Apple dementerar rykten om netbook

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Hemma har jag förstärkare och högtalare i ett paket som totalt väger kring 90 kg och som presterar himmelskt bra, men när jag ska till stan föredrar jag ändå min Mp3-spelare som har har sämre ljud.

Get my fucking point?

En netbook är inte ämnad att vara den enda datorn i ett hushåll, den är endast till som komplement för när man vill ha en liten dator on the go. De ska vara små. De ska vara lätta. De ska vara billiga. De ska ha bra batteritid. De ska precis klara av de få saker man gör med datorer utomhus, dvs media, ordbehandling och surf.

På samma sätt som ingen bitchar om Mp3n och hur de är kassa för att de är små och "bara" klarar av att spela upp ljud och pisskonverterade videofiler och avsaknaden av 3 HDMIs jämfört med en förstärkare för femsiffrigt belopp.

Den som köper en netbook för att ersätta alla andra datorer i sitt hushåll vill jag påstå är dummare än tegelstenarna jag har i min tv-bänk.

Ja, exakt!

Varför blir alla så upprörda och kastar skit på apple då?

Jag tycker att apple i det här fallet är som förstärkar-tillverkaren som man har hemma..

Känner hur många som helst som har netbooks och inte en enda kan komma upp i samma byggkvalitet / känns lika robust som de apple-laptops jag har fingrat på..

Nej, låt äckelpc-tillverkarna sköta netbooksen och låt apple satsa på kvalitet

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Hemma har jag förstärkare och högtalare i ett paket som totalt väger kring 90 kg och som presterar himmelskt bra, men när jag ska till stan föredrar jag ändå min Mp3-spelare som har har sämre ljud.

Get my fucking point?

En netbook är inte ämnad att vara den enda datorn i ett hushåll, den är endast till som komplement för när man vill ha en liten dator on the go. De ska vara små. De ska vara lätta. De ska vara billiga. De ska ha bra batteritid. De ska precis klara av de få saker man gör med datorer utomhus, dvs media, ordbehandling och surf.

På samma sätt som ingen bitchar om Mp3n och hur de är kassa för att de är små och "bara" klarar av att spela upp ljud och pisskonverterade videofiler och avsaknaden av 3 HDMIs jämfört med en förstärkare för femsiffrigt belopp.

Den som köper en netbook för att ersätta alla andra datorer i sitt hushåll vill jag påstå är dummare än tegelstenarna jag har i min tv-bänk.

Har du tegelstenar i din TVbänk??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
Ja, exakt!

Varför blir alla så upprörda och kastar skit på apple då?

Jag tycker att apple i det här fallet är som förstärkar-tillverkaren som man har hemma..

Känner hur många som helst som har netbooks och inte en enda kan komma upp i samma byggkvalitet / känns lika robust som de apple-laptops jag har fingrat på..

Nej, låt äckelpc-tillverkarna sköta netbooksen och låt apple satsa på kvalitet

Nej, förstärkaren hemma kan antingen vara apple eller vilken gedigen pc som hels och att jämföra dessa med netbooks på någon som helst punkt är bara absurd egentligen.

Netbooks och "vanliga datorer" är skilda saker med två helt olika arbetsppgifter och syften. Så jag bitchar inte om att apple är sämre eller bättre, utan om att man inte ska jä'mföra byggkvalité/hårdvara/what ever mellan en netbook och en dyr dator (som kan vara både pc eller mac).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
Har du tegelstenar i din TVbänk??

Ja det har jag, sex stycken till och med.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Nej, förstärkaren hemma kan antingen vara apple eller vilken gedigen pc som hels och att jämföra dessa med netbooks på någon som helst punkt är bara absurd egentligen.

Netbooks och "vanliga datorer" är skilda saker med två helt olika arbetsppgifter och syften. Så jag bitchar inte om att apple är sämre eller bättre, utan om att man inte ska jä'mföra byggkvalité/hårdvara/what ever mellan en netbook och en dyr dator (som kan vara både pc eller mac).

Ja det har jag, sex stycken till och med.

Skrev kanske lite galet i mitt inlägg... Men poängen var i alla fall liknande din.

Jag menar, precis som du säger, att det är två skilda saker. Och att en netbook (per definition snudd på) alltid är av sämre byggkvalitet, lägre prestanda och har andra syften och arbetsuppgifter. Det håller jag med om fullt och fast.

Dock så menar jag att Apple är som highendstärkar-tillverkaren, de vars instegsmodell är dubbelt så dyr som alla andras.

Det som alla i den här tråden verkar argumentera för är att denna highend-tillverkare ska komma och släppa en köksradio/mp3spelare/liten stero, och att det faktum att denna highend-tillverkare säger "Nej, vi kan inte göra en bra produkt till det priset" är bullshit.

Om Apple skulle göra en netbook så skulle den ha samma byggkvalitet som en nuvarande Macbook, vilket skulle göra den väääldigt svår att bygga för samma pengar som Asus/whatevar bygger sitt skit :).

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Jag tror bara de har någonting emot konceptet billiga datorer. Att de inte skulle kunna bygga någonting som inte är skräp för under 500 dollar är ju bara för att det är vad de anser att äpplet på locket är värt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

I see cramped keyboards, junky hardware, very small screens, bad software.

Vilken tur att man kan köra OSX på sin netbook då.

http://www.enik.ch/2009/03/osx-leopard-1056-on-the-eee-1000h/

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag tror bara de har någonting emot konceptet billiga datorer. Att de inte skulle kunna bygga någonting som inte är skräp för under 500 dollar är ju bara för att det är vad de anser att äpplet på locket är värt.

Sluta se apple som giriga kapitalister som tar ut ockerpriser bara för att de kan. Visst, en liten del av priset är prestige/image men som någon sa innan ligger mycket av priset på operativsystemet som håller en mycket hög klass.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andretti
Err... det är ju just det han säger!

Apple dömer ut alla datorer du nämner! Med all rätt!!

De faller ju på de flesta punkter. Sen att det finns många som tycker de är "bra nog" är ju en annan sak.

Det finns ju människor som har byxor som slutar en decimeter ovanför skorna (som inte är skjorts), eller som köper generiska träningsväskor på postorder. Man är inte sämre för det, men man lägger f-n ribban på en helt annan nivå.

Apple och Mac är något helt annat (på gott och ont) än vad dagens netbooks är. Det är väl inget att bråka om?

Jo visst, men varför bygga en månraket för att plocka ner katten ur trädet?
Dagens netbooks är utmärkta och fullt tillräckliga till det man ska ha dem till, oavsett hur mycket Apple tänker tjura om saken. Synd bara att de själva inte klarar av att vara konsekventa iomed att de har en mp3-spelare i motsvarande segment för den marknaden, för vem kan med äran i behåll påstå att Shuffle är en kvalitéts-mp3? Men men, det är Apple själva som stänger sig ute från netbookmarknaden, ingen annan..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
hrm borde verkligen apple påstå att andras datorer har " Junky Hardware". lite ironi

+1

Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Sluta se apple som giriga kapitalister som tar ut ockerpriser bara för att de kan. Visst, en liten del av priset är prestige/image men som någon sa innan ligger mycket av priset på operativsystemet som håller en mycket hög klass.

Operativsystem som håller hög klass och bara en liten del av priserna som är prestige/image..? Jösses.. Vilken värld lever du i?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
Det som alla i den här tråden verkar argumentera för är att denna highend-tillverkare ska komma och släppa en köksradio/mp3spelare/liten stero, och att det faktum att denna highend-tillverkare säger "Nej, vi kan inte göra en bra produkt till det priset" är bullshit.

Om Apple skulle göra en netbook så skulle den ha samma byggkvalitet som en nuvarande Macbook, vilket skulle göra den väääldigt svår att bygga för samma pengar som Asus/whatevar bygger sitt skit :).

