Permalänk

Idé till projektarbete

Hejsan!
Går i tvåa:n på ett itgymnasie och ska ha projektarbete i trea:n.
Det kan tyckas vara väldigt lång tid kvar till det men vi måste redan nu på onsdag lämna in en beskrivning på vad det är vi vill jobba med.

Jag har inte den blekaste om vad jag ska göra så ja behöver eran hjälp !
Ja skulle gärna vilja göra nått datorrelaterat. Har funderingar på om man skulle ta sig an Linux och fixa till nån form av webhost eller så. men det kanske inte tar ett år att fixa

Har en skräpdator att leka med ( Celeron 2,8Ghz , 1 Gb minne, 120 Gb hårddisk, ati x1650 pro 512 mb agp) så den skulle man kunna modifiera, kanske göra ett chassi eller så . man skulle ju ioförsig kunna kombinera dessa och modifiera chassit och sedan slänga på linux och leka lite.

Aja , har du ett bättre förslag, så är ja väldigt tacksam !

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Re: Idé till projektarbete

Köp en av dessa:
Arduino
+ Några rc servon.
Då har du ingredienser för att bygga en liten robot

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dibbqwaz
Köp en av dessa:
Arduino
+ Några rc servon.
Då har du ingredienser för att bygga en liten robot

LoL , det är för avancerat xD

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk

Nej, faktiskt inte för avancerat. Jag och några polare programmerade servon som sedan styrde en radiostyrd bil, fast mer en förprogrammerad bil då. En annan grupp i klassen byggde en robot med fyra elmotorer som åkte fram och tillbaka. Det tog inte speciellt lång tid för någon utav grupperna. Rekommenderas, faktiskt.

Visa signatur

Workstation: Gigabyte P35-DS3 - Q8300 - Corsair TWINX 2x1 GB - XFX HD5770 - 1.7 TB || Laptop: Amilo Pro V3505 - Centrino Duo T2050 - 1 GB RAM - 80 GB
Server 1: Dimension 4700 - P4 2.8 GHz - 256 MB RAM - X300 - 280 GB || Server 2: ABIT I-G31 - E2200 - 2 GB RAM - 40 GB

Permalänk
Avstängd

Skriv ett arbete om något som du är intresserad av. Lätt och går att göra sista veckan.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Gör inte ett teoretiskt arbete, det är sjukt mycket tråkigare för dig och för lärarna. Gör något praktiskt så för du högre betyg och det är mycket roligare.

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Ducky One 3 SF | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

När jag hade projektarbete så kodade jag en blogg i PHP. Tog lätt upp dom 70 timmar jag la på att koda diverse saker.

Skulle dock inte tipsa om det ifall du har noll kunskap om sånt, tar tid att lära sig.

Jag fick i alla fall MVG på alla plan (genomförande, logg/möten, kodstruktur samt presentation).

Det trevliga när man går IT som du gör är att det är en så sjukt bred genre (eftersom att man ska göra något som går att knyta till programmet man går på).

Tänk dock på att det alltid är roligast för alla inblandade om man har något att visa upp, alltså en produkt. En fet fördjupning om USA:s historia är inte alls lika rolig.

Vet att när jag hade möten med min handledare så visade jag alltid upp bloggen så han med egna ögon kunde se vad som hade hänt sen sist. Det är grymt skönt att kunna göra, då behöver man inte köra så mycke skitsnack utan "det här står det att jag gjort i loggen, här ser du hur det ser ut på bloggen".

I övrigt, håll dina deadlines. Jag höll på att missa en deadline, blev 25 timmars jobb på tre dagar och det är inte att föredra

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

Jag har en grym idé om du är duktig på webbprogramering. PMa mig i så fall.

Visa signatur

Losers always whining about doing there best, winners go home and fuck the promqueen

Permalänk

Tackar för alla svar:)
skulle faktiskt vara kul och göra nån form av websida.
Har dock inte de vassaste kunskaperna i programmering
Våran lärare är väll inte den bästa om man säger så ^^
Vi fick lära oss .ASP när vi hade webbdesign för ett år sen, och läraren var ofta inte ens där:/ men fick MVG ändå ^^ typ alla i klassen fick det även fast de knappt kunde någonting alls.

Men man skulle ju kunna försöka sig på att lära sig php och försöka skapat något snyggt och funktionellt. Har ju trots allt 150 timmar lektionstid för projektet och man kan ju även jobba hemma. Sen ska vi vara 2 st så det blir lättare

Tacksam för fler förslag!

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Anordna ett LAN i din skola. Kul, lärorikt och väldigt uppskattat av alla elever som kommer på det! Blir inte så mycket jobb heller, eftersom ~40-50 timmar av de 84 timmar du ska lägga på projektarbetet går åt när du är på själva LAN:et.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulchi
eftersom att man ska göra något som går att knyta till programmet man går på

Jag gick natur med teknisk inriktning och byggde ett flipperspel som projektarbete, så på min tid behövde man inte göra nått som anknyter till programmet man gick på iaf.... men det tog lätt den fyrdubbla tiden som projektarbetet låg på (men då gjorde jag allt själv, även programmerade ett C-script till datorn som visade poängen på en skärm som blev reflekterade i ytan av glaset på flipperspelet.

Permalänk

Dumpar denna då jag hade redovisning i fredags
Blev en webserver för hostning av en sida ^^
Hade stora planer från början men fick skära ner på projektet mer och mer! Tänkte bygga ett webhotell från början men insåg ganska snabbt att det i princip var omöjligt.
Hela projektet var typ klart efter några veckor och sedan dess har det bara varit lite strul med att få ut den på nätet och själva byggandet av sidan Så man kan nästan säga att vi "slackade" igenom hela projektet och det ångrar jag lite nu så här i efterhand Vore roligt om vi gjort något mer avancerat och utmanande! Vi var alltså 3 i en grupp som arbetade vilket gjorde det hela lite för enkelt!

Servern står nu i skolan och hostar sidan Katrineholm info

Mitt tips till andra som ska göra projekt är att göra något utmanande och nått du velat prova men aldrig riktigt vågat eller orkat!

OVer and OuT !

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dibbqwaz:

Köp en av dessa:
Arduino
+ Några rc servon.
Då har du ingredienser för att bygga en liten robot

har du någon enkel guide eller tutorial som jag kan läsa för att få bättre förståelse för hur sådant fungerar? Google ger stora hits för mer avancerade saker, vilket jag inte förstår ett skvatt av xD

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com

Permalänk

Evilmonkey: Du vet att ett projektarbete inte behöver bli klart? Dvs får ni motgångar och tiden inte räcker till så får man skriva om det positiva och negativa desto mer och varför det blev som det blev.

Men har man tid och kunskap att ändra sig sent och göra något annat så skadar det ju inte häller.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Evilmonkey: Du vet att ett projektarbete inte behöver bli klart? Dvs får ni motgångar och tiden inte räcker till så får man skriva om det positiva och negativa desto mer och varför det blev som det blev.

Men har man tid och kunskap att ändra sig sent och göra något annat så skadar det ju inte häller.

Joo, det är sant men i slutändan är det roligt att ha något konkret att visa upp!
Vi var nog inte färdiga med vårt projekt men nu känns det som det inte spelar någon större roll ^^
Som sagt så var tanken att vi skulle bygga ett webhotell men efter mycket strul fick vi dra ner på det då vi också insåg att det var i princip omöjligt att utföra med de förutsättningar vi hade. ( gamla grejer, dåliga kunskaper, mycket strul med portar och ip-adresser/Dns )

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

"Idag är det söndag den 02-05-10
Klockan: 02:15"
Klockan är 14 på dagen, inte 2

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Skrivet av Martiis:

"Idag är det söndag den 02-05-10
Klockan: 02:15"
Klockan är 14 på dagen, inte 2

haha mmh visar bara 12h klocka! Så det är väll inte fel egentligen men vi i Sverige använder ju oss av 24h så kanske ska ändras

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk

Du menar att du stoppade upp en webserver som projetarbete?
Vad har du för mjukvara? Hårdvara?

Permalänk
Skrivet av electric_man:

Du menar att du stoppade upp en webserver som projetarbete?
Vad har du för mjukvara? Hårdvara?

Hårdvara : Celeron 2,8Ghz , 1 Gb minne, 120 Gb hårddisk, ati x1650 pro 512 mb agp
Mjukvara : Ubuntu 9.1 Server edition + grafiskt läge ( inte 100 på versionsnumret ) , LAMP , Phpmyadmin, pureFTPd, Dreamweaver cs3
Hade även två extra servrar , en för att testa lite på och en som skulle bli backup men vet inte riktigt vad som sitter i dem . Blev aldrig dock något utav backupservern då ja inte hittade tillräckligt med information för att fixa den.
Skulle vara Openfiler på backupservern iafl och Ubuntu på testservern för att prova saker!

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk

Gjorde ni något annat än att stoppa upp denna server?

Permalänk
Skrivet av electric_man:

Gjorde ni något annat än att stoppa upp denna server?

Nej, var tänkt från början att vi skulle arbeta mer med hemsidan och etablera den som en ordentlig sida som någon faktiskt skulle ha nytta av men det blev inte så. Var massor med strul med skolans nätverk vilket gjorde att man tappade motivationen på att arbeta i och med att så mycket energi fick läggas på att enbart få den att funka i nätverket.

Problemen vi brottades med var att skolan redan hade en webbserver stående som använde Ip-adressen. Det gick att lösa i skolans ISA server och att pilla lite med portarna både i ISA servern och på våran egen server. Vi fick allt och funka och allt var fri och fröjd men då får administratören för sig att ta bort alla regler i ISA servern för att vi ska göra en enkät. Då funkade inte våran server annat än lokalt igen. Eftersom admin på skolan är allt annat än snabb och man får tjata enormt mycket för det ska hända något tog det tid.
När vi sedan fått ordning på allt igen bytte hela skolan miljö från Windows --> MAC.
Dock var ISA servern kvar men såklart inga konfigurationer så vi fick på nytt tjata tills det blev fixat.
Då var det nån vecka kvar tills rapporten skulle vara inne

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk

Ah, härligt. Vi verkar ha samma inställning till skolan/kommunens IT gubbar!
Idioter är vad det är!

Vi har nio stycken riktiga rakservrar samt två rackskåp som bara står pga. att vi inte får någon lina ut...