AMD Phenom II förbi 7 GHz

Permalänk
Medlem

måste bara säga att det är så jäkla kul att vara tillbaka på AMD igen och äntligen har jag mig än DFI bräda. nu känner jag mig äntiligen som en entusiast igen. Phenom II och FX790 är ju helt grymma ju och löjligt billiga. till och med otweakad känns den här riggen sjukt mkt rappare än nån intel jag jobbat med. ska bli jäkla spännande och se vad jag kan kräma ur den.

Intel plattformen är bara så jävla trist och fyrkantig. jag har haft fyra olika Core2D och Q setups sen conroen först kom, vilket vart så segt och ospännade att det nästan fått mig att lägga ner allt.

nått för intresseklubben kanske, men vi är ju entusiaster så tänkte det kanske kunde smitta av sig med lite tur.

Permalänk
Medlem

Jävligt duktiga killar ! sen får man tycka vad man vill om intel eller amd.........
två helt olika plattformer som har olika styrkor och svagheter på var sitt sätt.
Jag tycker dock att man inte ska jämföra oc mellan dom, för prestandan skiljer dom vid andra saker än bara hvilken klockning processorn har. Tex har i7 hyper threading vilket ger prestandaökning i vissa aplikationer utan att det har med klockningen att göra. Amd folket har ju alltid varit lite oportunistiska ocg försvarat den plattformen och det är bra för det skapar konkurens som inte går att överse för intel och det drar dom ju naturligvis också fördel av.

Jag tycker inte om AMD, ATI, inte för att jag har något att säga om deras produkter utan utav samma anledning jag inte gillar SAAB.

Vissa produkter antingen det är teknologi eller bilar eller födoämnen känns bara mer rätt !! Och det verkar vara flertalet som gillar intel. nvidia och volvo och coca cola ...... det är bara så !!! och sedan är det bra att det finns alternativer för dom som har läggning att altid vara på den alternativa sidan.

Att utrycka glädje för amd ska jag göra den dagen dom gör en processor oavsätt klockning som ger en prestandavinst över intels bästa prollar, eller gör en som säljer bättre, likaså för ati.

Men killarna som sparkade fart på över 7khz dom glädjer jag mig över storligen.

Och du Pudeln exakt vad är det som är mindre fyrkantigt om jag får fråga ? hos amd ? har inställningarna i bios när du klockar snyggare betäckningar eller vad då ? du känner väl ändå inte av arkitekturen på processorn på annat sätt än prestandavinster eller prestandaförluster om du kör dem i samma program !!!!! seriöst pratat nu !!!!!

Permalänk

cooolt synd man inte kan köra de i normal miljö i ett chassi om man inte bygger om den till en stooooor klumpeduns flytande kväve okostar nog lite grann också tror jag.

men 7GHZ nice med 3xHD4890 på det kan de komma med Cryengin12 om de vill

men Phenom överklckad verkar vara ett bra alternativ

bättre än min Q9450 tror jag go AMD

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Avstängd

E-penis? Nää, det är som att blåsa luft i förhuden så den ser större ut.. lika användningsbart alltid.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Om man har ett stort chips kommer inte signalerna hinna fram innan nästa klockcykel påbörjas, trots att de går i ljusets hastighet.

Så är det redan idag, det är bland annat därför alla mikroprocessorer utvecklade sedan en sisådär femton år tillbaks i tiden är pipelinade, för att minska effekterna av signalfördröjningar.

Dessutom går signaler inte i ljusets hastighet i ledningsbanorna i ett mikrochip, så dina nuffror behöver justeras litegranna för att ens komma nära verkligheten.

Det går i princip inte att ha en enda lednigsbana tvärs över ett mikrochip, avstånden är för stora så signalen "äts upp" av resistans, mm. Det sitter därför logiska grindar på vägen som repeterar signalen. Är det långa avstånd tar detta ett antal klockcykler, särskilt i en multi-GHz-processor...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Håller helt med.
Känns som att någon borde utveckla en enkel 35nm 8086 och dra upp den med hjälp av kväve till 10GHz (förutsatt att CPUn inte blivit självlysande då).
Visst, den kan inte starta windows men den är ju jättejättesnabb...

