AMD Phenom II X4 955 Black Edition

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
En riktigt intressant läsning, tror jag ändrar till denna CPU nu
Men hjälp en förvirrad läsare lite, är inte X4 940BE en AM3? Tänker på det DevilDoll skrev....:S

Han menar att det har nu kommit AM3-processorer i den högsta klassen.

940 är AM2+

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Bra recension!

Har ett önskemål, kan ni lägga till max-klock på stockvolt? Har sett många andra hårdvaruforum ha detta, och dom har nåt typ 3,7-3,8ghz vilket jag tycker är ganska imponerande.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Bra recension!

Har ett önskemål, kan ni lägga till max-klock på stockvolt? Har sett många andra hårdvaruforum ha detta, och dom har nåt typ 3,7-3,8ghz vilket jag tycker är ganska imponerande.

Ja detta vill jag också se. Det är intressant att få veta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flukke
Då hade det varit samma resultat på alla 4 systemen, vilket det inte var i den lägre upplösningen.

Men att ta med 1920x1200, very high gav kanske inte så mycket ^^

Ja det var i den högsta upplösningen jag menade. Vart ju inte mkt skillnad alls där. Därför drog ju slutsatsen att Grafikkortet inte orkar leva upp till processorns kapacitet just då.
Men tack för läsningnen. Nästa system blir ganska en Amd med nvidia grafik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Bra recension!

Har ett önskemål, kan ni lägga till max-klock på stockvolt? Har sett många andra hårdvaruforum ha detta, och dom har nåt typ 3,7-3,8ghz vilket jag tycker är ganska imponerande.

Och 4GHz har ju också varit lätt med höjd volt, tycker att Sweclockers har fått ett dåligt exemplar?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
I Frankrike säljs 945 för 150 Euro!!! Det är galet!

Va? Vilken sida? : D: :DD: D:D:

Permalänk
Avstängd

Hmm skulle nog hellre ta en 940 ^^

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zerophax
Snälla, det är ett forum, inte en svenska-uppsats av något slag.

Va? Vilken sida? : D: :DD: D:D:

http://www.topachat.com/pages/detail2_cat_est_micro_puis_rubr...

Vet inte om man skulle vågat beställa. Deras priser är skumma på flera grejer.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Och 4GHz har ju också varit lätt med höjd volt, tycker att Sweclockers har fått ett dåligt exemplar?

Phenom skalar ofta inte så bra med volt ökning om du inte håller på med "exotisk" kylning så att säga

Sweclockers är inte dom första som inte nått 4Ghz heller faktiskt, men det är när dessa processorer kommer i händerna på entusiaster som man får se riktiga grejer

Hur som helst så begär den smarta idioten att ni lägger till maxklock på stockvolt!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Vilken av processorerna presterar bäst i Adobe Photoshop?
Avancerad bildbehandling?

PS test:

1. Ladda ner denna bild http://img267.imageshack.us/img267/7915/skorpan2et.jpg

2. Öppna bilden i Photoshop och klicka på den lilla pilen i menyraden där nere. Välj timing.
http://img22.imageshack.us/img22/8166/infoomps7du.jpg

3.Lägg på
Filter -> Blur -> Radial blur
Amount: 100
Blur Method: Zoom
Quality: Best

4. Ta sedan en print screen av resultatet gärna med systeminfo. Skriv annars vad du har för dator.

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

Jag har bara en liten undring, hade man inte bara kunnat använda ati overdrive för att klocka upp minnen och allt på 955:an, eller har man inte alla möjligheter som i bios?

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosslan
Jag har bara en liten undring, hade man inte bara kunnat använda ati overdrive för att klocka upp minnen och allt på 955:an, eller har man inte alla möjligheter som i bios?

Vad yrar du om nu riktigt?

Edit: Det är nog jag som yrar..

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Jag tycker AMD gör bra grejor speciellt "Dragon"plattformen som jag kör nu...

Fast allt är ju relativt likaså smaken ang dem olika processorerna..
Am3 plattformen är ju definitivt värd men snabbare ddr3 minnen.

Bara hoppas på att amd kan komma på ett sätt att knäcka Intels flaggskepp..

Håller med alla föregående talare ang creds till Jonas

Offtopic:

Har en maskin som jag ska sälja så om någon är intresserad ta gärna kontakt med mig via pm..

Visa signatur

[OS: windows vista ultimate] | [Processor: AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, AM2+ Black Edition] | [Mobo: GA-MA790GP-DS4H] | [Graffe: PowerColor ATI HD4870 X2 2GB] | [750w nätagg] | [Cooler Master Haf 952] | [Corsair Dominator 2x2gb 1066mhz] | [500gb WD]

Permalänk
Medlem

Förstår att jag var lite otydlig, men som jag förstår har de överklockat processorn genom bios för att se hur högt Phenom 955 kunde klockas.

Jag undrade bara om man kunde använda sig utav AMD's egna överklockningsprogram för att göra detta lite enklare.

http://game.amd.com/us-en/drivers_overdrive.aspx

Som jag har förstått ska detta program göra det enklare och stabilare att överklocka AMD's och ATI's produkter.

Eller är jag helt ute och cycklar?

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Phenom skalar ofta inte så bra med volt ökning om du inte håller på med "exotisk" kylning så att säga

Sweclockers är inte dom första som inte nått 4Ghz heller faktiskt, men det är när dessa processorer kommer i händerna på entusiaster som man får se riktiga grejer

Hur som helst så begär den smarta idioten att ni lägger till maxklock på stockvolt!