Om du anser at Apple är en High-end tillverkare, så visst.
Men återigen, varför skulle de inte kunna göra en netbook om de kan göra Shuffle? Det är i princip exakt samma koncept.. Man tar sin vanliga produkt och så skalar man ned prestanda och funktioner till ett minimum och tar ut ett mycket lågt pris. Enda anledningen till att Apple inte kan göra det är antingen att de vill ha $500 för Äpplet eller att de tror sig vara High-end och att det skulle vara fel väg att gå för dem profilieringsmässigt sett. Men då hamnar vi i återvändsgränden med Shuffle igen..?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Jo visst, men varför bygga en månraket för att plocka ner katten ur trädet?
Dagens netbooks är utmärkta och fullt tillräckliga till det man ska ha dem till, oavsett hur mycket Apple tänker tjura om saken. Synd bara att de själva inte klarar av att vara konsekventa iomed att de har en mp3-spelare i motsvarande segment för den marknaden, för vem kan med äran i behåll påstå att Shuffle är en kvalitéts-mp3? Men men, det är Apple själva som stänger sig ute från netbookmarknaden, ingen annan..

+1

Operativsystem som håller hög klass och bara en liten del av priserna som är prestige/image..? Jösses.. Vilken värld lever du i?

Om du anser at Apple är en High-end tillverkare, så visst.
Men återigen, varför skulle de inte kunna göra en netbook om de kan göra Shuffle? Det är i princip exakt samma koncept.. Man tar sin vanliga produkt och så skalar man ned prestanda och funktioner till ett minimum och tar ut ett mycket lågt pris. Enda anledningen till att Apple inte kan göra det är antingen att de vill ha $500 för Äpplet eller att de tror sig vara High-end och att det skulle vara fel väg att gå för dem profilieringsmässigt sett. Men då hamnar vi i återvändsgränden med Shuffle igen..?

Shufflen kostar ju i princip dubbelt så mycket som en jämförbar no-name (eller ja creative typ), och det finns ju en anledning till det.

Sen är det en dålig jämförelse. En nano och shuffle har ju många olika saker. Lär chansa på att insidan på en nano är helt annorlunda, den kan ju göra en massa saker, medan shufflen knappt kan spola i en låt.

En notebook ska ju ändå ha samma saker, en skärm, ett tangentbord, ett wlankort osv osv.. Om man skalar ner på det för mycket så blir den oanvändbar, vilket man kan se med alla notebooks som finns på marknaden idag. Och för att komma undan billigt så struntar alla desutom i allt vad kvalitet heter. Jag tror det är anledningen till varför apple inte har gett sig in i notebookmatchen ännu..

Jag skulle gärna betala <500 USD för en notebook från apple och sälja macbooken och skaffa en macpro/imac 24", men jag tror inte det händer, tyvärr

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk

Det är väll bra att det finns netbooks.
Ju fler som ger sig in i marknaden desto bättre
Då försöker företagen göra de bättre och då krymper hårdvaran
det gör så att bättre prestanda kan tryckas in i netbooks.
Sen så är ju allt en smak sak.
Är det inte bra att det finns netbooks för då drivs ju hårdvaran på laptops fram också?

eller har jag fel nu hmmm?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unfhampus
Det är väll bra att det finns netbooks.
Ju fler som ger sig in i marknaden desto bättre
Då försöker företagen göra de bättre och då krymper hårdvaran
det gör så att bättre prestanda kan tryckas in i netbooks.
Sen så är ju allt en smak sak.
Är det inte bra att det finns netbooks för då drivs ju hårdvaran på laptops fram också?

eller har jag fel nu hmmm?

+1
Ett av de bättre inläggen i tråden

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Avstängd

man måste ha en macbook för att förstå hur den känns och hur bra den är byggd, sen kan man snacka tycker jag. såhär e det bara mac ÄR inte billigt men det är fan den bästa datorn jag haft.
och ni kan sitta där med ert plastiga acer asus whatever å säga att ni fått most bang 4 the buck .

Visa signatur

 macbook alu 2,4ghz 2048 ddr3 250gb 7200rpm hd geekforce m 9400 ddr3