Corsair tror på stora minnen

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Borde vi inte börja satsa på minnen med ECC, nu när storleken kryper uppåt?
Det är i alla fall vad jag tänkt göra i min nästa maskin.

Precis! När dagens desktop har minne likt gårdagens server (som hade ECC), samtidigt som minnescellerna blir fysikaliskt mer känsliga så är det underligt att ECC inte är standard. Jag tror orsaken påminner om effekten där datorerna drar mer och mer ström, trots att vi får ut fler och fler beräkningar per joule...

Av någon anledning bryr sig folk inte sådär jättemycket om en superstabil dator, eftersom de ändå kör Windows och stänger ner datorn när dagen eller arbetsveckan är slut. ECC kanske uppfattas som "slöseri" då bitar används som paritet. Å andra sidan har folk inga problem med att "slösa" diskutrymme med feltoleranta RAID-konfigurationer (slösa inom citattecken därför att det _inte_ är att slösa). ECC är ju "dyrt" därför att inte alla minnen har det!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag tror att en del tycker mycket minne är lite syndigt, lite av självförhävelse.
Ungerfär som en ha en finare bil eller lite snyggare kläder än andra har.
Det kan ha med våra Lutherska traditioner att göra.

Haha, skojfriskt sagt, men fanken vet om du inte rentav har rätt!

...

Som redan påpekats kan man inte få för mycket av RAM. Den enda faran är väl software-bloat, men det får vi ju alla ändå...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Achoth
Nja, kör man med passande minnen blir det 2x dual channel.

Haha

Varje moderkort som stödjer DDR2 har två banor som kan skicka 2x64-bit data åt gången. Om du sätter in två så sätter du vanligt vis på var sin bana. Om du sätter 4st så delar dem på två 2 banor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niro_the_crazy
Varje moderkort som stödjer DDR2 har två banor som kan skicka 2x64-bit data åt gången. Om du sätter in två så sätter du vanligt vis på var sin bana. Om du sätter 4st så delar dem på två 2 banor.

Om man sätter in 2 så sätter man in dem på samma kanal (bana) så man får dual channel, och har man 4 sätter man in dem på varsinna kanaler och får dual channel förutsatt att RAM-minnena passar (de på samma kanal borde vara identiska med några undantag, och alla ska vara i samma klock för bästa effekt). CPU-Z säger dual channel för mig så

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Achoth
Om man sätter in 2 så sätter man in dem på samma kanal (bana) så man får dual channel

Nej, man sätter naturligtvis stickorna på olika kanaler eftersom varje kanal har en begränsad bandbredd. Sätter man flera stickor på samma kanal så får man ingen ökning av minnesbandbredden.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Jag använder som mest 30% av de 8 GB jag har - enda anledningen är att det var så billigt med minne förra sommaren... 4 GB borde räcka gott fortfarande.

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Nej, man sätter naturligtvis stickorna på olika kanaler eftersom varje kanal har en begränsad bandbredd. Sätter man flera stickor på samma kanal så får man ingen ökning av minnesbandbredden.

Det var som fasen. Trodde att man skulle ha dem i dual channel för bästa prestanda, men man lär sig alltid något nytt

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Achoth
Det var som fasen. Trodde att man skulle ha dem i dual channel för bästa prestanda, men man lär sig alltid något nytt

Men det är ju det han säger. Dual channel = dubbla kanaler.

Alltså, ha en sticka per kanal så får du två kanaler med trafik, det är dubbelt så snabbt, har du två minnen i samma kanal så har du fortfarande bara en kanal med trafik.

Alltså. Du har 4 minnesslots:
1A, 2A, 1B och 2B.

De som börjar på 1 är en kanal, de som börjar på 2 är en annan kanal.

Sätter du ett minne i 1A och ett i 1B så får båda minnen använda kanal 1. Sätter du däremot ett minne i 1A och ett i 2A så har de var sin kanal och du får dubbla prestandan. Sätter du sen minnen efter det i 1B och 2B så påverkar inte det bandbredden då du redan använder båda kanalernas kapacitet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Men det är ju det han säger. Dual channel = dubbla kanaler.

Alltså, ha en sticka per kanal så får du två kanaler med trafik, det är dubbelt så snabbt, har du två minnen i samma kanal så har du fortfarande bara en kanal med trafik.

Alltså. Du har 4 minnesslots:
1A, 2A, 1B och 2B.

De som börjar på 1 är en kanal, de som börjar på 2 är en annan kanal.

Sätter du ett minne i 1A och ett i 1B så får båda minnen använda kanal 1. Sätter du däremot ett minne i 1A och ett i 2A så har de var sin kanal och du får dubbla prestandan. Sätter du sen minnen efter det i 1B och 2B så påverkar inte det bandbredden då du redan använder båda kanalernas kapacitet.

Jag trodde att dual channel hade att göra med att 2 minnen av samma specifikationer ligger i samma kanal för att jobba tillsammans i någon form av RAID 0 för RAM-minnen vilket ökar prestandan på samma sätt som med hårddiskar. Jag visste inte att begränsningen för minnesprestandan låg i bandbredden utan hade uppfattningen att det var läs/skrivhastigheten som begränsade (kanske är både och).

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Achoth
Jag trodde att dual channel hade att göra med att 2 minnen av samma specifikationer ligger i samma kanal för att jobba tillsammans i någon form av RAID 0 för RAM-minnen vilket ökar prestandan på samma sätt som med hårddiskar. Jag visste inte att begränsningen för minnesprestandan låg i bandbredden utan hade uppfattningen att det var läs/skrivhastigheten som begränsade (kanske är både och).

Det är som Raid 0. Och hur snabbt du kan läsa och skriva är ju direkt relaterat till frekvensen på minnet. Har du ett 800MHz minne så har du ju en viss prestanda i det. Men om det minnet samarbetar med ett annat minne och bara skriver varannan byte så har du dubbla prestandan i de två minnena. Men då måste de ligga på olika kanaler. Eftersom varje kanal går i 800MHz.

Skulle de ligga på samma kanal, så hade du behövt en 1600MHz kanal och ett 1600MHz chip i slutet av kanalen som delar upp informationen till 2 800MHz signaler till de två minnena. Med andra ord, hade du kört på samma kanal så hade du behövt en extra funktion i slutet av kanalen som kostar pengar och är klumpig. Bättre att dela upp informationen i två kanaler direkt i minneskontrollern.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det är som Raid 0. Och hur snabbt du kan läsa och skriva är ju direkt relaterat till frekvensen på minnet. Har du ett 800MHz minne så har du ju en viss prestanda i det. Men om det minnet samarbetar med ett annat minne och bara skriver varannan byte så har du dubbla prestandan i de två minnena. Men då måste de ligga på olika kanaler. Eftersom varje kanal går i 800MHz.

Skulle de ligga på samma kanal, så hade du behövt en 1600MHz kanal och ett 1600MHz chip i slutet av kanalen som delar upp informationen till 2 800MHz signaler till de två minnena. Med andra ord, hade du kört på samma kanal så hade du behövt en extra funktion i slutet av kanalen som kostar pengar och är klumpig. Bättre att dela upp informationen i två kanaler direkt i minneskontrollern.

Jaha ja. Men varför säger CPU-Z att jag har dual channel? Fel på programmet?

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Achoth
Jaha ja. Men varför säger CPU-Z att jag har dual channel? Fel på programmet?

Antagligen för att du har en sticka (eller två) på varje minneskanal.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

tekniken utvecklas, älskar det!!

Permalänk
Medlem

Bara nördar använder mer än 2-3 gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Antagligen för att du har en sticka (eller två) på varje minneskanal.

Jaja, dual channel syftar alltså inte på något mer än att man använder båda kanalerna helt enkelt, då förstår jag

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Achoth
Jaja, dual channel syftar alltså inte på något mer än att man använder båda kanalerna helt enkelt, då förstår jag

Dual Channel (Översatt: Dubbel kanal) Betyder att man använder båda kanalerna. Och eftersom man gör det så kan båda arbeta samtidigt och du får dubbel minnesprestanda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XBox360
Bara nördar använder mer än 2-3 gb.

Du är på helt fel hemsida. Hejdå.

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Medlem

En ren startad ny maskin med Vista och antivirus och lite standard smågrejer kan ju lätt dra en gig minne.
Att använda mer än 2-3 är faktiskt inte ovanligt även för svenssons idag.

4 gig minst för en stationär ny dator säger jag, 8 gig om du är nörd.