man inte kommer på några användningsområden för dem har man ingen fantasi.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
...Windows Vista? ...

Well, I lol'd.

Anyhow, jag hade väntat mig att man verkligen skulle hålla sig till kubformen som man hade från början när man var mer eller mindre i första fasen av testerna. Hade gärna sett att man bar omkring på små kuber som rymde antal kubik-bit istället för skrymmande skivor, hade vi fått mer än e-penis att jämföra.
Men sure, avläsning skulle bli tradigt och dyrt.
Det var ju även tänkt / tal om att man skulle optiskt kunna läsa av hologrammen direkt, och utan nämnvärd datorkraft visa upp sina semesterbilder i 1'024 '000 * 768'000. Vad blev det med dessa tokiga idéer?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hummus
Jag tror inte distribution på plastskiva kommer att stå så högt i kurs när den här tekniken är mogen. Allt mer distribueras direkt över nätet. Låda med skiva i butik är mest en onödig mellanhand.

Försök streama 1080p med adsl, och försök sen ordna nog med bandbredd/serverkraft för samma sak.. vet folk som t.o.m ser film där det inte finns internetuppkoppling, som på resor och i stugor, tokigt va ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
Försök streama 1080p med adsl, och försök sen ordna nog med bandbredd/serverkraft för samma sak.. vet folk som t.o.m ser film där det inte finns internetuppkoppling, som på resor och i stugor, tokigt va ?

Men telenor ska ju lansera 150 mbit snart ju

Visa signatur

MSI K8N NEO4, a64 3500+, 1024MB pc3200, Gainward 6600gt, 2*200 gb,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SmOOthy
"Skivor" kommer aldrig bli en hitt inom datorvälden så länga som dom inte är omskrivningsbara (rw), tysta och betydligt snabbare än vad dom är idag/imorgon.

Och dessutom lansering samtidigt som jorden kommer gå under.

Håller med fullständigt.

Det enda som är bra med skivor är "backup for mortals".

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Ni tänker ju alla i 2D. Framtidens filmer och underhållning kommer vara i 3D. Och då behövs betydligt mer data än 100GB på en skiva.

Som han sa - dagens filmer har bara höjd och bredd. Om några år kanske de innehåller djupinformation också, och den lär kräva sitt utrymme. Dessutom har vi ju 2540p och 4320p att se fram emot

Då lär 500 GB te sig ganska tamt.

- Men jag behöver inga skivor, jag tankar ju ner allt till min hårddisk? Jo, men även om internet blir snabbare så har inte gemene man lust att betala för den fetaste uppkopplingen. För att inte tala om att vissa faktiskt vill köpa sina filmer för att ha i bokhyllan.

Permalänk
Medlem

Åååå herre gud.

Vilken medelålder är det på detta forum? 10 år?

Ni som klagar på skivor, tänk in er i dessa tillfällen:

1: Du jobbar på en programmeringsfirma. Ni har just programmerat det nya populära ritprogrammet och ska skicka en demo till dom företag som köpt det gamla ritprogrammet från er.
Vilket är då bäst anser ni?

A: Lägga allt på en Hårddisk och skicka per post till 500 företag runt om i världen? Vad händer om paketet som ska runt halva jordklotet får en massa stötar mm? Vad kommer det inte kosta p.g.a. vikten och storleken? Hur ska företagen göra när hårddisken kommer (öppna datorn mm)?

eller

B: Skicka en liten platt, lätt skiva per post till 500 företag runt om i världen.

Vilket tror ni bli billigast och säkrast att skicka per post? A eller B?

2: Ni ska göra backup på företaget som ni sedan måste lägga i ett annat rum/hus för brandrisken och stöldrisken.
Vilket är då bäst anser ni?

A: Lägga allt på hårddiskar, räkna med att det inte blir en hårddisk utan kanske 5-6 hårddiskar minst. Sedan bära dessa klumpiga diskar till det andra rummet/huset. Tänk om du tappar dom på vägen, risken är då stor att hårddiskarna går sönder.

eller

B: Lägga dom på skivor, vi säger 10-20 skivor. Sedan bära dessa i en liten CD-väska till det andra rummet/huset. Tappar du dom, jaha, inget händer.

Vilket tror ni är billigast och säkrast? A eller B?

Allt här i datorvärlden handlar inte om spel och film... Kom ut i verkliga livet och förstå att det finns lite mer saker att göra med datorer än att spela CS och se på film.
När jag höll på med Atari år 1988 så tyckte man att en hårddisk på 50 Mbyte var meningslöst stort, du skulle aldrig kunna fylla ut den med något vettigt... Tur att man inte tänkte så hela livet!

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Wall of pants (eh, text)

Du har lite lustiga tankar. Till att börja med, gällande fördelningen av demo-mjukvara.. Där är alternativ 3 bäst. (jag skapar alternativ 3 nu..) Nämligen att slänga upp en lösenordsskyddad nedladdningsfunktion. Att skicka en hårddisk på post vet jag inte om det är något vidare alternativ, och tror inte det är något som nyttjas i praktiken.. Att skicka en CD-skiva är visserligen bättre, men om vi ska prata säkerhet så är inte direkt post så bra heller.

Sen gällande backup, ifall man vill lagra något på en annan fysisk plats än där man är, då behöver man faktiskt inte BÄRA hårddiskar eller skivor.. Otroligt nog så kan information skickas över säkra nätverk, och därmed lagras på andra fysiska platser. Utan detta spring, som inkluderas i båda dina alternativ.
Detta behöver förövrigt inte alltid fylla många hårddiskar, då hårddiskarna i dagsläget är stora, och det som skall säkerhetskopieras i de flesta företag inte är deras uppsättning av nedtankade filmer..

