Asus siktar på audiofiler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Vad är detta med latency på PCIe-kort? Har aldrig hört talas om det förut. Varför skulle en nyare teknik ha högre svarstider?

Bara något Creative sa för att de suger på att skriva vettiga drivrutiner.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikgus
Nyfiken, varför är låg latency viktigt för ett audiofilkort?
För musiker kan jag förstå behovet. Men om man bara har det för att lyssna, spelar det någon roll hur lång tid det tar från källan (cd/dvd/hd) till högtalarna/hörlurarna?

Jepp, för de flesta så spelar det ingen som helst roll, men många människor vill ha det "bästa" även om de inte märker någon skillnad.

Vid spel, film och videoredigering osv så funkar det fint med vilket kort som helst, för att de jobbar med relativt stora ljudbitar eller läser in dom helt och hållet i minnet.

Det är i stort bara med vissa musikprogram det blir strul, antingen för att programmet jobbar med så extremt många små ljudbitar som bara är millisekunden långa eller för att hålla synken mellan riktiga instrument.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
Bara något Creative sa för att de suger på att skriva vettiga drivrutiner.

Jepp, för de flesta så spelar det ingen som helst roll, men många människor vill ha det "bästa" även om de inte märker någon skillnad.

Vid spel, film och videoredigering osv så funkar det fint med vilket kort som helst, för att de jobbar med relativt stora ljudbitar eller läser in dom helt och hållet i minnet.

Det är i stort bara med vissa musikprogram det blir strul, antingen för att programmet jobbar med så extremt många små ljudbitar som bara är millisekunden långa eller för att hålla synken mellan riktiga instrument.

Alltså, för musikproduktion MÅSTE man ha låg latency. Annars går det inte att spela in i realtid med medhörning utan att det blir osynkat/i otakt. Enkelt som så. För musikproduktion är det alltså i nuläget omöjligt att använda ett pcie-ljudkort om man vill ha medhörning på det man redan spelat in samtidigt som man lägger på nya spår i realtid.

För allt annat bör det fungera bra även med pcie.

MEN, är man ljudb*g är chansen stor att man kanske håller på med litet hobby-ljud/musikmeckande och då vill man gärna ha låg latency på sitt ljudkort för att slippa ha ett ljudkort extra för musikproduktion. Om man aldrig försöker göra musik spelar det ingen roll.

Vad Creative har med låg latency att göra och hur de dyker upp i diskussionen förstår jag inte alls. Ingen som håller på med musik använder Creative, deras nisch är/var datorspel. Att deras drivrutiner är dåliga stämmer bra, men det är inte därför pcie ger hög latency. Förklaringen är snarare att "inga"(de flesta) ljudkretsar är gjorda för pci från början, och att man använder hårdvarubryggor som ökar latencyn.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Jag har bara en fråga, hur mycket skillnad är det mellan ett inbyggt ljudkort och ett sådant? (externt)

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Jag har bara en fråga, hur mycket skillnad är det mellan ett inbyggt ljudkort och ett sådant? (externt)

Det är skillnad, framförallt på de äldre inbyggda men även jämfört med de nyare. Här finns lite lyssningstest från en vanlig hårdvarurecensent site mellan det billigaste Xonar DX kortet och ett inbyggt Realtek HD kort om du vill läsa.
http://techreport.com/articles.x/14500/6
Det finns en del tekniska data senare, rent generellt brukar de inbyggda korten ha markant sämre SNR/THD och crosstalk värden än bra externa ljudkort.

Vill man ha bra ljud så ska man satsa på ett bra ljudkort och en separat förstärkare (de nya dyrare Xonar Essence korten har dock en riktigt bra hörlursförstärkare inbyggd redan).

Om man bara tittar på film med digitalt kodat ljud direkt via digital utgång till förstärkare spelar det inte någon roll.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Det är skillnad, framförallt på de äldre inbyggda men även jämfört med de nyare. Här finns lite lyssningstest från en vanlig hårdvarurecensent site mellan det billigaste Xonar DX kortet och ett inbyggt Realtek HD kort om du vill läsa.
http://techreport.com/articles.x/14500/6
Det finns en del tekniska data senare, rent generellt brukar de inbyggda korten ha markant sämre SNR/THD och crosstalk värden än bra externa ljudkort.

Vill man ha bra ljud så ska man satsa på ett kvalitets ljudkort och en separat förstärkare (de nya dyrare Xonar Essence korten har dock en riktigt bra hörlursförstärkare inbyggd redan).

Om man bara tittar på film med digitalt kodat ljud direkt via digital utgång till förstärkare spelar det inte någon roll.

Ska läsa lite, är inte så inne i ljud men det är kanske dags att börja tänka på det! Dock så är det inte så billigt, man måste ju också ha bra hörlurar för att få bästa ljudet.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Ska man prioritera, så börja absolut med kvalitets hörlurar. Det är viktigast av allt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Ska man prioritera, så börja absolut med kvalitets hörlurar. Det är viktigast av allt.

Absolut; Realtek med bra lurar låter garanterat bättre än hyper-syper-dyper-de-luxe ljudkortet med mindre bra lurar.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Lite mer info från Asus (såg på VR-Zone):
http://www.asus.com/News.aspx?N_ID=vVME4fRYwvKILC6y

Rubrikerna här:

Citat:

World’s First Precision Tuning Down to the Picosecond for Ultra-accurate Audio Details

Industry-leading 124dB SNR for Pure Sound, Pure Music and Pure Listening Pleasure

The Finest Component Selection to Deliver Crisp, Clear Audio

High Density Sound Performances with Built-in Headphone Amplifier

Beefing Up Performance with Expansion Capabilities

Permalänk
Medlem

Kan inte påstå att jag är en "audiofil", men jag uppskattar bra ljudkvalitet oavsett om jag spelar, kollar film eller lyssnar på musik. Mitt tips är att ha bra grejer längs hela ljudkedjan för att undvika en taskig, svag länk vilket reducerar ljudåtergivningskvaliteten:

1. Bra ljudkälla - själv rippar jag med hjälp av EAC och konverterar till flac. När det gäller streaming så kör jag minst 192 kbps eller mer.

2. Bra ljudprotokoll - ASIO är det självklara valet och det har jag fixat genom att ha laddat ner en modul till min mediaspelare, foobar2000.

3. Bra ljudkort - Sen jag inhandlade mitt Asus Xonar D1 så inser man vad bra dacar, opamps och ljudprocessorer kan innebära för ljudåtergivningen, och detta till ett löjligt lågt pris!

4. Bra kablar - Är själv tveksam till om det verkligen är en viktig pusselbit för ljudåtergivningen, men har man lagt ner en hyfsad slant på övriga komponenter så kan man lika gärna göra det när det gäller kablaget as well.

5. Bra lurar/högtalarsystem - Kör själv med Sennheiser 595 vilket jag tycker är klart godkända för bra ljudkvalitet. Var o en har ju sin preferens gällande klang, ljudbild o s v.

6. Bra förstärkare - Har en separat hörlursförstärkare (BT928) som jag har moddat lite och bl a bytt opampen och dess kondisar.

7. Bra Nätaggregat - En oftast underskattad komponent. Är ju trots allt "motorn" för kunna leverera tillräckligt med kraft och detta med en balanserad, jämn nivå utan spikar.

Sammantaget så genom att ta hänsyn till ovanstående steg, lett till att jag har en optimal ljudkvalité i förhållande till investeringen, och som jag är supernöjd med i synnerhet gällande musikavlyssningen. Självklart så lär musiker o andra ljudproffs ha andra grejer som dom kör med, men för en "amatöravlyssnare" som mig själv så blir det knappast mycket bättre för en rimlig slant.

/C.

Permalänk
Medlem

Om man ska prioritera, med andra ord börja i den del som ger mest.

1) Högtalare/Hörlurar
2) Förstärkare
3) Ljudkort
4) Resterande

En sak som ljudkälla är förstås viktig, men om man jämför t.ex. mp3 -V2 mot FLAC så är skillnaden så liten att den hamnar längre ner i prioritering. De som sitter med all musik i FLAC och har ett Realtek ljudkort och billiga hörlurar och tycker FLAC låter grymt bra har missuppfattat vissa saker. Dock är det förstås väldigt tidsödande att uppgradera ljudkällan jämfört med att köpa nya lurar.

Permalänk
Medlem

Zonar Essence ST

Så precis att Sekvencia har lagt ut Asus Xonar Essence ST ???

Vad tror ni, är det för bra för att va sant!!!

Permalänk
Medlem

Det är inte omöjligt, kortet har ju varit på gång ett tag.

Asus har lagt ut det på sin produktsida också, där det avslöjas en sak.
http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=k8OChreLuh8zgFmQ&temple...

Citat:

Multi-channel Upgradable
Essence ST is designed to allow full 7.1 surround enjoyment with future upgrade. The high fidelity Xonar H6 multi-channel extension board sold separately in the future provides 120dB signal-to-noise ratio, offering the ultimate surround sound quality ever in the market.

Med andra ord får man inte 7.1 analog utgång ännu. Vilket är lite konstigt då Xonar HDAV1.3 Deluxe har ett likadant expansionskort. Vore udda om det inte är samma utan ett nytt för denna modell.

Jag saknar dock en digital ingång på Essence korten, något som jag behöver. De har bara en enda analog line/mic in.