EU dömer Intel till rekordböter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Mutor förekommer. Så är det bara. Jag skulle som aktieägare i AMD lacka ur totalt om företaget inte fuskade lite. Det måste man nog på en sån här jobbig marknad där ens produkter synas in i minsta detalj.

Men alltså, JUST DET HÄR exemplet borde ju tala emot en fullständig avreglering av marknaden (som du antyder vore något bra). Om det inte fanns några reglerande organ alls så skulle större företag kunna krossa all sin konkurrens med precis såna strategier som Intel nu har ägnat sig åt, och sen kunna sätta precis vilka priser dom ville. Alla är överens om att en fri marknad är något bra, men konkurrens måste ske på lika villkor, annars finns det inget utrymme för uppstickare eller företag som vill nischa sig på en viss del av marknaden. Sånt som konsumenter generellt tjänar på..

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
Till alla som säger att AMD borde fått del av bötesbeloppet kan jag säga att EU-kommissionen är ingen civilrättslig domstol, det är ingen domstol alls faktiskt. AMD kan däremot kräva skadestånd av Intel i en sådan domstol med detta beslut i ryggen. Om jag har fattat allt rätt.

Och en miljard euro är mycket pengar, men inte mycket från Intel. Man beslutade att ta 4,8% av årsinkomsten tror jag det var. (Multiplicerat med antalet år?) Inte hajat helt och hållet. Men Intels nettoinkomster bara det senaste kvartalet uppgick till 647 miljoner dollar. Så det råder knappast någon nöd på dem.
http://www.intc.com/financials.cfm

Om dom siffrorna stämmer så borde bötesbeloppet motsvara två års vinst för Intel? Tänk att någon tog två årslöner ifrån dig..

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrDuke
Om dom siffrorna stämmer så borde bötesbeloppet motsvara två års vinst för Intel? Tänk att någon tog två årslöner ifrån dig..

Inte två årslöner, utan hur mycket vinst du gjort efter alla utlägg som hyra mat och så vidare. Det är inte lika mycket pengar va?
Om du nu tar i beräkningarna att du får betala dessa böter för att du förstört någon annans möjligheter att få in en en bråkdel av de pengarna du tjänat ens innan dennes utgifter är betalda, så får du lite perspektiv på det.

AMD gick minus även när de hade en konkurrenskraftig produkt som slog Intels motsvarande i prestanda, pris och strömkonsumtion.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Tror knappast att AMD hade kapaciteten att vara ensam leverantör av processor till DELL exempelvis & samtidigt förse eftermarknaden med processorer .. men det är vad jag tror iaf... Prissättningen efter prestanda är en annan sak än leveranskapacitet.

Grejen är väl att om inte Intel mutat Dell, hade Dell sålt datorer med både Intel eller AMD.
Nu sålde dom bara datorer med Intel, trots att många av deras kunder efterfrågade AMD.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

http://svanberg.wordpress.com/2009/05/14/eu-vs-intel/

Någon som har lust att kommentera? Har sett flera sådana, men den var den mest utvecklade.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
http://svanberg.wordpress.com/2009/05/14/eu-vs-intel/

Någon som har lust att kommentera? Har sett flera sådana, men den var den mest utvecklade.

Författaren verkar vara infantil, utan en bra konkurenslagstiftning kommer den fria marknaden sluta att fungera.
Det är ju därför vi har lagar mot tex karteller, mutor och otillåtna affärsmetoder.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
http://svanberg.wordpress.com/2009/05/14/eu-vs-intel/

Någon som har lust att kommentera? Har sett flera sådana, men den var den mest utvecklade.

Han yrar.
Knappast är det Intels förtjänst att priserna är låga. Ej heller intels förtjänst att utvecklingen gått som den gått.
När AMD släppte Athlon så klättrade frekvenserna upp till det dubbla på ett år, med ökad IPC dessutom. Det var A64 som fick intel att överge P4 och Athlon XP och A64 som fick P4 att skala i frekvens i den mån den gjorde över huvudtaget.

Jag säger inte att detta är AMDs förtjänst heller, det är konkurrensens förtjänst.

Permalänk
Hedersmedlem

Den akademiska världen producerar dessemellan självutnämnda tänkare med ingen eller ytterst lite förankring i verkligheten. Utbildning gör inte nödvändigtvis en människa vis och förståndig; ibland gör det de "dumma" farligare. Tyvärr är de dessutom tråkiga att diskutera med eftersom de tillför noll och är mest intresserade av att bevaka sin "sociala position". Med andra ord dåligt underhållningsvärde.

Hans affärsmodell finns redan, t ex Camorran och den Ryska maffian. Herr Svanberg kan ju införskaffa sig en lägenhet i utkanterna av Neapel.

Tyvärr uppger källor att Intel raderat e-post som kommissionen begärt tillgång till. Jag har svårt att se varför de skulle raderas om allt är som Intel påstår.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Och varför tror du dessa företag valt att hålla fast vid Intel när de hade mycket lägre prestanda, högre pris och gav mer värme, med större stabilitetsproblem?

Alltså, vad jag menar är de beställer hellre intel datorer än AMD datorer från t.ex. Dell. Ta myndigheter t.ex, tror nog vi ser en majoritet med Intel hos dessa.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
Alltså, vad jag menar är de beställer hellre intel datorer än AMD datorer från t.ex. Dell. Ta myndigheter t.ex, tror nog vi ser en majoritet med Intel hos dessa.

Och varför gör de det tror du? Tror du det kan ha att göra med förmånliga avtal till datortillverkare? På den tiden så var alltid AMDs system handikappade på något sätt, typ halva mängden ram, sämre skärm, eller mindre hårddisk. Och ofta vägde inte det lägre priset upp detta. Varför tror du att det är så?

Morsan blev erbjuden en kommundator, hon fick välja mellan två datorer, en Athlon XP 2400+ och en P4. Den billigare gick inte att få med mer än 256Mb ram, lagom bra till Windows XP eller hur? Den låg dessutom på ett mATX kort som är det sämsta jag sett. P4an å andra sidan var helt annorlunda utrustad.

Och vad tror du försäljaren säger? Tror du han har fått direktiv om att försöka sälja mer AMD? Eller är det så att kvoten på max 5% AMD system som Intel fick igenom gjorde att de inte var villiga att sälja AMD till storkunder?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Inte två årslöner, utan hur mycket vinst du gjort efter alla utlägg som hyra mat och så vidare. Det är inte lika mycket pengar va?
Om du nu tar i beräkningarna att du får betala dessa böter för att du förstört någon annans möjligheter att få in en en bråkdel av de pengarna du tjänat ens innan dennes utgifter är betalda, så får du lite perspektiv på det.

AMD gick minus även när de hade en konkurrenskraftig produkt som slog Intels motsvarande i prestanda, pris och strömkonsumtion.

Wikipedia anger Intels "operating income" till 9 miljarder USD, så en miljard euro ter sig plötsligt inte så värst mkt för mig heller

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem

AMD försöker självklart använda EU att göra vad de själva inte kan - besegra Intel på själv marknaden.

Låt mig bli klar. Så vad om Intel nu vill monopolisera markanden och bli den enda processor tillverkaren i världen? Den enda vägen Intel kan lyckas med detta, är om konsumenterna fortsätter att göra Intel till den största och bästa processor tillverkaren. Vad AMD försöker göra, liksom alla svaga företag, är att använda staten och i detta fall EU att göra vad de uppenbarligen inte klarar av själva på marknaden.

Intel skadar inte eller försätter AMD ur affärer. Det är Intels konsumenter som har satt de på toppen, då de tror Intel producerar bättre produkter till bättre pris.

Så vad om ett företag likt Intel vill döda deras konkurrenter? Ja, så länge de inte använder stats våld för att nå detta mål kan det bara göra detta på marknaden - pressa ner priserna och hålla högre utvecklings tempo än AMD. Hjälp, rädda mig från onda Intel! Snälla EU kan ni inte straffa alla framgångsrika företag och gynna de sämre!

Självklart, kritiker kommer argumentera att om endast ett företag existerar på markanden kommer de ha makten att "överdebitering" deras konsumenter eller "urholka" och ta ut extremhöga priser. Jag har en fråga: vad är "för höga" och vad betyder "orimlig" egentligen? Och vad eller vem bestämmer svaret till dessa frågor? Förmodlogen någon värdelös matematisk modell som inte har den minsta verklighetsförankring eller någon altvelande byråkratisk profet i Bryssel som vet det "sanna" priset eller det "rätta" priset. Dessutom, varför är det acceptabelt för konsumenter som vill betala det lägsta priset men omoraliskt för att företag att söka högsta möjliga bruttovinst?

Om jag satt vid rodret för Intel skulle jag bannlysa hela EU, av principen. Jag accepterar inte att bli förtryckt av äckliga byråkrater som tvinga mitt företag att betala miljardböter pga. mitt framgångsrika företag. Självklart skulle jag förlora hela den europeiska markanden, vilket inte är bra för finanserna. Detta kanske dock gynnar mig i längden, då det sänder en tydlig signal att företag inte accepter detta bemötande. Självklart kommer konsumenterna skrika högt att EU har sabbat konkurrensen och drivit Intel ut ur markanden! Nu MÅSTE vi köpa processorer från AMD. Självklart skulle politikerna riva upp detta skadestånd och förhoppningsvis avskaffa de förödande Anit trust lagarna.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
AMD försöker självklart använda EU att göra vad de själva inte kan - besegra Intel på själv marknaden.

Låt mig bli klar. Så vad om Intel nu vill monopolisera markanden och bli den enda processor tillverkaren i världen? Den enda vägen Intel kan lyckas med detta, är om konsumenterna fortsätter att göra Intel till den största och bästa processor tillverkaren. Vad AMD försöker göra, liksom alla svaga företag, är att använda staten och i detta fall EU att göra vad de uppenbarligen inte klarar av själva på marknaden.

Intel skadar inte eller försätter AMD ur affärer. Det är Intels konsumenter som har satt de på toppen, då de tror Intel producerar bättre produkter till bättre pris.