Tack annars för sjukt rolig läsning... Gjorde min morgon lite bättre iallafall.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Åååå herre gud.

Vilken medelålder är det på detta forum? 10 år?

Ni som klagar på skivor, tänk in er i dessa tillfällen:

1: Du jobbar på en programmeringsfirma. Ni har just programmerat det nya populära ritprogrammet och ska skicka en demo till dom företag som köpt det gamla ritprogrammet från er.
Vilket är då bäst anser ni?

A: Lägga allt på en Hårddisk och skicka per post till 500 företag runt om i världen? Vad händer om paketet som ska runt halva jordklotet får en massa stötar mm? Vad kommer det inte kosta p.g.a. vikten och storleken? Hur ska företagen göra när hårddisken kommer (öppna datorn mm)?

eller

B: Skicka en liten platt, lätt skiva per post till 500 företag runt om i världen.

Vilket tror ni bli billigast och säkrast att skicka per post? A eller B?

2: Ni ska göra backup på företaget som ni sedan måste lägga i ett annat rum/hus för brandrisken och stöldrisken.
Vilket är då bäst anser ni?

A: Lägga allt på hårddiskar, räkna med att det inte blir en hårddisk utan kanske 5-6 hårddiskar minst. Sedan bära dessa klumpiga diskar till det andra rummet/huset. Tänk om du tappar dom på vägen, risken är då stor att hårddiskarna går sönder.

eller

B: Lägga dom på skivor, vi säger 10-20 skivor. Sedan bära dessa i en liten CD-väska till det andra rummet/huset. Tappar du dom, jaha, inget händer.

Vilket tror ni är billigast och säkrast? A eller B?

Allt här i datorvärlden handlar inte om spel och film... Kom ut i verkliga livet och förstå att det finns lite mer saker att göra med datorer än att spela CS och se på film.
När jag höll på med Atari år 1988 så tyckte man att en hårddisk på 50 Mbyte var meningslöst stort, du skulle aldrig kunna fylla ut den med något vettigt... Tur att man inte tänkte så hela livet!

Jag jobbar på ett stort mjukvaruföretag och vi lägger upp leveranser, demos och patchar på en secure-ftp. Det är mycket snabbare och säkrare än posten..

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

No är ganska tråkiga när ni bara ser nackdelar, det var likadant med fler kärniga cpu's i förra artikeln, se fördelar med det istället

Jag skulle gärna ta två sådana här skivor varje månad och göra en backup på datan. Dock skulle jag gärna ha två features till på skivan

1. Bygg in skivan i en kassett. skivorna ska ju ändå (nästan) alltid ha ett fodral så varför inte bygga en kassett av den så man slipper reprisk böjda skivor., tänk MDDisk.

2. Se till att dom tål mikrovågsugnar och annan strålning. jag vill inte att all data i hela universum ska försvinna om det blir en EMP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Åååå herre gud.

Vilken medelålder är det på detta forum? 10 år?

Ni som klagar på skivor, tänk in er i dessa tillfällen:

1: Du jobbar på en programmeringsfirma. Ni har just programmerat det nya populära ritprogrammet och ska skicka en demo till dom företag som köpt det gamla ritprogrammet från er.
Vilket är då bäst anser ni?

A: Lägga allt på en Hårddisk och skicka per post till 500 företag runt om i världen? Vad händer om paketet som ska runt halva jordklotet får en massa stötar mm? Vad kommer det inte kosta p.g.a. vikten och storleken? Hur ska företagen göra när hårddisken kommer (öppna datorn mm)?

eller

B: Skicka en liten platt, lätt skiva per post till 500 företag runt om i världen.

Vilket tror ni bli billigast och säkrast att skicka per post? A eller B?

2: Ni ska göra backup på företaget som ni sedan måste lägga i ett annat rum/hus för brandrisken och stöldrisken.
Vilket är då bäst anser ni?

A: Lägga allt på hårddiskar, räkna med att det inte blir en hårddisk utan kanske 5-6 hårddiskar minst. Sedan bära dessa klumpiga diskar till det andra rummet/huset. Tänk om du tappar dom på vägen, risken är då stor att hårddiskarna går sönder.

eller

B: Lägga dom på skivor, vi säger 10-20 skivor. Sedan bära dessa i en liten CD-väska till det andra rummet/huset. Tappar du dom, jaha, inget händer.

Vilket tror ni är billigast och säkrast? A eller B?

Allt här i datorvärlden handlar inte om spel och film... Kom ut i verkliga livet och förstå att det finns lite mer saker att göra med datorer än att spela CS och se på film.
När jag höll på med Atari år 1988 så tyckte man att en hårddisk på 50 Mbyte var meningslöst stort, du skulle aldrig kunna fylla ut den med något vettigt... Tur att man inte tänkte så hela livet!

Okaj, det där var otroligt korkat. Tror du verkligen företag spenderar tid på att släppa iväg demoprodukter på fysiska lagringsenheter från första början? Är det där med Internet för nytt, eller?

Backup av stora mängder data gör man aldrig på optiska lagringsenheter. Varför? Det tar lång tid, mycket pyssel samt att skivor går sönder med tiden eller slutar att läsas ifrån. Allting sker genom olika servrar som är baserade på meakniska hårddiskar - i, eller utanför, lokalen i fråga. Holografisk lagring kommer inte ta världen med storm - tänk på att SSD och även mekaniska hårddiskar hinner få till ENORMT mycket på två-tre år.

Permalänk
Medlem

CDn är till 99% av ondo och till en % godo. om jag får uttrycka mig som en kinesisk politiker.