Linux över en procent marknadsandelar

Permalänk

10% av marknaden har endast stöd för Open GL.10- 20% till och spelmarknaden måste börja anpassa sig

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Squall Leonhart
Största problemet tror jag dock är att Linux fortfarande efter 18 år på marknaden begär att folk ska sätta sig in i hur textkommandon funkar. Stöter man på ett problem och söker efter en lösning så hittar man i 9 av 10 fall en mindre avhandling med komplicerade kommandon som ska lösa problemet. Mer grafiska lösningar avskräcker betydligt mindre. Konsolkommandon kan finnas kvar för de som vill ha mer kontroll men det nödvändigaste ska gå att lösa med grafik tycker jag.

Snälla ni sluta och påstå att "Linux fortfarande efter 18 år" är si eller så. Det fanns bara en kärna i sin första experimentella form med begränsad funktionalitet för 18 år sedan. Jag har redan skrivit nog inlägg i frågan och länkar därför till vad jag skrev häromdagen: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=914... Kanske kan år 1998/99 vara en liten startpunkt för det som idag är den form att Linux baserad skrivbordsmiljö flest använder.

Varför ges på forum ofta terminalanpassade instruktioner? Därför att det överlägset bäst återges i textform. GUI anpassade instruktioner kräver kompletterande bilder eller så blir texten klumpig och långrandig. För de distributioner som vänder sig åt GUI benägna användare skulle det naturligtvis vara ett plus om det fanns fler Wiki sidor med illustrationer, för det mesta kan lösas i grafiskt gränssnitt. Linux oberoende av grafiskt gränssnitt är trots allt dess styrka.

Citat:

Kan man dock hantera dessa problem så kan Linux bli en mycket bra och billig ersättare till Windows.

Det beror på hur du menar. Den finns ingen anledning, och det blir helt meningslöst, att Linux skulle sträva efter att vara en ersättare för Windows. Linux ska fortsätta som nu att förbättras men ändå bevara de starka sidor som gör det annorlunda i jämförelse med Windows.

Permalänk
Medlem

Ja men det här är ju lustigt.

W3counter säger istället 2.16% market share, Linux.
http://www.w3counter.com/globalstats.php

Permalänk
Hedersmedlem

@ ws0d

Det illustrerar bra hur svårt det är att verkligen veta hur marknaden ser ut. Ingen vet med säkerhet. Eftersom det endast bygger på en user-agent funktion är det än svårare.

En liten idé: tänkt va kul det skulle vara om någon skrev ett oförargligt virus som endast ändrade läsarens user-agent och inget annat. Tyvärr är det ju ändå lite "skadligt" pga att visa sidor är dåligt kodade, men statistiken skulle helt klart sätta myror i huvudet på alla IT-journalister.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Snälla ni sluta och påstå att "Linux fortfarande efter 18 år" är si eller så.

Citat:

Det beror på hur du menar. Den finns ingen anledning, och det blir helt meningslöst, att Linux skulle sträva efter att vara en ersättare för Windows. Linux ska fortsätta som nu att förbättras men ändå bevara de starka sidor som gör det annorlunda i jämförelse med Windows.

Tja, om Linux nu ska fortsätta med ett mål om att vara säker enbart så kanske man skulle sluta med att försöka tävla mot Windows? Man kan inte tävla mot en jätte som Microsoft enbart med motiveringar om att vara säker och dylikt. För att vinna den stora massan kanske man borde ha något som är bättre. Att vara säkert och "nördig" lockar inte många vardagsanvändare.

Varför har Linux ökat under den senaste tiden? Beror det enbart på Asus satsning på minidatorer eller kan det bero på t.ex Ubuntu som satsar på användarvänlighet i stil med Windows? Jag gissar nog mer på Ubuntu-fallet och det talar ju sitt tydliga språk: Folk vill inte ha ett system som nästan kräver utbildning av sin användare för att denne ska få igång nätverket t.ex.

Bugg nummer 1 på Launchpad är faktiskt att Windows har större marknadsandel så uppenbarligen är det någon man strävar efter att göra något åt. Och eftersom MS leder så ställer de också fram vilkoren. Försöker man som liten uppstickare lägga fram något eget som vanligt folk inte efterfrågar så kommer inte heller vanligt folk lockas till produkten. I detta fall någon Linuxdist.

Jag kommer fortsätta att hävda att Linux ligger efter Windows när det gäller användarvänligheten så länge man försöker hänga kvar i konsolkommandon.

Citat:

Varför ges på forum ofta terminalanpassade instruktioner? Därför att det överlägset bäst återges i textform. GUI anpassade instruktioner kräver kompletterande bilder eller så blir texten klumpig och långrandig. För de distributioner som vänder sig åt GUI benägna användare skulle det naturligtvis vara ett plus om det fanns fler Wiki sidor med illustrationer, för det mesta kan lösas i grafiskt gränssnitt. Linux oberoende av grafiskt gränssnitt är trots allt dess styrka.

Ja, det håller jag med om. Det är lättare att be användaren skriva
sudo iwconfig wlan0 essid hemma key abc123
än att klicka där, där och där och sedan fylla i fälten X och Y.
Men vore det inte bättre om folk kunde med ren logik SE hur man ska göra från första början? Är tanken med ett system att sysselsätta supportpersonal dygnet runt för att hjälpa folk med småproblem? I Windows kan många vardagsanvändare överleva på egen hand och faktiskt få igång både uppkopplingen och det nyköpta PC-spelet utan krångel.
Kommandon i Linux är inte alltid varken uppenbara eller logiska och efter många kommandon hit och dit så vet användaren i många fall inte vad denne gjort till slut. Har man istället ett grafiskt interface så kan användaren se vad som är valt, avstängt eller liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Squall Leonhart

Ja, det håller jag med om. Det är lättare att be användaren skriva
sudo iwconfig wlan0 essid hemma key abc123
än att klicka där, där och där och sedan fylla i fälten X och Y.
Men vore det inte bättre om folk kunde med ren logik SE hur man ska göra från första början? Är tanken med ett system att sysselsätta supportpersonal dygnet runt för att hjälpa folk med småproblem? I Windows kan många vardagsanvändare överleva på egen hand och faktiskt få igång både uppkopplingen och det nyköpta PC-spelet utan krångel.
Kommandon i Linux är inte alltid varken uppenbara eller logiska och efter många kommandon hit och dit så vet användaren i många fall inte vad denne gjort till slut. Har man istället ett grafiskt interface så kan användaren se vad som är valt, avstängt eller liknande.

Det får mig att ställa fråga, ska kommandonen ge mer utförlig information om vad de gör idag? typ
sudo iwconfig wlan0 essid hemma key abc123
Konfigurerar det trådlösa nätverket wlan0 med ssidnamnet hemma,
nykeln abc123.
Konfiguration lyckades.

Och att om man håller musen över essid eller hemma ska dokumentationen som finns i man filen om just det dyka upp?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Squall Leonhart
Tja, om Linux nu ska fortsätta med ett mål om att vara säker enbart så kanske man skulle sluta med att försöka tävla mot Windows? Man kan inte tävla mot en jätte som Microsoft enbart med motiveringar om att vara säker och dylikt. För att vinna den stora massan kanske man borde ha något som är bättre. Att vara säkert och "nördig" lockar inte många vardagsanvändare.

Varför har Linux ökat under den senaste tiden? Beror det enbart på Asus satsning på minidatorer eller kan det bero på t.ex Ubuntu som satsar på användarvänlighet i stil med Windows? Jag gissar nog mer på Ubuntu-fallet och det talar ju sitt tydliga språk: Folk vill inte ha ett system som nästan kräver utbildning av sin användare för att denne ska få igång nätverket t.ex.

Bugg nummer 1 på Launchpad är faktiskt att Windows har större marknadsandel så uppenbarligen är det någon man strävar efter att göra något åt. Och eftersom MS leder så ställer de också fram vilkoren. Försöker man som liten uppstickare lägga fram något eget som vanligt folk inte efterfrågar så kommer inte heller vanligt folk lockas till produkten. I detta fall någon Linuxdist.