Nä men 200MHz extra bör den ju klara med ökad VCore

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosslan
Förstår att jag var lite otydlig, men som jag förstår har de överklockat processorn genom bios för att se hur högt Phenom 955 kunde klockas.

Jag undrade bara om man kunde använda sig utav AMD's egna överklockningsprogram för att göra detta lite enklare.

http://game.amd.com/us-en/drivers_overdrive.aspx

Som jag har förstått ska detta program göra det enklare och stabilare att överklocka AMD's och ATI's produkter.

Eller är jag helt ute och cycklar?

Nej du har helt rätt det går att använda Overdrive, det funkar faktiskt ganska bra :).

Överklockade min am2:a i det programmet och jag har inte haft några problem än så länge iaf..

Visa signatur

[OS: windows vista ultimate] | [Processor: AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, AM2+ Black Edition] | [Mobo: GA-MA790GP-DS4H] | [Graffe: PowerColor ATI HD4870 X2 2GB] | [750w nätagg] | [Cooler Master Haf 952] | [Corsair Dominator 2x2gb 1066mhz] | [500gb WD]

Permalänk
Hedersmedlem

[i]*Tråd rensad*[/]

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tzeghost
Nej du har helt rätt det går att använda Overdrive, det funkar faktiskt ganska bra :).

Överklockade min am2:a i det programmet och jag har inte haft några problem än så länge iaf..

Vilken tur, då är man inte helt borta :), får man samma resultat som om man hade gjort allt manuellt via BIOS?

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosslan
Vilken tur, då är man inte helt borta :), får man samma resultat som om man hade gjort allt manuellt via BIOS?

Hehe ja det ska man få iaf, men som sagt det är ju mer en smak fråga egentligen. Vissa gillar att pilla i bios och andra "vissa" oerfarna klockare gillar Overdrive.

Visa signatur

[OS: windows vista ultimate] | [Processor: AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, AM2+ Black Edition] | [Mobo: GA-MA790GP-DS4H] | [Graffe: PowerColor ATI HD4870 X2 2GB] | [750w nätagg] | [Cooler Master Haf 952] | [Corsair Dominator 2x2gb 1066mhz] | [500gb WD]

Permalänk
Medlem

Jonas skrev om Far Cry 2 testet: "När vi tar oss upp mot 1 920 × 1 200 pixlar placerar sig X4 955 riktigt bra och visar egentligen bättre resultat än i7 920."

Ser du inte att det är GPUn som flaskar i den upplösningen? Vill inte vara pro-intel eller pro-amd, men detta är ju ett uppenbart fall av för mycket stimulanter eller för lite sömn. Någon annan som håller med?

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Medlem

mums... nu börjar det verkligen klia i inköpstarmen... hur länge ska man orka stå emot.....

Permalänk

Bara jag som tycker 955an sög?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Volvopower
Bara jag som tycker 955an sög?

antagligen inte, men ni är nog inte allt för många som delar din åsikt.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h3b0
Jonas skrev om Far Cry 2 testet: "När vi tar oss upp mot 1 920 × 1 200 pixlar placerar sig X4 955 riktigt bra och visar egentligen bättre resultat än i7 920."

Ser du inte att det är GPUn som flaskar i den upplösningen? Vill inte vara pro-intel eller pro-amd, men detta är ju ett uppenbart fall av för mycket stimulanter eller för lite sömn. Någon annan som håller med?

Lägre upplösningar är intressant för att ta reda på processorns prestanda. Det är användbart när man ska räkna ut hur den är i framtida spel, förutsatt att man har framtidens grafikkort. Högre upplösningar berättar om hur den presterar i grafikbegränsade situationer, alltså i dagens spel. Där är det relevant hur bussystemet och sånt fungerar då det kan ge högre fps.

Permalänk
Medlem

amd i kroppsöppningar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Volvopower
Bara jag som tycker 955an sög?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
mums... nu börjar det verkligen klia i inköpstarmen... hur länge ska man orka stå emot.....

Men gud vad händer ???... visserligen finns det folk som för in eldrivna grejor i kroppsöppningar men..... den här är väl ändå lite för varm när den har klimaxbelastning och är helt känslig för fukt och med overdrive... det vågar jag inte tänka på.... men hur blev det så att amd folket börjad få perverterat intresse för sina processorer... ja det är klart amd är ju lite bak....men att införa den rektalt NEI.

Permalänk

Re: amd i kroppsöppningar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
Men gud vad händer ???... visserligen finns det folk som för in eldrivna grejor i kroppsöppningar men.....
den här är väl ändå lite för varm när den har klimaxbelastning och är helt känslig för fukt och med overdrive... det vågar jag inte tänka på.... men hur blev det så att amd folket börjad få perverterat intresse för sina processorer... ja det är klart amd är ju lite bak....men att införa den rektalt NEI.

du e ju sjuk/tror att du är norrländsk imperfekterad komiker
nä, visa mer real data

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fönstrputtsaren
Bra test, dock är prestandan i spel lite jämnare enligt tomshardware http://www.tomshardware.com/reviews/phenom-x4-955,2278-9.html

Men som sagt, bra test som vanligt

Kolla på deras upplösning så har du svaret på det.