Epox är på väg tillbaka – i ny skepnad

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt på alla sätt!
Jag saknar fortfarande min gamla socketA-burk här hemma... Den Epox-plankan dog i en flytt men jag har inga tvivel på att det skulle fortsatt rulla i några år till om den fått vara i fred.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Över hälften av alla som röstade kände inte till epox!?

Det är helt virrigt. Vart är världen på väg?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Det är bara småknattar på sweclockers nu, så det är inte konstigt att över hälften inte känner till Epox.

Usch jag känner mig gammal nu.

OnT: Bra med fler aktörer på marknaden.

Hoppas du inte räknade in mig där, jag fyller 47 i sommar

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Jag minns när jag ägde ett 8RDA+ det var grejer det
Det lever fortfarande, dock inte i mina ägor utan hos en bekant.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem

brorsans 8rda tuggar fortfarande på, klockat sen första dagen

Permalänk
Medlem

Kommer inte ihåg om jag kommer ihåg dom ^^

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

wohoo ! ännu en till gång jag önskar att jag inte gått över till bärbar dator.. fick lust att börja klocka och ha mig igen, även om jag hade ett abit nf7-s (nforce chipset was the shit!). Klart man kommer ihåg epox

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min gamla burk med en Epox bräda tickar på fortfarande, dock inte hos mig. Jag pensionerade den för länge sen men används än av min sambos föräldrar.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

"Quick your life"

haha!

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Jag körde bara Epox mobos på socket A tiden Det var tider det.. tyvärr lever inget av korten längre men det är inte så konstigt då de var hårt voltmoddade och med kompressorkylning på CPU. TwinMos DDR 400 minnen klarade tyvärr mer kräm än mobot hehe.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk

Kommer ihåg Epox. tyvärr så fallde det väl i glömska. men roligt om de kan starta upp en liten verksamhet

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

Epoxmoderkorten va knappast någon höjadre då.
Dålig kvalitet speciellt i jämnförlse med abit.
Hade abit p2 333 mhz överklockad till 400mhz. de va en riktig boost då

Visa signatur

Harry

Permalänk
Medlem

Fina gamla Epoxy..hade ett 8RDA (ja, kein plus var väl kein Soundstorm vill jag minnas) som dog. Bror hade ett likadant som även det dog, vad jag kommer ihåg. Men det klockade fint och hade finaste kartongen jag sett hittils (blå med nåt snabbspringande djur-skelett på framsidan).

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Supox var det snack om redan innan Epox gick KK. Fulaste färgschemat jag sett på det första kortet.

Fult och fult, det är en smaksak. Jag tycker det ser ganska ok ut

[Edit]
Jag personligen saknar Soltek väldigt mycket. Hoppas dom kommer tillbaka nån gång dom också

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lang999
Epoxmoderkorten va knappast någon höjadre då.
Dålig kvalitet speciellt i jämnförlse med abit.
Hade abit p2 333 mhz överklockad till 400mhz. de va en riktig boost då

Kan hålla med om att Abit slot 1 korten var i princip oslagbara när det gällde pentium 2 överklockning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Jag personligen saknar Soltek väldigt mycket. Hoppas dom kommer tillbaka nån gång dom också

Du är inte ensam att sakna dem, Soltek gjorde fina kort

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem

Hmm jag har inte så trevliga minnen av Epox. Hade ett EPoX EP-8K3A som en kondensator gick sönder på. Fick blåskärm flera gånger varje dag innan jag kom på vad felet var. Så om jag ska köpa från Supox får de allt ha ordentliga kondensatorer.

Permalänk
Kontot avslutas
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
"Quick your life"

haha!

Lite engrish är väl aldrig fel?

Sedan förefaller de ha resonerat att om lite färg på moderkortet piggar upp och ser fräckt ut, så måste en hel jäkla massa olika färger vara ännu bättre!

Inte för att jag klagar iofs; det ser rätt OK ut faktiskt. Man kan ju dock fundera över kvalitén, de är ett rätt okänt märke som dyker upp huxflux likt gubben ur lådan. Är korten stabila och kompatibla? Håller grejerna i längden eller har de snålat på kondingar och andra komponenter? Hur sköter de garantiåtaganden och BIOS-uppdateringar?

Sedan är det ju lite korkat att de lagt PCIe 1x-kontakten precis dikt an mot den primära 16x-kontakten på i5-mammabrädan. De kunde väl separerat de två så ett tvåvånings grafikkort inte blockar den enda 1x-kontakten...

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Avstängd

Så Epox är sämre än Abit som bara var bra på P2 tiden? (brände en Abit med en P2 300)

Hehe, okunskap eller fanboy.

Har fortfarande mina två Epox moderkort och dom fungerar klockrent att överklocka med.

Tyvärr har jag inte startat upp dom datorerna på ett tag men kommer ihåg detta = AMD1200/133@1800/200 utan problem med en TaiSol kylare och AMD2500+@3200+ nemas problemas.

Var det något fel så fick man felkoden i lilla displayen till skillnad mot röksignaler från andra.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle
8RDA+ tjänade mig gott, bytte t om kondingar på brädan när dom gick sönder

Min bror korde lange med samma kort, det vart ostabilare och ostabilare, sen nar han bytte burk upptackte jag att kondensatorerna till stromforsorjningen hade brustit i toppen och slapt ifran sig innehallet, jag korde den i det tillstandet som IPCop server i manga ar, granitstabil. Javlades aldrig!

Saknar det grona gammla kortet faktiskt, fast nu nar jag tanker efter har jag det nog nagonstans, kanske skulle byta kondensatorer pa det.

Hursomhellst sa ar det trevligt att de anstallda fortfarande kanner for att kora vidare, san mentalitet mar man bra av.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Avstängd

kondensatorer ger sig lätt hos alla produkter.

Min HP f2105 började flimra och stängdes av spontant, jäkla HP helvete tänkte jag.
Men fan, HP tillverkar ju inte mycket själv..
Skit samma, garantin tog slut för några månader sen, tok dyr jävla skärm fan 9990kr.

Tacka fan att man är utbildad elektriker (el-automation) så jag öppna den döda skärmen och ser att kondensatorn strömförsörjningen har läckt och "frätt" av en av benen.

Men som sagt, HP tillverkar inte mycket själv, alla korten var märkta med BENQ och självaste "bildrutan" av Samsung.

Skärmen fungerar igen, men vems är felet?

HP?, BENQ? eller Samsung?

HPs fel som köpt korten från BENQ då kondensatorn som satt på deras kort var dålig?

Nej, det är nog BENQ som råkade köpa skit kondensatorer... men snarare att allt beror på kondensatortillverkaren som klantat sig.

men kan säga att det var svårt att hitta en ersättare, 450V 120picofarad

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Jag hade ett Epox 8KHA+ en gang. Jag kom over det billigt och
det visade sig vara ett riktigt trevligt kort, overklockade riktigt bra.
Pa senare tid hade jag dock stabilitetsproblem jag aldrig kom underfund med, men jag tippar pa att det var moderkortet som var problemet, mojligen lackande kondesatorer.
Men allt som allt var min enda erfarenhet av Epox riktigt bra.
Hoppas "Supox" lyckas gora nya trevliga kort nu.

Review fran den tiden det begav sig.

http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=887

Storheter som Macci korde 8kha+ ett tag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 427_Cobra_Jet
jo kanske, jobbigt att känna sig gamal redan vid 17års ålder :/

Då kan jag som 21 känna mig yngre som inte visste om något epox eller supox.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Över hälften av alla som röstade kände inte till epox!? Vad har hänt med sweclockers...?
Mitt gamla 8k3a var ett av det bästa moderkorten som funnits. Aldrig sett ett moderkort överleva sån abuse och ändra bara gå och gå och aldrig någonsin klaga. Ligger fortfarande i någon låda någonstans, har dock ingen socket a processor kvar till det.

Frågan var "Är du bekant med Epox?". Jag kände mycket väl till att Epox fanns men röstade nej eftersom jag inte tycker att jag är särskilt bekant med dem ändå.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Frågan var "Är du bekant med Epox?". Jag kände mycket väl till att Epox fanns men röstade nej eftersom jag inte tycker att jag är särskilt bekant med dem ändå.

Precis samma resonemang här.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Ge oss Abit

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Ge oss Abit

Jo, saknar nog dem mer

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag hade ett Epox 8RDA3+ i min "förr-förra" burk. Inte allt för gammal, jag köpte den nog 2001 om jag inte minns fel. Riktigt trevligt kort. "Som gjort för överklockare" var motivationen att välja just det kortet Sedan tog min familj över burken när den skulle pensioneras. Men det kortet gick bort för inte så länge sedan nu

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync