OCZ lanserar SSD med höga överföringshastigheter

Permalänk
Medlem

Jättefint men aaaaningens dyrt

Permalänk

asså, varför kan dom inte bara göra en ssd med hyfsad mängd lagring, typ 76 gb, med ok överföringshastighet, låg söktid, och riktigt lågt pris, om ssd sjönk till under 5kr /gb så skulle det börja bli intresant, speciellt i htpc's och andra system som man vill ha väldigt tysta

Permalänk
Medlem

Max 4k för en disk med 1TB!

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
asså, varför kan dom inte bara göra en ssd med hyfsad mängd lagring, typ 76 gb, med ok överföringshastighet, låg söktid, och riktigt lågt pris, om ssd sjönk till under 5kr /gb så skulle det börja bli intresant, speciellt i htpc's och andra system som man vill ha väldigt tysta

Den SSD som är omnämnd här i nyheten är en top-of-the-top-of-the-line, det är inte en produkt färdig för vanliga konsumenter utan mer en "se här vad vi kan göra"-produkt. Idag finns det få företag som tillverkar SSD (Intel/Samsung/Mtron/Indilinx), men väldigt många företag som fungerar som återförsäljare av deras enheter (OCZ, Transcend, Patriot, A-Data, Super Talent, MicroStorage, Apacer, Crucial, Imation mfl mfl), då gäller det för återförsäljarna att på något sätt distansiera sig själv från de övriga. OCZ och SuperTalent har t.ex. identiska enheter i form utav Vertex resp Ultradrive ME men OCZ ligger ngt högre i pris, då gäller det för OCZ att få folk att tro mer på deras märke än Super Talents så att folk inte väljer det ngt billigare alternativet. Att släppa en produkt som presterar riktigt riktigt bra lurar säkert in många att titta på deras övriga produkter. OCZ har oxå ett ordentligt skamfilat rykte efter deras jmicron-äventyr och vill säkert kunna presentera produkter med utmärkta prestanda, om de sedan säljer bara några få exemplar av hjust z-drive spelar nog mindre roll, skulle inte förvåna mig om de går back på det här äventyret för att ta igjen det på den "stora kakan" istället.

Det finns givetvis SSD ämnat för konsumentmarknaden, med mindre utrymme och med ett lägre pris. Priset är fortfarande väsentligt högre än dina 5:-/GB men med tanke på att flashminnet i sig ligger på runt 17-18:-/GB (det går att följa utvecklingen i flashpriset här - http://www.dramexchange.com/), då är det svårt att sälja de färdiga enheterna för det pris du söker. Med förfinad teknik (lägre tillverkningsstorlek, uttrycks oftast i nm, eller "nanometer") sjunker priset med tiden, tillverkarna brukar ofta säga att de förutspår minst 50% lägre pris per år tack vare bättre tillverkningsteknik. Dagens billiga flashminnen lagrar idag 2 bitar per cell, det är möjligt att tillverkarna kan pressa in fler bitar i varje cell (3 bitar per cell minnen ska börja användas nu i sommar i microSD-kort, problemet med fler bitar per cell är att prestanda påverkas negativt, i microSD spelar det mindre roll men i en SSD är prestanda viktigare). Med tiden sjunker oxå priset för kontrollerkretsen, det utvecklas nya kontrollerkretsar hela tiden så det gäller att ta ett relativt högt pris för den i början om man vill vara säker på att få tillbaka R&D-kostnaden. Om du är fast besluten att vänta tills priset är under 5:-/GB får du tyvärr ge dig till tåls åtminstone 1½-2 år.

Permalänk
Avstängd

Trevlig.
Men på tok för mycket pengar. Kostar många gånger mer än en dator.

Permalänk
Medlem

Själv vill jag ha en på kanske så lite som 30GB, som har en vettig kontroller, bra hållbarhet, överföringshastighet på runt 100MB/s och kostar under 1000kr. Finns det inget intresse av att utveckla en sån?

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

tänk om några år när nästa generation kids kan köpa dessa för en hundralapp, men inte köpa dem för de är så sega

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dafydd
Själv vill jag ha en på kanske så lite som 30GB, som har en vettig kontroller, bra hållbarhet, överföringshastighet på runt 100MB/s och kostar under 1000kr. Finns det inget intresse av att utveckla en sån?

Du menar som den här t.ex.?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=361895

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Du menar som den här t.ex.?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=361895

Notera att han skrev "en vettig kontroller", i så fall faller alla jmicron-baserade SSD bort (http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel/showdoc.aspx?i=340...).

Permalänk
Medlem

Med andra ord kunde han skrivit att han ville ha en Intel SSD för 1000:-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Med andra ord kunde han skrivit att han ville ha en Intel SSD för 1000:-

Nej, alternativet skulle t.ex. vara Samsung, som alltid producerar pålitliga kontrollers, möjligvis även Indilinx, den senare bör dock möjligtvis behöva en revision innan den kan klassas som pålitlig.

Permalänk
Medlem

Petitesser. Vill man ha billigt nu så får man räkna med vissa begränsningar. "En vettig kontroller" är subjektivt.

Permalänk
Medlem

Med "vettig" kontroller menar jag alltså den bättre av de två varianter som tydligen finns (en bra och en dålig). Man undrar ju lite varför det inte finns några budget-SSD (MLC med runt 30 GB) med en bra kontroller, själva kontrollern kan väl inte vara så himla dyr?

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

Får nog vänta ett litet tag till innan det bränner till med konkurrens och riktigt bra produkter till låga priser.

Själv vill jag ha en 160GB+ med bra prestanda till ett "rimligt" pris. Skulle helst ha en SSD för allt och inte bara OS.

Permalänk
Medlem

Absolut, men det finns mycket som man vill ha... men jag tycker att jag inte ber om särskilt mycket egentligen. Det du efterfrågar kommer nog snart men det jag efterfrågar borde redan finnas. Kanske inte till riktigt samma pris men nästan.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna tänka mig att betala flera tusen för den, behöver inte vara superbillig. Idag ligger de jag är intresserade av på runt 8000:- om det går ner till säg 3500:- börjar jag bli intresserad. Men jag har inte bråttom, får vänta helt enkelt.