Så vad om ett företag likt Intel vill döda deras konkurrenter? Ja, så länge de inte använder stats våld för att nå detta mål kan det bara göra detta på marknaden - pressa ner priserna och hålla högre utvecklings tempo än AMD. Hjälp, rädda mig från onda Intel! Snälla EU kan ni inte straffa alla framgångsrika företag och gynna de sämre!

Självklart, kritiker kommer argumentera att om endast ett företag existerar på markanden kommer de ha makten att "överdebitering" deras konsumenter eller "urholka" och ta ut extremhöga priser. Jag har en fråga: vad är "för höga" och vad betyder "orimlig" egentligen? Och vad eller vem bestämmer svaret till dessa frågor? Förmodlogen någon värdelös matematisk modell som inte har den minsta verklighetsförankring eller någon altvelande byråkratisk profet i Bryssel som vet det "sanna" priset eller det "rätta" priset. Dessutom, varför är det acceptabelt för konsumenter som vill betala det lägsta priset men omoraliskt för att företag att söka högsta möjliga bruttovinst?

Om jag satt vid rodret för Intel skulle jag bannlysa hela EU, av principen. Jag accepterar inte att bli förtryckt av äckliga byråkrater som tvinga mitt företag att betala miljardböter pga. mitt framgångsrika företag. Självklart skulle jag förlora hela den europeiska markanden, vilket inte är bra för finanserna. Detta kanske dock gynnar mig i längden, då det sänder en tydlig signal att företag inte accepter detta bemötande. Självklart kommer konsumenterna skrika högt att EU har sabbat konkurrensen och drivit Intel ut ur markanden! Nu MÅSTE vi köpa processorer från AMD. Självklart skulle politikerna riva upp detta skadestånd och förhoppningsvis avskaffa de förödande Anit trust lagarna.

Du förstår alltså inte vad Intel gjort, de har inte bara gett lägre priser, de har utnyttjat sin makt till att få igenom avtal som bara gynnade intel. Och det med olagliga metoder, som är olagliga i USA också. Så att trots AMD tillverkade bättre produkter så kunde de inte ens ge bort processorer gratis till vissa ens.
Hur ska ett företag konkurrera med sådana olagliga metoder hade du tänkt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Du förstår alltså inte vad Intel gjort, de har inte bara gett lägre priser, de har utnyttjat sin makt till att få igenom avtal som bara gynnade Intel. Och det med olagliga metoder, som är olagliga i USA också. Så att trots AMD tillverkade bättre produkter så kunde de inte ens ge bort processorer gratis till vissa ens.
Hur ska ett företag konkurrera med sådana olagliga metoder hade du tänkt?

"Intel anklagas för att ha gett rabatter till datortillverkare och andra större kunder som samarbetar exklusivt med halvledartillverkaren."

Jaha, så ett företag får inte ge ut rabatter. När AMD eller Intel sänker sina priser på processorerna går det tydligen bra. Det är vad jag kallar en rabatt för oss konsumenter. När det handlar om att Intel ger rabatt till datortillverkare går det tydligen inte bra. Dessa datortillverkare i fråga har uppenbarligen gjort slutsatsen att Intel, med sina rabatter, kunde sälja processorer till ett mer attraktivt pris än AMD, och därmed ta ut lägre priser för sina datorer, vilket i högsta grad gynnar oss konsumenter. AMD må ha haft de bästa processorerna vid denna tidpunkt. Bara för att något är bäst behöver det inte betyda att det alltid är det rätta valet. Dessa datortillverkare kunde köpa Intel processorer till ett mycket attraktivt pris om de endast köpte från dem. Jag skulle därmed kunna anta att om de tog emot någon enstaka processor från AMD skulle avtalet med Intel spricka. Men jag är helt övertygad att datortillverkarna gärna, med sina öppna famnar skulle ta emot gratis processorer från AMD, om det nu var något seriöst i detta påstående. Men tror du helt ärligt att AMD skulle gå med på något sådant idiotiskt?

"Intel ska även ha betalat tillverkare för att skjuta upp lanseringen av datorer med AMD-processorer."

Anta att jag är en framgångsrik glassförsäljare som massproducerar den utsökta Deluxe Chocolate för Svenssons. Tyvärr har jag fått vetskap om att min huvudkonkurrent ska lansera en fruktansvärt smarrig glass vid namn Cream Chocolate. Jag sitter där vid mitt feta skrivbord och tänker ut en listig plan. Jag avtalar med den lokala ICA butiken att inte introducera den nya Cream Chocolate på 3 månader, så att jag kan hinna framställa en ännu bättre glass. I detta specifika fall tjänar jag på detta. I något annat fall skulle det antagligen vara helt vansinnigt att avtala med någon ICA butik att dom inte ska sälja en konkurrents glass. ICA ägaren skulle antagligen i de flesta fall anse att det är idiotiskt att utesluta en högt efterfrågad glass. Då är ju risken att konsumenterna istället går till Konsum. Med i detta fall tjänade ICA handlaren på avtalet då jag ger multum med Cash, för de förlorade intäkterna. Både jag och ICA handlaren är överens om det frivilliga avtalet. Eller har vi inte rätt att teckna avtal? Ajuste jag glömde ju bort att DU är en äcklig byråkrat som ska bestämma vilka avtal jag får teckna, vilka produkter ICA handlaren MÅSTE sälja! Annars hindrar vi fri konkurrens, eller hur? Precis din åsikt, så du som ny examinerad från handels kan ge oss lite saftiga böter. Det är ju det ni sysslar med på den statliga Fucked Up institutionen för manipulerad konkurrens? Jag ber dig ödmjukt att ta en annan tjänst och lämna mig ifred så att jag som framgångsrik glassförsäljare kan sköta mina affärer.

Permalänk
Hjälpsam

Skitsnack! Intel har mutat datortillverkare till att inte använda AMD.
Sånt har varit olagligt i snart hundra år.
Det är inte heller tillåtet för Volvo att genom mutor få bensinbolag vägra tankning av Saabar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem

@ Gurrty

EU råkar bara vara en motpart tillräckligt stor för att ta sig an multinationella företag. I övrigt kan jag rekommendera att du läser lite affärsjuridik. Om nuvarande lagar inte funnits hade det varit ytterst svårt att nyetablera en med ett större företag konkurrerande verksamhet. Glöm EU, Intel och AMD; koncentrera dig på sakfrågan. Om anklagelserna är rätta måste metoderna beivras.

Permalänk
Avstängd

@ Gurrt

Nån gång när du blir äldre kommer du förstå meningen med att först läsa på och sen spy ut dig halvmeterlånga inlägg. Du förstår uppenbarligen inte var problemet ligger och trots att det förklarats flera gånger i den här tråden så förstår du inte.

Ignorance is bliss, men någonstans måste man nästan dra en gräns.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Skitsnack! Intel har mutat datortillverkare till att inte använda AMD.
Sånt har varit olagligt i snart hundra år.
Det är inte heller tillåtet för Volvo att genom mutor få bensinbolag vägra tankning av Saabar.

Vad är en muta?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
@ Gurrty

EU råkar bara vara en motpart tillräckligt stor för att ta sig an multinationella företag. I övrigt kan jag rekommendera att du läser lite affärsjuridik. Om nuvarande lagar inte funnits hade det varit ytterst svårt att nyetablera en med ett större företag konkurrerande verksamhet. Glöm EU, Intel och AMD; koncentrera dig på sakfrågan. Om anklagelserna är rätta måste metoderna beivras.

Kom med vettiga argument. Det funkar inte att säga "läs lite affärsjuridik så fattar du vad jag menar."

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
@ Gurrty

Nån gång när du blir äldre kommer du förstå meningen med att först läsa på och sen spy ut dig halvmeterlånga inlägg. Du förstår uppenbarligen inte var problemet ligger och trots att det förklarats flera gånger i den här tråden så förstår du inte.

Ignorance is bliss, men någonstans måste man nästan dra en gräns.

Nån gång när du blir lite äldre kommer du förhoppningsvis kunna argumentera och bemöta mina argument. Men har man inga är det en utmärkt taktik att börja förolämpa sin motståndare.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Vad är en muta?

Kom med vettiga argument. Det funkar inte att säga "läs lite affärsjuridik så fattar du vad jag menar."

Nån gång när du blir lite äldre kommer du förhoppningsvis kunna argumentera och bemöta mina argument. Men har man inga är det en utmärkt taktik att börja förolämpa sin motståndare.

Mutor och bestickning: det finns gränsbelopp för representation, gåvor och sponsring, t o m om dessa belopp inte överskrids kan karaktären och omständigheterna göra att det kan finnas grund för anklagelse om muta. Överlag medges endast gåvor av mycket ringa värde. I övrigt se http://www.institutetmotmutor.se/imm/startsida/. Den existerande konkurrenslagen i Sverige kommer troligen att moderniseras och skärpas. EU har liknande regelverk, generellt ska ju råda samstämmighet mellan de nationella medlemsländernas lagstiftning och EU:s.

Konkurrenslagen är skriven för att gynna de mindre uppstickande företagen och på så sätt konkurrensen. Ett dominerande företag på marknaden får enligt lag inte utnyttja sin ställning, ekonomiskt eller med andra påtryckningar, för att förhindra öppen konkurrens. Artikel 82 beskriver det som följer:

Citat:

Any abuse by one or more undertakings of a dominant position within the common market or in a substantial part of it shall be prohibited as incompatible with the common market insofar as it may affect trade between Member States.

Such abuse may, in particular, consist in:

(a) directly or indirectly imposing unfair purchase or selling prices or other unfair trading conditions;

(b) limiting production, markets or technical development to the prejudice of consumers;

(c) applying dissimilar conditions to equivalent transactions with other trading parties, thereby placing them at a competitive disadvantage;

(d) making the conclusion of contracts subject to acceptance by the other parties of supplementary obligations which, by their nature or according to commercial usage, have no connection with the subject of such contracts.

En enkel regel är att ett dominerande företag inte får utnyttja sin ekonomiska makt till att sälja en vara till underpriser, eftersom det gör konkurrens omöjlig för de mindre aktörerna. Fungerande konkurrens är svår att uppnå, när t ex nuvarande ekonomiska läge gör det mer sannolikt att feta istället för väl fungerande företag överlever krisen. Därför är det än mer viktigt att grundläggande lagstiftning för konkurrens följs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Mutor och bestickning: det finns gränsbelopp för representation, gåvor och sponsring, t o m om dessa belopp inte överskrids kan karaktären och omständigheterna göra att det kan finnas grund för anklagelse om muta. Överlag medges endast gåvor av mycket ringa värde. I övrigt se http://www.institutetmotmutor.se/imm/startsida/. Den existerande konkurrenslagen i Sverige kommer troligen att moderniseras och skärpas. EU har liknande regelverk, generellt ska ju råda samstämmighet mellan de nationella medlemsländernas lagstiftning och EU:s.

Konkurrenslagen är skriven för att gynna de mindre uppstickande företagen och på så sätt konkurrensen. Ett dominerande företag på marknaden får enligt lag inte utnyttja sin ställning, ekonomiskt eller med andra påtryckningar, för att förhindra öppen konkurrens. Artikel 82 beskriver det som följer:

En enkel regel är att ett dominerande företag inte får utnyttja sin ekonomiska makt till att sälja en vara till underpriser, eftersom det gör konkurrens omöjlig för de mindre aktörerna. Fungerande konkurrens är svår att uppnå, när t ex nuvarande ekonomiska läge gör det mer sannolikt att feta istället för väl fungerande företag överlever krisen. Därför är det än mer viktigt att grundläggande lagstiftning för konkurrens följs.

Mutor är inte acceptabelt inom staten, då politiker handlar med andras pengar och skall inte kunna mutas att stödja särintressen. Eller för den del sport där det bästa laget skall vinna, och inte det lag som mutat domaren.

Jag vill dock säga att mutor inte kan existera på den fria marknaden. Jag anser inte att en hamburgerkedjan A mutar konsumenterna när de ger ut rabattkuponger. Detta är ju tydligen att skada konkurrensen enligt dig när konsumenterna med sina rabattkuponger går till hamburgerkedja A istället för B, eller hur? Självklart måste vi förbjuda detta beteende!

Har jag rätt som en "mindre uppstickare" börja konkurrera mot Intel? Visst har jag det på den fria marknaden! Men jag har inte rätt att använda statligt våld för att sätta dit Intel bara för att de har större ekonomiska resurser.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du läst materialet vet du att det inte handlar om vanliga rabattkuponger.

För att jag ska kunna förstå om du tänkt igenom din argumentation skulle jag vilja veta hur du svarar på följande:

- på vilket sätt är "företagsvåld" att föredra framför "statligt våld"?
- kan en marknad vara fri i absolut mening och ändå vara till samhällets nytta?

Den sistnämnda frågan är ytterst intressant, speciellt om du sätter dig in i vad begreppet står för.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
- på vilket sätt är "företagsvåld" att föredra framför "statligt våld"?

En väldig skillnad. Ett företag har växt sig starkt pga. att de erbjuder attraktiva produkter som konsumenter efterfrågar. Hur du får detta till våld, när ett företag söker efter största möjliga profit genom effektivare produktion och nya innovationer är för mig oförståeligt. Företag har även rätt att handla fritt enligt frivilliga avtal - som i detta fall med rabatter. Statligt våld är den sanna benämningen på våld. En stat kan bara växa sig stark genom tvång och förtryck. Politiker älskar att roffa åt sig pengar som inte är deras och godtyckligt placera ut dem till olika särintressen i samhället - det är så de vinner röster. Alla tar från alla som det brukar heta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
- kan en marknad vara fri i absolut mening och ändå vara till samhällets nytta?

Ja, en fri marknad skapar störst ekonomisk välstånd - för alla. Fast du tror väl att politiker med våld kan göra saken bättre? Det låter ju verkligen rimligt! Det stora skillnaden mellan dig och mig är att du tror samhället blir bättre med våld, medan jag tror på frivillighet.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad jag kan förstå sympatiserar du med anarkismen. I övrigt gör du misstaget att tro dig veta vad jag personligen tycker utifrån vad jag skriver om just det här ämnet.

Jag har svårt att se en lika klar distinktion mellan företagsvärlden och statliga institutioner som du gör. EU är i grunden en skapelse av företagsvärlden. Var gick brytpunkten mellan företags- och statligt intresse?

Eftersom politiker och företagsledare är människor likt dig och mig pekar du med din beskrivning lika mycket på dig själv. Att det i verkligheten innebär en simpel sannolikhet på att makt står i förhållande till den möjliga storleken på rofferi är något av ett status quo. Sverige skiljer sig något mot flera andra länder eftersom vi i större utsträckning har politiker som växt upp, ätit och levt inget annat än politik. I ett internationellt perspektiv är det dock ofta samma grupp av människor du ser röra sig i företagsvärlden och den politiska sfären, vilket i så fall måste betyda att din argumentation innebär att samma människors och deras metoder hyllas eller fördöms beroende på i vilken sfär de just nu verkar.