Jag kommer fortsätta att hävda att Linux ligger efter Windows när det gäller användarvänligheten så länge man försöker hänga kvar i konsolkommandon.

Men om du tänker efter, så är det just där Linux styrka ligger. I mina ögon är det lite fel att säga att "Linux måste göra så för att lyckas". Linux är själva grunden. Det finns massor med olika distributioner som alla inriktar sig på olika saker.
Ubuntu som du nämner är en av de distar som liknar Windows en del. Allt kan skötas grafiskt - och får man problem så kan man lösa det genom att klistra in ett kommando man fått av kunniga direkt i terminalen.

Att man skulle sluta använda kryptiska kommandon är jag nog inte ensam om att tycka att det vore förskräckligt. Det finns flera fördelar med dessa: "användarvänligare" (användarvänlighet är iofs ett subjektivt begrepp) distributioner har grafiska program som under skalet kör samma kommandon som andra gillar att köra själva. Tog du bort det grafiska från Windows skulle du nog se en del kryptiskt också.

Vad jag försöker säga är att Linux är så anpassningsbart, vilket jag älskar. Man kan köra nya KDE4.2 med KWin om man vill ha ett snyggt grafiskt gränssnitt, då är det bara att installera tex. Kubuntu eller Mandriva. Eller, så kan man göra åt andra hållet och göra allt manuellt (såhär ser tex. min dator ut: http://pici.se/pictures/dwrfMKpIz.png).

Tro det eller ej, men en av mina vänner, som är Windowsanvändare sedan barnsben och aldrig använt något annat, såg min dator och krävde att jag skulle installera ett likadant system på hans Aspire One. Vissa gillar sådana system utan att ens veta om det

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
och får man problem så kan man lösa det genom att klistra in ett kommando man fått av kunniga direkt i terminalen.

sudo rm -rf /

Jag håller för övrigt med dig även om jag skulle vilja att de kunde gå några steg längre och få de enkla distarna ännu enklare så vanligt folk kan överleva på egen hand. Kubuntu Jaunty Jackalope är väldigt nära det faktiskt.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Squall Leonhart
sudo rm -rf /

Jag håller för övrigt med dig även om jag skulle vilja att de kunde gå några steg längre och få de enkla distarna ännu enklare så vanligt folk kan överleva på egen hand. Kubuntu Jaunty Jackalope är väldigt nära det faktiskt.

Det kommer Jämför Jaunty med versionerna för nåt år sedan... Ljusår!

Permalänk
Medlem

Enda anledning till att privatpersoner använder Windows är väll för att det kan vara ett helvete att få program, speciellt spel, att funka på Linux..

Min far som bara surfar, och betalar räkningar tycker till och med att Linux är överlägset.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liemann
Enda anledning till att privatpersoner använder Windows är väll för att det kan vara ett helvete att få program, speciellt spel, att funka på Linux..

Min far som bara surfar, och betalar räkningar tycker till och med att Linux är överlägset.

Men leta inte Windowsprogram då! Många program skrivna för Windows har mycket fina program med liknande egenskaper, som är otroligt lätta att installera. Ibland till och med enklare

Det fanns nån sida som man kunde söka program på, så listade den substitut... kommer inte ihåg vad den hette dock :S

Edit: Inte denna, men den kanske hjälper

http://wiki.linuxquestions.org/wiki/Linux_software_equivalent...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Squall Leonhart
Tja, om Linux nu ska fortsätta med ett mål om att vara säker enbart så kanske man skulle sluta med att försöka tävla mot Windows? Man kan inte tävla mot en jätte som Microsoft enbart med motiveringar om att vara säker och dylikt. För att vinna den stora massan kanske man borde ha något som är bättre. Att vara säkert och "nördig" lockar inte många vardagsanvändare.

... Jag gissar nog mer på Ubuntu-fallet och det talar ju sitt tydliga språk: Folk vill inte ha ett system som nästan kräver utbildning av sin användare för att denne ska få igång nätverket t.ex.

...

Jag kommer fortsätta att hävda att Linux ligger efter Windows när det gäller användarvänligheten så länge man försöker hänga kvar i konsolkommandon.

Mycket är redan sagt och jag känner väl inte riktigt för att debattera i frågan, men jag skulle ändå vilja ställa en retorisk fråga: varför ska Linux tävla mot Microsoft på Microsofts villkor?

Bland användare och mer affärsdrivande krafter finns ofta kampen mot Microsoft med som en motiverande faktor men bland utvecklare för Linux plattformen tycks det inte spela särskilt stor roll. Personligen anser jag att Microsoft behöver utmanas av mer grundläggande skäl, där marknadsandelar endast är ett bidragande verktyg men absolut inte huvudorsaken.

Folk är olika. Om valen inte innebär några skillnader vore det lika spännande som att välja mellan en blå, grön och röd LADA.

Linux hänger inte kvar vid text kommandon, för det är grunden för alla grafiska applikationer du använder. Jag har ägnat mig lite åt PowerShell för Windows och är smått road av hur vissa saker presenteras som finesser passande för ett "power-verktyg" när det i själva verket handlar om efterhärmning av redan befintliga lösningar. Jag jobbar hellre med ett system som i grunden är genomtänkt utifrån text än ett påstått uteslutande grafiskt som måste lappas ihop med text. PowerShell i registret verkar annars bli en dröm... eller kanske ändå inte!

Permalänk
Medlem

Linux marknadsandel är egentligen ganska ovesäntlig för min del. Det enda den stora massan kan göra för mig är att pusha hårdvaruföretag att anpassa sig för Linux.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Men leta inte Windowsprogram då! Många program skrivna för Windows har mycket fina program med liknande egenskaper, som är otroligt lätta att installera. Ibland till och med enklare

Det fanns nån sida som man kunde söka program på, så listade den substitut... kommer inte ihåg vad den hette dock :S

Edit: Inte denna, men den kanske hjälper

http://wiki.linuxquestions.org/wiki/Linux_software_equivalent...

http://www.osalt.com kanske?

Det stora misstaget folk gör när de går från Win till Linux är att de alltid ska köra Windowsprogram i Linux. Klart de även ska byta och köra de zillioner Linux-program som finns istället, ofta bättre program också + open source + gratis.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Vem av oss är det som missförstått "Det är framförallt Mac OS X som klättrat på Microsofts bekostnad." ?

det var du som missuppfattade för jag har inte missuppfattat någonting. vad jag menar är att det INTE är bra att windows tappar till mac. dock är jag fullt insatt att så har skett.

*att windows tappar till ett open source operativsystem. gud såg det och sa att det var gott.

*att windows tappar till det mest överskattade opertativsystemet som finns som också INTE är open source är av ondo och inget annat (behöver jag säga att det är mac os jag pratar om?). djävulen har här varit i farten.

läs gärna länken: http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2007/feb/05/comment.media trevlig läsning

Permalänk

Felet med Ubuntu är att när man försöker leta efter något så får man många träffar med äldre versioner. Får man upp en sida från 2006 och försöker följa de instruktionerna så vet man inte riktigt vad som kommer att hända. Likaså när man letar efter ett program. Man kan hitta ett program som verkar lovande men när man sen rotar lite djupare så finner man att det inte är uppdaterat sen 2007. Den avancerade användaren klarar sig men nybörjaren får garanterat problem.

Felet är alltså att Google rotar fram gammal data som inte alls är relevant för sökningen. Många nybörjare får förmodligen helt fel uppfattning av Linux när de suttit och läst i en guide från början av detta millennium. Windows börjar också lida av samma bekymmer nu när det finns lite fler versioner ute på marknaden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Mycket är redan sagt och jag känner väl inte riktigt för att debattera i frågan, men jag skulle ändå vilja ställa en retorisk fråga: varför ska Linux tävla mot Microsoft på Microsofts villkor?

Det enda villkoret här som jag syftar på är användarvänligheten med att kunna sköta så gott som alla inställningar på grafisk manér. Att Linux därmed inte kan tävla mot Windows om nödvändiga delar fortfarande ska skötas med konsolen. Det är två olika sätt att sköta ett system på där ena är borträknat från den vardagliga marknaden tack vare Windows.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkskruv
Felet med Ubuntu är att när man försöker leta efter något så får man många träffar med äldre versioner.

Det där håller jag med om till 101%. Önskade att det gick att sortera resultaten i Google via datum istället för popularitet/relevans.

Permalänk

Grejen är att vanliga Svenssons vill ha välkända program som just Photoshop, Office-paketen osv för att det just är välkänt, de känner igen sig i dem.
De vill inte hålla på att strula med Wine osv för att få dem att fungera. Därför är Linux, tyvärr, inte ett alternativ för dem än.

Open Office är hyffsat komplett, men vad jag har märkt så saknari det vissa funktioner och en del användarvänlighet som Office har, även om Office är bloatware.

Använder själv Windows för att jag använder datorn till 80% plugg vilket involverar en jävla massa Adobe Acrobat, AutoCad, Sketchup, Word och Excel osv. Jag känner inte för att emulera AutoCad, jag känner att Open Office inte är lika användarvänligt som varken Word eller Excel, än.

Visa signatur

Intel I5 4670K @ 4.4 ghz | Noctua NH-D14 | EVGA GTX 780 SC 3GB | MSI Z87-S02 "Inet edition" | Corsair XMS 8gb 1600 mhz |NZXT Hale90 1000W | Samsung 840 Pro 256 gb | OCZ Vertex 64 GB | Seagate 1 TB | Fractal Design Define R2

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Squall Leonhart
Det enda villkoret här som jag syftar på är användarvänligheten med att kunna sköta så gott som alla inställningar på grafisk manér.

Ganska meningslöst att harva detta om och om igen. Det finns gott om Linux distributioner som helt och hållet, inte bara "så gott som alla inställningar, ger dig grafiska verktyg. För många finns aldrig någon som helst anledning att använda terminalen, ja om de nu inte vill göra det. Om någon "tvingas" till att tillfälligt ta hjälp av terminalen har detta inte med utformningen av skrivbordsmiljön att göra, utan handlar då om andra utmaningar, t ex att användaren råkar ha hårdvara som inte följer vanlig standard eller endast har stöd i Windows. Se problemet där det verkligen finns.

Bland de mest uttjatade och intetsägande orden finner vi "användarvänlighet". Skriv ärligt vad det handlar om: vana. Det finns i Windows bra design blandat med rent ut sagt korkade saker, och jag skulle kunna hitta samma blandade kompott bland de skrivbordsmiljöer som finns för Linux. Linux har i alla fall den fördelen att jag som användare har större möjligheter att anpassa miljön till mina behov. Sen vad som passar vem bäst är en helt annan fråga, men ska inte blandas ihop med försök till allmängiltiga omdömen.

Permalänk
Medlem

CADvärlden domineras av låsta verktyg och filformat, och användare tvingas till dyra "uppgraderingar" i allt snabbare takt. Men om man har möjlighet att själv bestämma över sina verktyg så finns t.ex. Qcad som fungerar i 2D och sparar i dxf. För 3d finns t.ex. Blender, som vanligtvis används för film eller speltillverkning, men kunniga användare kan även konstruera exakta modeller, och mäta areor, volymer, m.m. Jag började använda Blender på Windows XP, men när det visade sig att samma program i Linux renderar mycket snabbare bytte jag operativsystem. Därefter har jag även bytt ut Adobes standardpaket mot Gimp, Inkscape, och Scribus. Har dock kvar Windows XP som jag numera kör i Virtualbox på Ubuntu ifall jag skulle behöva komma åt filer i mitt gamla CADsystem.

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt att Linux knappar in, med tanke på Asus Eee PC och andra umpc's som säljs med Linux. Men visst är det bra

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz