Antec släpper dockningsstation för SATA

Permalänk
Melding Plague

Antec släpper dockningsstation för SATA

Den som har för vana att byta hårddiskar titt som tätt får ett enklare alternativ med Easy SATA Docking Station.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra pris!

Permalänk
Avstängd

Verkar ganska schysst.
Hur stor är skillnaden mellan sata kopplad hdd och en genom usb?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Det är samma skillnad som mellan usbhårddisk och en intern hårddisk. Det spelar ingen roll för hastigheten om du kan ta ut hårddisken från utsidan eller från insidan av ett chassi.

Jag antog friskt att det var hastigheten du menade, men det kan ju ha varit tillgängligheten också, i så fall så är det samma. Båda kan bytas under drift etc...

För övrigt tycker jag att det här hade varit en bra ide med 5 diskar i 3 5,25" platser. Finns det över huvbud taget att få tag i om man inte är intresserad av ett backplane... Jag vill bara ha mina interna diskar externa, gärna med en fläkt i närheten också.

/J

Permalänk

skillnaden är ganska stor med tanke på att usb flaskhalsen på 480mb/s inte står ivägen. man kanske inte märker någon större skillnad om du endast flyttar över någon enstaka "små-fil" säg 10mb, men börjar du föra över större filer, säg ett par gb, så kommer du snart att märka att att genom sata´n går det mycket snabbare än usb & firewire anslutna diskar...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022

bra pris!:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Verkar ganska schysst.
Hur stor är skillnaden mellan sata kopplad hdd och en genom usb?

Hmm.. Den är 4,8 vs 300, teoretiskt räknat. Alltså c:a 1 mot 62,5.

Permalänk
Avstängd

Trevligt med hot-swap.

Permalänk
Medlem

Jag skulle behöva hotswap för optiska enheter, det vore ju något att uppfinna.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Hmm.. Den är 4,8 vs 300, teoretiskt räknat. Alltså c:a 1 mot 62,5.

USB 2.0: 480 Mbit/s eller 60MB/s
SATA 2: 2400Mbit/s eller 300MB/s

Alltså 1 mot 5

De flesta mekaniska diskar klarar dock inte mer än 100 MB/s.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Jag skulle behöva hotswap för optiska enheter, det vore ju något att uppfinna.

Borde inte det fungera redan nu. Finns några externa optiska enheter med eSATA anslutning. AHCI aktiverat borde göra det möjligt att hotswappa en sådan enhet. Det har ju sedan länge funnits s k Ultrabay enheter - hårddiskar, optiska och andra enheter - vilka kunnat hotswappas i IBM/nu Lenovo bärbara datorer, så då borde ju eSATA + AHCI inte vara någon större match.

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att jag vill swappa en intern enhet (snål). Fast nu när en DVd-brännare kostar 200 spänn kanske man får ta och krypa till korset och köpa en.

Lyckades dock tänka ut en bra anledning att köpa denna nya antec pryl.

Annars finns det ju roligare alternativ, som den här Lian Li prylen.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

eller varför inte använda en liknande produkt som redan finns på marknaden?

http://www.kjell.com/?item=68261&path=97000000,119000000,1295...

den finns med eSata också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thrawn
eller varför inte använda en liknande produkt som redan finns på marknaden?

http://www.kjell.com/?item=68261&path=97000000,119000000,1295...

den finns med eSata också

Är smidigare att ha dockningstationen inkorporerad i chassit, än löst. Jag tycker att det är en välkommen product från Antec, de kommer då och då med riktigt bra innovationer, inte nödvändigtvis banbrytande, men den fyller en lucka på marknaden.

Permalänk
Medlem

Efterlyser SATA docka för en 2,5 tums SSD.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Sen ytterligare ett plus för atecs docka, är ju att du får FULL hastighet på SATA1/SATA2 då USB2 utgör en flaskhals...

Citat:

Efterlyser SATA docka för en 2,5 tums SSD.

Borde väl gå att bocka en egen adapter i plåt ?

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Någon som vet när man kan förvänta sig att få se denna i butik?