Leadtek släpper videoavkodare med processorn Cell

Permalänk
Melding Plague

Leadtek släpper videoavkodare med processorn Cell

Under vintern 2008 visade Leadtek upp instickskort med den omtalade processorn Cell. Nu lanserar företaget en extern modul baserad på tekniken.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser fint ut, dock ny teknik = dyr

Permalänk
Medlem

Vad ska man ha den till? Kan man inte bara kolla på film genom datorn om man änndå måste koppla in den?

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne

Permalänk
Medlem

Ja, undrar varför de har den.

Nått jag också undrat varför finns inte CELL i vanliga datorer så den kan konkurera mot intel amnd

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafiel
Ja, undrar varför de har den.

Nått jag också undrat varför finns inte CELL i vanliga datorer så den kan konkurera mot intel amnd

Den hanterar inte x86.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Intressant för mig som komprimerar mycket video. Men ofta brukar sådana här hårdvarulösningar vara mera fokuserade på snabbhet än kvalitet. Man vill ju inte få en sämre videokvalitet jämfört med om man använder vanlig mjukvara. Så någon analys av videokvaliteten jämfört med traditionella encoders hade varit intressant.

Permalänk
Hedersmedlem

Vilket skämt.. typ dubbelt så snabb mot en C2Q 2.5 Ghz, mjukvaran är beta och kvalitén på videon är sämre än mjukvaruencoders.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twinlight
Vilket skämt.. typ dubbelt så snabb mot en C2Q 2.5 Ghz, mjukvaran är beta och kvalitén på videon är sämre än mjukvaruencoders.

Var finns info om hastighet och kvalite?
(Inte för att jag på något sätt tror att den kommer att slå mjukvarulösningar)

Permalänk
Medlem

Ah. så nu kommer man kunna se 1080p på sin Netbok. nice

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafiel
Ja, undrar varför de har den.

Nått jag också undrat varför finns inte CELL i vanliga datorer så den kan konkurera mot intel amnd

Det är bara att köpa ett WinFast PxVC1100 och sätta i datorn. Sen om du hittar något program som kan använda det är en annan fråga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafiel
Ja, undrar varför de har den.

Nått jag också undrat varför finns inte CELL i vanliga datorer så den kan konkurera mot intel amnd

Ett moment 22 till stor del. Det finns inte applikationer eller system för annat än x86-plattformen, och därför erbjuds det inte till någon större massa. Och inga applikationer kodas för att ingen besitter denna plattform.

Men alla macar fram till 2006 kördes på PPC, som är grundarkitekturen i Cell, språket processorn talar. Sedan är själva prestandan till stor del kommen från SIMD-enheterna.

Men IBM bland annat säljer Cell-maskiner som du kan köra linux på.

Permalänk
Medlem

Var det inte Cell processorn som skulle kunna spella up sisådär 48 ST HD filmer? har för mig de skrev något och visade något sådant ( garanterat fake ) för MÅÅÅNGA år sedan.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.