Om vi nu håller sig oss till verkligheten så kommer det aldrig gå. Dels kommer man vara tvungen att designa om processorn så mycket för att ens ha en chans på 10 GHz att det inte är mycket kvar av originalet. Och även om den skulle gå i 10 GHz så kommer den kännas extremt långsam pga att den saknar väldigt mycket av dagens processorer som behövs för att mata processorn med data eftersom det slöa minnet kommer begränsa prestandan annars. En Celeron D är väl fortfarande extremt långsam även om det kanske går att klocka den högt.

Men det skulle nog kunna gå om Intel tog fram den gamla netburst igen och förfinar den lite och anpassar den för 32/45nm. Då tror jag 10 GHz kommer kunna gå. Och den kommer kunna köra Windows. Nu lär det behövas flytande kväve men det kan gå...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av onaka_the_kaka
Men vad är en elektronvågs hastighet i kisel då? Ok den är inte högre än 3e8 men kanske avsevärt lägre?

Den ligger på ungefär 2000km/s, eller iaf i den storleksordningen har jag för mig. Med hjälp av diverse knep och high-tech material har man lyckats pressa upp denna siffra till ett 400-800ggr större värde, men det då rör det sig som sagt om speciella material i ett toppmodernt labb.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Intel fanboy uppställd mot väggen med en rejäl överklockning som inte vet bättre än att kalla alla AMD-fanatiker för lågt utbildade!

Ungefär som när man skriver PII om Phenom 2 när PII är mer eller mindre synonymt med Pentium 2 inom hårdvaruvärlden!

Men det är en imponerande klock, en klock som bara ett fåtal kommer upp i verkar det som, det hade varit ännu mer imponerande om man generellt hade nåt sådana klockfrekvenser av "vanliga" användare men nu tycks "vanliga" exemplar av Phenom 2 stanna runt 4GHz.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Börjevandal
är alla amd ägare kassa matematiker som inte kan läsa ut 1ghz=1000mhz kan aldrig bli mer eller mindre,det är inte direkt som en hårdisk som är 1tb =930gb i slutändan så jag ska skratta åt alla som tänker anorlunda

Ser ett par fel där.

1. b=bite B=byte
2 Det ska vara stor bokstav på G, H, T.
3. 1TB=980GiB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
Och du Pudeln exakt vad är det som är mindre fyrkantigt om jag får fråga ? hos amd ? har inställningarna i bios när du klockar snyggare betäckningar eller vad då ? du känner väl ändå inte av arkitekturen på processorn på annat sätt än prestandavinster eller prestandaförluster om du kör dem i samma program !!!!! seriöst pratat nu !!!!!

att överklocka amd är mer givande att tweaka då det är en mer avancerad platform än 775. intel är typ bara höjja några spänningar och upp med vcore jobba dig med dividers och sen kan du inte göra så mkt mer. jag var som mest aktiv på 754 och 939 sockeln och det här ger fin fina nostalgikänslor.

sen har jag haft stora problem med dpc latenser osv när jag varit på intel de senaste åren vilket resulterade in dropouts och låsningar i de program jag använder. min senaste intel bräda kunde ge flera tusen us medans min nya FX790 ligger stadigt på 5-7 us.

sen gillar jag alla features på phenomen också. speciellt 2*64bitars dubbelriktad singelchannel.
AMDn känns allt rappare och jag har hur mkt cpu headroom kvar som helst kvar. jag kommer ha den här riggen länge...

men visst är intel fina också. jag har Core2 forfarande i min HTPC och en Core orginal i min brandvägg och dom gör ett vädligt bra jobb. Men till min main är det AMD som gäller numera och ett bra tag framöver.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Ungefär som när man skriver PII om Phenom 2 när PII är mer eller mindre synonymt med Pentium 2 inom hårdvaruvärlden!

Att det fanns så extremt många här som har en reaktionär syn på det hela.
Själv anser jag att det är så pass stor skillnad mellan Pentium II och Phenom II, att båda dessa har utrymme att kallas PII är det ingen tvekan om.

Det som jag däremot kan kan känna som negativt i det hela är att sökmotorer som google inte har en hum om skillnaden mellan PII och PII.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk

Jag vill inte säga att detta är fejk men mycket tyder på det. Resultaten finns till exempel inte på hwbot, om dessa scores stämmer så hade de nog funnits på hwbot.
http://www.hwbot.org/quickSearch.do?hardwareId=CPU_1859&name=...(65)

På XS har det diskuterats lite kring detta också och de flesta anser att det är fejk.
Detta tillexempel, http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=556735. Du kan inte köra så hög multipel, vid 30,5 tar det stopp oavsett hur du moddar moderkortet.

