Windows 7 lagom till julhandeln

Permalänk
Melding Plague

Windows 7 lagom till julhandeln

Microsoft berättar i ett pressmeddelande att operativsystemet Windows 7 kommer att finns ute lagom till julhandeln.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alltid roligt när det går snabbare framåt i utvecklingen(?). Grattis M$

Visa signatur

"If you survive, please come again." - Apu
De eller dem?

Permalänk
Medlem

Frågan är om det är värt att byta operativsystem. Är nöjd med xp. Dock är ju betan av win7 trelivg. Med ett inte alltför skrämmande pris så kanske man går över ändå

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Frågan är om det är värt att byta operativsystem. Är nöjd med xp. Dock är ju betan av win7 trelivg. Med ett inte alltför skrämmande pris så kanske man går över ändå

Känns lite jobbigt att hålla sig kvar vid XP när de är 2 steg uppåt sen? Ungefär som att sitta med Windows 95 innan XP släpptes

Visa signatur

Ingen är perfekt inte ens Najk!

Permalänk

Årets julklapp kanske ?

Jag vill ha det iaf.

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk

Mjukvara till julklapp? Nej tack, inga mjuka paket här inte!

Visa signatur

För många datorer för signaturen.
http://h23.se

Permalänk

Fena fesken... ska bli härligt med nytt operativ om man skaffar ny dator. Blir väl till å köra RC tills dess om jag köper ny burk i sommar

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cLi
Känns lite jobbigt att hålla sig kvar vid XP när de är 2 steg uppåt sen? Ungefär som att sitta med Windows 95 innan XP släpptes

Tror du glömde några versioner där

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av QuantoR
Tror du glömde några versioner där

Njae? 98 --> XP

Där emellan kom iofs ME (inte ens värt att kalla skräp) och 2000 (som inte var till för konsumenter?)...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Njae? 98 --> XP

Där emellan kom iofs ME (inte ens värt att kalla skräp) och 2000 (som inte var till för konsumenter?)...

98, 98SE, 2000, (som visst var för konsumenter ) NT 4.0, ME och CE (som där imot inte var tänkt för konsumenter)

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av QuantoR
98, 98SE, 2000, (som visst var för konsumenter ) NT 4.0, ME och CE (som där imot inte var tänkt för konsumenter)

det var väl inte riktigt rättvisande:
1) skillnaden mellan 98 och 98se är inte att beteckna som två olika operativsystem
2) I fallen NT4 och Win2000 (som inte alls var inriktat mot konsumenter egentligen) så var dessa ute samtidigt som win95(?) respektive win ME.

Så ur ett konsumentled mellan 98 och XP så har vi: 98, windows ME alternative win2000 och sedan windows xp.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Någon som vet om Windows 7(eller seven) kommer bli officiella namnet eller om det bara är ett kodnamn? Vista hade väl under utvecklingsstadiet Longhorn om jag inte minns fel.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Vilket pris kan man förvänta sig för motsvarande Ultimate Edt?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hotfuzz08
Någon som vet om Windows 7(eller seven) kommer bli officiella namnet eller om det bara är ett kodnamn? Vista hade väl under utvecklingsstadiet Longhorn om jag inte minns fel.

Windows 7 är nog det officiella. Vienna var kodnamnet har jag för mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
Vilket pris kan man förvänta sig för motsvarande Ultimate Edt?

Runt tusenlappen för OEM och 3000-4000kr för RETAIL skulle jag väl gissa. Precis som Vista kostar idag.

Permalänk
Medlem

Kommer man kunna uppgradera gratis från Vista eller ej?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Gillar Windows 7 -betan så det kommer nog bli att köpa.

Permalänk

eeh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Kommer man kunna uppgradera gratis från Vista eller ej?

är påven ortodox?

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Kommer man kunna uppgradera gratis från Vista eller ej?

Lagliga Vägen: antagligen inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjögren_85
Runt tusenlappen för OEM och 3000-4000kr för RETAIL skulle jag väl gissa. Precis som Vista kostar idag.

Vad är det för skillnad på OME och Retail, det är väll samma skit bara det att Retail kommer i en finare låda, en 2000 kr låda!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Osten87
Vad är det för skillnad på OME och Retail, det är väll samma skit bara det att Retail kommer i en finare låda, en 2000 kr låda!

Jag har för mig att support ingår i retail men inte OEM

Permalänk
Medlem

Här står det utförligt vad skillnaden är mellan de olika typerna av licenserna är: Länk
Så då fick jag någon post rätt i den här tråden iaf

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Avstängd

Haha, smart av dem att döpa det till Windows 7 istället för Vista SP2.
Då kan de ta betalt för det.

Vista var ju typ som en beta för Windows 7.

Permalänk
Inaktiv

Vista SP2 har släppts om du inte visste det.

Permalänk
Medlem

Sweet! Vart sugen att uppgradera, har väl vart en del hajp kring W7, får hoppas att ryktena stämmer

Visa signatur

System 1: Antec 900 -- C2D 2.66 GHz -- Asus p5k Pro -- 8800 gts 512 -- WD 500 GB -- Corsair 750 w -- 2gb BallistiX 8500

System:2 Antec P182 -- C2D 3.00 GHz(45nm) -- Gigabyte EP45-DS3R -- Radeon 4850 -- Samsung Spinpoint 500 GB -- Antec 650 w -- 4GB Corsair 6400

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av QuantoR
98, 98SE, 2000, (som visst var för konsumenter ) NT 4.0, ME och CE (som där imot inte var tänkt för konsumenter)

2000 var inte gjort för konsumenter (hur många hem-pc såldes med 2000 respektive ME före XP kom?...), de stressade fram ME istället. I början var det dåligt spelstöd etc., några service pack senare blev det ett hyggligt operativsystem som XP hatare höll kvar i ett tag. Samma personer som idag troligen kör XP och hatar Vista.
Men det intressanta i jämförelsen är inte antal windowsversioner man hoppat över utan antalet år. Microsoft har ju inte operativsystem lika ofta som förut. Till hösten blir XP 8 år gammalt. Det är som att jämföra windows for workgroups 3.11 (populärt OS) med XP. Om windows 7 kommer först till julhandeln så kommer win 3.11 vara närmare XP tidsmässigt än windows 7 är (någon månad det hänger på).

Själv tror jag att jag väntar på releaseversionen innan jag kör det skarpt på primära datorn. Kör test på andra datorer men finns vissa mer komplicerade program (ramdrive t.ex.) som jag inte kontrollerat om de har stöd för windows 7 ännu. Hoppas SP2 till Vista blir tillgängligt snart (jag föredrar att inte ta det hem på omvägar då det kan vara preparerat med illasinnade program). Jag är trotts allt en som tycker Vista fungerar riktigt bra och plåga att sitta med XP på jobbet.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Hoppas SP2 till Vista blir tillgängligt snart (jag föredrar att inte ta det hem på omvägar då det kan vara preparerat med illasinnade program).

Vista SP2 har funnits tillgängligt ifrån MSDN ett bra tag nu. Antingen som fullt installationsmedie eller som separat service pack.

Båda finns att ladda ner lite här o var, t.ex. hos "My Digital Life". Och det är inga problem att verifiera äktheten så att ingen har modifierat filerna med skadlig kod.

Permalänk

Jag har suttit några dagar med RC1:an och det är way bättre än både XP och Vista. Det som skulle behövas är bara en SSD.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjögren_85
Vista SP2 har funnits tillgängligt ifrån MSDN ett bra tag nu. Antingen som fullt installationsmedie eller som separat service pack.

Båda finns att ladda ner lite här o var, t.ex. hos "My Digital Life". Och det är inga problem att verifiera äktheten så att ingen har modifierat filerna med skadlig kod.

Jo jag vet att det finns tillgängligt på MSDN. Men det hjälper inte mig som inte har det. Våran MSDN:AA site har inte fått fram SP2 fullinstall-iso ännu. Och det är ju bara uppdateringen jag är ute efter (sådana har inte publicerats på MSDN:AA tidigare).

Gällande verifieringen av äktheten, jag antar du syftar på kontrollsummor. Men jag har inte sett (och inte sökt hårt) efter några som publikt kommit från Microsoft. Jag har tidigare sett att my digital life har dem publicerade. Men de länkar samtidigt till filerna själva och de skulle kunna visa checksummor för egna modifierade filer.
Jag antar MSDN listar checksummor men som sagt vi alla andra kan inte se det (?).

I slutändan handlar det också om att jag inte har bråttom att installera uppdateringen

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG