AMD släpper tyglarna – 4890 i 1 GHz

Permalänk
Medlem

"The GeForce GTX 275 has an average advantage of 1.5-6% over its opponent"

Va bråkar ni om..? Det står ju där.

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Medlem
Citat:

Comparing the GeForce GTX 275 with the Radeon HD 4890, the new card from ATI is competitive to the GeForce GTX 285 while the GeForce GTX 275 is somewhat inferior to the latter. Thus, it all depends on the specific game.

Tror inte jag behöver översätta det på Svenska för att ni ska förstå vad det betyder. Om inte annat kanske ni ska läsa testet och se själva. Som tidigare sagt och som fortfarande gäller, HD4890 är snäppet snabbare kort generellt, men inte snabbast i allt för det, varav det är lite beroende på vad för spel som ska spelas.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

vad spelar det för roll hur ett grafik kort pesterar?, köpp det ni käner för o skit i klister lappen, och sluta sabba forumet

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Tror inte jag behöver översätta det på Svenska för att ni ska förstå vad det betyder. Om inte annat kanske ni ska läsa testet och se själva. Som tidigare sagt och som fortfarande gäller, HD4890 är snäppet snabbare kort generellt, men inte snabbast i allt för det, varav det är lite beroende på vad för spel som ska spelas.

Den recensionen säger väl inte att något av korten är bättre generellt än det andra. De säger ju snarare att de båda korten presterar väldigt lika och att man bör först se till vilka spel man spelar och sedan välja kort därefter. De olika korten är ju bra i olika spel.

Till och med när det gäller överklockning så konstaterar de att både HD4890 och GTX275 kan klockas till prestandanivåer över GTX285 och man inte kan väga in överklockning som en fördel för ett specifikt kort (båda korten presterar ungefär lika bra överklockade).

Kan inte riktigt förstå hur någon kan läsa ut en dominans för något av kortet med den recensionen som grundval, men så har jag varken Nvidia eller ATI-glasögonen på mig heller ;).

Det enda stöd jag kan finna för att HD4890 är det bättre valet, är att skillnaden mot GTX275 tenderar att vara större i de spel som HD4890 "vinner i" än skillnaden upp till GTX275 i de spel som GTX275 "vinner i".

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Tror inte jag behöver översätta det på Svenska för att ni ska förstå vad det betyder. Om inte annat kanske ni ska läsa testet och se själva. Som tidigare sagt och som fortfarande gäller, HD4890 är snäppet snabbare kort generellt, men inte snabbast i allt för det, varav det är lite beroende på vad för spel som ska spelas.

När du klipper ut delar av citat som som säger tvärtemot vad du säger o sen använder dom som belägg för dina teser så blir det humor på hög nivå :)..och sen att du inte förstår det gör det hela ännu roligare!

Hur du får det testet till att bevisa att 4890 är bättre är bara.....suck!

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dawidowski
roligt att alla säger 4890 slår GTX275 i allt.

När de flesta testerna visar att GTX275 e bra vissa spel osv, och 4890 i vissa spel.
Så igentligen så e de snarlika i Prestanda.

Skilladen är väl att 4890 är mer klock vänligt och de blir mer prisvärt i slut ändan

Jag gav 2395 utan frakt för mitt gainward GTX275 > max load 60 c idle 40 c Gainwards kylning är fantastisk.

Är inte den där kylningen på Gainward kortet ganska högljudd. För mig att jag läste något test där de kom fram till att Nvidias standard kylning var mer effektiv per dB i ljudnivå.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk

http://www.gpureview.com/show_cards.php?card1=609&card2=608#

Är nog inte den mest pålitligaste sidan men lite mer erfarna än jag kanske kan läsa av detta, men jag funderar på på gtx 275 eftersom nvidia korten är realtivt jämna mellan upplösningarna, inte lika stora fps hopp mellan upplösningar som ati har men sen beror det nog även på spelen man också kör t,ex ati slår nvidia i hawx enligt sweclockers benchmarks eftersom ati har directx 10.1 stöd(synd att nvidia valde att inte hänga med på den punkten).

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-A, Intel Core i7 4790k 4,0ghz , Gigabyte 2x GTX 670 4gb SLI, Corsair 4x4 1866 mhz, Samsung EVO 250gb, WD blue 250gb, Windows 8.1 x64.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
vad spelar det för roll hur ett grafik kort pesterar?, köpp det ni käner för o skit i klister lappen, och sluta sabba forumet

Det är jag som skiter i klisterlappen som du säger och köper det kort som ger mest för pengarna. När man påvisar detta så kan det knappast vara en tillfällighet att alla som citerar och klagar är hysteriska nVidia-fanboys. (Inget syftat mot dig) Det roliga hade vart och ta ett HD4890 och dra på en nVidia-logotype på kortet. Då hade vissa i tråden inte vart så hysteriska

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Den recensionen säger väl inte att något av korten är bättre generellt än det andra. De säger ju snarare att de båda korten presterar väldigt lika och att man bör först se till vilka spel man spelar och sedan välja kort därefter. De olika korten är ju bra i olika spel.[quote]

Översätter man texten så står det på ren svenska: HD4890 är konkurrenskraftigt mot GTX285, och att GTX275 ligger något efter. Det sägs också att det varierar med spel, precis som jag tidigare också skrivit.

Citat:

[b]Till och med när det gäller överklockning så konstaterar de att både HD4890 och GTX275 kan klockas till prestandanivåer över GTX285 och man inte kan väga in överklockning som en fördel för ett specifikt kort (båda korten presterar ungefär lika bra överklockade).

[/b]

Jag är faktiskt inte säker på att ett GTX275 kan utvinna lika mycket prestanda genom överklockning som ett HD4890. Visa gärna.

Citat:

[b]Kan inte riktigt förstå hur någon kan läsa ut en dominans för någortt av kortet med den recensionen som grundval, men så har jag varken Nvidia eller ATI-glasögonen på mig heller ;).

[/b]

Dominans har jag aldrig nämt, och inget i närheten. Jag skrev kort och gott att HD4890 är snäppet snabbare överlag. Tänk att den lilla meningen ställer till med så mycket frustration bland vissa medlemmar. Det säger en del om hur hårt man tar åt sig. Tean och Pantheus är väl bland dom första att nämna. Smått roande

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
[B] När du klipper ut delar av citat som som säger tvärtemot vad du säger o sen använder dom som belägg för dina teser så blir det humor på hög nivå :)..och sen att du inte förstår det gör det hela ännu roligare!

[/b]

Det står klart och tydligt att GTX275 ligger något efter. Varför tror du dom börjar meningen med att HD4890 är konkurrenskraftigt mot GTX285? Vet inte om man ska skratta åt dig alltså...

Citat:

Hur du får det testet till att bevisa att 4890 är bättre är bara.....suck!

Innan det testet gjordes för att GTX275 inte var släppt då nVidia var oroliga för prestandan hos HD4890 och ville vänta med att fastställa klockfrekvenserna på sina kort så fanns ett test mot GTX285. Jag kollade igenom varenda diagram och ett HD4890 tog 6 av 15 tester, med mycket nära resultat i fler. Ett HD4890OC med lite högre frekvenser gjorde den skillnaden uppenbar och tog hem 9 av 13 tester och två av testen oavgjorda. Vart vill du komma? Du har din korkade syn på att jämföra saker, och jag har en syn gällande i flesta fall som såvitt jag vet alla går efter, vilket är att köpa det som ger mest krut för pengarna.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrazyBanana
typ toppen eller nånting åt det hållet... Jag avslutar mitt meningslösa inlägg med att säga "snygg förpackning"

Ja, man kan ju ibland fundera på hur mycket pengar det ligger i förpackningen egentligen?
...säkerligen ett flertal hundra kronor bara i förpackningskostnad, och då räknar jag bara med tillverkning och energi. (Desing/Utvecklingskostnaderna på förpackningarna kostar säker multum det också)

En del tänker säkert: -"Hårdvaran kostar iaf närmare XXXX kronor, så vad spelar ett par hundringar mer för roll?"... tjah... Jag betalar hellre ( XXXX minus 200 ) än XXXX
----------------------------------------

Ontopic:
Ännu en 1000 barriär tagen av AMD. Men vi får väl se vad detta i verkligheten kommer att ge... vem kommer att vara först över 2000 MHz tro?

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd

Finns dessa 1ghzare i någon affär?
Jag har letat men hittar ingenstans, de kanske kommer senare, när kan det tänkas bli?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

dom kommer nog precis efter att jag köppt nyt graffe, brukar vara så ialafal

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

En anledning till att folk läser in så väldigt skilda ståndpunkter i den recensionen kan ha att göra med att de faktiskt säger mot sig själva i sammanfattningen.

Comparing the GeForce GTX 275 with the Radeon HD 4890, the new card from ATI is competitive to the GeForce GTX 285 while the GeForce GTX 275 is somewhat inferior to the latter. Thus, it all depends on the specific game. The GeForce GTX 275 has an average advantage of 1.5-6% over its opponent but loses to ATI’s card, sometimes quite a lot, in such games as Call of Duty: World at War, S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky, Fallout 3, Race Driver: GRID, Red Alert 3: Uprising, and Tom Clancy’s H.A.W.X. In other words, if these two cards sell at the same price, you should consider what games you are going to play. The Radeon HD 4890 will be better for some games and the GeForce GTX 275, for others.

I början av stycket säger man mycket riktigt att: Jämför man GTX275 med ATI HD4890, så tävlar ATI-kortet mot GTX285, medan GTX275 är något sämre än det senare. Dock beror allt på det specifika spelet man jämför i.

Men lite senare i samma stycke, så säger de att: GTX275 i genomsnitt har en fördel gentemot HD4890 på 1,5-6%, men förlorar och ibland rätt stort i vissa spel som (...ett gäng spel raddas upp).

Slutligen avslutar det med det som egentligen är den viktigaste konklusionen:
Om båda korten erbjuds till ungefär samma pris, bör du beakta vilka spel du kommer att spel, då HD4890 kommer vara bättre i vissa och GTX275 i vissa.

Den slutsatsen kom jag också till efter att ha kollat igenom hela recensionen igen (du kan ju även se det på de röda staplarna i sammanfattningen). Det är mycket jämt och det ena kortet är bättre i vissa spel och det andra kortet i andra spel. Ser man till det testade urvalet av spel, så är det ju ungefär hälften som HD4890 presterar bättre i och ungefär hälften som GTX275 presterar bättre i (skall man vara petig, så är det en liten fördel GTX275 här utom i högsta upplösningen).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Citatet från recensionen är väldigt otydligt.
Men jag tror faktiskt de menar att I DE SPEL SOM NVIDIA ÄR SNABBAST är det en skillnad på 1.6 - 5%, men i spelen som ATI är snabbast är det ibland med ganska stor marginal.
Känns ju konstigt egentligen att de har lagt in ordet "averege", för hade det verkligen varit ett genomsnitt hade man ju bara skrivt en siffra och inte ett spann.
Men som sagt, formuleringen är väldigt otydlig. Nån borde mejla dem o fråga vad de egentligen menar, istället för att ni bråkar här

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Egentligen menar båda samma sak, men diskussionen fortsätter ändå utav en outgrundlig anledning..

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Entusiast

Ojojoj... vad rörigt det blev här då!

Kan inte samtliga parter bara acceptera att nVidia/ATI alltid kommer att stå precis snäppet över den andra när det kommer till prestanda, och att olika spel visar en aning olika prestanda på respektive tillverkares modeller.

Någon har fel, någon har rätt... Acceptera och låt vara.

Det här är ingen "nVidia vs ATI" diskussion.
Utan en nyhetsnotis om att AMD låter grafikkorts-tillverkarna klocka 4890 chippet i 1 GHz

stay on topic: "AMD släpper tyglarna – 4890 i 1 GHz"

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Skulle det inte komma ett HD4890x2 1GHz från någon av partnertillverkarna?

Oft: Jag är hobbymoderator, gult kort till båda...

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Citatet från recensionen är väldigt otydligt.
Men jag tror faktiskt de menar att I DE SPEL SOM NVIDIA ÄR SNABBAST är det en skillnad på 1.6 - 5%, men i spelen som ATI är snabbast är det ibland med ganska stor marginal.
Känns ju konstigt egentligen att de har lagt in ordet "averege", för hade det verkligen varit ett genomsnitt hade man ju bara skrivt en siffra och inte ett spann.
Men som sagt, formuleringen är väldigt otydlig. Nån borde mejla dem o fråga vad de egentligen menar, istället för att ni bråkar här

Nej, det är inte så de menar, vilket man inser ganska snabbt om man tittar på de röda staplarna. De visar procentuellt sett hur GTX275 förhåller sig till HD4890 i det specifika spelet i den specifika upplösningen. Man ser då lätt att det inte är enbart i de spel som Nvidia presterar bättre som de gjort ett medelvärde. (man ser även att inte skillnaden är större i de ATI-dominerade spelen, utan att båda korten har spel som de får höga procentuella skillnader i)

Vad jag kan utläsa ur det hela är att de måste ha räknat ihop summan i varje upplösning och delat med antal tester. Då får man resultaten 5,78%, 5,84%, 1,54% till Nvidias fördel i de tre första upplösningarna och -6,27% i den högsta upplösningen, dvs 6,7% övervikt åt HD4890.

Om man överhuvud taget kollar på de sammanfattande röda staplarna (istället för att enbart läsa texten), så inser man att korten är väldigt jämlika och att de båda har spel som de är klart bäst i. M.a.o. det finns ingen klar vinnare utan man får helt enkelt se till vilket/vilka spel man spelar och välja det av korten som presterar bäst i just det spelet.

Kolla gärna själv och sedan kan vi lägga ned snacket om att ena eller andra kortet skulle dominera det andra. Det är två jämnbra kort, som visar sina styrkor/svagheter i olika spel. Fint va', nu kan vi alla vara vänner igen.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Skulle det inte komma ett HD4890x2 1GHz från någon av partnertillverkarna?

Oft: Jag är hobbymoderator, gult kort till båda...

Det har varit väldigt många oklarheter om det ska lanseras ett 4890x2 överhuvudtaget. Antagligen låter AMD partnertillverkarna ta fram en egen design. Men det blir nog ganska kostsamt.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Hedersmedlem

Aj så det kan bli bil när AMD och Nvidia anhängare möts med handskarna av. Jag får samråda med de andra moderatorerna om vad vi kan gör åt detta återkommande problem.

I fortsättningen hoppas jag att ni diskuterar nyheten och inte varandra tack!

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

XFX varianten har iallafall dykt upp (DYR och inte i lager ännu).
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=439501

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant och se vad Sapphire Radeon HD 4890 ATOMIC kostar som ska har riktigt bra kylning enligt Hexus.net