Sedan så brukar man kunna köra super pi 1m vid 150mhz lägre, inget som gjorts dock. Om du krossar det tidigare världsrekordet så kommer du köra spi och andra tester helt klart.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Börjevandal
är alla amd ägare kassa matematiker som inte kan läsa ut 1ghz=1000mhz kan aldrig bli mer eller mindre,det är inte direkt som en hårdisk som är 1tb =930gb i slutändan så jag ska skratta åt alla som tänker anorlunda

Jag skulle gissa på att grabben är en Intelfanboi som du som inte accepterar att Ph2 klockar så högt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Njae säg inte det! Det finns många fula, äckliga tjejer också.

Det föds också, iallafall i Sverige, ca 1000 fler killar än tjejer i varje årskull så även de fulaste tjejer slipper röra de fulaste killarna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Om vi nu håller sig oss till verkligheten så kommer det aldrig gå. Dels kommer man vara tvungen att designa om processorn så mycket för att ens ha en chans på 10 GHz att det inte är mycket kvar av originalet. Och även om den skulle gå i 10 GHz så kommer den kännas extremt långsam pga att den saknar väldigt mycket av dagens processorer som behövs för att mata processorn med data eftersom det slöa minnet kommer begränsa prestandan annars. En Celeron D är väl fortfarande extremt långsam även om det kanske går att klocka den högt.

Men det skulle nog kunna gå om Intel tog fram den gamla netburst igen och förfinar den lite och anpassar den för 32/45nm. Då tror jag 10 GHz kommer kunna gå. Och den kommer kunna köra Windows. Nu lär det behövas flytande kväve men det kan gå...

Vilket var lite av min poäng. Att klocka en CPU till nya historiska mål utan att enheten är stabil eller går att använda till något känns bara för mycket.
Borde gå att få Intel eller AMD att släppa ut en trasig CPU där endast den enklaste grunden fungerar. Glöm alla extra instruktioner och cache-minnen, det bara begränsar max-klocken.
Sen att smäcka upp den i 10GHz och vänta på allt beröm. Att bristen på fullständig pipeline gör CPUn värdelös i allt utom att producera värme och uppvisa hög Hz spelar ju ingen egentlig roll. Den är ju snabbast på ingenting.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Att bristen på fullständig pipeline gör CPUn värdelös i allt utom att producera värme och uppvisa hög Hz spelar ju ingen egentlig roll. Den är ju snabbast på ingenting.

Vet du, längre pipelines i processon är just det som möjliggör högre klockfrekvenser. Man kan inte bara ta en 286:a och tillverka den i 45nm och tro att den gör 10 GHz. Det gör den inte. Nackdelen med lång pipeline är dock att det blir fler transistorer och därmed mer värmeutveckling vilket iofs hämmar klockfrekvensen men men...

Men tänk dig en lite avskalad netburst-processor där man försöker ha en lång pipeline men ändå försöker hålla nere transistor-antalet och sen anpassa den till 45nm eller mindre. Kanske ta bort såna saker som out-of-order-execution och lite annat som kostar många transistorer (det kan försämra prestandan rejält men nu är vi ute efter hög klock, right?). Ta bort SSE och sånt kanske. FPU:n måste vara kvar så klart för annars blir det inte mycket att ha den till. Tänk vad häftigt det skulle vara att klocka en sån processor. Kanske tar 20 GHz med flytande kväve t o m. Kanske skulle vara kul för Intel som ett litet sidprojekt bara för skojs skull... Fan, nu blev jag helt upphetsad ju

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666

Vilket var lite av min poäng. Att klocka en CPU till nya historiska mål utan att enheten är stabil eller går att använda till något känns bara för mycket.
Borde gå att få Intel eller AMD att släppa ut en trasig CPU där endast den enklaste grunden fungerar. Glöm alla extra instruktioner och cache-minnen, det bara begränsar max-klocken.
Sen att smäcka upp den i 10GHz och vänta på allt beröm. Att bristen på fullständig pipeline gör CPUn värdelös i allt utom att producera värme och uppvisa hög Hz spelar ju ingen egentlig roll. Den är ju snabbast på ingenting.

Du har inte tankt pa att det ar just det att det ar vanliga processorer som ar tjusningen med att overklocka? Att fa en transistor att svanga i lojligt hoga frekvenser ar nog inte sa svart, men inte samma grej.

Dessutom sa ar det ju mest relevant att jamfora resultat inom samma processorfamilj.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

Om man bara vill göra en processor med riktigt brutalhög frekvens ska man göra den i galliumarsenid istället för kisel. Då kan man köra med frekvenser uppemot 250 GHz. Nackdelen är att det blir dyrt, kretsen blir mycket svårare att tillverka och man kan inte göra transistorerna lika små pga att det saknas en motsvarighet till isolatorn kiseldioxid. Men snabbt går det.

LennyV: Så är det naturligtvis. Pipeliningen gör avstånden kortare och signalerna går långsammare pga induktanseffekter i ledningar osv. Jag har ingen jättekoll på designen av en processor, utan är bättre på tillverkning och funktion hos själva komponenterna. Ville mest påpeka hur jävla snabbt 7 GHz är.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arion
Du har inte tankt pa att det ar just det att det ar vanliga processorer som ar tjusningen med att overklocka? Att fa en transistor att svanga i lojligt hoga frekvenser ar nog inte sa svart, men inte samma grej.

Dessutom sa ar det ju mest relevant att jamfora resultat inom samma processorfamilj.

Precis min poäng !! och sedan har ju amd släpt sina trasiga processorer i flera utgåvor och kallar dem två och trekärniga, det har visat sig vara fyrkärniga prollar som avslöjats genom lika trasiga moderkortsbios.........

Interesant är det tycker jag att man börjar få riktig styrka i små strömsnåla grejor som tex atomprollarna ..... det är ingen fejk nvidias ion serie heller... kolla in prestanda dom plockar ur ...nästan... lösa luften.

Nu vet inte jag mycket om arkitektur eller pipelines eller liknande, men jag har lite erfarenhet med mjukvaran som driver den framåt utan att vara utbildad tekniker eller programmerare, tror jag det är de samma prinsipen som gäller i både hos amd och intel fast man kallar sina features för olika saker i bios.

Tex har jag en i7 som är en riktig ångpanna som man behöver skyffla på rejält med kol i medans andra behöver bara 1.280 vcore behöver jag 1.360 för att min går i samma hastighet, så det finns stora skilnader på batcherna i samma chip så det tävlas inom samma chip här...

sedan är det skillnad på hur mycket jobb man lägger i brädorna i hur mycket inställningar man får... asus har gjort det mycket enkelt och nästan automatiskt att klocka i7 för att man ska få resultat snabbt, Foxconn Bloodrage brädan jag har är därimot en äkta entusiastplattform som har de största möjligheterna att tweaka på ALLT möjligt och man opererar med flera beta bios och uppmanas göra egna... dom skickar med en vattenkylnings och en nitrogen kylningsfot til NB det är skillnaden som känns ..
så skyll inte på intel eller amd för att något känns fyrkantigt... det är brädan eller annan kringutrustning och mjukvara som har felet inte processorn....för de bygger på olika versioner av samma sak..
Poängen är asus säljer til massorna som vill ha snabba resultat, Foxconn säljer til dem som vill ha möjlighet att klämma vatten ur en sten
och därför har Bloodrage rekordet i att klocka i7 också...STABILT med HT !
Jag är säker på att asus eller andra kunde göra detsamma men det gör man inte så mycket pengar på för gemene man förstår inte alla features och inställningar utan vill ha det lätt. Amd har ofta legat lite under så deras ägare har lite mer att pilla på i inställningarna för att kunna kompensera med men det gör inte intel til en tråkigare processor.. byt mobo bräda om du tycker det....
JA

Permalänk

Jaja, jag kommer vara mer imponerad med 7GHz när det är stabilt och de kan köra något benchmark om än bara tills kvävet är slut.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Jo, "magiska" ""användbara"" frekvensen verkar fortfarande ligga runt 4-4.5GHz. Nåja, bra kämpat AMD...

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Jag skulle gissa på att grabben är en Intelfanboi som du som inte accepterar att Ph2 klockar så högt.

Säkert så, men jag förstår inte varför han gnäller som en liten spädgris då eftersom netburst klocka(r)(de) högre?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Sedan så brukar man kunna köra super pi 1m vid 150mhz lägre, inget som gjorts dock. Om du krossar det tidigare världsrekordet så kommer du köra spi och andra tester helt klart.

Den kanske inte är tillräkligt stabil för att klara en super pi körning?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Tuché dock så stämmer det till 100%

grattis AMD vad blir nästa mål? 10GHz?

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet