Nya processorer från AMD

Permalänk
Medlem

Säg hej till uppgradering av hela datorparken Någon som vet ifall det är några nya mobila cpu:er på g från AMD?

Athlon II X4 600e kan fan vara värt guld..

Permalänk
Medlem

Jag tycker om vägen som AMD är på med avseende till processorer, men en del av dessa modeller känns aningen redundanta. Samtidigt så är det trevligt med billigare och energisnålare alternativ för arbetsstationer, ett stort plus för det.

45 / 65 watt, kan det kylas passivt mån tro?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kakan86
Jag som hade hoppats på en ny toppmodell som jag hade kunnat ersatt min x2 6000+ med

känns inte nödvändigt att byta till phenom II x4 955, för liten prestandavist:P

Håller med, men tydligen har många i tråden missupfattat din inlägg som om att du jämförde X2 6000+ rakt av mot phenom II x4 955, vilket visar lite hur insnöade dem är. Det är ju trots allt du själv som avgör i vilket sammanhang prestandavinsten skall avgöras i. Att t. ex. surfa på webben går ju lika bra med en gammal P4.

Själv har jag velat uppgradera till en AM3 cpu, men känner inte av behovet just nu och väntar likväl som du på lite bättre släpp eller prissänkning på toppmodellen. Håller på att rendera ihop lite filmer nu och mer kraft hade faktiskt inte varit fel. Fler modeller gör inte beslutsångesten mindre precis...

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför alla gnäller på ddr3. Drar mindre kräm = bättre för miljön, svalare och i långa loppet plånboken.

Visa signatur

AM3 FX-8350, Noctua NH-D15 ● 4x8 GB Corsair Vengeance pro 1600MHz DDR3 ● Asus M5A97 Pro ● GeForce RTX 3060 ● Seasonic Focus GX-850 ● Lian Li PC-V2100B plus II

Permalänk
Medlem

TDP och verklig förbrukning behöver inte stämma överens. Troligen är X2 och X3 varianterna egentligen X4 med inaktiverade kärnor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
TDP och verklig förbrukning behöver inte stämma överens. Troligen är X2 och X3 varianterna egentligen X4 med inaktiverade kärnor.

Kan inte tala för hur det fungerar nu men förr i tiden körde Intel på ett TDP som motsvarade ungefär vad processorn drog i praktiken, medan AMD tog de absolut värsta tänkbara förhållandena, pressade processorn så hårt det bara gick och sedan la på några watt som marginal. De kanske kör samma metod nu dock.

Phenom X2 ser ju intressant ut, borde ju bli samma kräm per kärna och per klockfrekvens som X3-processorerna rent logiskt, och eftersom X3 720BE oftast slår vilken C2D som helst så kanske denna processor kan få död på den plattformen äntligen. Blir nog ett bra alternativ till en bugdet-gamerdator Spännande att se vad nya Athlon-processorerna går för, och till vilket pris.

Permalänk
Avstängd

Till alla som inte fattat det än:

AM3-prollar är bakåtkompatibelt med moderkort som kör på AM2+.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Till alla som inte fattat det än:

AM3-prollar är bakåtkompatibelt med moderkort som kör på AM2+.

och om moderkortstilverkarna har stöd i bios för prollen:P

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lidodido
Kan inte tala för hur det fungerar nu men förr i tiden körde Intel på ett TDP som motsvarade ungefär vad processorn drog i praktiken, medan AMD tog de absolut värsta tänkbara förhållandena, pressade processorn så hårt det bara gick och sedan la på några watt som marginal. De kanske kör samma metod nu dock.

Phenom X2 ser ju intressant ut, borde ju bli samma kräm per kärna och per klockfrekvens som X3-processorerna rent logiskt, och eftersom X3 720BE oftast slår vilken C2D som helst så kanske denna processor kan få död på den plattformen äntligen. Blir nog ett bra alternativ till en bugdet-gamerdator Spännande att se vad nya Athlon-processorerna går för, och till vilket pris.

Du har rätt angående AMD, kan inte uttala mig om Intel...

AMD listar "worst-case scenario" så att säga, alltså om alla enheter i processorn utnyttjas till max.

Ett exempel är AMD Phenom 9950 2.6ghz 140W TDP, det var inget 140W monster utan det drog cirka 105W i hög belastning.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

Trevligt att AMD går starkt framåt. Både på grafiken och CPU. Dom nya 45nm blir säkert mycket bra att klocka. Det blir att uppgradera sitt 939 mobo nu. Sommaren och hösten stavas AMD Quad 45nm, ATI Radeon, 8GB DDR3 och Windows 7.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut.
Nån som vet om Athlon II X2 är en ny native dualcore, eller om det bara är harvestade X4/X3:or?
Tycker AMD är i behov av en modern native dualcore, är onödigt dyrt att göra X2:or av X4 kärnor!
Släng på två kärnor och kanske 2mb cache så borde det bli en liten och billig kärna som klarar sig alldeles utmärkt i en vanlig kontorsburk, lär säkert funka bra till mycket annat också.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Ser bra ut.
Nån som vet om Athlon II X2 är en ny native dualcore, eller om det bara är harvestade X4/X3:or?
Tycker AMD är i behov av en modern native dualcore, är onödigt dyrt att göra X2:or av X4 kärnor!
Släng på två kärnor och kanske 2mb cache så borde det bli en liten och billig kärna som klarar sig alldeles utmärkt i en vanlig kontorsburk, lär säkert funka bra till mycket annat också.

Det är inte onödigt, bättre sälja än att slänga?

Och den processorn du talar om ska komma. Det blir en Deneb med 2 kärnor borttagna och bara 2MB L3 cache.

Men det här med "Native" spelar noll roll på Phenom II, strömförbrukningen går ner och slutkonsumenten märker inget.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Athlon är trotsallt ett trevligt namn bland processorer och många kommer få bra vibbar.

Permalänk
Medlem

Varför kör de fyrkärniga AMD med bara 6 mb L3 cash när INTEL kör med dubbelt så mycket?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Som jag fattat det så drar inte AMD lika stor nytta av större L3 cache. Kan i och försig vara andra anledningar såsom att hålla nere mängden transistorer så man får flera processorer på samma kiselyta eller för att minska strömförbrukningen och värmeutvecklingen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Varför kör de fyrkärniga AMD med bara 6 mb L3 cash när INTEL kör med dubbelt så mycket?

AMD har inte lika bra tillverkningsteknik.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
AMD har inte lika bra tillverkningsteknik.

det har inte med tillverkningstekniken att göra

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Det är inte onödigt, bättre sälja än att slänga?

Och den processorn du talar om ska komma. Det blir en Deneb med 2 kärnor borttagna och bara 2MB L3 cache.

Men det här med "Native" spelar noll roll på Phenom II, strömförbrukningen går ner och slutkonsumenten märker inget.

Jo förvisso är det bättre att sälja än att slänga.Men problem uppstår om x2 o x3 blir väldigt populära.Då får Amd lov att använda hela 4 kärniga o deaktivera en eller två kärnor o sälja dom som x3,x2 pga att dom inte har tillräckligt med defekta kärnor för att täcka efterfrågan av dom billigare processorerna.

Bra för oss,dyrt för Amd

Tyckte att det var lite för många cpuer med nästan samma spec,blir lite rörigt.Men annars kul att Amd är tillbaka på scenen på allvar!

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Det är inte onödigt, bättre sälja än att slänga?

Och den processorn du talar om ska komma. Det blir en Deneb med 2 kärnor borttagna och bara 2MB L3 cache.

Men det här med "Native" spelar noll roll på Phenom II, strömförbrukningen går ner och slutkonsumenten märker inget.

Jag sa aldrig att det var onödigt, bara att det var onödigt dyrt! går ju att ha flera X2 familjer där en är baserad på faktiska tvåkärniga kärnor (att föredra).

Väldigt många datorer klarar sig utmärkt med en dualcore, t.ex. de flesta företagsdatorer och familjedatorn som används till att betala räkningar, youtuba och facebooka mm.
Denna marknad är en av de större, och om man grovt sett måste tillverka en processor för denna marknaden som är dubbelt så stor som konkurrentens så får man lönsamhetsproblem och inte samma möjligheter att konkurrera med pris.

Fint att de har planer för en ny tvåkärning i.a.f. jag skulle dock gärna se att de skippade L3 då och körde på en större L2 då pga latenser, men det blir förmodligen orealistiskt då Phenomarkitekturen bygger på cache i tre nivåer. För att implementera en stor delad L2 igen måste stora delar av kärnan konstrueras om, vilket blir allt för dyrt!

Native eller inte spelar mycket riktigt inte så stor roll för slutkunden, men för AMD som företag och möjlig vinst per processor är det viktigt! (Självklart är det också viktigt att kunna sälja halvfungerande kärnor som andra produkter också).

Ska för övrigt bli intressant att se hur mycket Athlon X4/X3 prestanda skadas av att inte ha någon L3 (jämfört med Phenom).

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk

Kanske fel tråd men ändå. Ännu mer förvirring. Tänkt uppgradera min gamla pent 4 3.2 och efter mycket ångest siktat in mig på intel 5200 och klockat lite (budget system). Skall man vänta och välja Amd. Funderade först på amd 7750 och ddr2 system och eventuellt uppgradera senare med typ phenom2 720. Helt rådlös nu. Hur som helst är det budget jag är ute efter. Är de nya bakåtkompatibla till ddr2 eller skall man välja ddr3 direkt.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Jag sa aldrig att det var onödigt, bara att det var onödigt dyrt! går ju att ha flera X2 familjer där en är baserad på faktiska tvåkärniga kärnor (att föredra).

Väldigt många datorer klarar sig utmärkt med en dualcore, t.ex. de flesta företagsdatorer och familjedatorn som används till att betala räkningar, youtuba och facebooka mm.
Denna marknad är en av de större, och om man grovt sett måste tillverka en processor för denna marknaden som är dubbelt så stor som konkurrentens så får man lönsamhetsproblem och inte samma möjligheter att konkurrera med pris.

Fint att de har planer för en ny tvåkärning i.a.f. jag skulle dock gärna se att de skippade L3 då och körde på en större L2 då pga latenser, men det blir förmodligen orealistiskt då Phenomarkitekturen bygger på cache i tre nivåer. För att implementera en stor delad L2 igen måste stora delar av kärnan konstrueras om, vilket blir allt för dyrt!

Native eller inte spelar mycket riktigt inte så stor roll för slutkunden, men för AMD som företag och möjlig vinst per processor är det viktigt! (Självklart är det också viktigt att kunna sälja halvfungerande kärnor som andra produkter också).

Ska för övrigt bli intressant att se hur mycket Athlon X4/X3 prestanda skadas av att inte ha någon L3 (jämfört med Phenom).

Men snälla, AMD gör inte mindre vinst per processor för att dom "harvestar".

Antingen säljs en processor med 2 dåliga kärnor som en Dual-Core, eller ner i soptunnan vad är mer ekonomiskt?

L3 cachen på Phenom II gör faktiskt en stor skillnad, om man jämför med Propus som är exakt en Deneb utan L3 cache, sedan en lättare klockning på nordbryggan kan göra under för L3 och dina minnen.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Till alla som inte fattat det än:

AM3-prollar är bakåtkompatibelt med moderkort som kör på AM2+.

AM2(+), för att vara exakt. Om kakans villkor är uppfyllt, givetvis. Dock är jag väl relativt ensam om att ha en am2planka, .

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Det är inte onödigt, bättre sälja än att slänga?

Och den processorn du talar om ska komma. Det blir en Deneb med 2 kärnor borttagna och bara 2MB L3 cache.

Men det här med "Native" spelar noll roll på Phenom II, strömförbrukningen går ner och slutkonsumenten märker inget.

Athlon processorerna kommer baseras på en kärna som är helt utan L3 native. Sedan vet jag inte om de kommer tillverka någon av dem som native dualcore, de kommer antagligen ha så bra yield att det kommer vara slöseri att mätta den enorma Dualcore-marknaden med bara harvestade quads.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Varför kör de fyrkärniga AMD med bara 6 mb L3 cash när INTEL kör med dubbelt så mycket?

Cash? Du menar förstås Cache? Och Intel har inte dubbelt så mycket L3. Intel har som mest 8Mb i sina Core i7. Dessutom så tjänar inte AMD på cache på samma sätt som Intel. Så för AMD så är det bara onödigt att ha för mycket cache.
En C2D med 512Kb cache är ofta långsammare eller lika jämfört med en jämnklockad A64 med 512Kb cache. Vid 1Mb cache ligger de oftast lika, men med 2Mb eller mer drar C2D ifrån.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
AMD har inte lika bra tillverkningsteknik.

Vad är det för skitsnack? Menar du att AMD inte har förmågan att tillverka lika stora chip? Faktiskt är det så att AMD länge gjort just det, tillverkat större chip. AMD tillverkar äkta Quadcores. Det är svårare och AMD gjorde det med Phenom redan på 65nm tillverkningsprocess. En process där intel sa att det var för svårt. Det är ju förvisso delvis sant då Phenom inte kunde klocka så högt. Men Intel kör med den säkrare metoden att tillverka mindre chip, och har därför kombinerat dual-cores.
Så anledningen att Intel har större cachemäng på sina Core 2 Quad är att de har två dualcores som ligger brevid varandra. Om du kallar det bättre tillverkningsteknik att ta vägen med att tillverka två lättillverkade chip så visst.

Och sedan självklart, AMD får inte samma prestandavinst med mer cache och har därmed inte samma behov av det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Cash? Du menar förstås Cache? Och Intel har inte dubbelt så mycket L3. Intel har som mest 8Mb i sina Core i7. Dessutom så tjänar inte AMD på cache på samma sätt som Intel. Så för AMD så är det bara onödigt att ha för mycket cache.
En C2D med 512Kb cache är ofta långsammare eller lika jämfört med en jämnklockad A64 med 512Kb cache. Vid 1Mb cache ligger de oftast lika, men med 2Mb eller mer drar C2D ifrån.

De har 12 MB i t.ex Q9650 fast L2 cache. Jag har fortfarande inte fått något objektivt svar på varför AMD inte satsar på cachen som Intel gör.
Att det är onödigt med för mycket Cache för AMD tvivlar jag starkt på.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Athlon processorerna kommer baseras på en kärna som är helt utan L3 native. Sedan vet jag inte om de kommer tillverka någon av dem som native dualcore, de kommer antagligen ha så bra yield att det kommer vara slöseri att mätta den enorma Dualcore-marknaden med bara harvestade quads

Yepp det är Regor som ska komma. 2 Kärnor med 2MB L3 cache, bör ju bli snuskigt billig

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Vad är det för skitsnack? Menar du att AMD inte har förmågan att tillverka lika stora chip? Faktiskt är det så att AMD länge gjort just det, tillverkat större chip. AMD tillverkar äkta Quadcores. Det är svårare och AMD gjorde det med Phenom redan på 65nm tillverkningsprocess. En process där intel sa att det var för svårt. Det är ju förvisso delvis sant då Phenom inte kunde klocka så högt. Men Intel kör med den säkrare metoden att tillverka mindre chip, och har därför kombinerat dual-cores.
Så anledningen att Intel har större cachemäng på sina Core 2 Quad är att de har två dualcores som ligger brevid varandra. Om du kallar det bättre tillverkningsteknik att ta vägen med att tillverka två lättillverkade chip så visst.

Och sedan självklart, AMD får inte samma prestandavinst med mer cache och har därmed inte samma behov av det.

Det är väl allmänt känt att Intel har mer resurser och att deras tillverkningsteknik ligger i framkant, men det handlar ju egentligen om hur mkt plats det finns kvar för cache minne i chippet. Så jag kanske tänkte lite fel när jag skrev att Intel har bättre tillverkningsteknik och därför får in mer cache minne. Men om nu Intels chip är mindre och presterar bättre än AMD's så borde ju deras chip vara mer effektivare. Mer kraft per transistor eller något sånt. Fast det är bara spekulationer...

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Mer strömsnåla pga lägre klock?
= går inte så bra att överklocka?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
De har 12 MB i t.ex Q9650 fast L2 cache. Jag har fortfarande inte fått något objektivt svar på varför AMD inte satsar på cachen som Intel gör.
Att det är onödigt med för mycket Cache för AMD tvivlar jag starkt på.

När information i minnet måste hämtas via en långsam FSB så gör det stor nytta med en cache. Ju större cache desto mindre exakt måste man gissa sig till vilken information man behöver härnäst.
AMD har minnet kopplat direkt till processorn och vid en cachemiss kan informationen hämtas betydligt snabbare från minnet än vad som kan ske på en intel med FSB.
Intel har sett fördelarna med att koppla minnet direkt till processorn istället för att förlita sig på ett enormt cacheminne och lanserade Core i7.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
De har 12 MB i t.ex Q9650 fast L2 cache. Jag har fortfarande inte fått något objektivt svar på varför AMD inte satsar på cachen som Intel gör.
Att det är onödigt med för mycket Cache för AMD tvivlar jag starkt på.

Men det är L2, inte L3. Dessutom är det 2x 6Mb. De fungerar inte som ett stort 12Mb minne, de måste i väldigt stor utsträckning hålla samma data. Och datan som hålls i ena L2 minnet är inte tillgänglig för processorerna i andra chippet.

Så för varje processor kärna i en C2Q så finns det 6Mb tillgänglig cache. Och för varje processorkärna i en Phenom II så finns det 6.5Mb tillgänglig cache.

Och om du undrar varför AMD inte satsar på det så ligger det lite i att Intel har 4 instruktioner per clock medans AMD idag har 3. Inte rakt av jämförbart eftersom pipelinens storlek och design avgör mycket också. Men det innebär att ett snabbare dataflöde har mycket större potential till att höja prestandan i en Core 2. Det kombinerat med en underutvecklad FSB som inte kan utnyttja minnet särskilt bra gör dessutom Core 2 till en mer cacheberoende processor.

Kolla prestandan på en Core 2 baserad processor med 512Kb L2. T.ex. en Celeron E1200, och den presterar skräp. Men redan på 1Mb så blir den snabbare, och 2Mb tjänar den en hel del på också. Intels prestanda klättrar bra med större cache helt enkelt. Medan AMD har försumbar prestandaskillnad mellan sina 512Kb modeller och sina 1Mb modeller av A64. Och även med Phenom II, oftast ingen prestandaskillnad mellan 4MB L3 och 6MB L3. Du kan se detta tydligt i benchmarks. Varför skulle AMD försämre sina intäkter med 8MB L3 när skillnaden mellan 4 och 6 näst intill aldrig märks?

Core i7 har löst mycket med en bättre buss och integrerad minneskontroller. Men har fortfarande 4 instruktioners kärnor, kombinerat med Hyperthreading. Vilket gör att flöde av data fortfarande måste flyta bättre på intels plattform för att den ska nå sin fulla potential, men då blir det snabbare också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Det är väl allmänt känt att Intel har mer resurser och att deras tillverkningsteknik ligger i framkant, men det handlar ju egentligen om hur mkt plats det finns kvar för cache minne i chippet. Så jag kanske tänkte lite fel när jag skrev att Intel har bättre tillverkningsteknik och därför får in mer cache minne. Men om nu Intels chip är mindre och presterar bättre än AMD's så borde ju deras chip vara mer effektivare. Mer kraft per transistor eller något sånt. Fast det är bara spekulationer...

Intel har större ekonomi och har råd att köpa senaste maskinerna när de är cutting edge. AMd väntar alltid en tid, de sparar enorma pengar på att byta process ett halvår senare. Men som kompensation så utvecklar AMD sina processer längre under processens gång, och använder sig av tekniker de kallar CTI och STT. Ett tidigt Intel 90nm chip är mer eller mindre lika med ett sent Intel 90nm chip. Medans ett tidigt AMD 90nm chip inte kan mäta sig med ett sent 90nm chip som är betydligt bättre.

Detta innebär att du inte kan jämföra dem rakt av. Intel tar alla sin teknik och lägger vid processövergången, AMD som väntar lite tar ut en del av de tekniken innan de byter process.

Och du missförstod. Intels chip är mindre just för att de bara har hälften av grejerna på det. De har inte effektivare transistorer bara för att de tillverkar dual cores istället för quad cores. De sparar chipyta och kan få bättre frekvenser, det är det de gör. Sedan tar de två dual cores och bygger till en quad core imitation.

Så där AMD tillverkar ett stort svårtillverkat chip. Så tar Intel och tillverkar 2 mindre lättillverkade chip som de sedan sätter ihop. Knappast effektivare transistorer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Mer strömsnåla pga lägre klock?
= går inte så bra att överklocka?

Strömsnåla chip brukar klocka guld. Och om det är på grund av lägre klock så kan man ju oftast ta tillbaka den klocken. Exempel på det är ju Duron, Celeron och de billigare C2D modellerna som klockar kung. Eller varför inte gamla Athlon XP-m eller Dothan.

Permalänk
Medlem

tycker att det verkar mycket lovande på pappret. perfekt för mindre chassin, kanske behöver man inte längre de giantiska kylarna. syftar främst på de energisnåla Athlon II X3 och X4

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.