Billigare Mac att vänta

Permalänk
Medlem

Apples hårdvara är helt klart av högre kvalitet än billiga "PC-datorer". CPU, RAM osv är så klart samma som i vilken PC som helst. Men exempelvis tangentbord och skärmar är ofta bättre och burkarna känns mindre plastiga. Mycket av det s.k. överprised kommer sig av detta. Om Apple skulle börja sälja en 4000-kronors laptop skulle den vara lika plastig och epa som de billiga PC-datorerna. Hela Apples affärsidé verkar vara att sälja mindre volymer och ta ut mer i vinst per sålt exemplar istället. Tvärtom mot för hur många PC-tillverkare tänker.

Däremot finns det PC-datorer som är av lika hög kvalitet och då kommer man även lite närmare Apples prisklasser. Man kan inte klumpa ihop alla olika modeller och tillverkare av PC och sen jämföra med Apple. som bara är en tillverkare med ett fåtal modeller att välja på.

Tveksamt om OSX verkligen är så mycket bättre än Windows. Vad Apple har lyckats med är att skapa en cool "image" och livsstil runt något så nördigt som ett operativsystem, samtidigt som de förlöjligar Windows med hjälp av lögner och överdrifter. Men tittar man lite mer på djupet och gräver lite i forum så märker man att även OSX har en hel del problem. Ars Technica har en bra recension av Leopard där de lyfter fram en hel del konstigheter i användargränssnittet. Hittade även en del trådar på mac forum om Windows7 RC och Beta, och många inbitna OSX-användare medgav faktiskt att Windows 7 är ganska bra även jämfört med OSX. Båda har fördelar och nackdelar. Har svårt att se hur man objektivt kan säga att det ena är bättre. Ska man betala extra för en Mac ska det vara för hårdvaran, inte för att man kan köra OSX.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepsin
Apples hårdvara är helt klart av högre kvalitet än billiga "PC-datorer". CPU, RAM osv är så klart samma som i vilken PC som helst. Men exempelvis tangentbord och skärmar är ofta bättre och burkarna känns mindre plastiga. Mycket av det s.k. överprised kommer sig av detta. Om Apple skulle börja sälja en 4000-kronors laptop skulle den vara lika plastig och epa som de billiga PC-datorerna. Hela Apples affärsidé verkar vara att sälja mindre volymer och ta ut mer i vinst per sålt exemplar istället. Tvärtom mot för hur många PC-tillverkare tänker.

Däremot finns det PC-datorer som är av lika hög kvalitet och då kommer man även lite närmare Apples prisklasser. Man kan inte klumpa ihop alla olika modeller och tillverkare av PC och sen jämföra med Apple. som bara är en tillverkare med ett fåtal modeller att välja på.

Tveksamt om OSX verkligen är så mycket bättre än Windows. Vad Apple har lyckats med är att skapa en cool "image" och livsstil runt något så nördigt som ett operativsystem, samtidigt som de förlöjligar Windows med hjälp av lögner och överdrifter. Men tittar man lite mer på djupet och gräver lite i forum så märker man att även OSX har en hel del problem. Ars Technica har en bra recension av Leopard där de lyfter fram en hel del konstigheter i användargränssnittet. Hittade även en del trådar på mac forum om Windows7 RC och Beta, och många inbitna OSX-användare medgav faktiskt att Windows 7 är ganska bra även jämfört med OSX. Båda har fördelar och nackdelar. Har svårt att se hur man objektivt kan säga att det ena är bättre. Ska man betala extra för en Mac ska det vara för hårdvaran, inte för att man kan köra OSX.

Skillnaden är väl att OSX bygger på *nix. Det är det som gör det lite säkrare och stabilare Att dom sen fyllt på med tonvis av grafiskt klet är ju en mer subjektiv fråga.

Permalänk

Här är en liten artikel om säkerheten i Mac:
http://techworld.idg.se/2.2524/1.200143/sa-saker-ar-din-mac

Om man tycker operativsystemet ifråga är bra eller inte är väl främst subjektivt?

Sedan förstår jag inte varför Pepsin skriver att man ska betala för hårdvaran för en mac. Jag betalar gärna för mjukvaran, eftersom jag tycker att det är ett smidigare och bättre operativsystem, framförallt när jag behöver arbeta med Logic som inte finns till Windows.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Det du inte tänker på att många just använder datorn till bara facebooksurfande, mp3 lyssnande & kanske lite skolarbeten.
Så visst tusan är de ett hot mot mac´s dyra datorer.
Är man en fattig student ha man inte råd att punga ut en massa pengar...

Så det är därför Apple är otrolig populär bland studenter? I USA går det otroligt bra för Apple på universiteten, och enligt mina egna observationer så ser man väääääääääldigt många macar om man tar en runda på campus. Man ser definitivt fler macbooks än netbooks.

Ingen som överväger att köpa en macbook kommer välja en netbook istället, så enkelt är det. Det är helt olika maskiner. Netbook-trenden kommer nog inte bli alltför långlivad, visst kommer dom alltid finnas där men dom flesta väljer nog en riktig dator istället som primärt arbetsredskap.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Felix.Thalen Sedan förstår jag inte varför Pepsin skriver att man ska betala för hårdvaran för en mac. Jag betalar gärna för mjukvaran, eftersom jag tycker att det är ett smidigare och bättre operativsystem, framförallt när jag behöver arbeta med Logic som inte finns till Windows. [/B]

*Du tycker* det är smidigare. Det är subjektivt. Det är det även när du, eller de du jobbar med valt att använda Logic. Det finns liknande program till Windows. Jag använder andra program, och de finns även till Windows och fungerar lika bra. Har t.o.m. en del program som bara finns till Windows och som jag använder dagligen.

Men visst, tycker man subjektivt att OSX är smidigare och man trivs bättre med det så kan man ju välja det. Men det betyder inte att operativsystemet i sig är värt ett överpris. Jag tycker subjektivt att Pepsi är godare än cola, men de skulle inte kunna ta ut ett överpris på 25% för tekniskt sett är innehållet likvärdigt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd

jag tycker inte macbooks är dyra om man jämför med "pc" i samma klass
ta tex denna LG p310 -
motmacbook 2,4

och tänk då på att lg:n har plastchassi ojoj vill inte ens tänka vad dom skulle ta för en i aluminium unibody, inget bakgrundsbelyst tangentbord osvosv..

Visa signatur

 macbook alu 2,4ghz 2048 ddr3 250gb 7200rpm hd geekforce m 9400 ddr3