Starka försäljningssiffror för AMD i Sverige

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
920 är också en i7.

Där 955 slår på tårna mot

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Detta är riktigt kul o höra!

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem

jag är fortfarande härligt nyförälskad i min 940BE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
jag är fortfarande härligt nyförälskad i min 940BE

Me too!

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Jag tycker att ATI är ett meningslöst varumärke, kan inte tänka mig att någon köper ett grafikkort för att det står ATI på kartongen och inte AMD.

AMD borde börja med att ha "ATI/AMD" på kartongerna sedan kvickt konvertera till AMD

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

AMD/ATI

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
AMD borde börja med att ha "ATI/AMD" på kartongerna sedan kvickt konvertera till AMD

Nope, det tror jag inte att de vill. De vill nog behålla namnet för att jag tror det blir svårt att kombinera Intel (CPU)/AMD(GPU) i tex bärbara datorer men lättare att kombinera Intel/ATI.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
AMD borde börja med att ha "ATI/AMD" på kartongerna sedan kvickt konvertera till AMD

Det tror jag, finns gott om idioter som tror att AMD är något hemskt. Inte i våran åldersgrupp kanske. Men sånna där "datorkunniga" i små konkurshotade datorbutiker i småorter är oftast sanslöst förvirrade.

Permalänk
Medlem

Svenskarna verkar med andra ord ha relativt bra koll på vilka produkter som är bra och prisvärda. Själv så skulle jag dock inte köpa en Phenom2 iom att de presterar sämre än Corei7 vid samma klockfrekvens. Kan bara hoppas att Orochi ändrar på detta, vid det laget börjar det nämligen bli dags att köpa en ny stationär.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delerium
Svenskarna verkar med andra ord ha relativt bra koll på vilka produkter som är bra och prisvärda. Själv så skulle jag dock inte köpa en Phenom2 iom att de presterar sämre än Corei7 vid samma klockfrekvens. Kan bara hoppas att Orochi ändrar på detta, vid det laget börjar det nämligen bli dags att köpa en ny stationär.

Vem bryr sig om hur det presterar per Hz? Självklart är det en viktig faktor, hög IPC är väldigt viktigt. Men man måste ju se till sammanhang också. Jag väljer hellre en 3GHz processor än en 500MHz processor med dubbelt så bra IPC.

Dock hör det väl till saken att i7 säljs i höga frekvenser. Men jämför då prestandan och inte IPCn.

Permalänk
Hedersmedlem

Intel kan när de vill ta död på Phenom II med en rejäl prissänkning på i7 då man har prestandaövertaget och man kan fråga sig varför de inte gör detta? Kan vara att man tolerera AMD då det förmodligen skulle leda till böter från EU då man får ett monopol, därtill skulle det förmodligen även ta död på Core2 och i5.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Intel kan när de vill ta död på Phenom II med en rejäl prissänkning på i7 då man har prestandaövertaget och man kan fråga sig varför de inte gör detta? Kan vara att man tolerera AMD då det förmodligen skulle leda till böter från EU då man får ett monopol, därtill skulle det förmodligen även ta död på Core2 och i5.

Känns inte som det spelar stor roll om de tar död på Core 2 och Core i5. De kan ju bara låta Core i7 täcka upp hela segmentet och göra i5 budget. Men marginalerna minskar nog en hel del när deras nya mellansegment plötsligt är dyrare att tillverka. Det skulle kunna ge en sämre vinst ett tag. Sedan har de nog som sagt konkurrenslagarna i bakhuvudet.

Permalänk
Entusiast

En bekant ville att jag skulle bygga honom en dator med bra prestanda, men itne full så dyr som hans brors dator.

Sagt och gjort. Det blev ett AMD-system.
Han blev förvånad över hur bra prestanda datorn hade trots att det bara kostade bråkdelar av vad hans brors dator kostade.

Han: -"Blev det bara ickemärkes budgetkomponenter?"
Jag: -"Nädå. Det är välkända och tillförlitliga tillverkare på komponenterna."
Han: -"Men vad är i så fall skillnaden? Hur kan den här datorn kosta så mycket mindre, och fortfarande mäta sig med min brors dator?"

Svaret på den frågan är:
-"AMD processorer och dess moderkort är så pass mycket billigare än ett modsvarande Intel-system".

De flesta lägger ner extremt mycket pengar på Intels senaste processor och ett motsvarande moderkort.
I spelsammanhang, vilket jag gissar att de flesta här på sweclockers använder datorn till i första hand, är det oftast bättre att lägga pengarna på ett vettigt grafikkort hellre än att slänga pengarna på en processor och ett motsvarande (svindyrt) moderkort som de flesta spelen i alla fall inte kan utnyttja till fullo.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SysGhost
En bekant ville att jag skulle bygga honom en dator med bra prestanda, men itne full så dyr som hans brors dator.

Sagt och gjort. Det blev ett AMD-system.
Han blev förvånad över hur bra prestanda datorn hade trots att det bara kostade bråkdelar av vad hans brors dator kostade.

Han: -"Blev det bara ickemärkes budgetkomponenter?"
Jag: -"Nädå. Det är välkända och tillförlitliga tillverkare på komponenterna."
Han: -"Men vad är i så fall skillnaden? Hur kan den här datorn kosta så mycket mindre, och fortfarande mäta sig med min brors dator?"

Svaret på den frågan är:
-"AMD processorer och dess moderkort är så pass mycket billigare än ett modsvarande Intel-system".

De flesta lägger ner extremt mycket pengar på Intels senaste processor och ett motsvarande moderkort.
I spelsammanhang, vilket jag gissar att de flesta här på sweclockers använder datorn till i första hand, är det oftast bättre att lägga pengarna på ett vettigt grafikkort hellre än att slänga pengarna på en processor och ett motsvarande (svindyrt) moderkort som de flesta spelen i alla fall inte kan utnyttja till fullo.

Precis, en billig Phenom II 720BE, DDR 2 för 500:- och ett moderkort för 700+ och du har sparat många tusenlappar på samma praktiska spelprestanda sen.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är så många som gått och köpt sig ett i7 system i onödan då det bara är ett fåtal som faktiskt behöver prestandan utan man skulle lagt pengarna på en Phenom II och bättre grafikkort istället. Intel är väl metvetna om detta och försöker få oss att tro motsatsen. Kommer ni ihåg den stora bluffen med MMX som SVT köpte med hull och hår och gjorde ett helt vetenskapsprogram om detta?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Vem bryr sig om hur det presterar per Hz? Självklart är det en viktig faktor, hög IPC är väldigt viktigt. Men man måste ju se till sammanhang också. Jag väljer hellre en 3GHz processor än en 500MHz processor med dubbelt så bra IPC.

Dock hör det väl till saken att i7 säljs i höga frekvenser. Men jämför då prestandan och inte IPCn.

Jag bryr mig om hur det presterar per Hz. Kanske beror det på allt obefogat dösnack man hört om Pentium 4 i stil med "min processor är snabbare än din för den har fler mhz" osv. AMD har i regel alltid haft processorer som presterat bättre än Intels vid samma klockfrekvens. Men visst har du rätt egentligen.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Jag får gratulera till god försäljning AMD/ATi och till AMD Sverige... må lyckan vara med er i fortsättningen också.

/Saint25

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Kommer ni ihåg den stora bluffen med MMX som SVT köpte med hull och hår och gjorde ett helt vetenskapsprogram om detta?

Nej, berätta gärna mer

Kul att AMD går bra, vi hoppas det leder till ännu lägre priser

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Blir att slänga ut E6750 och köpa en Phenom II snart.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Nej, berätta gärna mer

Kul att AMD går bra, vi hoppas det leder till ännu lägre priser

Intel la till 57 instruktioner som gav möjlighet att flytta flera data med en instruktion och det var en förbättring när det gällde grafik men det krävde att spel använde instruktionerna och vi vet vad som händer då...:)

Nova gjorde ett program där Intel fick helt fria händer att förklara dess förträfflighet med MMX och hur allt blivit omodernt över en natt. Snart blev grafikkorten helt avgörande för grafiken så MMX är det inte många som bryr sig om idag men man uppgraderar det hela tiden och för annat har det betydelse.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Det är så många som gått och köpt sig ett i7 system i onödan då det bara är ett fåtal som faktiskt behöver prestandan utan man skulle lagt pengarna på en Phenom II och bättre grafikkort istället. Intel är väl metvetna om detta och försöker få oss att tro motsatsen. Kommer ni ihåg den stora bluffen med MMX som SVT köpte med hull och hår och gjorde ett helt vetenskapsprogram om detta?

Jag minns, hela familjen tittade på det programmet.
Vill minnas att de sa något om 8 instruktioner under samma tid som den innan gjort 1 instruktion. Så spel skulle kunna få otrolig grafik med MMX-datorer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
920 är också en i7.

Jag frågade inte om den

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Jag minns, hela familjen tittade på det programmet.
Vill minnas att de sa något om 8 instruktioner under samma tid som den innan gjort 1 instruktion. Så spel skulle kunna få otrolig grafik med MMX-datorer.

Det var dåtidens fysik hype och som det ser ut kommer bli en dal av helheten som MMX blev.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jag visste att AMDs ekonomi var dålig men att det var så HÄR illa visste jag inte:

Net Income Before Taxes Q1 2009 Q4 2008 Q3 2008 Q2 2008
AMD -$298 Million -$1,358 Million $22 Million -$682 Million

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel/showdoc.aspx?i=355...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Jag visste att AMDs ekonomi var dålig men att det var så HÄR illa visste jag inte:

Net Income Before Taxes Q1 2009 Q4 2008 Q3 2008 Q2 2008
AMD -$298 Million -$1,358 Million $22 Million -$682 Million

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel/showdoc.aspx?i=355...

MM, Intels utvecklings utgifter är större (var större vet ej om de minskade) iaf större än vad AMD's pengar omlopp är.

Ganska nice att AMD håller sig kvar ganska "ganska" bra med sin gamla kärna.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jag visste att deras vinster och omsättning var långt ifrån Intels, men att deras förluster var SÅ stora hade jag inte riktigt väntat mig.

Permalänk
Avstängd

Go AMD/ATI hoppas det börjar gå bättre för dem så att vi får lägre priser ^_^

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...