Asus satsar på överklockning utanför BIOS

Permalänk
Melding Plague

Asus satsar på överklockning utanför BIOS

Taiwanesiska Asus fortsätter att satsa på nya överklockningsmetoder. Senast ut är ROG OC Station som låter användaren skruva upp inställningarna i realtid.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Om priset är rätt så varför inte?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Om priset är rätt så varför inte?

Ja, max en femhundring!

Själv hade jag nog inte ens köpt den om den kostade 99:-

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem

Mums filibabba !!

Permalänk
Medlem

Omkring 1500kr tror jag.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd

För 500 så visst. Annars tror jag att den blir för dyr.
Lite för mycket onödig lyx för de flesta.

Permalänk

Synd att man har ett Asus M2V moderkort x) Finns inte änns på blocket typ!

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem

Coolt.
Kommer ihåg när vissa 8600GT kom med sådan panel, överklockning direkt + fläkt.
Har en sådan liggandes.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

den ser ut att bli en dyr historia åtminstonde

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Sötast

Så alltså, jag är inte den mest erfarna klockaren i världen.

Men när jag klockar så spenderar jag x tid till att få datorn stabil på en hastighet jag är nöjd med..... och sen skulle jag aldrig röra klocken igen!

Vad fan ska jag då med denna grunkan till?

Är liksom inte så att man sitter å lirar, på en stabil överklock och precis mellan runda 1 och 2 så får man lust att dra upp 120 mhz extra på cpun och börjar pilla på volten och fsbn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatzoN
den ser ut att bli en dyr historia åtminstonde

Ser ut som en bilstereo

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk

Kan bli rät roligt då folk kan justera upp de där få mhz'en som de är ute efter ibland

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

1000 spänn, där går gränsen. Synd bara att jag inte kör Asus

Permalänk
Medlem

kanske skulle köpa en ROG bräda till AM3 o denna

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Så alltså, jag är inte den mest erfarna klockaren i världen.

Men när jag klockar så spenderar jag x tid till att få datorn stabil på en hastighet jag är nöjd med..... och sen skulle jag aldrig röra klocken igen!

Vad fan ska jag då med denna grunkan till?

Är liksom inte så att man sitter å lirar, på en stabil överklock och precis mellan runda 1 och 2 så får man lust att dra upp 120 mhz extra på cpun och börjar pilla på volten och fsbn?

Jag försöker då klättra högre hela tiden. ;P

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ouchbeck
Jag försöker då klättra högre hela tiden. ;P

dito

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem

Jag tycker den där verkar riktigt intressant.. Hålla på böga runt med ombootningar å allt är en stor anledning att jag inte orkar fjolla runt med överklockning i ngn vidare mängd. Så denna blir ju en riktigt bra ide Men som sagt, den får ju inte vara för dyr.

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Men när jag klockar så spenderar jag x tid till att få datorn stabil på en hastighet jag är nöjd med..... och sen skulle jag aldrig röra klocken igen!

Vad fan ska jag då med denna grunkan till?

De lär inte ha haft personer som dig i åtanke när de utvecklade produkten.

För mig personligen skulle den vara värd ungefär 500kr men jag tror att priset blir högre :/

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Ser intressant ut.

Visa signatur

Workstation: ASRock Z87 Killer | 4770k@4.2GHz | AMD 7970 x2 CF@1050GHz | 16GB DDR3 @ 1600MHz/CL9 | Corsair HX850 |
Enthoo Primo | D5&Photon 170 | 420+360 Rad 60mm | EK CSQ CPU+GPU+GPU vattenblock
ESXi Server: ASUS P9X79 Deluxe | 3930k | 32GB DDR3 @ 2400MHz/CL10
Audio: M-Stage HPA-2 USB | NAD D3020 | Ultrasone Pro 900 | Hifiman HE-400 | Fostex TH-X00

Permalänk
Avstängd

Hehe, löjligt.
Alla korta fjortisar md för mycket pengar kommer att köpa den.

Jag skulle aldrig köpa något som bara några få moderkort av en tillverkare. Då är jag låst till bara den tillverkaren, och till bara den serien av moderkort.

Nej, ska det vara något, så ska det vara en produkt med ett standardiserat gränssnitt och ett standardiserat kommunikations protokoll.

Permalänk
Medlem

Nu ångrar man att man snåla till det och tog ett P6T Deluxe istället för Rampage IIan..
Nåja, återstår väl att se hur bra den fungerar..

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Jag har som ni ser i sign uppgraderat bios på mitt moderkort till Rampage formula. Kan jag då använda den till mitt moderkort? Står ju iaf Republican of gamers när jag slår på datorn.

Inget jag skulle köpa direkt men skulle vara trevligt om det skulle gå att använda.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem

Kommer lätt köpa en sån om den funkar tillsammans med Rapage II Gene.

(Om jag bara hittar nån som antingen vill byta ett GENE mobo mot mitt Gigabyte EXTREME eller som vill köpa de.)

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Hehe, löjligt.
Alla korta fjortisar md för mycket pengar kommer att köpa den.

Som att deras längd skulle ha med saken att göra?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Känns som att de som har nytta av denna pryl endast är de som ska hålla på och tävla i max-klock. För oss andra känns det som att BIOS räcker mer än väl.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Avstängd

Hoppas detta fungerar, Asus A8N5X som ska ha något dom kallar "Advanced Overclocking Features"... så jäkla avancerat att det inte ens går att överklocka alls, absolut inget.
Till och med HPs val av skit kort från MSI hade mer funktioner.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
[B]Kommer lätt köpa en sån om den funkar tillsammans med Rapage II Gene.

Dito. Skulle vara gôtt som fasen att ha denna mackapären i de två nedre 5.25"-platserna i min Antec Mini P180. Har ju inget bättre att sätta där ändå. Är ingalunda fjortis (eller ens fjortis x2), men kan ändå inte motstå lysande blinkande grejer. Förutom LED-fläktar iofs, för sånt är rätt fånigt egentligen.

Permalänk
Medlem

Coolt men jag undrar var man ska ha denna apparat stående? På burken? Bredvid skärmen?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Coolt men jag undrar var man ska ha denna apparat stående? På burken? Bredvid skärmen?

Läs artikeln, står att man kan sätta den i två stycken 5,25" platser

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

är crosshair II formula kompatibel så blir de ett köp så fort den kommer ut, dock max 2000:-

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra