Domare medlem i piratkritiska lobbyorganisationer

Permalänk

Antipiraterna är helt otroliga x17

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Antipiraterna är helt otroliga x17

Ai ♥ dem too.
Men de måste ju vara 17 ggr mer otroliga, då de är i stark minoritet mot oss pirater ^_^
Stakkarna..

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Blåsa vårat demokratiska samhälle? Har de begått ett brott ska de dömmas ett straff de förtjänar. Har vi olika privilegium för olika samhällsgrupper och lagen inte gäller alla, ja då blåser vi bort vårat demokratiska samhälle.

Det handlar inte om brott - det handlar om beställningsjobb som försäkrar utlänska financiella intressen. Jag tror att att alla skattebetalare hellre ser att det läggs pengar och tid på utredningar i verkliga brott hellre än utredningar gällandes sökmotorer på Internet och deras innehåll.

Äsch, vafan - ska man inte lägga enorma pengar på att söka genom alla brev och paket posten levererar? För tänk om det är olagligheter som posten flyttar runt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Okej, då förstår jag. Du formulerade dig dock lite konstigt så det var inte lätt att förstå.

Jäpp jag ser det nu Sorry.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Äsch, vafan - ska man inte lägga enorma pengar på att söka genom alla brev och paket posten levererar? För tänk om det är olagligheter som posten flyttar runt!

Det gör man.
Inte alla brev, men man undersöker typ all post på olika sätt för att hitta olagliga saker som folk skickar.

Permalänk
Medlem

http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/youtube-och-myspace-klat...

Sverige inget piratparadis. Torrents och eDonkey är där det fildelas mest.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Det handlar inte om brott

Och det har du juridiska kunskaper nog att säga? Om de har begått ett brott eller inte vet varken du eller ja, utan det är upp till domstol(arna) att bestämma. När HD har sagt sitt kan vi börja dra slutsatser.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
det handlar om beställningsjobb som försäkrar utlänska financiella intressen.

Konspirationsteorierna kan du lämna hemma.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Äsch, vafan - ska man inte lägga enorma pengar på att söka genom alla brev och paket posten levererar? För tänk om det är olagligheter som posten flyttar runt!

http://www.tullverket.se/

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Såg Zeitgeist (singular, eftersom jag såg den långa versionen) för länge sedan, och den förringar inte på någont sätt det jag redan sagt.
Gör dig inga illusioner om mina kunskaper bara för att jag är medvetet sparsam med mina kommentarer.
Min ståndpunkt är att bankerna tjänar pengar oavsett, det sker bara genom andra kanaler - som ägare av alla distributions- och produktionsled.

De verkliga ekonomiska problemen med piratkopieringen är lokaliserade till asien, men där finns politiska hinder och motstridiga egenintressen som hindrar bankerna från att (vilja) agera. Fjuniga tonåringar som sitter på kammaren och laddar ner en och annan film intresserar bara folk längre ned i näringskedjan.

Om du får din "vetskap" därifrån är det inte undra på att du tror att banker styr världen. Allting banksektorn gör är inte dåligt, det finns fördelar och nackdelar med det lagliga ramverket därav. Problemet är att de inte spelar på samma regler som andra verksamheter på marknaden (transaktionstjänster är i grunden helt enkelt en tjänst, och historiskt har det varit norm snarare än undantag att ha konkurrerande sådana). Det blir så oseriöst när hela frågan används för sådan spektakulär sensationsmedia som förringar frågan med sin dåliga trovärdighet (av goda anledningar).

Som det ser ut så skapar banker pengar och tjänar genom processen själva en stor kaka, opåverkade av de marknadsprinciper andra spelar efter, så har de inget att förlora då folk tvunget och enligt lag måste använda den valuta de spelar med oavsett hur mycket de förstör den. ( För de mindre inlästa; banker skapar bokstavligen kredit, idag är det digitalt (förut var det på papper men båda handlar om i princip databaser), vid utlåning. I Sverige så har banker i genomsnitt kanske 40-50% kontanta reserver och håller sig där. Men lagen är mellan 10-20% minimigräns i de flesta länder och då måste du alltså knyta dina resurser till den valuta de skapar och lägger i egen ficka utan någon konkurrensprocess. Centralbanken skapar bara 10% av nya pengar i kontanter, därigenom, men den allra mesta nya kreditomsättningen skapas av banker genom utlåningsprocessen med fraktionella reserver )

Vidare så är det fullständigt instrumentalt i frågan om konjunkturer där hög och lågkonjukturer kan dras nytta av genom att kreditexpansion och "cash in", från privata och offentliga håll. I USA t.ex. så fanns i princip ingen inflation alls över hela århundraden (!) innan deras centralbank och dessa utlåningsprinciper tagits i bruk, enda undantaget var när Lincoln tryckte pengar för att finansiera hans sida i kriget.

Samtidigt så förser banker med en hel del viktiga tjänster inom transaktion och resursförvaring rent tekniskt. Men just denna kreditexpansion är ett skämt och gör mycket riktigt att banker tjänar på i princip allting vad gäller omsättning om inte i första hand så indirekt.

Alternativ är att bland annat

- Göra banksektorn offentlig. Då går åtminstone vinsterna till allmän nytta och andra skatter kan dras ner (inflation har av många insatta kallats för inflationsskatt, även om det är en sanning med modifikation). Visst stödjer jag fri marknad och konkurrens men saken är den att en riktig sådan existerar inte inom banksektorn ändå, så enda skillnaden är om vinsten går till privata händer som är mycket privilegierade, eller till allmänt bruk. Förflyttningen av resurser går då till stor del till det hållet och blir praktiskt taget som en skatt. Samtidigt så kvarstår de direkta möjligheterna till relativt enkla lån och ny omsättning som så många vant sig vid, men utan lika stor misplacering av resurser och framförallt inte till privilegierade privata parter som inte fått det genom att spela enligt ärliga marknadsregler, en väldigt stor del går tillbaka till samhället. De lägre "konventionella" skatterna som görs möjliga gynnar vidare marknaden generellt.

Nackdelarna är möjligen mindre innovation vad gäller de tekniska tjänster banker förser, en annan är att det att man centraliserar ett väldigt mäktigt instrument med vilken hela marknaden kan influeras, vilket alltid är en fara då en stat alltid kan utvecklas till att missbruka detta (inte för att privat och offentligt missbruk av makt gör någon stor skillnad).

- Förhindra denna kreditexpansionsprocedur. För mer info om proceduren så läs Modern Money Mechanics A Workbook on Bank Reserves and Deposit Expansion (det finns en till bok i serien och de är utgivna av Chicagos centralbank) (ser nu att hela sidor fattas i denna PDF, jag har boken själv och kan skicka en e-bok till de som är intresserade). Detta kan även göras i samma veva som att knuta valutan till en hård resurs, t.ex. guld, eller industri. I det förstnämnda exemplet så betyder det bokstavligen att man har rätt att gå med x antal av en valuta till sin bank och få x gram guld. Detta förhindrar inflation och kreditexpansion men har problem, bland annat i att det är en växelverkan som också påverkar resursen i fråga.

Knutet till en resurs eller inte, så är väldigt låga eller ingen tillåten kreditexpansion något som är opraktiskt idag, då folk är så vana vid enkel kredit. Tyvärr. Det kan skapa ett underlag för en finansvärld som inte förvränger marknaden genom misplacering av resurser som idag, anser proponenterna.

- Tillåt konkurrerande valutor. Detta är den mest idealiska lösningen då den tillåter samma marknadsregler som överallt annat inom området för transaktionstjänster. Vem helst som driver en valuta vill givetvis vinna förtroende och kommer att ha ett intresse i att göra sitt för att se till att den är stabil och att banker och andra som arbetar med den inte förstör den. Tillsammans med direktdemokrati är detta en ypperlig lösning då mindre lokaliteter direkt kan förvalta sina egna betalmedel (egna valutor) samt välja vilka andra de vill tillåta eller inte (detta är endast säkert genom direktdemokrati, som behövs för att förhindra privat missbruk av makt lika mycket som statligt sådant, givetvis enligt grundläggande personliga rättigheter och med hänsyn till de mänskliga). Hanteringen fungerar med växelkurser precis som idag, mellan större valutor (inte för att dessa inte kan bli stora). Detta har varit norm i tidigare USA, det har varit norm i Schweiz historiskt och det har fungerat. Det tillåter marknaden att välja mellan stabilitet och sparsamhet eller omsättning och enkel kredit. Men framförallt så förhindrar den banker från att kunna göra vad de vill och komma undan med det (som i USA där lån har getts löjligt enkelt under de senaste åren till personer utan en chans att betala tillbaka det, har själv hört från personer i branschen som berättat att de riskerat att få sparken om de inte gett lån, även om det varit uppenbart för dom att det skulle sluta med utmätning. Banker kunde göra det för det är hela marknaden som betalar.).

Lika mycket som den är idealisk så är det nog den som får störst motstånd då den är så olik dagens lagramverk, som förvisso inte har mycket positivt i att det är optimalt för banker att maximera sina vinster, genom att förlytta resurser från annat håll till sig själva utan att folk kan välja att sluta stödja det. Den kräver att folk har en förståelse för sakfrågan och det är en förståelse som idag inte finns utan behöver sammanfattas och spridas på ett rigoröst, dokumenterat och seriöst vis. Därför så är det ett mer långsiktigt alternativ än t.ex. alternativ ett. Men också det mest hållbara och kompromisslösa.

____________________________________________________

Slutligen så finns andra problem inom finansvärlden, så som handel med derivatainstrument som optioner. Förra året så var det totala "värdet" av dessa värdepapper mer än tio gånger hela världens BNP. Helt ofattbart förstås, men det är så förvrängd marknaden är idag pga den kontrollerade finansvärlden. Den är inte rättvis och den ger inte möjlighet till fri och ärlig marknadskonkurrens. Vad den gör är att den garanterar artificiellt skapad inflation och resursförflyttning från producenter och innovatörer till finansiärer (som långt ifrån alltid behöver vara dåligt men vilket skapar nackdelar med dagens metoder).

I sammanfattning så handlar det inte att styra världen och inte heller marknaden, utan att ha en väldigt stor influens på marknaden och genom direkt misplacering (malplacement) av resurser sabba poängen med marknaden och därigenom skada samhället. Detta mer än någon oljeshejk eller livsmedelsmonopolist kan drömma om.

En annan slutsats är att medan EMU medlemskap kan ge kortsiktiga fördelar. Så är det att kompromissa framtida generationers möjligheter till självbestämmande.

Permalänk
Avstängd

DETTA ÄR INGEN NYHET HELA SVERIGE VET MEN RÄTTSYSTEMET VERKAR SKITA IT.

Visa signatur

Harry

Permalänk
Medlem

Det är tråkigt att se att det finns intelligenta människor här som bryr sig mycket om frågorna, men ändå inte ser piratpartiet som ett alternativ att rösta på. Säger ni att det finns viktigare frågor, säg för guds skull VILKA frågor. Det är lätt att vara "mogen" och vägra rösta på ett "oseriöst" parti, men det är inte det det handlar om här.

Angående att pp riktar sig in mot ungdomar som har lärt sig stava genom firefox rättstavningsprogram istället för svenskalektionerna var en rätt rolig kommentar. De riktar sig helt klart in mot folk som använder nya, ibland bättre, metoder för att nå sina mål.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle88
Om du får din "vetskap" därifrån (Zeitgeist) är det inte undra på att du tror att banker styr världen. Allting banksektorn gör är inte dåligt... en massa dravel.

I ett försök att verka intellektuell så misslyckas du kapitalt i mina ögon med så inskränkt inledning. Ditt språk(miss)bruk är dessutom så katastrofalt att jag faktisk inte förstår vad du vill ha sagt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
I ett försök att verka intellektuell så misslyckas du kapitalt i mina ögon med så inskränkt inledning. Ditt språk(miss)bruk är dessutom så katastrofalt att jag faktisk inte förstår vad du vill ha sagt.

Jag förklarade detaljerna kring ämnet, du däremot svarar med att rata innehållet utan någon vettig motivering. Videon du talar om saknar i princip totalt dokumentering och källor. Vet inte om du till att börja med var ironisk. Och om inte så förklara gärna.

Vad vill jag ha sagt? Att påståendet inte stämmer, men att allt för lite har gjorts i detta området, särskilt efter att den senaste finanskrisen slagit till, och möjlighet funnits. Istället så har man, särskilt i USA, gett dessa verksamheter hundratals miljarder dollar.

Vad gäller din åsikt om att de största problemen med piratkopiering handlar om de kommersiella varianterna, så håller jag med dig.

Permalänk
Medlem

Nu tar vi och backar bandet lite. damiano bad mig se Zeitgeist - vilket jag förklarade att jag redan hade gjort. Jag har däremot INTE angivit det som källa för min ståndpunkt. Det är något som du felaktigt läst in - och som jag försökte fokusera din uppmärksamhet på.

Du får gärna förklara hur det ligger till, men jag anser fortfarande att det är bankerna som styr, inte våra i sammanhanget skruttbanker som Nordea eller Swedbank, utan GE, JP Morgan, Citigrop osv... paradoxallt blir jag dessutom allt mer övertygad i min ståndpunkt tack vara dina källhänvisningar. Jag säger som D. Bowie: "Putting out fire with gasoline"

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Den nya domaren i hovrätten är oxå insyltad.

http://www.dn.se/kultur-noje/musik/ihrfeldt-ny-pirate-bay-dom...

"Ihrfeldt ny Pirate Bay-domare"

"Ihrfeldt har själv varit med i Svenska Föreningen för Upphovsrätt men är inte längre medlem."

Är man eller har man varit aktiv på ena sidan så måste man anses som jävig.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730