En fri marknad i absolut bemärkelse är en tankens dröm men i realiteten en mardröm. En av de största maktsfärerna i Europa är en fri marknad och jag har redan en gång nämnt det i den här tråden: La Camorra. Oavsett vad du tycker om organisationen är den det närmaste vi i Europa kommer en totalt fri marknad, fullkomnad kapitalism. Mindre flaxande än dina påståenden om jag skulle vara för statligt våld bara för att jag ser behovet av konkurrenslagar är frågan: var går gränsen mellan en oreglerad marknad och maffians (felanvänt eftersom det egentligen endast avser den Sicilianska organisationen, men de flesta uppfattar ändå ordet som en generell beteckning för organiserad brottslighet) metoder? Skillnaden är hårfin, om den ens kan dras. När övergår påtryckningar till att vara hot? När övergår rabatter till att vara mer än rabatter? När det hamnar på tullkontorets bord, regeringens, mobbens osv.? I frånvaron av konkurrenslagar, samt definition av mutor och bestickning, kommer alltså någon typ av lagstiftning till slut att kollidera med en sådan "fri marknad", ja egentligen inte lagstiftningen utan individens egna förståelse av rätt och fel. Frihet i det här avseendet betyder alltså frihet för vissa på andras bekostnad, och därför hamnar vi i dilemmat att behöva dra gränser någonstans.

Jag har bott större delen av mitt vuxna liv utanför Sveriges gränser och bevittnat hur raserade regimer har öppnat upp för okontrollerade affärsintressen. Visst det var en fri marknad, men jag kan också ta dig på en runda och besöka gravarna av dem som "misslyckades". Om vi människor kunnat hantera frivillighet utan att omgivningen skadats hade det naturligtvis varit fantastiskt.

Permalänk
Medlem

Nej, jag sympatiserar med Liberalismen - där statens enda uppgift är att skydda de naturliga rättigheterna. Rätten till liv, frihet och egendom.

Det blir fruktansvärt absurt när du blandar in maffian, då statens legitima uppgift är att bekämpa just dessa. Självklart har maffian enklast att existera i en stor och utbyggd stat som kan korrumperas. Italien har för övrigt ett relativt ofritt samhälle och kommer på plats 76 och Sverige plats 26, enligt Heritages lista om ekonomisk frihet. Självklart toppar Hong Kong och är idag världens friaste samhälle. Ett land utan några egentliga naturtillgångar och det enda Hong Kong har är sin hamn där all handel passerar. Hong Kong har störst välstånd i världen. Detta har endast möjliggjorts av den frihet som råder i Hong Kong. Politikerna såg det som en förutsättning att ett land så beroende av handel måste få verka fritt. Det fria samhället tenderar att bygga upp väldigt stabila och välmående samhällsstrukturer - vilket oftast inte är fallet med statligt våld, där några pennstreck kan få förödande konsekvenser.

http://www.heritage.org/Index/Ranking.aspx

Berätta gärna för mig vilka "fria" samhällen du varit i där "regimer har öppnat upp för okontrollerade affärsintressen" som sabbat allt! Det finns egentligen bara ett riktigt fritt samhälle i historien. Hong Kong platsar tyvärr inte in, då staten trots allt är relativt stor med 15,2% av BNP. Sverige är dock värre med sina 55,6% av BNP, där mer än halv ekonomin går igenom statens tvångsmaskineri. Nej världens friaste land genom tiderna är 1800-talets USA, då förtryckta människor från hela Europa flyttade till det nya landet. Den amerikanska staten var då 3% av BNP - och hade som enda uppgift att skydda de naturliga rättigheterna. 3% av BNP är ungefär det som Sveriges rättsväsende idag kostar. Men redan på den tiden började statens förfall genom att tillåta tullar till vissa särintressen, som gynnades av att utesluta all utländsk konkurrens. Idag har USA en enorm statsapparat omfattande 36,7 % av världens största ekonomi. USA kan idag förtrycka hela världen med sin enorma krigsmakt - det är lätt det som händer när politiker och särintressen skriker efter mer makt. Detta leder tyvärr till tråkigheter för oss alla i det långa loppet. Vem vill vara förtryckt och låta någon annan härska över en?

"Om vi människor kunnat hantera frivillighet utan att omgivningen skadats hade det naturligtvis varit fantastiskt." Vi människor kan hantera frihet! Ett statligt våldsmonopol är dock ett måste, vars enda uppgift är att skydda de naturliga rättigheterna. Det är bara i detta förhållade som ett samhälle kan blomstra, där endast frivillighet råder och inget tvång får existera. En stat får enligt mig inte använda våld mot sina medborgare, precis som vi människor inte får använda våld mot varandra.

Du säger att ett fritt samhälle skulle vara fantastiskt om det inte leder till negativa följder. Nu vet att du egentligen inte är någon statskramare som älskar att förtrycka människor. Det tycker jag är trevligt. Därmed rekommenderar jag dig att läsa på om hur en fri marknad skulle fungera, eftersom att dina uppfattningar består av lögner och osanning. Då du är för frihet är första steget taget. Andra steget handlar om att lära sig hur det verkligen skulle fungera. Den österrikiska skolan och dess främsta ekonom, Ludwig von Mises har talat mycket om hur ett fritt samhälle fungerar, och hur statlig inverkan förstör ekonomin. Du kan även där läsa om de förödande Antitrust lagarna som denna tråd handlar om. Kanske får du en större förståelse om mitt resonemang. Kanske du även en vacker dag blir Liberal.

http://mises.org/

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Nej, jag sympatiserar med Liberalismen - där statens enda uppgift är att skydda de naturliga rättigheterna. Rätten till liv, frihet och egendom.

Det blir fruktansvärt absurt när du blandar in maffian, då statens legitima uppgift är att bekämpa just dessa. Självklart har maffian enklast att existera i en stor och utbyggd stat som kan korrumperas. Italien har för övrigt ett relativt ofritt samhälle och kommer på plats 76 och Sverige plats 26, enligt Heritages lista om ekonomisk frihet. Självklart toppar Hong Kong och är idag världens friaste samhälle. Ett land utan några egentliga naturtillgångar och det enda Hong Kong har är sin hamn där all handel passerar. Hong Kong har störst välstånd i världen. Detta har endast möjliggjorts av den frihet som råder i Hong Kong. Politikerna såg det som en förutsättning att ett land så beroende av handel måste få verka fritt. Det fria samhället tenderar att bygga upp väldigt stabila och välmående samhällsstrukturer - vilket oftast inte är fallet med statligt våld, där några pennstreck kan få förödande konsekvenser.

http://www.heritage.org/Index/Ranking.aspx

Berätta gärna för mig vilka "fria" samhällen du varit i där "regimer har öppnat upp för okontrollerade affärsintressen" som sabbat allt! Det finns egentligen bara ett riktigt fritt samhälle i historien. Hong Kong platsar tyvärr inte in, då staten trots allt är relativt stor med 15,2% av BNP. Sverige är dock värre med sina 55,6% av BNP, där mer än halv ekonomin går igenom statens tvångsmaskineri. Nej världens friaste land genom tiderna är 1800-talets USA, då förtryckta människor från hela Europa flyttade till det nya landet. Den amerikanska staten var då 3% av BNP - och hade som enda uppgift att skydda de naturliga rättigheterna. 3% av BNP är ungefär det som Sveriges rättsväsende idag kostar. Men redan på den tiden började statens förfall genom att tillåta tullar till vissa särintressen, som gynnades av att utesluta all utländsk konkurrens. Idag har USA en enorm statsapparat omfattande 36,7 % av världens största ekonomi. USA kan idag förtrycka hela världen med sin enorma krigsmakt - det är lätt det som händer när politiker och särintressen skriker efter mer makt. Detta leder tyvärr till tråkigheter för oss alla i det långa loppet. Vem vill vara förtryckt och låta någon annan härska över en?

"Om vi människor kunnat hantera frivillighet utan att omgivningen skadats hade det naturligtvis varit fantastiskt." Vi människor kan hantera frihet! Ett statligt våldsmonopol är dock ett måste, vars enda uppgift är att skydda de naturliga rättigheterna. Det är bara i detta förhållade som ett samhälle kan blomstra, där endast frivillighet råder och inget tvång får existera. En stat får enligt mig inte använda våld mot sina medborgare, precis som vi människor inte får använda våld mot varandra.

Du säger att ett fritt samhälle skulle vara fantastiskt om det inte leder till negativa följder. Nu vet att du egentligen inte är någon statskramare som älskar att förtrycka människor. Det tycker jag är trevligt. Därmed rekommenderar jag dig att läsa på om hur en fri marknad skulle fungera, eftersom att dina uppfattningar består av lögner och osanning. Då du är för frihet är första steget taget. Andra steget handlar om att lära sig hur det verkligen skulle fungera. Den österrikiska skolan och dess främsta ekonom, Ludwig von Mises har talat mycket om hur ett fritt samhälle fungerar, och hur statlig inverkan förstör ekonomin. Du kan även där läsa om de förödande Antitrust lagarna som denna tråd handlar om. Kanske får du en större förståelse om mitt resonemang. Kanske du även en vacker dag blir Liberal.

http://mises.org/

Du drar dåliga slutsatser du, Hong Kong är inte rikt för att liberalismen fungerar, rikedomen främjar dock liberalismen. Att man finner plåster på blödande ställen betyder inte att plåster gör att du blöder.

Och du Hong Kong har också konkurrenslagstiftning.
Politik tar vi i en annan tråd, ta inte upp det här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Du drar dåliga slutsatser du, Hong Kong är inte rikt för att liberalismen fungerar, rikedomen främjar dock liberalismen. Att man finner plåster på blödande ställen betyder inte att plåster gör att du blöder.

Och du Hong Kong har också konkurrenslagstiftning.
Politik tar vi i en annan tråd, ta inte upp det här.

Tack för informationen, jag vet mycket väl att Hong Kong har konkurrenslagstiftning. Till och med det bästa av världar är förpestat av destruktivitet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
En väldig skillnad. Ett företag har växt sig starkt pga. att de erbjuder attraktiva produkter som konsumenter efterfrågar. Hur du får detta till våld, när ett företag söker efter största möjliga profit genom effektivare produktion och nya innovationer är för mig oförståeligt. Företag har även rätt att handla fritt enligt frivilliga avtal - som i detta fall med rabatter. Statligt våld är den sanna benämningen på våld. En stat kan bara växa sig stark genom tvång och förtryck. Politiker älskar att roffa åt sig pengar som inte är deras och godtyckligt placera ut dem till olika särintressen i samhället - det är så de vinner röster. Alla tar från alla som det brukar heta.

Du har verkligen inte förstått. problemet är att intel INTE fått behålla sin starka marknadsposition för att de erbjuder en produkt som konsumenten efterfrågar utan för att de har brutit mot de konkurrenslaggstiftningar som finns. Det är det du inte fattar; du verkar ha en romantiserad bild om Intel som erbjuder (erbjöd) kanonprodukter som AMD inte kunde konkurera med - och det är fel. Intel erbjöd en sämre produkt och det var Intels stora plånbok AMD inte kunde konkurrera med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Ja, en fri marknad skapar störst ekonomisk välstånd - för alla. Fast du tror väl att politiker med våld kan göra saken bättre? Det låter ju verkligen rimligt! Det stora skillnaden mellan dig och mig är att du tror samhället blir bättre med våld, medan jag tror på frivillighet.

En fri marknad kräver fortfarande regleringar för att företag inte ska kunna köra över konsumeten. Grunden i en total marknadsekonomi är att fri konkurrens ska råda, det gjort det inte under tiden det här målet berör.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Hedersmedlem

Jag lägger ner efter det här svaret för jag är inte intresserad av att föra någon diskussion som obevekligen hamnar i politiskt käbbel.

Kanske var jag oklar Gurrty, men det som du ser som långsökt är direkt kopplat till dit eget exempel om 1800-talets USA. I grunden handlar det om samma affärsmetoder minus färre dödsfall, den ena har dock mer framgångsrikt skapat ett bestående lyckans skimmer bl a i den meningen att "the american dream" fortfarande är en drivande faktor för människor och USAs ekonomi. Det finns flera bra skrivna avhandlingar och böcker i ämnet, och jag avser då ämneskategorin "ekonomi".

Om vi utesluter den politiska delen finns det en direkt motsägelse i att se myndighetsutövande i form av konkurrenslagar som våld och samtidigt anse att samma stat med våld ska slå ner maffia. Tyvärr är ett flertal nu väl fungerande större företag grundade på maffiametoder; jag ser ingen skillnad i att uttryckligen vara maffia och att utåt se bra ut och tillämpa maffiametoder. Återigen blir det fråga om vart gränsen ska gå.

Du måste sansa dig något Gurrty, eftersom du återigen tar för givet att ett kryss i kolumn 1 angående fråga A med automatik innebär att alla mina åsikter, från fråga A till Ω hamnar i kolumn 1. Om du är politiskt aktiv förstår jag den kompromisslösa hållning du visar, eftersom profilering är absolut nödvändigt för att ens få gehör för ett fåtal av sina åsikter. Ekonomi är mitt område men jag undanber mig en politisk diskussion.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty

---Text---
Du säger att ett fritt samhälle skulle vara fantastiskt om det inte leder till negativa följder. Nu vet att du egentligen inte är någon statskramare som älskar att förtrycka människor. Det tycker jag är trevligt. Därmed rekommenderar jag dig att läsa på om hur en fri marknad skulle fungera, eftersom att dina uppfattningar består av lögner och osanning. Då du är för frihet är första steget taget. Andra steget handlar om att lära sig hur det verkligen skulle fungera. Den österrikiska skolan och dess främsta ekonom, Ludwig von Mises har talat mycket om hur ett fritt samhälle fungerar, och hur statlig inverkan förstör ekonomin. Du kan även där läsa om de förödande Antitrust lagarna som denna tråd handlar om. Kanske får du en större förståelse om mitt resonemang. Kanske du även en vacker dag blir Liberal.

http://mises.org/

Antitrustlagarna är ju till för att få en väl fungerande marknadsekonomi, hur monopol skulle kunna främja ekonomin är för mig en gåta.
Liberalismen handlar till stor del om hur var och en skall kunna få möjlighet att utvecklas enligt sina förutsättningar, till detta behövs bla. lagar som skyddar mindre aktörer på marknaden.
Att förorda ett samhälle utan lagar är inte Liberalism, det är Anarkism.
En del människor inom den akademiska världen vill ibland dra sina teser så långt så dom blir absurda, jag som själv är akademiker, brukar säga att dom ägnar sig åt akademiskt flum.
En modell är alltid en förenkling av verkligheten, dess giltighet är begränsad och kan inte tillämpas på allt man granskar, något som dessa herrar och damer verkar ha svårt att inse.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |