Varumärket ATI går mot sitt slut

Permalänk

Tror bara detta stärker AMD´s varumärke, sen tycker jag själv att AMD går snabbare/är lättare att säga än ATI.
Bättre att stärka själva "AMD", om de kommer med nya bra grafikkort kommer nog flera att känna att AMD är bra, och detta tror JAG att de kommer vinna på.

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Medlem

neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej!

Visa signatur

Asus P5E deluxe - E8600 4.0GHz - Thermalright Ultra-120 eXtreme - 4g ddr2 6400 - club-3d 5850 OC - wd 640g - Asus vw222u - Nätag coolermaster silent pro M 600w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Var har du bott de senaste månaderna, under en sten?
Det är däför det är bra att man relaterar de grymma grafikkorten till AMD sen, för att det räcker inte med kickass processorer för att vända ryktet.

Jag undrar detsamma, vart har du bott?

Citat:

Kickass processorer

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
AMD i sig borde inte vara ett speciellt starkt varumärke eftersom de av gemene man som är något insatta vet ju att AMD är långt efter INTEL i prestanda.

Men är det verkligen så, det där med långt efter i prestanda? Sen tycker jag att Volvo inte borde vara ett starkt varumärke eftersom det säljs fler Toyotor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
En del tycker nog att AMD ger en lite negativ klang, eftersom de alltid är sämre än Intel, och folk drar därmed slutsatsen att de är dåliga.

Men är de vekligen ALLTID sämre än Intel? Och har de ALLTID varit det?

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Avstängd

Jag kommer bara bli förvirrad vad som gäller när man säger AMD i fortsättningen, grafikkort eller processorer?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

AMD Phenom II.
AMD 4870.
Var i ligger förvirringen?

Inget ont om dej Hunter men vissa här på forumet beter sig som om det är jordens undergång vi disskuterar och inte ett namnbyte. Rött lag, grönt lag, logga hit och dit, uuh. Men det finns ju faktisk folk som håller på ett visst fotbollslag för att de har de "finaste" tröjorna eller de snyggaste spelarna.

Som jag skrev tidigare så tror jag detta kommer att stärka AMD en hel del. Folket på AMD kom nog inte på det här över en natt, det här är noga övertänkt och ligger rätt i tiden. Något som skulle få Intel att fullständigt skita på sig är om AMD får fram en ny prolle som presterar bättre än Intel:s (tänk Prescott-tiden), denna i kombination med ett högpresterande AMD-graffe till ett bra pris, hur fint skulle inte det låta i folks öron.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Så nu är alltså både grafikkortet och cpu:n AMD

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk

R.I.P Ati

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Mitt första ATI-kort tror jag hette ATI Rage Pro (jäkligt bra kort).

Har ett ATI Rage Pro Turbo AGP liggandes här hemma, mäktigt namn!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Men är det verkligen så, det där med långt efter i prestanda? Sen tycker jag att Volvo inte borde vara ett starkt varumärke eftersom det säljs fler Toyotor.

Men är de vekligen ALLTID sämre än Intel? Och har de ALLTID varit det?

Volvo är inte särskilt starkt varumärke, och speciellt inte nu i dessa tider.
Vaddå inte alltid varit? Vi pratar om nutid , och inte dåtid.
AMD x2 eran är över. Men klart att ni får hoppas att AMD går om INTEL men jag kan ge er den fakta er med att det kommer de aldrig att göra. Inte inom närmsta 5 åren iaf. Dessutom ligger de efter nvidia just nu också.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

ATI märket är ju snyggare... -_-

Men jag kommer fortsätta kolla swec innan jag köper grejer Innan var jag nvidiaboy, sen blev jag ATIboy (lagom till jag köpte mitt system, då var 4870 X2 vassast)

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Men är de vekligen ALLTID sämre än Intel? Och har de ALLTID varit det?

Intel har ju alltid varit "bäst", så är det ju. Det har ju "alltid" varit lite småproblem med AMD-CPU:er, och Intel har ju "alltid" varit bättre. Det är vad folk tror i alla fall. Att sen verkligen sett annorlunda ut mellan 1999-2006 har liksom inte spelat någon roll.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Som jag skrev tidigare så tror jag detta kommer att stärka AMD en hel del. Folket på AMD kom nog inte på det här över en natt, det här är noga övertänkt och ligger rätt i tiden. Något som skulle få Intel att fullständigt skita på sig är om AMD får fram en ny prolle som presterar bättre än Intel:s (tänk Prescott-tiden), denna i kombination med ett högpresterande AMD-graffe till ett bra pris, hur fint skulle inte det låta i folks öron.

Nu när du skriver det så ser jag tydligt framför mig en stor chans för AMD. Med Bulldozer och en grym grafikkortsserie till det så blir det nog svårt att negligera AMD.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wez
Har ett ATI Rage Pro Turbo AGP liggandes här hemma, mäktigt namn!

Jag med

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Dålig ide. AMD förknippas ju med budget processorer och ATI med innovativa grafikkort som kan vara riktigt bra så det blir lite som att sätta ett Compaq märke på sitt hemmabygge.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Skulle inte vilja säga att Nvidia's 9000 serie var så lyckad. I budget segmentet hade 9500GT inget att säga till om, 9600GT var bra innan ATi lanserade 4000 serien men Större delen av livslängden på Nvidias 9000 serie kan inte jämföras med ATi's framgång med 8 och 9000 serierna. Snackar vi om Nvidias 8000 serie så är det dock en helt annan sak.

anser att nvidia 8x och 9x är same shit, diffrent name

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tycker faktiskt också att det är en dålig idé, jag tycker ATI´s namn gott kunde vara kvar.

Risken att ATI (som redan är AMD) får lägre status snarare än att AMD höjer sin namnstatus.

Att byta namn på existerande varumärke ger knappast en statushöjning, jag köper inte för en sekund snacket om att det är omstruktureringen som gör att AMD inte vill behålla ATI klisterlapparna.

AMD marknadsför sig som ett fullgott prisvärt alternativ.
ATI tycker jag däremot tampas om marknads eliten, knappast samma bana som varumärket AMD gör.
ATI och Nvidia går nästan alltid "head to head" och möter varandra om vartannat i även det högsta prestanda segmentet.
AMD har inte mött Intel på flera år, de erbjuder sig visserligen som ett fullgott alternativ till den stora massan men inte i topp/högsta prestanda segmentet.

Jag stödjer mer än gärna "namnet" AMD men gärna får ATI finnas kvar, kanske av nostalgi, men också kanske för att jag tror att namnet är viktigt för att behålla sin profil.
*80% av alla som köper sitt grafikkort gör det baserat på namnet och funktionella attribut, för dessa så tror jag faktiskt det är bättre att inte förknippas med CPU som ändå länge varit AMD´s profil.

Möjligtvis så skulle grafikkorten kunna heta "Radeon", de gör de visserligen redan men att de hette RADEON/amd inte ATI/radeon som nu.

(* Givetvis så finner man de övriga 20% här och de baserar sina inköp på prestanda tester.)

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Jag kommer bara bli förvirrad vad som gäller när man säger AMD i fortsättningen, grafikkort eller processorer?

AMD blir självklart Grafikkort och står kvar som namn på Processorsidan.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Campaigner
Dålig ide. AMD förknippas ju med budget processorer och ATI med innovativa grafikkort som kan vara riktigt bra så det blir lite som att sätta ett Compaq märke på sitt hemmabygge.

Kanske det men det är ju ändå samma ingenjörer som tillverkar eller kanske man skulle säga framställer grafik chipsen så allting gott, slutet gott.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Men är det verkligen så, det där med långt efter i prestanda? Sen tycker jag att Volvo inte borde vara ett starkt varumärke eftersom det säljs fler Toyotor.

Men är de vekligen ALLTID sämre än Intel? Och har de ALLTID varit det?

AMD var mycket bättre än Intel under åren 1999-2006 vad det gäller processorer men nu är det återigen Intel som är herre på täppan men allting kan hända innan den feta damen sjunger some australiensarna säger.

Permalänk
Medlem

AMD har i flera perioder varit mest "Bang for the buck". De har bara kunnat leda prestandaracet vissa perioder. De har en jämn o fin kvalitet. Inte en enda AMD-processor har gått sönder för mig. Jag är nyfiken på de nya AMD-processorerna. Jag vet att de kommer fixa jobbet för mig. Sedan att hänga på ett AMD-grafikkort blir kronan på verket.

Permalänk
Medlem

Kom tänka på en sak. Nog inte alla som vet att ATI blivit uppköpt av AMD. Jag tar mig själv som exempel. Mitt senaste datorbygge är från 2005. ATI-grafikkort. Inget AMD på den, det var ju innan uppköpet. Om namnbytet går igenom snart så har sådana personer som inte kollar datornyheter, dvs nästan alla, totalt missat detta om uppköp och namnbyte, och för dessa har ATI mystiskt försvunnit och AMD har börjat tillverka (förmodat) mediokra grafikkort, precis som deras CPU:er*. Många köper nog inte en ny dator så länge den befintliga "fungerar", så det är ju fullt möjligt.

Å andra sidan kan detta bli riktigt slagkraftigt i längden om de får igenom det, och får det rätt. Men det kan bli uppförsbacke i början, och risken finns att de halkar av banan lite. Den första tiden blir nog kritisk.

*Deras CPU:er ÄR inte mediokra, men det är förmodligen den gängse uppfattningen om AMD.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

bara haft ett ati kort i hela mitt liv.. ett 9800pro , hatade det.. sedan dess nvidia.. och innan dess med.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz